Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 530d Xdrive katastrofi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Clavurion
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Satuin tuossa kuuklettamaan hiukan asian tiimoilta ja silmiin osui tälläinen kuva e71:stä.

    Onko tuo tässäkin ristikossa näkyvä jälki kulumisesta peräisin? Jos on niin miten se voi olla noin toispuoleinen? Normaalisti kuitenkin ristikon neulalaakerit ovat koko ristikon laakeripinnanmatkalta ja luulisi ettei tuollaista kulumajälkeä voi mitenkään tulla jos ristikon neulalaakerikupit ovat paikallaan? Vai onkohan se sittenkin vain tuhon aikana tullutta jälkeä....

    Lähinnä tässä kiinnostaa se että voiko tuollaista havaita ennakolta mitenkään... :think

    Voiko nämä toisiaan laueta kummasta vaan päästä? Ketjun aloittajan autossa tuo oli kait poikinut etupäästä mutta poikiiko tuo sitten x5:ssa tuolta takapäästä?
    Aika vaikea kuvitella, että tuollaista kulumaa voisi mitenkään syntyä. Eiköhän tuo ole lyönyt laipan reunaan laakeroinnin hajottua.

    Voi hajota kummasta päästä tahansa. Samanlaiset ristikothan siellä on molemmissa päissä, eikä kuormituksessakaan merkittävää eroa.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Satuin tuossa kuuklettamaan hiukan asian tiimoilta ja silmiin osui tälläinen kuva e71:stä.

    Onko tuo tässäkin ristikossa näkyvä jälki kulumisesta peräisin? Jos on niin miten se voi olla noin toispuoleinen? Normaalisti kuitenkin ristikon neulalaakerit ovat koko ristikon laakeripinnanmatkalta ja luulisi ettei tuollaista kulumajälkeä voi mitenkään tulla jos ristikon neulalaakerikupit ovat paikallaan? Vai onkohan se sittenkin vain tuhon aikana tullutta jälkeä....

    Lähinnä tässä kiinnostaa se että voiko tuollaista havaita ennakolta mitenkään... :think



    Voiko nämä toisiaan laueta kummasta vaan päästä? Ketjun aloittajan autossa tuo oli kait poikinut etupäästä mutta poikiiko tuo sitten x5:ssa tuolta takapäästä?
    Last edited by fraatti; 03-04-2019, 18:33.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    E53:ssa sentään osattiin vielä suunnitella jakolaatikon ja etuperän asemointi niin, että ristikoita ei tarvi, pelkkä kumilimppu välissä riittää. Toki niissäkin omat ongelmansa pre-faceliftissä, kun jakolaatikon puolella pooritus jätetty turhan lyhyeksi. Siinä ei kuitenkaan tule oheisvaurioita.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Mulla oli kyseinen vairio lähellä edelleisen E61 kanssa. Huomasin muuta huoltoa tehdessä että etummainen ristikko oli ihan loppu, mutta vielä heilui paikoillaan. Irroittelin akselin irti ettei aiheuta enemmän vairioita. Paikallisella moottoeikoneistamolla olisi ollut ristikoiden vaihto ja tasapainotus 150e. Mutta oli halkeama neulakupin rungossa joten olisi vaatinut hitsaamista ja koneistusta, niin päädyin käytettyyn akseliin.

    Eihän tuo olisi kallis rasti tehdä ennakoivana huoltona ristikoiden vaihto jos yhtään epäillyttää niiden kunto. Saatavilla olisi ollut myös rasvanipoilla varustetut ristikot, jotka varmaan ikuiset jos painaa vähän rasvaa aina öljynvaihdon yhteydessä.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    E7x näitä paukkuu. Kampanjat on ollut pitkän aikaa noista.
    Tuliko huolto-ohjelmaan muuten lisäystä noiden ristikoiden tarkistuksesta?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by SuperSixOne View Post
    Päivitystä:

    Auto oli Autokeskuksella vianmäärityksessä ja antoivat alustavaksi korjausarvioksi 16700€. Ei kiitos...

    Good Will korjaukseen ei tule menemään kokonaan sillä kertoivat että Bmw hyväksyy huollon ylityksen 3000km asti ja tässä tapauksessa huolto oli ylitetty kuudella tuhannella.

    Saan vaihtokoneen melko edulliseen hintaan mutta sanokaahan, saako moottorista vaihdettua pelkän öljypohjan tai lohkon tuolta osuudelta? En löytänyt koneen räjäytyskuvaa mistään mistä sen voisi tarkistaa.
    200 tkm ajettuna good will:n kanssakin oma osuus olisi joka tapauksessa jäänyt melkoiseksi merkkiorganisaation korjausmetodeilla, kuten tuo ilmoitettu lähtösummakin kertoo.

    Noista kuvista ei nyt ihan selviä, onko vaurio pelkästään moottorin öljypohjassa. Onko lohkossa tai automaattilaatikossa ulkoisia vaurioita? Kuten edellä mainittu alakerran laakerointi saattaisi joka tapauksessa olla järkevää, kun öljypohja on joka tapauksessa irti ja kone on mahdollisesti hetken käynyt ilman öljynpaineita.

    Tuolta löytyy osakaaviot.


    Last edited by Clavurion; 03-04-2019, 13:32.

    Leave a comment:


  • Anzafin
    replied
    Originally posted by ptikkala View Post
    Näitä lukiessa alkaa mietityttään, että tuliko lyötyä kädet paskaan kun siirtyi takavetoisesta nelikkoon.
    Offtopic: Toki mietityttää aina kun jotain lukee, mutta ei sellaista ihmisen (tai robotin) tekemää keksintöä olekaan joka ei voisi rikki mennä. Eli ei näitäkään kannata liikaa jännittää. Rauta on rautaa ja sitä saa aina uutta. Jos jotain menee rikki niin sittenhän se pitää korjata. Rahanmenoahan se tietää, mutta sekin on nykyään vaan numeroita näytöllä .

    - Antti -

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    Näitä lukiessa alkaa mietityttään, että tuliko lyötyä kädet paskaan kun siirtyi takavetoisesta nelikkoon.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    E7x näitä paukkuu. Kampanjat on ollut pitkän aikaa noista.

    Kuten kirjoitin niin voi korjata "paikallisesti" kohtuu kuluilla mikäli lohko ja laakerointi ehjät.

    Sieltä voi mennä paljonkin rikki tuossa tilanteessa. E7x mallit vie mennessään yleensä vaihteiston öljypohjan.

    Autokeskus kun joutuu sen korjaamaan siten, että he takaavat ja alleviivaavat sen myös kestävän kauas tulevaisuuteen asti.

    Leave a comment:


  • SuperSixOne
    replied
    Päivitystä:

    Auto oli Autokeskuksella vianmäärityksessä ja antoivat alustavaksi korjausarvioksi 16700€. Ei kiitos...

    Good Will korjaukseen ei tule menemään kokonaan sillä kertoivat että Bmw hyväksyy huollon ylityksen 3000km asti ja tässä tapauksessa huolto oli ylitetty kuudella tuhannella.

    Saan vaihtokoneen melko edulliseen hintaan mutta sanokaahan, saako moottorista vaihdettua pelkän öljypohjan tai lohkon tuolta osuudelta? En löytänyt koneen räjäytyskuvaa mistään mistä sen voisi tarkistaa.

    Leave a comment:


  • SuperSixOne
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Harmittava juttu.

    Tuskimpa huollo ylittämisellä oli asiaan osaa tai arpaa. :think Tuonne osastolle kun ei kuitenkaan kohdistu mikään huolto. Näyttää kun kardaani olisi pettänyt ristikon kohdalta? Vaatikohan se neulalaakerien kiinnileikkaamisen vai onkohan materiaali vain murtunut? Menikö tuo vedetettäessä vai "normaali"-ajossa rikki? Tuntuiko ajossa mitään värinää tms aikaisemmin?

    Onkohan tuossa ristikossa jotain epänormaalia kulumaa?


    Lootan öljynvaihdon yhteydessä pyöritelin noita ristikoita kahdesta eri autosta ja näissä välykset nivelissä tuntuivat vielä jotakuinkin uusilta. Ehkä jos oikein hakemalla hakee niin ristikossa oli jotain pientä "tahmaamista" yhdessä kohdassa.
    Auto oli kaverilla lainassa joka sanoi lähteneensä liikennevaloista normaalisti kun vahinko tapahtui. Kuulemma iski kuin salama kirkkaalta taivaalta.

    Leave a comment:


  • SuperSixOne
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Viimeviikolla oli vastaava tapaus. Tosin 535d. Alkaa näköjään näistäkin paukkumaan nivelet.

    Jos olet välittömästi moottorin sammuttanut niin eiköhän tuon pelasta kohtuudella. Öljypohja, öljypumppu ja mitä sieltä yleensä seurannaisvaurioina menee. Laakerit kannattaa tarkastaa samalla.

    Säilyikö vaihteisto ehjänä?
    En valitettavasti itse ajanut itse kun kävi. Kuljettaja sanoi sammuttaneensa heti kun kävi. Liikennevaloista lähtiessä n. 10kmh vauhdissa kolahtanut.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Viimeviikolla oli vastaava tapaus. Tosin 535d. Alkaa näköjään näistäkin paukkumaan nivelet.
    Onko tälläisiä etukardaani vaivoja ollut joissain muissakin malleissa?

    edit. näyttää että tästä on ollut joku kamppis jenkeissä ja kanadassa koskien e70/e71 x5:sta ja X6:sta. Ilmeisesti samaa murhetta on muissakin. Tuossa on mainittu että sonta ja vesi tunkeutuu niveleen ja saa sen kulahtamaan ennenaikaisesti.

    "Water and debris may enter the front driveshaft’s universal joint, causing excessive wear and possibly resulting in the joint’s failure, which may result in the front wheels not being driven and affecting vehicle traction; continued driving of the vehicle with a broken front universal joint could damage other components. Either condition increases the risk of a crash."

    "The recall affects 2011-13 BMW X5 xDrive35i, X5 xDrive50i, X5 M and X5 xDrive35d SUVs; model-year 2011-14 X6 xDrive35i, X6 xDrive50i and X6 M SUVs; and model-year 2011 X6 ActiveHybrid SUVs.

    Dealers will replace the front driveshaft for free."
    National Highway Traffic Safety Administration and BMW announced a new recall of nearly 122,000 BMW SUVs from the 2011 to 2014 model years


    "This condition would initially be noticed by noise and/or vibration and, subsequently, by a loss of power to the
    front axle. "

    "Transport Canada's recall notice says the drive shaft that delivers power to the front wheels may have defective seals around the universal joints (or U-joints) that allow the shaft to flex to accommodate small movements of the transmission and front differential. A bad seal can allow water and dirt to contaminate the joint, accelerating wear and possibly causing it to break. If that happens, the drive shaft will fall off of the vehicle, rendering it undriveable."


    Sinälläähänä tuossa puhutaan vetoakselista mutta tarkotetaan varmaan kuitenkin kardaania (propeller shaft) ?

    Tässä tuhot eräästä autosta: https://video.citnow.com/vpXJr1r5l4n...Bii2P1C2dF9Wq8
    Last edited by fraatti; 03-04-2019, 07:24.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by SuperSixOne View Post
    Huollon laiminlyönti 6tkm huoltorajan ylittämällä osui rajusti näpeille. Nelivedon etukardaani meni liikennevaloista lähtiessä poikki ja rikkoi lohkon/öljypohjan ja koneesta tuli öljyt pihalle. Mitä olette mieltä, voiko konetta korjata vai pitääkö vaihtaa kokonaan uusi?

    Potilas on 530d xdrive 2013, ajettu tasan 200tkm.

    Kuvia:

    https://ibb.co/MNpLVqZ
    Harmittava juttu.

    Tuskimpa huollo ylittämisellä oli asiaan osaa tai arpaa. :think Tuonne osastolle kun ei kuitenkaan kohdistu mikään huolto. Näyttää kun kardaani olisi pettänyt ristikon kohdalta? Vaatikohan se neulalaakerien kiinnileikkaamisen vai onkohan materiaali vain murtunut? Menikö tuo vedetettäessä vai "normaali"-ajossa rikki? Tuntuiko ajossa mitään värinää tms aikaisemmin?

    Onkohan tuossa ristikossa jotain epänormaalia kulumaa?


    Lootan öljynvaihdon yhteydessä pyöritelin noita ristikoita kahdesta eri autosta ja näissä välykset nivelissä tuntuivat vielä jotakuinkin uusilta. Ehkä jos oikein hakemalla hakee niin ristikossa oli jotain pientä "tahmaamista" yhdessä kohdassa.
    Last edited by fraatti; 03-04-2019, 07:12.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Viimeviikolla oli vastaava tapaus. Tosin 535d. Alkaa näköjään näistäkin paukkumaan nivelet.

    Jos olet välittömästi moottorin sammuttanut niin eiköhän tuon pelasta kohtuudella. Öljypohja, öljypumppu ja mitä sieltä yleensä seurannaisvaurioina menee. Laakerit kannattaa tarkastaa samalla.

    Säilyikö vaihteisto ehjänä?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎