Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 nakutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2237
    • Vantaa

    #76
    Originally posted by makkis View Post
    Oletko ikinä ajatellut miten ohuempi öljy toimii??
    Lämpösen moottorin kun sammutat, se liru öljy pääsee valumaan pois sieltä välistä, jolloin pääsee metalli-metalli kosketuksiin, kun on jäykempi öljy se ei pääse välistä pois, jolloin öljy on siellä paikassa missä kuuluukin...

    Kokeile mitä käy kun kasaat moottoria ja laitat laakeripinnoille liruöljyä, se on jo valunut pois siitä ennenkuin saat toista puoliskoa paikalleen.
    Kyllä sitä liruöljyä sinne pintaan jää sammutuksen jälkeenkin. Muutenhan laakerit kuluisi aika hätäseen pois jos oikeasti olisi metalli metallia vasten.

    Kylmäkäynnistyksiä melko mahdoton välttää käyttöautolla. Harraste/hipo autot erikseen, niihin itsekkin laitan 10w60 öljyä.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • MarkusM
      Bimmer Rookie
      • May 2020
      • 32
      • Tampere

      #77
      Itsellä alkoi kuulumaan myös naksuva ääni, kuulostaa enemmän joltain releen ääneltä, koska antaa ääntä tosiaan vain osalämpimänä ja ääni on epäsäännöllinen naks - naks naks naks - naks tyyppinen. Antaa vikakoodin 242200 glow plug cylinder 1.



      Linkissä ääninäyte.

      Öljyt vaihdettu 2tkm sitten 5w-30 shell helix bmw ll04 luokiteltuum öljyyn, samalla katsottu öljynsuodatin ja oli täysin puhdas.

      Pitäisikö tätä alkaa paikallistamaan tuosta hehkusta, suuttimista vai laakereissa. Koneena n57t eli ei ilmeisesti kuulu ihan pahimpaan riskiryhmään..
      Last edited by MarkusM; 13-12-2020, 13:25.
      BMW 530 F10 -13, m-sport

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        #78
        .
        Katoppa Ville kun fraatti on laittanut erittäin hyviä julkaisuja tänne, ne on tuossa vähän aikaisemmin. Siinä kyllä kolme arvovaltaista herraa, joiden kuvittelen tietävän asiasta jotain, sanovat mielipiteenään jotain tästä nimenomaisesta asiasta.

        Lähtötilanteessa kunnollista öljykalvoa ei ole, valmistaja on koettanut paikata tilannetta pinnoitteella, joka ei oikein ole hyvä asiassaan, mutta kestää, minkä kestää.

        Miten sinulla etelässä ei voi välttyä kylmäkäynnistykseltä, kun se onnistuu täällä kehitysalueellakin. Muutamat asteet pakkasta ei vaikuta asiaan mitenkään, hyvässä öljyssä on sen verran sitkoaineita, ettei se ole poistunut työmaaltaan, laakeripinnoilta minnekkään. Vaan se on jo siellä öljykalvona valmiina odottamassa käynnistystä. 10W60 öljyn juoksevuus huononee reilusti vastakun aleteen lähestyä kahtakymppiä pakkasta.
        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2237
          • Vantaa

          #79
          Juu niinpä oli. Pitäs lukea kaikki läpi ennen kuin kommentoi. Tuolla inox pinnoite hommassahan tuo mainittiin.

          Kuten myös mainittiin viskositeetin valinta laalerivälyksissä ja lämpötiloissa. Kysehän ei ole pelkästään siitä mitä tapahtuu kylmä startin aikana, vaan myös seuraavien minuuttien/kilometrien, kunnes öljy on saavuttanut optimaalisen lämpötilansa voitelun näkökulmasta.

          Vapaa-aikani vietän Pohjois-Savossa, ja ainakin toistaiseksi talvi pakkasia täälläkin ollut. Mutta tällä nyt ei väliä, puhun asioista yleisellä tasolla.

          Hieman karkaa aihe. Tarviis varmaan oman ketjun öljyn laadusta/toimivuudesta tappelulle.
          Last edited by VilleP; 13-12-2020, 13:39.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • Kiimalainen
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 100
            • Kuvansi

            #80
            Originally posted by MarkusM View Post
            Itsellä alkoi kuulumaan myös naksuva ääni, kuulostaa enemmän joltain releen ääneltä, koska antaa ääntä tosiaan vain osalämpimänä ja ääni on epäsäännöllinen naks - naks naks naks - naks tyyppinen. Antaa vikakoodin 242200 glow plug cylinder 1.



            Linkissä ääninäyte.

            Öljyt vaihdettu 2tkm sitten 5w-30 shell helix bmw ll04 luokiteltuum öljyyn, samalla katsottu öljynsuodatin ja oli täysin puhdas.

            Pitäisikö tätä alkaa paikallistamaan tuosta hehkusta, suuttimista vai laakereissa. Koneena n57t eli ei ilmeisesti kuulu ihan pahimpaan riskiryhmään..
            Tämä ääni juuri sama kuin omassa moottorissa.
            Omassa ei anna vikakoodeja.
            Hehkut ja niiden rele vaihdettu.

            Suuttimet kestää samoissa säätöarvoissa kylmästä kuumaan joten hankala sanoa johtuuko niistä. Ääni viittaisi siihen että yksi suutin pitää ääntä mutta mistäpä varmuus siihen.

            Itse tullut siihen tulokseen että antaa ääntää ja tulla vian esille niin tietää mistä se tulee. Eli kohti vaihtomoottoria
            F01 730d -09

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4629
              • Tampere

              #81
              Originally posted by Kiimalainen View Post
              Tämä ääni juuri sama kuin omassa moottorissa.
              Omassa ei anna vikakoodeja.
              Hehkut ja niiden rele vaihdettu.

              Suuttimet kestää samoissa säätöarvoissa kylmästä kuumaan joten hankala sanoa johtuuko niistä. Ääni viittaisi siihen että yksi suutin pitää ääntä mutta mistäpä varmuus siihen.

              Itse tullut siihen tulokseen että antaa ääntää ja tulla vian esille niin tietää mistä se tulee. Eli kohti vaihtomoottoria
              Tuosta äänestä tulee mieleen että voiko tulla ketjusta? Jos en nyt aivan väärin muista niin jossain autossa tuo ketjun ääni kuului selkeämmin auton alta. Täytyy katsoa löytyykö tuota pätkää jostain.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • OVi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2016
                • 514
                • Oulu

                #82
                Originally posted by MarkusM View Post
                Itsellä alkoi kuulumaan myös naksuva ääni, kuulostaa enemmän joltain releen ääneltä, koska antaa ääntä tosiaan vain osalämpimänä ja ääni on epäsäännöllinen naks - naks naks naks - naks tyyppinen. Antaa vikakoodin 242200 glow plug cylinder 1.



                Linkissä ääninäyte.

                Öljyt vaihdettu 2tkm sitten 5w-30 shell helix bmw ll04 luokiteltuum öljyyn, samalla katsottu öljynsuodatin ja oli täysin puhdas.

                Pitäisikö tätä alkaa paikallistamaan tuosta hehkusta, suuttimista vai laakereissa. Koneena n57t eli ei ilmeisesti kuulu ihan pahimpaan riskiryhmään..
                Mulla oli vastaavaa nakuttelua -12 vuotisessa 530d:ssä ja se hävisi suuttimien vaihdolla, mutta vika ei ollut suuttimissa, koska nakuttelua alkoi taas kuulumaan 10 tkm ajon jälkeen. Vähän jäi sellainen kutina, että johonkin suuttimeen kohdistui epätasainen voima suutinpesän pohjasta, jonka vuoksi se alkoi tiputtelemaan puolilämpimällä koneella (50-75 C öljyn lämmöillä), eli lähtisin liikkeelle suutinpesien kalvaamisesta.

                Mulla olis kaksi videotakin äänestä, mutta eipä niitä saa tänne liitettyä.
                Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                Comment

                • Kiimalainen
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2006
                  • 100
                  • Kuvansi

                  #83
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Tuosta äänestä tulee mieleen että voiko tulla ketjusta? Jos en nyt aivan väärin muista niin jossain autossa tuo ketjun ääni kuului selkeämmin auton alta. Täytyy katsoa löytyykö tuota pätkää jostain.
                  Mutta luulisi että ketju ääntäisi muutenkin kuin vain haalealla koneella. Jossain 30-60 asteen välillä. Kylmänä ja kuumana ei kuulu mitään.
                  F01 730d -09

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4629
                    • Tampere

                    #84
                    Originally posted by Kiimalainen View Post
                    Mutta luulisi että ketju ääntäisi muutenkin kuin vain haalealla koneella. Jossain 30-60 asteen välillä. Kylmänä ja kuumana ei kuulu mitään.
                    Saattaapi olla että osaat itse katsoa/kuunnella paremmin että sopiiko näistä videoiden äänistä mikään kohdalleen? Jos tuota eri videoiden "tahtia" vertaa sinun koneeseen niin ketjussa on harvempi ääni kuin tuossa mikä noissa mitkä tulee jostain sylinteristä/suuttimesta/laakerista tms...

                    laakerivaurio

                    kuvat samasta: https://motorschmiede.com/bmw-f11-53...chaden-teil-2/


                    Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.


                    ketjuvika














                    ketju ja nostimet vaihtoon
                    osa1: https://www.youtube.com/watch?v=cydCsZnFkh4
                    osa2: https://www.youtube.com/watch?v=UkkSBMN6zfI
                    korjattuna: https://www.youtube.com/watch?v=dzQXRJNbEUc

                    n47 ennen ja jälkeen ketjunvaihdon


                    suutin

                    suutin, tosin m57


                    vesipumppu


                    korkeapainepumppu kaput


                    moniurahihnan kiristin ja ohjainrulla


                    normaali käyntiääni


                    Originally posted by mige95 View Post
                    Oon huomannu että kahdesta alkupään n57 moottorista on hävinny ihme nakutus ääni joka ilmenee haaleella moottorilla eli ei täysin kylmänä eikä täysin lämpösenä kun on putsannut öljynsuodatin jalan ja lämmönvaihtimen tiivisteen vaihdon yhteydessä toinen näistä on oma auto.
                    nii putsaa sen lämmönvaihtimen kennon joka on siinä suodatinjalan ja lohkon välissä.
                    Last edited by fraatti; 13-12-2020, 19:36.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • MarkusM
                      Bimmer Rookie
                      • May 2020
                      • 32
                      • Tampere

                      #85
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Saattaapi olla että osaat itse katsoa/kuunnella paremmin että sopiiko näistä videoiden äänistä mikään kohdalleen? Jos tuota eri videoiden "tahtia" vertaa sinun koneeseen niin ketjussa on harvempi ääni kuin tuossa mikä noissa mitkä tulee jostain sylinteristä/suuttimesta/laakerista tms...

                      laakerivaurio

                      kuvat samasta: https://motorschmiede.com/bmw-f11-53...chaden-teil-2/


                      Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.


                      ketjuvika











                      ketju ja nostimet vaihtoon
                      osa1: https://www.youtube.com/watch?v=cydCsZnFkh4
                      osa2: https://www.youtube.com/watch?v=UkkSBMN6zfI
                      korjattuna: https://www.youtube.com/watch?v=dzQXRJNbEUc

                      n47 ennen ja jälkeen ketjunvaihdon


                      suutin


                      vesipumppu


                      korkeapainepumppu kaput


                      moniurahihnan kiristin ja ohjainrulla


                      normaali käyntiääni
                      https://www.youtube.com/watch?v=zkXNpgRlD_A
                      Kiitos näistä. Ei kyllä kuulosta laakereille tai ketjulle. Ääni tosiaan saattaa olla kuulumatta esim 5 sek jonka jälkeen taas kuuluu. Lämpimällä koneella ei kuulu yhtikäs mitään vaikka kuinka kuuntelee. Osalämpimällä koneella ääni häviää kun nostaa kierroksia.

                      Testasin myös että nostaa öljykorkin kautta ja ääni ei muutu kovemmaksi siitä huolimatta vaikka kuuntelee aivan korkin juurestakin.

                      EDIT: Lähimpänä näistä on tuo vesipumpun ääni. Käsittääkseni tämä on kyllä vaihdettu autoon ehkä 1-2 vuotta sitten, voisikohan hajota noin äkkiä uudelleen..
                      Last edited by MarkusM; 13-12-2020, 18:58.
                      BMW 530 F10 -13, m-sport

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4629
                        • Tampere

                        #86
                        Originally posted by MarkusM View Post
                        Kiitos näistä. Ei kyllä kuulosta laakereille tai ketjulle. Ääni tosiaan saattaa olla kuulumatta esim 5 sek jonka jälkeen taas kuuluu. Lämpimällä koneella ei kuulu yhtikäs mitään vaikka kuinka kuuntelee. Osalämpimällä koneella ääni häviää kun nostaa kierroksia.

                        Testasin myös että nostaa öljykorkin kautta ja ääni ei muutu kovemmaksi siitä huolimatta vaikka kuuntelee aivan korkin juurestakin.

                        EDIT: Lähimpänä näistä on tuo vesipumpun ääni. Käsittääkseni tämä on kyllä vaihdettu autoon ehkä 1-2 vuotta sitten, voisikohan hajota noin äkkiä uudelleen..
                        Onko tuo tuttu?
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Kiimalainen
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2006
                          • 100
                          • Kuvansi

                          #87
                          Ei satu kanssa noista mikään ääni mikä omasta kuuluu.
                          Samalla tavalla ääni häviää heti kun vähänkin nostaa kierroksia.

                          Vähän niinkuin yksi venttiilinnostin kilkattaisi mutta sen nyt pitäisi kilistä muutenkin kuin vain yhdessä kohtaa.

                          Korvalla yrittänyt metallitangon kanssa paikallistaa äänilähdettä muttei ole löytynyt.
                          F01 730d -09

                          Comment

                          • MarkusM
                            Bimmer Rookie
                            • May 2020
                            • 32
                            • Tampere

                            #88
                            Originally posted by Kiimalainen View Post
                            Ei satu kanssa noista mikään ääni mikä omasta kuuluu.
                            Samalla tavalla ääni häviää heti kun vähänkin nostaa kierroksia.

                            Vähän niinkuin yksi venttiilinnostin kilkattaisi mutta sen nyt pitäisi kilistä muutenkin kuin vain yhdessä kohtaa.

                            Korvalla yrittänyt metallitangon kanssa paikallistaa äänilähdettä muttei ole löytynyt.
                            Sama homma itselläkin.. Hyvä että on joku toinenkin etsimässä samaa vikaa niin todennäköisempää että löytyy.
                            BMW 530 F10 -13, m-sport

                            Comment

                            • tone
                              Newbiemmer
                              • Jul 2011
                              • 11
                              • Espoo

                              #89
                              Oma kokemani tähän naputukseen edellisessä 530xd E61:ssani. Naputus ilmeni vain puolilämpimällä koneella ja tyhjäkäynnillä. Ääni oli selkeä nostimen naputus ykköspytyn luota mikä häviäsi lämpimällä koneella tai kierroksia nostamalla, ääntä ei myöskään kuulunut kylmänä. Autolla oli ajettu 200+tkm ja aina Shellin tai Castrolin öljyillä. Naputus alkoi, kun huollossa laittoivat Liqui Moly LL04 -öljyt. Ihmettelin syytä ääneen, ajoin 3 tkm ja vaihdoin Shell-öljyt, jonka jälkeen naputus ilmaantui vasta 5 tkm:n jälkeen. Sen jälkeen tiuhensin öljynvaihtoväliä. Ajoin öljyillä maksimissaan 15tkm eikä naputusta enää kuulunut

                              Eihän tästä osaa varmuutta sanoa mutta autolla oli tietysti kilometrejä ja aika paljon tyhjäkäyntiä. Ehkä Liquid Molyn lisäaineistus sai roskia liikkeelle, jotka väliaikaisesti estivät öljyn pääsyn nostajalle ja/tai öljyn viskositeetti ei vaan riittänyt ylläpitämään öljynpainetta.

                              Originally posted by Kiimalainen View Post
                              Ei satu kanssa noista mikään ääni mikä omasta kuuluu.
                              Samalla tavalla ääni häviää heti kun vähänkin nostaa kierroksia.

                              Vähän niinkuin yksi venttiilinnostin kilkattaisi mutta sen nyt pitäisi kilistä muutenkin kuin vain yhdessä kohtaa.

                              Korvalla yrittänyt metallitangon kanssa paikallistaa äänilähdettä muttei ole löytynyt.

                              Comment

                              • oliw
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2019
                                • 30
                                • fin

                                #90
                                Vielä pari ääninäytettä, jos joku tietää sanoa onko normaalia N57 nakutusta?



                                The simple, quick and secure way to send your files around the world without an account. Share your files, photos, and videos today for free.



                                Metallia ei löytynyt suodattimesta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎