Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 Vanne- ja rengasfit -topic II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Shatter
    replied
    Useasti nousee esille juurikin tuo että ajaessa leveämmän renkaan kehä laajenee enemmän kuin kapean, löytyyköhän tuohon sen tarkempaa tietoa että missä nopeuksissa alkaa oikeasti näkymään? Ymmärrettävää varmasti jos saksan baanalla vedetään niin paljon kuin autosta lähtee, mutta miten sitten täällä kotimaassa jossa sallittu max on joko 80km/h tai 100km/h, etelässä jopa 120km/h.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Jos tehdas on speksannut nelikolle kehältään pienemmän renkaan taakse, kun käytetään ns stragged setuppia, niin kait siihen on pätevä syy. Ja se syy on se että leveämpi rengas ajossa "kasvaa" kapeaa enemmän, joka tasoittaa kehämittaa.

    En tiedä miksi tähän tarvitaan esson baarin tieto jakolaatikkon toleranssista, koska sellaista tietoa tuskin löytyy muilta kun laatikon suunnittelijoilta.

    BMW ohje on että kulutus pinnassa saa olla 2mm ero(TIS).

    Tuo sinun rengastus on juuri päinvastainen, eli ero kasvaa vaan entisestään.

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Minulle ei nyt oikein avaudu mitä haet?
    Ihan sitä samaa mitä itsekin hoet, eli sen suosituksen että eri pari renkaiden ilmoitetut kehät olisivat samat ei 'riitä', pitäisi mieluummin olla pari jota valmistaja suosittelee.

    Oma 225/45 ja 255/40 yhdistelmän renkaat ovat listojen mukaan kehiltään 3 promillen sisällä samalla kun sinä sanot että heitä tuo pari roskiin, eivät sovi nelikkoon.

    Eli oman yhdistelmän takarengas on hieman isompi, jostain joku mainitsi että parempi niin kun on takaveto painoitteisesta nelarista kyse, toisaalta nuo valmistajan suosittelemat parit ovat juuri päin vastoin eli takapää on pienempi.

    Renkaan kuluneisuuskin voi tehdä kehään ison muutoksen.

    Olisi kiva oikeasti tietää mikä tässä on se totuus jakoboxin osalta.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Minulle ei nyt oikein avaudu mitä haet? Hädissäsi kyselet että mitenhän renkaasi toimii nelikossa, ja sitten kun kerrotaan mitkä kumit ja miksi Xdrivessä on, puolustelet omiasi. Miksi siis murehdit enempää, ajelet vain.

    Mielenrauhan saa kun kattoo ajossa mitä abs anturit näyttää. Jos kaikki samalla tontilla, niin ei muuta kun kovaa ajoa.

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Kyllä ne nyt vaan on nuo sinun kumi koot epäsopivat.
    Taulukoiden mukaan ne ovat kaikkea muuta kuin epäsopivat, reilun 2 metrin kehäpituuksissa 6 millin eli alle 3 promillen ero, pysyy hyvin siinä asetetussa 1 % eromarginaalissa ?

    Tosin noissa bmw suositus pareissa näyttää takapää olevan aina se pienempi.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    GT:ssä on 225/40 ja 255/35r19. Kyllä ne nyt vaan on nuo sinun kumi koot epäsopivat. Heität vesilintua niillä ja hankit oem kokoa olevat ni ei tarvii jännittää.

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Taisi olla F3X GT-korin.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Minkä korin?

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Mistä taulukosta tuon 225/45r19 ja 255/40r19 koon katsoit? Ei tuo ole f1x sarjan orkkis koko.
    On tosiaan toisen korin nelarin suositusyhdistelmä, olisiko siinä eri suhteella toimiva jakoboxi ? Epäilen.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Mistä taulukosta tuon 225/45r19 ja 255/40r19 koon katsoit? Ei tuo ole f1x sarjan orkkis koko.

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Originally posted by mikkod View Post
    Mutta jokainen tyylillään...
    Vai tarkoitatko bmw monella eri tyylillään ?

    Taulukoita katsottaessa heidän suositusparit ( 245/40/19 ja 275/35/19 sekä 225/45/19 ja 255/40/40) omaavat hieman eri suhteet eli siinä missä ensimiäisessä takapään helkaisija on pienempi niin jälkimmäisessä sen halkaisija on etuversiota isompi.

    Leave a comment:


  • mikkod
    replied
    Originally posted by TON-III View Post
    Taas päästiin jänkkäämään näistä ( ...rkeleen bmw:n nelari ja vaade kehäpituuksista ....), edelliseen pitää lisätä vielä korkeusprofiilit, takana varmaan pienempi mutta muutos esim. 40/35 on pienempi kuin 35/30 ja näin vaikuttaa muös kehäpituuksien muutoksiin.

    Itselleni tullut olo että noilla valmistajien taulukoilla saa pyyhkiä sanonko mitä sillä omissa listausten mukaan n. saman kehäpituuden omaavissa (225/45/19 ja 255/40/19) kesärenkaissani on livenä eroa enemmän.
    Kyllä luotan siihen mitä bmw on speksannut. Mutta jokainen tyylillään...

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    245/275 kumien vierintäkehät vastaavat toisiaan auton ollessa liikkeessä. Tarkat koot löytyy rengasvalmistajalta, tännekin varmaan kymmenkunta kertaa linkattu contin taulukko.
    Taas päästiin jänkkäämään näistä ( ...rkeleen bmw:n nelari ja vaade kehäpituuksista ....), edelliseen pitää lisätä vielä korkeusprofiilit, takana varmaan pienempi mutta muutos esim. 40/35 on pienempi kuin 35/30 ja näin vaikuttaa muös kehäpituuksien muutoksiin.

    Itselleni tullut olo että noilla valmistajien taulukoilla saa pyyhkiä sanonko mitä sillä omissa listausten mukaan n. saman kehäpituuden omaavissa (225/45/19 ja 255/40/19) kesärenkaissani on livenä eroa enemmän.

    Leave a comment:


  • mikkod
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Vai niin. Itse valitsin 285 ja 255 tilalle nyt 285 ja 245 viime keväänä.
    mulla on 255 / 295 kesällä ja tasaleveet talvella vaikka takavanne onkin leveämpi..toki myös takavetoinen...

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Vai niin. Itse valitsin 285 ja 255 tilalle nyt 285 ja 245 viime keväänä.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎