Announcement

Collapse
No announcement yet.

Repsahtavia alustanosia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1239
    • Kainuu

    Originally posted by JaniLap View Post
    Tyhjäkäynnillä moottorin tukikumeja jäykistetään alipaineen avulla, mikä vähentää värinöitä ja vaimentaa moottorin värinästä aiheutuvia ääniä.

    Tukikumin rakenne voi olla pehmentynyt vaikkei alipainevuotoa vielä todettaisikaan tukikumista. Yli 200 tkm ajetuissa tukikumit ovat yleensä ainakin jonkin verran pehmenneitä.

    Kuvaamassasi tilanteessa voidaan päätellä, että alipaine kyllä jäykistää tukikumia, mutta tukikumin pehmentymistä ei voida näin poissulkea. Huomaatko eroa vasemman ja oikean puolen välillä kun letkun irroittaa toiselta puolelta ja letkun pään tukkii alipaineen ylläpitämiseksi systeemissä?
    Oikea puoli jäi testaamatta. Tosin eron huomaa kyydissä ollessa niin ettei vänkärin puolella tunnukkaan mitään. Apurunko näytti lähtevän moottorin tukikumin kiinnikkeestä suoraan ja pultatun korissa kuskin jalkatilan kohdille. Ajossa värinä tuntuu ohjauspyörässä ja sekä kuskin penkissä.
    Tilanteen voi uusia paikallaan rajattomasti ryntäyttämällä konetta esim 1500rpm ja aina kun kierrokset laskee lähelle tyhjäkäyntiä käy jyrinä saman tuntuisesti kuin ajaessa. Kilometrin 160 000.
    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      Originally posted by makebm5 View Post
      Oikea puoli jäi testaamatta. Tosin eron huomaa kyydissä ollessa niin ettei vänkärin puolella tunnukkaan mitään. Apurunko näytti lähtevän moottorin tukikumin kiinnikkeestä suoraan ja pultatun korissa kuskin jalkatilan kohdille. Ajossa värinä tuntuu ohjauspyörässä ja sekä kuskin penkissä.
      Tilanteen voi uusia paikallaan rajattomasti ryntäyttämällä konetta esim 1500rpm ja aina kun kierrokset laskee lähelle tyhjäkäyntiä käy jyrinä saman tuntuisesti kuin ajaessa. Kilometrin 160 000.
      Kumien kuntoa voinee myös kokeilla niin että katsoo muljahtaako kone kun apuri painaa jarrua D/R päällä ja itse tiirailee koneen liikkeitä samalla pelli auki. Toki ei kannata seisoa auton edessä...

      Jossain repsahtaneet kumit myös "leimaavat" tuon koneen korvakkeen. En tiedä voiko näin käydä N57:n kanssa.


      Täällä kuvia kulahtaneista kumeista. Vaikka koppa eri mutta toiminta samanmoinen...



      Tossahan oli myös just hiljattain noista moottorin tukikumeista juttua...
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Puuankkuri
        Bimmer Rookie
        • Jan 2006
        • 161
        • Ylöjärvi

        Originally posted by JaniLap View Post
        Tyhjäkäynnillä moottorin tukikumeja jäykistetään alipaineen avulla, mikä vähentää värinöitä ja vaimentaa moottorin värinästä aiheutuvia ääniä.

        Tukikumin rakenne voi olla pehmentynyt vaikkei alipainevuotoa vielä todettaisikaan tukikumista. Yli 200 tkm ajetuissa tukikumit ovat yleensä ainakin jonkin verran pehmenneitä.

        Kuvaamassasi tilanteessa voidaan päätellä, että alipaine kyllä jäykistää tukikumia, mutta tukikumin pehmentymistä ei voida näin poissulkea. Huomaatko eroa vasemman ja oikean puolen välillä kun letkun irroittaa toiselta puolelta ja letkun pään tukkii alipaineen ylläpitämiseksi systeemissä?
        Moottorin kumit ovat käsittääkseni matalilla kierroksilla pehmeät ettei moottorin käynnistä aiheutuvat värinät johdu runkoon niin pahasti ja kovilla kierroksilla vasta jäykistyvät hallitakseen moottorin aiheuttaman kuorman.
        Oli miten oli mutta näin on

        Comment

        • Puuankkuri
          Bimmer Rookie
          • Jan 2006
          • 161
          • Ylöjärvi

          Omaan kulkineeseen vaihdettiin moottorin tukikumit ja vaihteiston tukikumi juuri kuluneella viikolla. Vasen moottorintuki oli niin morjens että moottori näytti hyppäävän ulos kun seisoi vaihde päällä jarrulla ja antoi kauroja. Olin siis pitkään kuvitellut että taka-akselilla on jokin pusla tiensä päässä kun viallinen moottorinkumi aiheutti erittäin voimakkaan muljahduksen joka tuntui kaikkien vikaa etsineiden mielestä tulevan juurikin taka-akselistosta. Suosittelen siis tarkistamaan tukikumien kuntoa F1X ja F07 kulkineista.
          Sen verran kinkkinen vaihdettava on tuo moottorintukikumi omassa autotallissa että ulkoistin homman Mikan ja Anssin autohuollolle Tampereella. (Voin suositella isosti tuota pajaa vaikkei täällä varmaan sopisi juuri mainostaa?)
          Oli miten oli mutta näin on

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            Originally posted by Puuankkuri View Post
            Omaan kulkineeseen vaihdettiin moottorin tukikumit ja vaihteiston tukikumi juuri kuluneella viikolla. Vasen moottorintuki oli niin morjens että moottori näytti hyppäävän ulos kun seisoi vaihde päällä jarrulla ja antoi kauroja. Olin siis pitkään kuvitellut että taka-akselilla on jokin pusla tiensä päässä kun viallinen moottorinkumi aiheutti erittäin voimakkaan muljahduksen joka tuntui kaikkien vikaa etsineiden mielestä tulevan juurikin taka-akselistosta. Suosittelen siis tarkistamaan tukikumien kuntoa F1X ja F07 kulkineista.
            Sen verran kinkkinen vaihdettava on tuo moottorintukikumi omassa autotallissa että ulkoistin homman Mikan ja Anssin autohuollolle Tampereella. (Voin suositella isosti tuota pajaa vaikkei täällä varmaan sopisi juuri mainostaa?)
            Kyllähän täällä saa ja itseassiassa on suositeltavaakin kertoa kun sai hyvää palvelua. Tietää sitten muutkin minne mennä.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Juspa
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1225
              • Pori

              Originally posted by fraatti View Post
              Mikäs näissä tyypillisesti alkaa narisemaan takana? Lähinnä hidasteissa äänen voi kuulla.

              Ääni samankaltainen kuin videossa mutta tuo tulee jostain perästä etupään sijaan.
              https://youtu.be/dtAo8YF9drg
              Ootko tavaratilan suojan, joka liukuu siihen suojaksi, sulkenut pois äänen aiheuttajana? Itsellä se ainakin eläessään ääntää juuri hidasteissa ym.
              E70 M-Sport AlpinWeiß 3

              Ex.
              F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
              E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
              E90 320d -05 Schwartz 2
              E36 328i touring -97 Diamantschwartz
              E36 352i -91 Diamantschwartz

              Comment

              • takur
                Bimmer Rookie
                • Jun 2013
                • 97
                • Oulu

                Pitemmän aikaa f10:n vasen takarengas äännellyt ihmeellisesti. Viaksi paljastui katkennut takajousi 🤨. Jos pussit hajoo niin ei ne rautajousetkaan kestä...

                Originally posted by Juspa View Post
                Ootko tavaratilan suojan, joka liukuu siihen suojaksi, sulkenut pois äänen aiheuttajana? Itsellä se ainakin eläessään ääntää juuri hidasteissa ym.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  Originally posted by Puuankkuri View Post
                  Omaan kulkineeseen vaihdettiin moottorin tukikumit ja vaihteiston tukikumi juuri kuluneella viikolla. Vasen moottorintuki oli niin morjens että moottori näytti hyppäävän ulos kun seisoi vaihde päällä jarrulla ja antoi kauroja.
                  Joo... tässä on video aiheesta kuinka voi tsekata kunnon. Samassa videossa näkyy nuo kulahtaneet kumit.


                  Samassa myös käytös uusilla ehjillä kumeilla.
                  Last edited by fraatti; 14-06-2019, 17:48.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    Originally posted by Juspa View Post
                    Ootko tavaratilan suojan, joka liukuu siihen suojaksi, sulkenut pois äänen aiheuttajana? Itsellä se ainakin eläessään ääntää juuri hidasteissa ym.
                    Jostain syystä tuntuu että se tulee tuolta takapyörän ripustuksista jostain. Onneksi ääntä ei kuulu kokoajan vaan oikeastaan vain hidasteiden yli ajaessa niin en ole jaksanut tutkia asiaa sen tarkemmin.

                    Äänen lähteen saa kyllä selville helposti jos ajaa auton nosturille. Tyhjentää pusseista ilmat ja nostelee pyöräntuentaa sopivalla järjestelyillä edestakaisin... Kun ilmajousi ei haraa vastaan niin tuo on varsin helppo juttu.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • makebm5
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2009
                      • 1239
                      • Kainuu

                      Originally posted by fraatti View Post
                      Joo... tässä on video aiheesta kuinka voi tsekata kunnon. Samassa videossa näkyy nuo kulahtaneet kumit.


                      Samassa myös käytös uusilla ehjillä kumeilla.
                      https://youtu.be/TOG1U164dVo?t=691
                      Tuossa lienee jo ihan loput kumit. Ei lähellekään heilu noin paljon omassani. No ensi viikolla selviää asia.
                      BMW i4 M50, BMW E89 35is
                      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                      Comment

                      • Puuankkuri
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2006
                        • 161
                        • Ylöjärvi

                        Mulla heilu ehkä viä pykälää enemmän, kumi oli revennyt kahteen osaan. Hassuinta oli se että ajossa se tosiaan tuntui muljahduksena taka-akselilla.
                        Oli miten oli mutta näin on

                        Comment

                        • makebm5
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2009
                          • 1239
                          • Kainuu

                          Nyt tukikumit vaihdettu. Noin 1 cm oli laskeutuneet uusiin nähden ja toisessa oli ilmapussin kumi melko pykinyt jo. Selkeähkö ero maantiellä vanhoihin ja vaihtamista ei juuri huomaa. Nyt tekisi kyllä mieli vaihdattaa vielä vaihteiston tukikumit kun noin positiivinen vaikutus oli moottorin kumeilla mutta liekkö turhaa hommaa.
                          BMW i4 M50, BMW E89 35is
                          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4595
                            • Tampere

                            Originally posted by makebm5 View Post
                            Selkeähkö ero maantiellä vanhoihin ja vaihtamista ei juuri huomaa. Nyt tekisi kyllä mieli vaihdattaa vielä vaihteiston tukikumit kun noin positiivinen vaikutus oli moottorin kumeilla mutta liekkö turhaa hommaa.
                            Mitä tarkoitat tuolla, vaihteen vaihtoa? Kevyellä kaasulla vai reippaammalla annostelulla?
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • makebm5
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2009
                              • 1239
                              • Kainuu

                              Originally posted by fraatti View Post
                              Mitä tarkoitat tuolla, vaihteen vaihtoa? Kevyellä kaasulla vai reippaammalla annostelulla?
                              Vaihteen vaihdon varsinkin pienemmillä vaihteilla on huomannut niin tuo muuttui huomaamattomampaan suuntaan rempan jälkeen.
                              EDIT. Vaihteiston toiminassahan ei ole muutoksia vaan tuntumassa vain.
                              Last edited by makebm5; 20-06-2019, 09:01.
                              BMW i4 M50, BMW E89 35is
                              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                              Comment

                              • Puuankkuri
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2006
                                • 161
                                • Ylöjärvi

                                Saman huomion tein, auton käytös on paljon eleettömämpää kun koko moottori ja voimalinja ovat jälleen napakasti kiinni rungossa. Mulla vaihtui myös tuo vaihteiston tukikumi. Toi remppa olisi kannattanut tehdä jo aiemmin niin olisi saanut nauttia hyvistä kyydeistä paaaaljon enemmän.
                                Oli miten oli mutta näin on

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎