Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 530d Xdrive katastrofi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ipyrro
    replied
    Niin, en osaa aivan 100-varmasti sanoa kummassa väljä on, jakolaatikossa vai kardaanissa. Minusta se näyttäisi enemmän olevan kardaanissa, jos tuota videotakin katsoo tarkasti niin se ihan jakolaatikkoon menevä pää ei näyttäisi ihmeemmin lonksuvan vaan väljä näyttäisi olevan enemmän rättinivelessä. Voin toki olla väärässäkin.


    Olen koittanut metsästää pidemmän aikaa löytää että mistä tulee X5:ssani kummallinen metallinen korskunta aina silloin tällöin. Ei siis pidä jatkuvalla syötöllä ääntä mutta kyllä päivittäin ääni kuuluu. Jakolaatikkokin on kerran vaihdettu (käytettyyn) ja vika ei sillä muuttunut miksikään.


    Ihan hirveesti ei viitsisi vaihtaa osia "varmuuden vuoksi" kun nuo baijerilaisen osat ei ihan halvimmasta päästä ole. Mutta tottahan toki vialliset osat tarvii ehjiin vaihtaa ja mitä tätä ketjua olen nyt lukenut niin tuo etukardaanin rättinivelen paukahtaminen taitaa olla aika paha (kallis) homma jos pääsee kilahtamaan.


    Eli taitaa olla paras ruveta vaan kyselemään uutta kardaania ennenkuin mulle käy samalla tavalla ja silloin kustannus on varmaan dekadia suurempi helposti.



    Originally posted by fraatti View Post
    Ei mulla N57:ssa tuo ainakaan tuollain klopise ellen nyt aivan paskaa puhu. Kyllä tuo olisi osunut silmiin jos se noin vatkaisi ja kuitenkin koitin heilutellakin sitä jonkun rempan yhteydessä. Kummassa väljä on, kardaanissa vai jakolaatikossa? Oliko tästä jotain oireita tai ääntä miten osasit suunnistaa tuonne?

    .
    Just naamakirjassa tuli vastaan 520d missä kardaani kävi kurkkaamassa öljypohjassa...

    Omistaja tuskin pistää pahakseen jos tähän laittaa "vian" kuvauksen ennekuin paukahtaa, jos siitä vaikka joskus olisi jollekin apua.
    "Kyseessä on F11 520d xdrive, vm 2014. Kilometrit 133t. Alkoi kuulumaan edestä (erityisesti matalilla nopeuksilla kohtalaisen kevyesti kiihdyttäessä) ”räpätystä” tai ”naputusta” joka vaimenee kun veto vähenee. Siis ihan suoraan ajaessa. Ei kuulu kun kääntää rattia. Samoin ääni kuuluu hetken kun nostaa jalan kaasulta ja veto vähenee, sitten vaimenee. Vähän samanlainen ääni kun junnuna laitettiin polkupyörän pinnoihin pahvinpalaset räpättämään."

    "No tänään sitten töistä tullessa, siis yhteensä max 15 km tänään ajettuna, alkoi koliseva ääni yhtäkkiä koventua, ja 200 m jälkeen kolisi ja räsähti oikein kunnolla ja öljyt pihalle."

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by ipyrro View Post
    Kertokaapas että onko minulla nyt syytä huoleen. MIkäli onnistun nyt jotenkin liimaamaan tähän kiinni n.20 sekunnin videon kun kävin vähän auton alla tutkimassa etukardaanin kuntoa. Näkyy ehkä parhaiten ihan videon lopussa mutta minusta se näyttäisi että siinä jakolaatikon päässä olevassa ristikossa on hieman väljää. Vai onko tuo normaalia?


    Auttakaan tietämätöntä?


    Enhän mä tähän saa sitä videota mutta josko se tuon linkin takaa näkyisi?
    https://drive.google.com/file/d/1t1G...ew?usp=sharing
    Ei mulla N57:ssa tuo ainakaan tuollain klopise ellen nyt aivan paskaa puhu. Kyllä tuo olisi osunut silmiin jos se noin vatkaisi ja kuitenkin koitin heilutellakin sitä jonkun rempan yhteydessä. Kummassa väljä on, kardaanissa vai jakolaatikossa? Oliko tästä jotain oireita tai ääntä miten osasit suunnistaa tuonne?

    .
    Just naamakirjassa tuli vastaan 520d missä kardaani kävi kurkkaamassa öljypohjassa...

    Omistaja tuskin pistää pahakseen jos tähän laittaa "vian" kuvauksen ennekuin paukahtaa, jos siitä vaikka joskus olisi jollekin apua.
    "Kyseessä on F11 520d xdrive, vm 2014. Kilometrit 133t. Alkoi kuulumaan edestä (erityisesti matalilla nopeuksilla kohtalaisen kevyesti kiihdyttäessä) ”räpätystä” tai ”naputusta” joka vaimenee kun veto vähenee. Siis ihan suoraan ajaessa. Ei kuulu kun kääntää rattia. Samoin ääni kuuluu hetken kun nostaa jalan kaasulta ja veto vähenee, sitten vaimenee. Vähän samanlainen ääni kun junnuna laitettiin polkupyörän pinnoihin pahvinpalaset räpättämään."

    "No tänään sitten töistä tullessa, siis yhteensä max 15 km tänään ajettuna, alkoi koliseva ääni yhtäkkiä koventua, ja 200 m jälkeen kolisi ja räsähti oikein kunnolla ja öljyt pihalle."
    Last edited by fraatti; 10-09-2019, 21:19.

    Leave a comment:


  • ipyrro
    replied
    Etukardaanin väljyys...

    Kertokaapas että onko minulla nyt syytä huoleen. MIkäli onnistun nyt jotenkin liimaamaan tähän kiinni n.20 sekunnin videon kun kävin vähän auton alla tutkimassa etukardaanin kuntoa. Näkyy ehkä parhaiten ihan videon lopussa mutta minusta se näyttäisi että siinä jakolaatikon päässä olevassa ristikossa on hieman väljää. Vai onko tuo normaalia?


    Auttakaan tietämätöntä?


    Enhän mä tähän saa sitä videota mutta josko se tuon linkin takaa näkyisi?

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    Hyvä että selvisit suht. kivuttomalla hinnalla tuosta.

    Leave a comment:


  • SuperSixOne
    replied
    Problem solved.

    Kiitos kaikille avusta ja vastauksista. Auto on korjattu ja takaisin ajossa. Osille ja töille tuli yhteensä hintaa n. 1600€ sis vetareiden suojakumit.

    Leave a comment:


  • HV530XD
    replied
    Originally posted by HV530XD View Post
    Miltä näytti? Oma kulkine lähdössä jarrunesteen vaihtoon, niin pitää pyytää tarkistamaan tuo etukardaani samalla...
    Auto oli pajalla tänään, ja alustan kaikki nivelet ja etukardaani sekä takakardaanin limput ja tukilaakeri käytiin läpi, ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Paitsi kuskin puoleinen etuvetari, minkä ulkopää on väljä ja sen tiesin jo ennestään. Se oli ainut osa mihin yrittivät myydä korjausta. Toivottavasti tuo etukardaani nyt kestää... Autona siis 535xd ja kisoja nyt jotain 255tkm, ei ole vielä tähän mennessä tarvinnut alustan osiin kajota.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by SuperSixOne View Post
    Sopiiko varmasti vaikka onkin 535dx pohja?
    En kai sitä muuten olisi laittanut

    Yhteensopivuus: http://bmwfans.info/parts-catalog/11137800325
    −F10
    +530dX N57N
    +535dX N57Z
    −F10 Facelift
    +530dX N57N
    +535dX N57Z
    +535dX N57N
    −F11
    +530dX N57N
    +535dX N57Z
    −F11 Facelift
    +530dX N57N
    +535dX N57Z

    Leave a comment:


  • SuperSixOne
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Tuosta öljypohja 320€


    Kannattaa harkita myös niiden laakereiden kunnon tarkistamista tai mahdollisesti vaihtoa. Kiertokangen laakereihin pääsee tuossa vaiheessa hyvin käsiksi ilman sen kummempia temppuja.
    Ja toki onhan siellä jakopääkin hyvin tarjolla tuossa vaiheessa... (vaatii toki yläpuolelta myös purkamista)
    Sopiiko varmasti vaikka onkin 535dx pohja?

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Ja vaihdattaisin ne ristikot joka tapauksessa tuosta käytetystä osasta, niin ei tarvi enää niistä huolta kantaa.
    Samaa suosittelen minäkin

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Ja vaihdattaisin ne ristikot joka tapauksessa tuosta käytetystä osasta, niin ei tarvi enää niistä huolta kantaa.

    Leave a comment:


  • >Jon1<
    replied
    Tuli itseltäkin tuo kardaani tutkittua niin oikein hyvältä näytti.. Kirkkaan keltaiset tiivisteet loisti ristikoista

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by SuperSixOne View Post
    Pistin kardaanin tulemaan tuolta bildbasenista. Ei paha jos posteineen maksaa alle 300e. Marmorilta olisi ollut 1200€. Schmiedmannin kautta saan öljypohjan 600€ mutta toimitusaika 3vk. RealOem kautta tulisi viikossa mutta hinta lähemmäs 900€ posteineen.. Ei hinnalla tosin nyt niin väliä, kunhan auton saa ajoon.
    Tuosta öljypohja 320€


    Kannattaa harkita myös niiden laakereiden kunnon tarkistamista tai mahdollisesti vaihtoa. Kiertokangen laakereihin pääsee tuossa vaiheessa hyvin käsiksi ilman sen kummempia temppuja.
    Ja toki onhan siellä jakopääkin hyvin tarjolla tuossa vaiheessa... (vaatii toki yläpuolelta myös purkamista)
    Last edited by fraatti; 05-04-2019, 23:28.

    Leave a comment:


  • SuperSixOne
    replied
    Pistin kardaanin tulemaan tuolta bildbasenista. Ei paha jos posteineen maksaa alle 300e. Marmorilta olisi ollut 1200€. Schmiedmannin kautta saan öljypohjan 600€ mutta toimitusaika 3vk. RealOem kautta tulisi viikossa mutta hinta lähemmäs 900€ posteineen.. Ei hinnalla tosin nyt niin väliä, kunhan auton saa ajoon.

    Leave a comment:


  • Manukki
    replied
    Ostin vuosi sitten e70 40d:n 2011 vuodelta jossa ainakin Autokeskus osasi auton historiaa selvittäessä kertoa että etukardaanin tarkastus/uusiminen olisi kamppiksena. Väljää siellä jo oli, kilsoja silloin 145tkm, joten suosittelen kyselemään kun ei vaihto mitään maksa.

    Leave a comment:


  • >Jon1<
    replied
    Täytyypä tänään tuo kardaani tutkia kun jakolaatikkoon öljyt vaihtaa

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎