Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 530d Xdrive katastrofi

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• E39Fin
    replied
    Originally posted by Eemeli View Post
    Minulla heilui 2016 F15 etukardaani laatikon päässä, Laakkosen tuomio etukardaani ja jakolaatikko vaihtoon, 5200e, goodwill 0%. Kiitin tarjouksesta ja vaihdoin tilalle käytetyn jakolaatikon ja uuden kardaanin. En huomannut kylläkään välystä kardaanissa, mutta kun oli jo uusi hankittuna meni se alle.

Molemmat käytetyt osat löytyy, jos niistä on jollekin kohtalontoverille iloa. Se lodjuhan pitäisi kunnostaa, niin olisi hyödyksi..
    Samainen homma isäukon F15:ssa 260tkm ajettuna ja heiluu kyllä jakolaatikon päästä niin paljon, että pakko oli jo uus jakolaatikko ottaa tuohon varalle. Puhutaan siis ylös/alas/sivulle useamman sentin heitosta akselin matkalta ja aiemmin tällaista välystä ei ole ollut havaittavissa. Jakolaatikko/etukardaani aluetta tulee seurattua kun edellisestäkin xdrivesta etukardaanin nivel petti.

Voi olla että kestää pitkään, voi olla että ei kestä.
    Last edited by E39Fin; 04-10-2019, 15:42.

Leave a comment:

• fraatti
    replied
    Originally posted by ipyrro View Post
    Laitanpa tännekin vielä tiedoksi että minulla löytyi se ongelmallinen asia mitä olen metsästänyt. Siis hieman omituinen, minusta metallin metallia vasten tuleva rahina, selvästi johonkin pyörimisliikkeeseen liittyvä ääni.

Vaihdettiin vasemman etupyörän laakeri ja se ääni jäi siihen vanhaan laakeriin...
    Hyvä että vika löytyi. Hiljattain vaihdoin omaani myös laakerit eteen. Tuolta ei vielä löytynyt välystä tai muuta perin pahaksi äitynyttä mutta eipä tule tuo remontti enää osumaan kohdalleni ko auton omistamisen aikana... Harmittavaa tuossa on se että etupyörää pääsee vähän heikosti pyörittämään ellei mitään pura irti.

Leave a comment:

• ipyrro
    replied
    Laitanpa tännekin vielä tiedoksi että minulla löytyi se ongelmallinen asia mitä olen metsästänyt. Siis hieman omituinen, minusta metallin metallia vasten tuleva rahina, selvästi johonkin pyörimisliikkeeseen liittyvä ääni.

Vaihdettiin vasemman etupyörän laakeri ja se ääni jäi siihen vanhaan laakeriin...

Originally posted by zakspeed View Post
    Katsoin videosi.

Leave a comment:

• Eemeli
    replied
    Jakovaihteiston voi pitkälti sulkea pois nappaamalla sulakkeet pois, ulkomuistista 32 ja 63 pelkääjän jalkatilasta. Sillä saa takavedoksi, mittaristoon syntyy joulukuusi kaupan päälle.

Leave a comment:

• SilverHawk
    replied
    Nykimiset loppuivat, joten ei se laatikon vaihto hukkaan mennyt.

Muutoin olet varmasti oikeassa ja luotto Laakkoseen on olematon.
    Liittyyköhän tämä Xdriveen vai automaattilootaan, mut jos ajelee n. 1500 kierroksilla pintakaasulla ja aivan pikkasen painaa kaasua niin alkaa nykimään, vähä semmone kuminauha meininki. Vaikea selittää..

Leave a comment:

• Eemeli
    replied
    Nykimiset loppuivat, joten ei se laatikon vaihto hukkaan mennyt.

Muutoin olet varmasti oikeassa ja luotto Laakkoseen on olematon.

Leave a comment:

• zakspeed
    replied
    Minulla heilui 2016 F15 etukardaani laatikon päässä, Laakkosen tuomio etukardaani ja jakolaatikko vaihtoon, 5200e, goodwill 0%. Kiitin tarjouksesta ja vaihdoin tilalle käytetyn jakolaatikon ja uuden kardaanin. En huomannut kylläkään välystä kardaanissa, mutta kun oli jo uusi hankittuna meni se alle.

Molemmat käytetyt osat löytyy, jos niistä on jollekin kohtalontoverille iloa. Se lodjuhan pitäisi kunnostaa, niin olisi hyödyksi..
    Tapauksessasi on tuskin ollut viallisia osia kumpainenkaan. Hetken ajonpäästä kun koitat seuraavalla setillä niin välys on samanlainen eli normaali.

Leave a comment:

• Eemeli
    replied

Leave a comment:

• zakspeed
    replied
    Ok, eli tuo olisi ehkä sitten "normaalia"? Käsivoimaa ei juuri tuolla videolla siis tarvinnut käyttää.

Katsoitko zakspeed siis videon mihin oli linkki ensimmäisessä postissani?

t. Ilkk@
    Katsoin videosi.

Leave a comment:

• ipyrro
    replied
    Ok, eli tuo olisi ehkä sitten "normaalia"? Käsivoimaa ei juuri tuolla videolla siis tarvinnut käyttää.

Katsoitko zakspeed siis videon mihin oli linkki ensimmäisessä postissani?

t. Ilkk@

Näissä jakolaatikoissa joissa ei pulttiliitoksella akseli kiinni kuuluu olla tuonsuuntainen välys.

Videosta ja käytettävästä käsivoimasta tietämättä välyksen todellinen suuruus jää tietenkin näkemättä, mutta kaikissa sitä on tuolla rakenteella olevissa.

Leave a comment:

• fraatti
    replied
    Näissä jakolaatikoissa joissa ei pulttiliitoksella akseli kiinni kuuluu olla tuonsuuntainen välys.

Videosta ja käytettävästä käsivoimasta tietämättä välyksen todellinen suuruus jää tietenkin näkemättä, mutta kaikissa sitä on tuolla rakenteella olevissa.
    Paha tuosta tosiaan on sanoa videon perusteella mutta suurelta tuo jostain syystä näyttää. Ketjussa aikasemmin olevassa kuvassa oli mainittu että flange/laipasta pidetään kiinni kardaanin välystä tutkittaessa. Tosin tuossa kuvassa tutkitaan aksiaalista välystä joka kertoo jos ristikon laakeroinnissa on jotain mätää. Toki ei tuo ristikko säteen suuntaisestikaan pitäisi mihinkään liikkua.

Leave a comment:

• zakspeed
    replied

Leave a comment:

• fraatti
    replied
    Saattaa hyvin olla että sekin hieman heiluu, mutta voisiko se vaan johtua siitä että se ristikko on väljä? Tarvinnee varmaan mennä sinne alle vielä uudelleen kurkkaamaan.

Katsoin itse tuota sivua myös mutta minusta siellä ei ollut sellaista mikä tuohon mulle kävisi? Kyseessä on siis LCI N57 koneella oleva X5:n.
    Mun mielestä näyttäisi kun tuo silmukka liikkuisi ylös alas. Jos se tekee näin niin silloin klappi on oltava joko boorissa tai jakolaatikossa?

Se mitä itse katselin niin LCI:n on olemassa sekä varaosanro 26208605866 että 26207597649 (wanha). Uudemmalla koodilla niitä näyttää löytyvän ruotsistakin.

Samoin täältä löytyy useampaakin vaihtoehtoa

Mainitsit että tuolta kuuluu joku ylimääräinen ääni. Eikös ainakin vanhemmissa kardaanin pystynyt ottamaan irti ja ajelemaan silti?

Leave a comment:

• ipyrro
    replied
    Saattaa hyvin olla että sekin hieman heiluu, mutta voisiko se vaan johtua siitä että se ristikko on väljä? Tarvinnee varmaan mennä sinne alle vielä uudelleen kurkkaamaan.

Katsoin itse tuota sivua myös mutta minusta siellä ei ollut sellaista mikä tuohon mulle kävisi? Kyseessä on siis LCI N57 koneella oleva X5:n.

Originally posted by fraatti View Post
    Videon perusteella näyttäisi että myös jakolaatikosta tuleva laippa heiluisi ellen nyt aivan väärin katsonut.

Voipi olla että ketjussa lukikin jo mutta mullakin oli muistikuva että X5:sta noita oli paukahtanut myös tuolta laatikon päästä. Jos vika on kardaanin ristikossa niin vaihtaisin/korjaisin kyllä kardaanin pikimmiten.

Tietämättä nyt sen tarkemmin että mistä mallista on kyse mutta esim tässä pre-LCI M57 koneisten kardaaneita tuolla naapurissa. Hintahaarukka näyttää olevan 170 - 300€.
    https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/26207556019/

Leave a comment:

• fraatti
    replied
    Niin, en osaa aivan 100-varmasti sanoa kummassa väljä on, jakolaatikossa vai kardaanissa. Minusta se näyttäisi enemmän olevan kardaanissa, jos tuota videotakin katsoo tarkasti niin se ihan jakolaatikkoon menevä pää ei näyttäisi ihmeemmin lonksuvan vaan väljä näyttäisi olevan enemmän rättinivelessä. Voin toki olla väärässäkin.

Eli taitaa olla paras ruveta vaan kyselemään uutta kardaania ennenkuin mulle käy samalla tavalla ja silloin kustannus on varmaan dekadia suurempi helposti.
    Videon perusteella näyttäisi että myös jakolaatikosta tuleva laippa heiluisi ellen nyt aivan väärin katsonut.

Voipi olla että ketjussa lukikin jo mutta mullakin oli muistikuva että X5:sta noita oli paukahtanut myös tuolta laatikon päästä. Jos vika on kardaanin ristikossa niin vaihtaisin/korjaisin kyllä kardaanin pikimmiten.

Tietämättä nyt sen tarkemmin että mistä mallista on kyse mutta esim tässä pre-LCI M57 koneisten kardaaneita tuolla naapurissa. Hintahaarukka näyttää olevan 170 - 300€.
    Last edited by fraatti; 11-09-2019, 07:30.

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎