Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 530d Xdrive katastrofi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Clavurion
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Siinä vaiheesa kun ristikon tiiviste pettää tai vesi pääsee neulakuppeihin on ristikon tuhoutuminen väistämätöntä ennemmin tai myöhemmin. Vika voi muhia tuossa nivelessä pitkäänkin kun nivelen pyörimiskulma on olematon. Mulla oli kaksi neulakuppia ihan kuivia ja toisesta puuttui 2/3 neuloista poissa.
    Miltä ne näytti/tuntui päällepäin ennen purkamista?

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Alkavan vaivan löytää parhaiten nivelen alueen väristä. Maali alkaa vaihtaa lämmön vuoksi maalatun mustasta rusehtavan punaiseksi. Siitä ei ole pitkä matka tuohon pamaukseen.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Voi hajota kummasta päästä tahansa. Samanlaiset ristikothan siellä on molemmissa päissä, eikä kuormituksessakaan merkittävää eroa.
    Tyypillisesti taitaa X:ssä hajota takaa. Tai ainakin niistä löytyy kuvia... :think


    edit. voi laueta myös etupääästä


    Pamaus saattaakin olla sitten kallis...


    Huvittava muuten tuossa safety recallissa mainita siitä että veto putoaa pois vain etupyöriltä mutta takapäässä veto on vielä.... Kuitenkin siinä on se pieni mutta kun pohjassa roikkuu 1m putkenpätkä joka on kiinni vain toisesta päästä ja se tahtoo pyöriä samaa tahtia kuin renkaat ylipäätään...

    Q4. What can happen as a result of this issue?
    Should the universal joint break, power is no longer transmitted to the front wheels. However, the rear drivetrain remains operational similar to rear wheel drive BMW vehicles.
    In an extreme case, damage could occur to other components. This could result in the vehicle not being able to be driven.
    Last edited by fraatti; 04-04-2019, 10:09.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Veikkaan että on ollut jo ristikko rikki pidemmän aikaa kun paska on päässyt kuluttamaan väljäksi. Kun tarpeeksi väljä niin neulat lähtee mäkeen ja pääsee hakkaamaan kuppia. Kuppi menee hajalle ja alkaa akselin reikä hakkaamaan ristikon tappiin lovea. Siitä tulee tollainen terävä kulumajälki tappiin.

    Siinä vaiheesa kun ristikon tiiviste pettää tai vesi pääsee neulakuppeihin on ristikon tuhoutuminen väistämätöntä ennemmin tai myöhemmin. Vika voi muhia tuossa nivelessä pitkäänkin kun nivelen pyörimiskulma on olematon. Mulla oli kaksi neulakuppia ihan kuivia ja toisesta puuttui 2/3 neuloista poissa.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Satuin tuossa kuuklettamaan hiukan asian tiimoilta ja silmiin osui tälläinen kuva e71:stä.

    Onko tuo tässäkin ristikossa näkyvä jälki kulumisesta peräisin? Jos on niin miten se voi olla noin toispuoleinen? Normaalisti kuitenkin ristikon neulalaakerit ovat koko ristikon laakeripinnanmatkalta ja luulisi ettei tuollaista kulumajälkeä voi mitenkään tulla jos ristikon neulalaakerikupit ovat paikallaan? Vai onkohan se sittenkin vain tuhon aikana tullutta jälkeä....

    Lähinnä tässä kiinnostaa se että voiko tuollaista havaita ennakolta mitenkään... :think

    Voiko nämä toisiaan laueta kummasta vaan päästä? Ketjun aloittajan autossa tuo oli kait poikinut etupäästä mutta poikiiko tuo sitten x5:ssa tuolta takapäästä?
    Aika vaikea kuvitella, että tuollaista kulumaa voisi mitenkään syntyä. Eiköhän tuo ole lyönyt laipan reunaan laakeroinnin hajottua.

    Voi hajota kummasta päästä tahansa. Samanlaiset ristikothan siellä on molemmissa päissä, eikä kuormituksessakaan merkittävää eroa.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Satuin tuossa kuuklettamaan hiukan asian tiimoilta ja silmiin osui tälläinen kuva e71:stä.

    Onko tuo tässäkin ristikossa näkyvä jälki kulumisesta peräisin? Jos on niin miten se voi olla noin toispuoleinen? Normaalisti kuitenkin ristikon neulalaakerit ovat koko ristikon laakeripinnanmatkalta ja luulisi ettei tuollaista kulumajälkeä voi mitenkään tulla jos ristikon neulalaakerikupit ovat paikallaan? Vai onkohan se sittenkin vain tuhon aikana tullutta jälkeä....

    Lähinnä tässä kiinnostaa se että voiko tuollaista havaita ennakolta mitenkään... :think



    Voiko nämä toisiaan laueta kummasta vaan päästä? Ketjun aloittajan autossa tuo oli kait poikinut etupäästä mutta poikiiko tuo sitten x5:ssa tuolta takapäästä?
    Last edited by fraatti; 03-04-2019, 19:33.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    E53:ssa sentään osattiin vielä suunnitella jakolaatikon ja etuperän asemointi niin, että ristikoita ei tarvi, pelkkä kumilimppu välissä riittää. Toki niissäkin omat ongelmansa pre-faceliftissä, kun jakolaatikon puolella pooritus jätetty turhan lyhyeksi. Siinä ei kuitenkaan tule oheisvaurioita.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Mulla oli kyseinen vairio lähellä edelleisen E61 kanssa. Huomasin muuta huoltoa tehdessä että etummainen ristikko oli ihan loppu, mutta vielä heilui paikoillaan. Irroittelin akselin irti ettei aiheuta enemmän vairioita. Paikallisella moottoeikoneistamolla olisi ollut ristikoiden vaihto ja tasapainotus 150e. Mutta oli halkeama neulakupin rungossa joten olisi vaatinut hitsaamista ja koneistusta, niin päädyin käytettyyn akseliin.

    Eihän tuo olisi kallis rasti tehdä ennakoivana huoltona ristikoiden vaihto jos yhtään epäillyttää niiden kunto. Saatavilla olisi ollut myös rasvanipoilla varustetut ristikot, jotka varmaan ikuiset jos painaa vähän rasvaa aina öljynvaihdon yhteydessä.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    E7x näitä paukkuu. Kampanjat on ollut pitkän aikaa noista.
    Tuliko huolto-ohjelmaan muuten lisäystä noiden ristikoiden tarkistuksesta?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by SuperSixOne View Post
    Päivitystä:

    Auto oli Autokeskuksella vianmäärityksessä ja antoivat alustavaksi korjausarvioksi 16700€. Ei kiitos...

    Good Will korjaukseen ei tule menemään kokonaan sillä kertoivat että Bmw hyväksyy huollon ylityksen 3000km asti ja tässä tapauksessa huolto oli ylitetty kuudella tuhannella.

    Saan vaihtokoneen melko edulliseen hintaan mutta sanokaahan, saako moottorista vaihdettua pelkän öljypohjan tai lohkon tuolta osuudelta? En löytänyt koneen räjäytyskuvaa mistään mistä sen voisi tarkistaa.
    200 tkm ajettuna good will:n kanssakin oma osuus olisi joka tapauksessa jäänyt melkoiseksi merkkiorganisaation korjausmetodeilla, kuten tuo ilmoitettu lähtösummakin kertoo.

    Noista kuvista ei nyt ihan selviä, onko vaurio pelkästään moottorin öljypohjassa. Onko lohkossa tai automaattilaatikossa ulkoisia vaurioita? Kuten edellä mainittu alakerran laakerointi saattaisi joka tapauksessa olla järkevää, kun öljypohja on joka tapauksessa irti ja kone on mahdollisesti hetken käynyt ilman öljynpaineita.

    Tuolta löytyy osakaaviot.


    Last edited by Clavurion; 03-04-2019, 14:32.

    Leave a comment:


  • Anzafin
    replied
    Originally posted by ptikkala View Post
    Näitä lukiessa alkaa mietityttään, että tuliko lyötyä kädet paskaan kun siirtyi takavetoisesta nelikkoon.
    Offtopic: Toki mietityttää aina kun jotain lukee, mutta ei sellaista ihmisen (tai robotin) tekemää keksintöä olekaan joka ei voisi rikki mennä. Eli ei näitäkään kannata liikaa jännittää. Rauta on rautaa ja sitä saa aina uutta. Jos jotain menee rikki niin sittenhän se pitää korjata. Rahanmenoahan se tietää, mutta sekin on nykyään vaan numeroita näytöllä .

    - Antti -

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    Näitä lukiessa alkaa mietityttään, että tuliko lyötyä kädet paskaan kun siirtyi takavetoisesta nelikkoon.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    E7x näitä paukkuu. Kampanjat on ollut pitkän aikaa noista.

    Kuten kirjoitin niin voi korjata "paikallisesti" kohtuu kuluilla mikäli lohko ja laakerointi ehjät.

    Sieltä voi mennä paljonkin rikki tuossa tilanteessa. E7x mallit vie mennessään yleensä vaihteiston öljypohjan.

    Autokeskus kun joutuu sen korjaamaan siten, että he takaavat ja alleviivaavat sen myös kestävän kauas tulevaisuuteen asti.

    Leave a comment:


  • SuperSixOne
    replied
    Päivitystä:

    Auto oli Autokeskuksella vianmäärityksessä ja antoivat alustavaksi korjausarvioksi 16700€. Ei kiitos...

    Good Will korjaukseen ei tule menemään kokonaan sillä kertoivat että Bmw hyväksyy huollon ylityksen 3000km asti ja tässä tapauksessa huolto oli ylitetty kuudella tuhannella.

    Saan vaihtokoneen melko edulliseen hintaan mutta sanokaahan, saako moottorista vaihdettua pelkän öljypohjan tai lohkon tuolta osuudelta? En löytänyt koneen räjäytyskuvaa mistään mistä sen voisi tarkistaa.

    Leave a comment:


  • SuperSixOne
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Harmittava juttu.

    Tuskimpa huollo ylittämisellä oli asiaan osaa tai arpaa. :think Tuonne osastolle kun ei kuitenkaan kohdistu mikään huolto. Näyttää kun kardaani olisi pettänyt ristikon kohdalta? Vaatikohan se neulalaakerien kiinnileikkaamisen vai onkohan materiaali vain murtunut? Menikö tuo vedetettäessä vai "normaali"-ajossa rikki? Tuntuiko ajossa mitään värinää tms aikaisemmin?

    Onkohan tuossa ristikossa jotain epänormaalia kulumaa?


    Lootan öljynvaihdon yhteydessä pyöritelin noita ristikoita kahdesta eri autosta ja näissä välykset nivelissä tuntuivat vielä jotakuinkin uusilta. Ehkä jos oikein hakemalla hakee niin ristikossa oli jotain pientä "tahmaamista" yhdessä kohdassa.
    Auto oli kaverilla lainassa joka sanoi lähteneensä liikennevaloista normaalisti kun vahinko tapahtui. Kuulemma iski kuin salama kirkkaalta taivaalta.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎