Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 530d Xdrive katastrofi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bullitt
    replied
    Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.


    Vastaava vika ollut näköjään Espoon korjaamolla viime viikolla. Takimmainen nivel murentunut ja vaihdelaatikosta läpi.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Noissa edellä olleissa kuvissa ihmetyttää myös tuo ristikon mitoitus nivelhaarukoihin nähden. Kupin pituudesta alle puolet on haarukoiden reiässä. Noin keskimääräisiin ristikkoniveliin verratuna näyttää hieman erikoisilta.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    "Hiertymiskorroosio (fretting-korroosio)

    Hiertymiskorroosiota tapahtuu kahden toisiaan vastaan puristetun pinnan välissä silloin, kun pinnat värähdellessään pääsevät liikkumaan hieman. Pintojen profiilihuippujen kosketuskohdissa kosketusjännitykset nousevat hyvin suuriksi. Tällöin pintojen profiilihuiput voivat hitsautua yhteen ja murtua liikkeen ansiosta. Murtumisessa irtoavat metallipartikkelit hapettuvat, ja oksidipartikkelit metallipintojen välissä aiheuttavat edelleen abrasiivista kulumista (hiertymiskuluminen). Kuluminen voi myös olla seurausta pinnan oksidikerrosten murtumisesta ja uudelleen hapettumisesta (hiertymiskorroosio). Lisäksi materiaalin irtoamiseen saattaa vaikuttaa pinnan väsyminen värähtelevän liikkeen vuoksi (hiertymisväsyminen).

    Korroosiotuotteet eivät poistu pintojen välistä pintojen välisen suhteellisen liikkeen ollessa hyvin pieni (³10-7 mm), jolloin ne tuhoavat pinnan liukuominaisuudet myöhemmässä käytössä. Kuvassa 3 on esitetty kaaviona hiertymiskorroosiotilanne. Tyypillisesti hiertymiskorroosiota esiintyy pinnoilla, joita alunperin ei ole tarkoitettu liikkuviksi, mutta jotka ovat esim. kiristyksen löystyessä alkaneet värähdellä toistensa suhteen. Tyypillisiä hiertymisvaurioille alttiita koneenosia tai rakenteita ovat puristussovitteet, pultti-, niitti-, kitka- ja kiilaliitokset, lautas- ja lehtijouset, laakerit, lankojen tai vaijerien kosketuskohdat jne. "
    Tai juuri tuollainen nivel, jossa murroskulma on niin olematon, että neulalaakereissa ei tapahdu kunnon rotaatiota. Ihan sama kuin vakionopeusnivelissäkin, joissa liian pieni kulma on itse nivelen toiminnallisuuden kannalta haitaksi.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Alkavan vaivan löytää parhaiten nivelen alueen väristä. Maali alkaa vaihtaa lämmön vuoksi maalatun mustasta rusehtavan punaiseksi. Siitä ei ole pitkä matka tuohon pamaukseen.
    Voipi olla että et tarkoittanut tälläistä mutta kuitenkin kuvaus väristä osuisi kohdalleen... mutta tässä ei ollut kyllä kyse värin vaihtamisesta lämmönvaikutuksesta vaan jostain muusta...





    Tuossa näyttää olevan sellainen jännä juttu että yksi on kulahtanut todella pahasti, toinen hiukan ja kaksi näyttää kohtuullisen hyvälle vielä.


    Ja tuossa on kyse ilmeisesti siitä että värinä alkaa jauhamaan niveltä ja sitten myöhemmin kuivuneessa nivelessä korroosiotuotteet alkavat toimimaan hioma-aineena syöden nivelen piloille nopeasti:
    "Fretting damage in steel can be identified by the presence of a pitted surface and fine 'red' iron oxide dust resembling cocoa powder. Strictly this debris is not 'rust' as its production requires no water. The particles are much harder than the steel surfaces in contact, so abrasive wear is inevitable; however, particulates are not required to initiate fret"


    "Hiertymiskorroosio (fretting-korroosio)

    Hiertymiskorroosiota tapahtuu kahden toisiaan vastaan puristetun pinnan välissä silloin, kun pinnat värähdellessään pääsevät liikkumaan hieman. Pintojen profiilihuippujen kosketuskohdissa kosketusjännitykset nousevat hyvin suuriksi. Tällöin pintojen profiilihuiput voivat hitsautua yhteen ja murtua liikkeen ansiosta. Murtumisessa irtoavat metallipartikkelit hapettuvat, ja oksidipartikkelit metallipintojen välissä aiheuttavat edelleen abrasiivista kulumista (hiertymiskuluminen). Kuluminen voi myös olla seurausta pinnan oksidikerrosten murtumisesta ja uudelleen hapettumisesta (hiertymiskorroosio). Lisäksi materiaalin irtoamiseen saattaa vaikuttaa pinnan väsyminen värähtelevän liikkeen vuoksi (hiertymisväsyminen).

    Korroosiotuotteet eivät poistu pintojen välistä pintojen välisen suhteellisen liikkeen ollessa hyvin pieni (³10-7 mm), jolloin ne tuhoavat pinnan liukuominaisuudet myöhemmässä käytössä. Kuvassa 3 on esitetty kaaviona hiertymiskorroosiotilanne. Tyypillisesti hiertymiskorroosiota esiintyy pinnoilla, joita alunperin ei ole tarkoitettu liikkuviksi, mutta jotka ovat esim. kiristyksen löystyessä alkaneet värähdellä toistensa suhteen. Tyypillisiä hiertymisvaurioille alttiita koneenosia tai rakenteita ovat puristussovitteet, pultti-, niitti-, kitka- ja kiilaliitokset, lautas- ja lehtijouset, laakerit, lankojen tai vaijerien kosketuskohdat jne. "

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by SuperSixOne View Post
    Saattaa olla, ken tietää
    No sinällään eipä se auton tuosta olla moksiskaan vaikka nilkkaa oikaistaisiinkin. Kyllä se pääsyy löytyy kuitenkin viallisesta osasta.

    Tosiaan mikäli etsit varaosia niin esim bmwfans.info ja sinne rungonnumeron 7 viimeistä niin pääset etsimään sopivia varaosanumeroita juuri kyseiseen autoon. Saattaapi olla että löydät osat edullisemmin uutena ulkomailta kuin paikalliselta bmw tiskiltä.

    esim tuolta löytyy käytettyjä kardaaneja: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/26208628043/
    Last edited by fraatti; 03-04-2019, 22:45.

    Leave a comment:


  • SuperSixOne
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    200 tkm ajettuna good will:n kanssakin oma osuus olisi joka tapauksessa jäänyt melkoiseksi merkkiorganisaation korjausmetodeilla, kuten tuo ilmoitettu lähtösummakin kertoo.

    Noista kuvista ei nyt ihan selviä, onko vaurio pelkästään moottorin öljypohjassa. Onko lohkossa tai automaattilaatikossa ulkoisia vaurioita? Kuten edellä mainittu alakerran laakerointi saattaisi joka tapauksessa olla järkevää, kun öljypohja on joka tapauksessa irti ja kone on mahdollisesti hetken käynyt ilman öljynpaineita.

    Tuolta löytyy osakaaviot.


    https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...-sump/G7efajB1
    Kiitos. Näitä etsinkin.

    Leave a comment:


  • SuperSixOne
    replied
    Originally posted by revote View Post
    Tai sitten antoi kenkää sen minkä kerkesi ja kävi näin?
    Saattaa olla, ken tietää

    Leave a comment:


  • SuperSixOne
    replied
    Kiitos paljon tiedoista. Hkin suunnalla oleva bmw-spesialisti tuumasi että tulee kuntoon öljypohjan ja kardaanin vaihdolla. Osat joutuu tilaamaan marmorin kautta. Öljypohja taisi olla 500€ luokkaa ja kardaani n.1000€. Töitä n.5h.

    Onko tietoa mistä saisi kyseisiä osia edukkaammin? Hyvin vähän näyttää olevan tarjolla.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tässä sattui vielä silmiin noita kardaanin kuvia myös sellaisista autoista missä kampaja oli tehty. Noi uudemmat kardaanit on tuon pään osalta tuollaisia selvästi pyöreämpiä kuin vanhemmat. Samoin korvan muotoa on muutettu. (ei pamahda lukkoon?) Ainakin X5:n kohdalla...

    edit. näyttää tuolla yhden auton alla roikkuvan tuollainen oikeanpuoleinenkin osa....
    "If I'm not mistaken, both pre- and post-recall shafts should look identical, the difference is u-clamp manufacturer. "

    Last edited by fraatti; 03-04-2019, 20:50.

    Leave a comment:


  • revote
    replied
    Originally posted by SuperSixOne View Post
    Auto oli kaverilla lainassa joka sanoi lähteneensä liikennevaloista normaalisti kun vahinko tapahtui. Kuulemma iski kuin salama kirkkaalta taivaalta.
    Tai sitten antoi kenkää sen minkä kerkesi ja kävi näin?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Veikkaan että on ollut jo ristikko rikki pidemmän aikaa kun paska on päässyt kuluttamaan väljäksi. Kun tarpeeksi väljä niin neulat lähtee mäkeen ja pääsee hakkaamaan kuppia. Kuppi menee hajalle ja alkaa akselin reikä hakkaamaan ristikon tappiin lovea. Siitä tulee tollainen terävä kulumajälki tappiin.

    Siinä vaiheesa kun ristikon tiiviste pettää tai vesi pääsee neulakuppeihin on ristikon tuhoutuminen väistämätöntä ennemmin tai myöhemmin. Vika voi muhia tuossa nivelessä pitkäänkin kun nivelen pyörimiskulma on olematon. Mulla oli kaksi neulakuppia ihan kuivia ja toisesta puuttui 2/3 neuloista poissa.
    Se tuossa ihmetyttää että netissä olevien juttujen mukaan mitään tärinää tai ääntä ei ole kuulunut aikaisemmin. Luulisi että kulahtanut ristikko nyt jotenkin ääntelisi. En tiedä onko tuossa mahdollista tapahtua sellainen skenaario että jos/kun neulalaakerit pääsevät välistä pois niin kardaani pääsee menemään sellaiseen asentoon että se menee "lukkoon" jolloin se pamauttaa laakista tuon korvan poikki...

    Tässä on kuitenkin X-sarjaa koskeva service bulletin. Samoilla metodeilla voinee tarkistaa myös tälläisen 5-satkun kardaanin.



    Onko klappia edessä


    Onko klappia takana


    Pyöräytettään kardaania 90 astetta kokeillaan klapit uudestaan. Sama homma toistetaan kunnes kardaani on mennyt 360 astetta ympäri.


    Lisäksi katsotaan ettei laakerin tiiviste ole vaurioitunut


    Tai ettei sieltä näy neulalaakereita


    Tai ettei tiivisteessä ole ruostetta joka voi olla peräisin laakerinsisältä


    Tai ettei laakeri ole lingonnut rasvoja ympäriinsä laakerikupista



    edit... sellainen tarkastus... kuukausi tarkastuksen jälkeen petti...


    Katsoin huvikseen etk:ta niin näissä äffissäkin näyttää olevan useampaa erilaista kardaania. Ensimmäiset kampanjaan kuuluvat äksät on tuota samaa ikäluokkaa kuin alkupään äffät. Mahtaako sitten nämä myöhempään tehdyt kardaanit olla parempia? Eli tuo boldattu. Sama etukardaani on koko mallisarjan läpi riippumatta koneesta. Ketjun aloittajan autossa lieni varmaan jonkikumpi osa noista kursivoiduista.

    26209425906 From:05/15/2018
    26208628043 (05/12/2014 — ) 3.335
    26207629988 (04/08/2011 — 06/21/2014) 3.4
    26207593164 (09/01/2009 — 04/09/2013) 3.27
    26207620521 (01/02/2011 — 12/02/2010)

    edit. nämä ovat päällepäin kaikki jotakuinkin saman näköisiä.
    Last edited by fraatti; 03-04-2019, 23:11.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Siinä vaiheesa kun ristikon tiiviste pettää tai vesi pääsee neulakuppeihin on ristikon tuhoutuminen väistämätöntä ennemmin tai myöhemmin. Vika voi muhia tuossa nivelessä pitkäänkin kun nivelen pyörimiskulma on olematon. Mulla oli kaksi neulakuppia ihan kuivia ja toisesta puuttui 2/3 neuloista poissa.
    Miltä ne näytti/tuntui päällepäin ennen purkamista?

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Alkavan vaivan löytää parhaiten nivelen alueen väristä. Maali alkaa vaihtaa lämmön vuoksi maalatun mustasta rusehtavan punaiseksi. Siitä ei ole pitkä matka tuohon pamaukseen.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Voi hajota kummasta päästä tahansa. Samanlaiset ristikothan siellä on molemmissa päissä, eikä kuormituksessakaan merkittävää eroa.
    Tyypillisesti taitaa X:ssä hajota takaa. Tai ainakin niistä löytyy kuvia... :think


    edit. voi laueta myös etupääästä


    Pamaus saattaakin olla sitten kallis...


    Huvittava muuten tuossa safety recallissa mainita siitä että veto putoaa pois vain etupyöriltä mutta takapäässä veto on vielä.... Kuitenkin siinä on se pieni mutta kun pohjassa roikkuu 1m putkenpätkä joka on kiinni vain toisesta päästä ja se tahtoo pyöriä samaa tahtia kuin renkaat ylipäätään...

    Q4. What can happen as a result of this issue?
    Should the universal joint break, power is no longer transmitted to the front wheels. However, the rear drivetrain remains operational similar to rear wheel drive BMW vehicles.
    In an extreme case, damage could occur to other components. This could result in the vehicle not being able to be driven.
    Last edited by fraatti; 04-04-2019, 09:09.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Veikkaan että on ollut jo ristikko rikki pidemmän aikaa kun paska on päässyt kuluttamaan väljäksi. Kun tarpeeksi väljä niin neulat lähtee mäkeen ja pääsee hakkaamaan kuppia. Kuppi menee hajalle ja alkaa akselin reikä hakkaamaan ristikon tappiin lovea. Siitä tulee tollainen terävä kulumajälki tappiin.

    Siinä vaiheesa kun ristikon tiiviste pettää tai vesi pääsee neulakuppeihin on ristikon tuhoutuminen väistämätöntä ennemmin tai myöhemmin. Vika voi muhia tuossa nivelessä pitkäänkin kun nivelen pyörimiskulma on olematon. Mulla oli kaksi neulakuppia ihan kuivia ja toisesta puuttui 2/3 neuloista poissa.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎