Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 530d Xdrive katastrofi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • miq
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    En tiedä kuinka todennäköistä on mutta kuitenkin vastaan tuli juttu missä ko. paja vaihtoi kardaanin pultit aina uusiin kuten merkkarikin. Tätä perusteli sillä että tiedossa oli tapauksia jossa ne olivat löystyneet tai menneet poikki.
    Merkkari se oli tuokin paja.
    Ja pultit näytti vanhalta, uskoisin et ei ollu vaihdettu.

    Käsittääkseni nimenomaan pitää aina vaihtaa uudet pultit, jo tehtaan ohjeen mukaan. Ja muutenkin kun kiristysohje on muistaakseni 20 Nm + 45 °+ 45°, taitaa pultti venyä.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by miq View Post
    Jonkin aikaa teki suuresti mieli soitella liikkeeseen, jossa oli tehty kytkinremontti autoon ennen kuin sen ostin, ja kysyä kiristysmomentit noille pulteille..
    En tiedä kuinka todennäköistä on mutta kuitenkin vastaan tuli juttu missä ko. paja vaihtoi kardaanin pultit aina uusiin kuten merkkarikin. Tätä perusteli sillä että tiedossa oli tapauksia jossa ne olivat löystyneet tai menneet poikki.

    Leave a comment:


  • miq
    replied
    Minulla kävi joitakin aikoja sitten hieman vastaavan jutun kanssa aika tuuri. Lähdin kotipihasta, ihan normisti/nätisti liikkeelle ja kuului hyyyyvin epämääräinen ääni. Vauhtia oli nippanappa kävelyn verran joten välitön liinat kiinni ja fikkarin kanssa tsekkaamaan mitä käynyt.
    Noh, etukardaanin etupää irrallaan jotenkin pohjamuovien päällä. Nosturille kun auton sain, niin siellä sitten löytyi kaksi irtonaista pulttia, joiden kierteissä, kuten myös kardaanin laipan rei'issä jälkiä, jotka minun ymmärtääkseni näyttivät siltä, että jonkin kierroksen pyörinyt siellä pultit löysällä. Lopulta siis irtosi se viimeinenkin.
    Tuuria siksi, että mitään ei särkynyt. Uudet pultit ja nivelten tsekkailu repimällä suunnasta jos toisestakin välysten löytämiseksi, joita ei sitten ollut.

    Jonkin aikaa teki suuresti mieli soitella liikkeeseen, jossa oli tehty kytkinremontti autoon ennen kuin sen ostin, ja kysyä kiristysmomentit noille pulteille..

    Leave a comment:


  • Anzafin
    replied
    Originally posted by HV530XD View Post
    Miltä näytti? Oma kulkine lähdössä jarrunesteen vaihtoon, niin pitää pyytää tarkistamaan tuo etukardaani samalla...
    Ihan näytti siistiltä; tiivisteet kunnossa, ei välyksiä, ja kardaani itsessään näytti varsin uudelta :think. Sen tiedän, että autoon on uusittu jakolaatikko ennen minun omistustani, niin olisikohan siinä samalla vaihtunut etukardaani.

    - Antti -

    Leave a comment:


  • HV530XD
    replied
    Originally posted by Anzafin View Post
    Kävinpä itse samantien ruokiksella kaverin nosturilla tsekkaamassa tilanteen kun oli mahdollisuus .

    - Antti -
    Miltä näytti? Oma kulkine lähdössä jarrunesteen vaihtoon, niin pitää pyytää tarkistamaan tuo etukardaani samalla...

    Leave a comment:


  • Anzafin
    replied
    Originally posted by veku View Post
    Pitääpä käskeä ensi huollossa katsoa nuo ristikon nivelet yms.
    Hassua on kun traktorilla pyöritetään jotain jossa nivelakakseli niin rasvanipat on,nyt itsellä yksi akseli sellainen että savu nousee ristikosta jos yli 540 kierrosta / minuutista pyöritetään pitempään.
    Myöskään rasvaa tuonne ei mene enään kunnolla,,

    Vähän Ot, mutta rupesi miettiinnettä kai tuo x vi vielä meidät kotiin Rukalta
    Kävinpä itse samantien ruokiksella kaverin nosturilla tsekkaamassa tilanteen kun oli mahdollisuus .

    - Antti -

    Leave a comment:


  • veku
    replied
    Pitääpä käskeä ensi huollossa katsoa nuo ristikon nivelet yms.
    Hassua on kun traktorilla pyöritetään jotain jossa nivelakakseli niin rasvanipat on,nyt itsellä yksi akseli sellainen että savu nousee ristikosta jos yli 540 kierrosta / minuutista pyöritetään pitempään.
    Myöskään rasvaa tuonne ei mene enään kunnolla,,

    Vähän Ot, mutta rupesi miettiinnettä kai tuo x vi vielä meidät kotiin Rukalta

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Originally posted by SuperSixOne View Post
    En valitettavasti itse ajanut itse kun kävi. Kuljettaja sanoi sammuttaneensa heti kun kävi. Liikennevaloista lähtiessä n. 10kmh vauhdissa kolahtanut.
    Tuo akselihan pyörii kyllä 10kmh nopeudessa niin hitaasti että akselinpää putoaa vaan alas, mistä tuollainen energia tulee että hajoittaa ympäriltään metallirakenteita? Vetokin menee enintään tasan etu- ja takapään kanssa, ja koska keskitasauspyörästöä ei ole pyörii samoin kun takapäähänkin. Vai onko takarenkaat lyönyt suttua...jokin tässä ei pidä paikkaansa.

    Leave a comment:


  • Anzafin
    replied
    Hyvää ja erittäin informatiivista keskustelua! Helppo päästä kiinni tähänkin potentiaaliseen ongelmaan kun vaan seurailee tätä !

    - Antti -

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Tai juuri tuollainen nivel, jossa murroskulma on niin olematon, että neulalaakereissa ei tapahdu kunnon rotaatiota. Ihan sama kuin vakionopeusnivelissäkin, joissa liian pieni kulma on itse nivelen toiminnallisuuden kannalta haitaksi.
    Tätä itsekin mietin että kuinka suuri osuus tuolla loivalla kulmalla on kokonaisuuteen. :think Kummallista kuitenkin että aiheuttavat noin totaalisen tuhon, tuon on melkein pakko lukittua jotenkin aivan nalkkiin? Tutuillakin ollut maastureissa ristikoita jotka ovat kulahtaneet todella pahasti ja siitä huolimatta kardaani on ollut paikoillaan jä pyörinyt metelistä huolimatta.

    Jokatapauksessa seuraajassa eli g-sarjassa tuo toinen ristikko on jätetty kokonaan pois eli onko todettu että aikaisempi toimintatapa on ollut huono?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Bullitt View Post
    https://www.facebook.com/permalink.p...24259438145658

    Vastaava vika ollut näköjään Espoon korjaamolla viime viikolla. Takimmainen nivel murentunut ja vaihdelaatikosta läpi.
    Tässä on päästy vähän syvemmälle.


    Kummasta tuo oli X vai F?
    edit. taisi olla X:stä?

    Tuosta kuvasta osuu silmään seuraavat seikat. Mikäli en tihrusta täältä väärin niin kardaanin ristikon päässä on nähtävissä pystysuuntaisia kulumajälkiä? (itseasiassa onko tuossa toisessakin kuvassa nähtävissä samanlaisia jälkiä?) Toinen seikka on se että tuosta hiertymiskorroosiosta peräisin olevaa ruostetta on paljon ympäri nivelen ympäristöä.


    Ja itseasiassa kun katsoo foorumilta e9X nelikoissa tapahtuneista hajoamisista kuvia niin niissä on samalla tavalla nähtävissä että ristikko on ruosteen peitossa sekä ristikossa on voimakkaat kulumajäljet. e90:ssa tuo ei vaan taida aina hajottaa mitään.
    Last edited by fraatti; 04-04-2019, 09:14.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Tuo väri tulee ruostuvista neuloista laakerikupin sisältä, niinkuin tuossa yhdessä kuvassa. Ei tuo nivel pääse lämpenemään kun ei juurikaan ole liikettä laakereissa.
    Ei tule, neulojen päällä oleva aines on irtonaista ja peräisin ristikosta. Ristikko on heikompaa ainesta ja uhrautuu aikaisemmin. Kuvistakin voi todeta että naulat ovat kooltaan jotakuin normaaleja mutta ristikko on menettänyt ainetta.

    Alkuperäisen kuvan teksti kuuluu näin
    "This is what looks like inside that joint. The grease had washed off and the pins being much harder metal had been eating into the spider. No wonder why it wasn't rotating. The rust on the roller pins are not of the pins, it is from the other surface.
    I had been noticing some vibration going uphill while accelerating for more than a year. I wonder this was the source of it."

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by ptikkala View Post
    Pikaisesti kurkattu tuo bildelsbasenin linkki niin vm2016 kardaanin toinen pää ainakin aivan ruosteessa tms... https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=40046162

    Uusia tarvike kartsuja löytynee 200e - 300e hintaluokassa.
    Jos kardaani on tuolta kupin ulkopuolelta ruosteessa, ei sillä ole mitään merkitystä. Se ruoste mikä kiinnostaa on se punertava aines mikä hinkautuu ristikosta neulalaakereiden toimesta irti. Aiemmassa laittamassani kuvassa neulalaakerit näyttävät kun ne olisivat ruosteessa, siitä ei kuitenkaan ole kyse vaan tuo irtomateriaali on peräisin itse ristikosta.

    Tsekkasin myös noita tarvike kardaaneja. Huomasin että täysin samoja kuvia löytyy sekä kiinalaisilta että eurooppalaisilta myyjiltä. Luottaako mahdollisesti kiinalaiseen valmistajaan enemmän kuin alkuperäiseen? :think

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Originally posted by ptikkala View Post
    Pikaisesti kurkattu tuo bildelsbasenin linkki niin vm2016 kardaanin toinen pää ainakin aivan ruosteessa tms... https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=40046162

    Uusia tarvike kartsuja löytynee 200e - 300e hintaluokassa.
    Tuosta ruosteesta laakerikupin ulkopuolella ei kannata vielä huolestua mutta jos sitä löytyy ristikon pinnoilta tai tiivisteiden välistä niin sitten alkaa olemaan jo vikaa

    Leave a comment:


  • Palomies
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    E7x auton etukardaanivaurion sattuessa suosittelen asioimaan suoraan merkkiliikkeen kanssa.

    Siellä kun on taustalla se mahdollinen kampanja...
    Niin mikähän kampanja..?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎