Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 M550d "13 Kardaani / Perä ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smokend
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 171

    F11 M550d "13 Kardaani / Perä ongelma

    Eilen sitten mukava meno tyssäsi, kun seinään. Naama näkkärillä sitä sitten ihmettelin, että mitähän nyt.

    Ajoin parkkipaikalle ja pistin pakin päälle aikeissa peruuttaa ruutuun. Takapäästä kuului kova pamaus, jonka jälkeen pelkkää sorvausääntä. Soitto hinurille ja auto kohti korjaamoa. Siinä, kun auto lähti kyydissä pois niin samalla luotto kulkupeliä kohtaa loittoni....

    Nyt sitten odottelen, että mikä sieltä antoi periksi. 246tkm ajettu. Vaihteita ei ollut eteen eikä taakse, mutta kardaani pyöri, joten oletan vian olevan taka-akselilla.

    Jännityksellä odottamaan 50€-10000€ korjauslaskua.
    Last edited by Smokend; 02-06-2021, 11:24.
    Nykyinen - F11 M550D `13

    Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

    Projektina - 66" Dart
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 2003
    • Tampere/kainuu

    #2
    Kuinka selvitit kardaanin pyörimisen? Taitaa pyöriä tässä tapauksessa kartaanin laippa ja kartaani pysyy paikallaan = boorilaippa rikki.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2150
      • Vantaa

      #3
      Hyvä otsikko. Eiköhän voimansiirrosta ole joku sulake antanut periksi.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        #4
        Joo, editoipa vaikka otsikkoa hiukan niin joku muukin saattaa osua paikalle vastaavan vian kanssa. Tosiaan eräällä tutulla meni kardaanin laipasta boorit piloille samanlaisesta autosta. Tuossa ne eivät olleet vielä sileänä mutta kovaa kyytiä kuitenkin menossa. Oireina oli jonkinmoinen jyrinä maantienopeudessa vedätettäessä kevyesti. Nosturilla tutkiessa kardaanin laipassa oli myös selkeää välystä kun kardaanin pää oli irti.

        Tässä kuva sellaisesta mitä ei ole laitettu kuntoon ajoissa vaan ajettu niin kauan kuin liikkuu. Ei kylläkään tutun autosta vaan kuva on jostain netistä bongattu vastaavasta viasta.


        Ennen hajoamistaan saattaa näyttää tälläiselle.


        Tuo tuttu osti käytetyn perän missä tulee laippa mukana. Kerkesin hiukan katselemaan tarjontaa ja suosittaisin suuntaamaan katseen naapurimaahan ruotsiin ja tarkemmin https://www.bildelsbasen.se/. Samaa perämurikkaa & välitystä käytetään myös muissa autoissa. Itse ostaisin sellaisen mikä on "mopommasta" mallista. Murikoiden hinnat oli tuolla jossain 500-1000e välissä.

        Toki voihan vika olla joku muukin mutta vahva epäilys tuohon suuntaan.

        @zakspeed. Koskikos se "kardaanin metallilimpun vaihto kumiseen"-kampanja ollenkaan M550D mallia?
        Last edited by fraatti; 02-06-2021, 00:43.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • ptikkala
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 1568

          #5
          hmm mikäs se tuommoinen kamppis? Onko tietoa tuosta, että kuuluuko 750 ko. kamppikseen. Metallinen limppu ainakin autossa on paikoillaan...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4595
            • Tampere

            #6
            Boorit syövä ilmiö lienee lienee friction rust eli kitka ruoste tms... ja saattaa esiintyä noissa booreissa muuallakin. Tässä esim F31 N47 kamppis.




            Tuo metallisen limpun vaihtokampanja näyttää olleen jenkeissä ainakin bensakoneissa. En tiedä onko kampanjaa ollut euroopassa. Tuossa metallisessa revisio 1 ja 2.ssa on ollut ilmeisesti kestävyysongelmia.



            F1x:ssä taidetaan olla siirrytty ainakin faceliftissä kumiseen limppuun. Näin ainakin mitä joskus vertasin kaverin prefli 530xd ja omaa facelift 535xd:tä. Näin mutulla voisi ajatella että tuo guminen eliminoisi värinöistä paremmin.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 2003
              • Tampere/kainuu

              #7
              Originally posted by fraatti View Post
              J
              @zakspeed. Koskikos se "kardaanin metallilimpun vaihto kumiseen"-kampanja ollenkaan M550D mallia?
              Kun ei ole nyt listaa mitä malleja koski. Muistelen pre lci malleja koskeneen. On tullut vaihdeltua, mutta ei tainnut yksikään malli olla 50d. 4wd F-koppasten takakartaanin etummaisia booriholkkeja olen korjannut useita kylläkin, joissa hampaat täysin sileänä ja auto ei liiku. Kuten tässäkin jo aiemmin arvailin.

              2wd malleissa ohjeena kääntää booriholkki askin päässä 180astetta eri kohtaan booreilla ja uusilla rasvoilla kasaan. Silloin siis ei vielä pahempaa boori vaivaa. Ainoastaan ääntä voimansiirrosta.

              Takapäästä jos menee niin kartaanin vaihtohan siinä sitten on.

              Tuo on jännä juttu jos purkaamot jättää perään sen boorilaipan kiinni. Perän osahan se ei ole vaan kartaanin. On myös tasapainotettu suhteessa kartaaniin joten pientä vipostusta voi esiintyä jos sen laittaa "väärässä" asennossa takaisin tai toisen auton osan.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #8
                550d kardaani ennen lokakuu -15, 26107631355(kuvassa), tuoreempi on varaosanumeroltaan 26108674204 mutta en löytänyt siitä kuvaa onko se kumisella vai metallisella limpulla. Bemarihan ei myy tuota limppua erikseen virallisesti.


                G30 550d kardaani jossa on siirrytty molemmissa päissä kumiseen limppuun. Tuo metallinen ei taida olla ollut mikään menestys. :think
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by zakspeed View Post
                  Takapäästä jos menee niin kartaanin vaihtohan siinä sitten on.

                  Tuo on jännä juttu jos purkaamot jättää perään sen boorilaipan kiinni. Perän osahan se ei ole vaan kartaanin. On myös tasapainotettu suhteessa kartaaniin joten pientä vipostusta voi esiintyä jos sen laittaa "väärässä" asennossa takaisin tai toisen auton osan.
                  Tosiaan tuohon oli itselle mysteeri että kummasta osa löytyy. Perästä vai kardaanista. Purkaamoilla tuo on aina perässä kiinni.

                  Varaosakuvista asia ei selviä. Kuitenkin löysin yhden jutun jenkeissä missä tuo meni "firman" piikkiin ja siinä oli vaihdettu koko perämurikka kyseisen vian takia. Toki tarina ei kerro oliko myös jotain muuta vaihdettu. Kuitenkin varmistaisin ainakin asian ennenkuin tilaan mitään uutta orggisosaa.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #10
                    No prkl, etsivä löytää.

                    Tässä kuvia uudemmasta kardaanista. Myös 550d mallissa ollaan siis siirrytty pois tuosta metallisesta limpusta lokakuussa 2015 eteenpäin valmistetuissa autoissa myös F1x kopassa.

                    BMW 5er F10 F11 550d / 550xd Kardanwelle mit beiden Hardyscheiben ! BMW 5er F11 LCI 550xd. Baujahr 2016. Sport Automatikgetriebe.





                    Jos itsellä olisi moinen auto ja olisin tekemässä remonttia tuolla suunnalla niin varmistuisin kumisen limpun sopivuudesta ja hommautuisin eroon tuosta metallisesta. Pulttien varaosanrot ovat samat joten paksuudessa ei voi olla juurikaan eroa. (pulttien mitta on muuttunut hiukan joskus 2015 paikkeilla)

                    Nuo varaosakuvastot mitä pläräsin tuntevat limpulle vain varaosanrot ja näitä löytyy alkupään autoista. Ylempi on uudempi nro. Loppupään mallisarjan limpulle bmwfans.info eikä realoem.com tunne varaosanroa.
                    01 Universal joint LK=105MM/12 1 07/2015 26117610061
                    01 Universal joint LK=105MM/12 1 07/2015 26117605629

                    edit. sain varmistuksen että 061 loppuinen on myös viimeisimmän tuotantoversion limppu.
                    Last edited by fraatti; 02-06-2021, 09:58.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • makebm5
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2009
                      • 1230
                      • Kainuu

                      #11
                      M550d ja 750d niin molemmissa oli metallikuorinen kuminivel vaihteiston päässä.
                      LCI malleja 2013.
                      Last edited by makebm5; 02-06-2021, 10:20.
                      BMW i4 M50, BMW E89 35is
                      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 2003
                        • Tampere/kainuu

                        #12
                        Jos itse limppu konversioon ryhtyy kannattaa muistaa kartaanin silmälaakerin säätö syvemmälle korjausohjeiden mittojen mukaan.
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by zakspeed View Post
                          Jos itse limppu konversioon ryhtyy kannattaa muistaa kartaanin silmälaakerin säätö syvemmälle korjausohjeiden mittojen mukaan.
                          Tässä on mainittu ainoastaan että tuo pitäisi olla 4mm pinnasta ulompana. Onkohan tuohon olemassa myös jotain muuta mittaa? Onko se teräksisellä syvempänä vai ulompana?
                          edit. Joiden lähteiden mukaan laakeri on 7-8mm ulkona metallisella limpulla joten sitä pitää painaa sisäänpäin.



                          Jossain olen myös nähnyt että johonkin booriin laitetaan loctiteä. Missäköhän malleissa sitä käytetään tuossa boorissa?

                          Toisaalta olisiko haittaa vaikka tuo boori olisikin liimalla kiinni jos sen saa auki kuitenkin myös limpun pulteista? Toki sen jälkeen irroitustapa ei ole enää virallinen mutta onko sillä väliä? Muistan että jossain tuota laippaa piti hiukan lämmittää että sen saa booreista irti. En vain muista kuollakseni että oliko kyse perästä, vaihdelaatikosta vai jakolaatikosta tai edes mistä mallista oli kyse.
                          Last edited by fraatti; 02-06-2021, 11:26.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4595
                            • Tampere

                            #14
                            Tuossa vielä loctite mikä on tarkoitettu booreille ja lähtee auki hiukan lämpöä tarjoamalla.

                            After some discussion with a ZF drivetrain expert at BMW HQ, they recommended to use Loctite 660 on flanges with mild wear, because it's designed to replace air gaps in splined shafts.
                            Vibration protection is the goal to save the output flange.




                            Mutta eipä näytä olevan aivan ilmaista ainetta tuokaan. Kai tuohon muutkin aineet käyvät.

                            Last edited by fraatti; 02-06-2021, 11:25.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4595
                              • Tampere

                              #15
                              Jahas, ja sitten vahvistus teorialleni.

                              ** UPDATE 6/26/20 **
                              I've received some more insider info regarding this and the Service Bulletin SI B27 01 20 from BMW.
                              BMW does indeed blame the aluminum flex disc, the counter vibration onto the output flange, and the abrasive action of the worn flange rust speeding up the process of wear.
                              Interestingly, they didn't propose this SIB for the gas 320xi/328xi which would benefit as well.

                              The proposed fix to go to a rubber giubo and stopping the wear on the flange is still very relevant and valid.

                              There are no updates to the transfer case nor the output flange.
                              Loctite and rubber giubo should fix this one right up for its lifetime.



                              Tuossa boorit on siloteltu jakolaatikon laipasta mutta eiköhän se mekanismi ole aivan sama molemmissa. :think
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎