Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akkukaapeli hapettuu takakontin läpiviennistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4630
    • Tampere

    Akkukaapeli hapettuu takakontin läpiviennistä

    Ilmeisesti näitäkin autoja riivaa nuo akkukaapelien läpiviennit jotka happanevat ennenaikaisesti.



    Itse kaapelihan näyttää tälläiselle.



    Remontti taitaa maksaa >800€ teetettynä ja itse kaapeli jotain 250-300€ luokkaa. Kuvasta katsottuna näyttäisi että tuo liitos on valettu johonkin mömmöön ja tuo sitten korkkaa jossain vaiheessa ja kosteus pääsee metalliin käsiksi. En ole itse tuollaista korkannutta liitosta pidellyt tai nähnyt mutta alkaakohan vuoto tuon kotelon reunoilta, kotelon ja kaapelin reunalta vai yläpuolella olevasta o-renkaasta? Onko mitään havaintoa asiasta?



    Itse kaapeliahan on olemassa kolmea versiota ja taitaa niitä lisäksi vielä olla jotain eri indeksinumeroitakin. Ne ketkä ovat tavanneet näitä hapantuneita niin onko kyse ollut noista ensimmäisistä kaapeleista? Ja vaihtajat varmaan osaavat sanoa eroaako uudempi kaapeli päällepäin vanhemmasta?

    Kaapeliversiot:
    61129150990 01/04/2010 — 04/03/2014
    61129314503 07/01/2013 — 06/10/2014
    61129348286 03/01/2014 →

    Ajatuksena siis olisi hoitaa omasta autosta asia sille mallille että tuo johto ei pääse hapantumaan. :think
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 2000
    • Tampere/kainuu

    #2
    Pääasiassa tainnut olla alkupään autoja tapaukset. Saksaan lähti viimeisin tutkimuksiin, joten asia lienee jollain tasolla hatun alla sielläpäässäkin.

    Se kosteus menee tuon kotelon sivu ja pääty saumoists sisään.
    Last edited by zakspeed; 29-11-2019, 06:07.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3452
      • Janakkala

      #3
      Kyllä se maantiesuola on kova myrkky hapettamaan.
      Mitä tarkoitat ennenaikaisella hapettumisella? Kyllähän alkupään F10 / F11 rupeaa olemaan jo kymmenen vuotiaita autoja joten niiden elinkaari on jo lopussa virallisen kaavan mukaan, vaikka me täällä autoverotuksen alistamassa maassa ei noin haluta uskoa.:think
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4630
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Spetke View Post
        Kyllä se maantiesuola on kova myrkky hapettamaan.
        Mitä tarkoitat ennenaikaisella hapettumisella? Kyllähän alkupään F10 / F11 rupeaa olemaan jo kymmenen vuotiaita autoja joten niiden elinkaari on jo lopussa virallisen kaavan mukaan, vaikka me täällä autoverotuksen alistamassa maassa ei noin haluta uskoa.:think
        Eiköhän se ole ennenaikainen sen mielestä kuka maksaa sitä tonnin laskua tuosta korjauksesta. Ja eiköhän tuo bemarikin ole vastaavasta viasta jotain oppirahoja jo joutunut maksamaan? :think

        Mikäli muistan oikein niin tuo kaapelin pää on tuolla kontissa niin että siihen pääsee helposti käsiksi. Edellisestä rottelosta tuon korjanneena ajattelin nyt tehdä tuolle jotain jo etukäteen koska se on huomattavasti helpompi touhuta ehjään kaapeliin kuin korroosion raiskaamaan. Lähinnä ajattelin suojata tuon liittimen vettä ja sontaa vastaan paremmin kuin miten se on nyt.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #5
          Onhan se nyt jo lähtöjään tuhoon tuomittu ajatus laittaa tuollainen liitos auton pohjaan moskan ja suolan raiskattavaksi. Jos kokoonpanon helppoutta ei mietitä, niin läpivienti johdolle ja liitos auton sisätiloissa olisi paljon järkevämpi. Mikäs se peruste aikanaan oli, kun koko kaapeli siirettiin kulkemaan auton pohjaan sisätilojen sijaan?
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Mikäs se peruste aikanaan oli, kun koko kaapeli siirettiin kulkemaan auton pohjaan sisätilojen sijaan?
            Paloturvallisuus

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 2000
              • Tampere/kainuu

              #7
              Nyky vitosessa ei ole enään yhtään liitosta korin ulkopuolella ko kaapelissa.

              Jotain kehitystä.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #8
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Paloturvallisuus
                No sehän meni sitten ihan putkeen.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4630
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by zakspeed View Post
                  Nyky vitosessa ei ole enään yhtään liitosta korin ulkopuolella ko kaapelissa.

                  Jotain kehitystä.
                  Back to the roots... E65:ssa oli jo tuollainen lättänäkaapeli kabiinissa....

                  Uskoisin että mitään ongelmaa ei edes olisi jos tuon liitoksen sijainti olisi jossain vastaavanlaisessa suojassa kuin esim missä polttoainesuodatin on.




                  Originally posted by Clavurion
                  No sehän meni sitten ihan putkeen.
                  Yritin tonkia tuosta jotain faktaa mutta en oikein löytänyt mitään. Oliko E60 ensimmäinen koppa jossa naru meni ulkokautta? Tuossa takaisinkutsun syy taisi aikoinaan olla huono liitos joka alkoi lämpenemään ja onhan tuossa kosteuskin mainittu... Täällä pohjolassa tavatut tapaukset ovat olleetkin sitten vähän roisimman näköisiä. Liitoksesta taitaa kulkea johonkin suuntaan myös jotain hitusähköäkin koska myös tuo pelti tuosta ympäriltä näyttää usein hiukan kovia kokeneelta. :think

                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 2000
                    • Tampere/kainuu

                    #10
                    E60 oli ensimmäinen ulkoisella kaapelilla. Jopa hienolla kaapelin pistovaurion valvonnalla (bensamallit)

                    Kyllähän ne kuuskympit välillä lämpöjä on todistetusti ottaneet.

                    Tuon kaapeloinnin kanssa tehdas suhteellisen tarkkana mm G30/31 koukkuhommissa joissa kaapelointi uusitaan koukun asennuksen yhteydessä jos autosta ei löydy vetokoukkuvalmius varustekoodia = mm. järeämpi/paremmin eristetty päävirtakaapelointi.
                    Last edited by zakspeed; 03-03-2020, 20:49.
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Itse en kyllä vieläkään valaisi sen ympärille mitään. Jos tuon kotelon tuosta päästä saa ilman väkivaltaa avattua, niin auki ja täyteen esim. Enstro SR-1:stä. Samoin liitoksiin ym. kaikkialle sitä reilusti. Tuo on kuitenkin todettui todella toimivaksi korroosion estoksi työkoneissa ym.

                      Tälläisiä ongelmia ei ole esim. E39:ssä, jossa kaapeli kulkee auton sisällä vaikka ikää jo melko reippaasti. Saksassa taitaa se laskennallinen ikä ollu joku 8v, niin tuo alla oleva liitos on riittävä. Jos suolassa pidempää ikää haluttaisin, niin liitokset pitäisi sijoittaa auton sisälle, ei alle. Designed obsolescence.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4630
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Pääasiassa tainnut olla alkupään autoja tapaukset. Saksaan lähti viimeisin tutkimuksiin, joten asia lienee jollain tasolla hatun alla sielläpäässäkin.

                        Se kosteus menee tuon kotelon sivu ja pääty saumoists sisään.
                        Ongelma tuossa taitaa olla se että muovit ovat siitä ilkeitä että niihin ei oikein meinaa tarttua mikään liima kunnolla kiinni. LVI-hommissa taas tuo ongelma on hoidettu niin että materiaalit sulatetaan toisiinsa kiinni. Toki tällöin materiaalien pitää olla samaa ainetta. Varsinkin "rasvaiset" muovit kuten polyeteeni ovat tehokkaita hylkimään kaikkea liimaa.

                        Tuostakin näkee sen että liima ei ole tarttunut kiinni kunnolla. Jos nyt kuitenkin hapantumisen enneltaehkäisyä miettii niin silti se taitaa olla viimeinen virhe jos tuota koppaa alkaa kampeamaan auki. Ehkä se ainut vaihtoehto olisi "valaa" tuo koko komeus jonkun mämmin sisään tai ainakin käydä nuo saumat läpi.

                        Muistelisin että tuo narun pää näkyi tuolla auton alla varsin esteettömästi. Saako piuhan päätä laskettua tuolta reijästä alas vain avaamalla liitoksen kontin puolelta?

                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4630
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by zakspeed View Post
                          E60 oli ensimmäinen ulkoisella kaapelilla. Jopa hienolla kaapelin pistovaurion valvonnalla (bensamallit)

                          Kyllähän ne kuuskympit välillä lämpöjä on todistetusti ottaneet.

                          Tuon kaapeloinnin kanssa tehdas suhteellisen tarkkana mm G30/31 koukkuhommissa joissa kaapelointi uusitaan koukun asennuksen yhteydessä jos autosta ei löydy vetokoukkuvalmius varustekoodia = mm. järeämpi/paremmin eristetty päävirtakaapelointi.
                          Tuollainen hento karva siellä taitaa kulkea. Meneekös e85:ssa kaapeli ulkokautta koska se on mainittu myös tässä?



                          Onko mitään havaintoa mikä on tarkempi peruste kaapelin uusimiselle? Luulisi ettei se kärry niin paljoa virtaa vie että sitä tarvisi jo ottaa huomioon virtakaapelin mitoituksessa... :think Retrofit mahtanee ainakin sitten maksaa maltaita.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4630
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Tälläisiä ongelmia ei ole esim. E39:ssä, jossa kaapeli kulkee auton sisällä vaikka ikää jo melko reippaasti. Saksassa taitaa se laskennallinen ikä ollu joku 8v, niin tuo alla oleva liitos on riittävä. Jos suolassa pidempää ikää haluttaisin, niin liitokset pitäisi sijoittaa auton sisälle, ei alle. Designed obsolescence.
                            Kyllähän tuo pohjassa lilluva mämmi on varmaan myrkkyä näille liitoksille. Varsinkin ensimmäisessä kuvassa pohja ui mudassa. "Suomi"-auton saattaa myös tunnistaa pohjalevyn korroosioasteesta ainakin näiden vanhojen kippoen kohdalla. Toki ei sitä suolaa samalla tavalla aivan jokapaikassa kylvetä.

                            Olisihan tälläiset paljon mukavempia tehdä remonttiakin
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4630
                              • Tampere

                              #15
                              Tarkistin asian niin kyllä tuo wirtakaabeli taitaa kulkea jo E85:ssa alakautta. Mahtaako se sitten olla the ensimmäinen?



                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎