Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 M550d "13 Kardaani / Perä ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4639
    • Tampere

    #46
    Millaisia oireita tästä on tullut? Itsellä pieni jyrinä 85-88km/h tms ja mietin että tämäkö se siellä jo ilmoittelee olemassa olostaan, vai onko kyse jostain muusta. Oon tuossa tuumaillut että jos ostaisin Loctiten liimat ja vetäisin liimalla koko komeuden kasaan. Ei siis millään kierreliimalla vaan tässä ketjussa aikisemmin mainitulla tavaralla joka on tarkoitettu tuollaiseen tarkoitukseen.

    Saakos tuon laipan kopeloitua jostain välistä irti vai täytyykö koko putkisto, kardaani yms pudottaa pois? Ei se kardaani taida painua riittävästi kasaan että sen saisi sivuun ja tuon pelkän laipan kimppuun pääsisi?
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4639
      • Tampere

      #47
      Jahas, laippoja on alkanut saamaa tarvikkeena. Tuossa joku portugalilainen on ainakin ryöstöhinnoitellut osan.

      https://www.ebay.de/itm/405285385388?_skw=f10+flange&itmmeta=01JGAH6FD765Y RRAKD9H1DVRBP&hash=item5e5ce434ac:g:1HoAAOSw82xnDQ fi&itmprp=enc%3AAQAJAAAA0HoV3kP08IDx%2BKZ9MfhVJKl e 2J3%2B%2B%2BtPynaGKVj%2B5bT%2FRy0axjOl1kM4s7aZnovq S5cvkvK0QmFKgv15EyJE2zRMZYR%2BHoU3nBf29H7tQqf939Ei NTDe6SG9rShNGtUcB1IdyYXzQTZeec37FxrxE%2BkwTTipQ4Kc N%2BMXBHPUxWzrQS0LKF%2F4LdUhYzVKskix7m5ybouEV6tQWq 1Y26B6LLfZ5fqgWuMf8HEtNeFZhHsyymHGqtayAwFt%2FIrZgb LqZv46D%2FK%2BRnmxRUtbDWykDYg%3D%7Ctkp%3ABk9SR_L2m dGCZQ

      Romania
      https://www.ebay.de/itm/405415969309?_skw=f10+flange&itmmeta=01JGAH6FD7YV1 8J8RAP55T0CPK&hash=item5e64acc21d:g:YXoAAOSwms5laR eb&itmprp=enc%3AAQAJAAAA0HoV3kP08IDx%2BKZ9MfhVJKn v K1qjN09GDw7lVfp1wXwwLd1LeFUQhOUXFIz5BvJmNAkAYDJCEz CmPzQvFMDoEb%2BA1YmgkN9s74zohWgYGpjjk4DDVGVGdKp1Vn qURxrTLHQfMx30ISdxWlTO3d35Tm7T36Kkd3WvxTm4pdK5wiXk VzWONKQCTMqE3a8wFCoqRx7KpasXrdkTjiJj2LMSQRRoQmaSWZ t3hCL5H8IxD56AOPzo7QPSPnsqS0S7HuBqkcztsXzg69dg0oTQ JZXSmbc%3D%7Ctkp%3ABk9SR_L2mdGCZQ

      Valukikkare turkista
      Last edited by fraatti; 30-12-2024, 02:04.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4639
        • Tampere

        #48
        Ja kappas, jossain suomessakin tuli vastaan kun jollain oli boorit lähtenyt kävelemään useampaan kertaan. Täällä on maailmalla pari muuta tapausta. Eli siis liene huono idea laittaa liimaa väliin, jos käyttää irti.

        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4639
          • Tampere

          #49
          Tuli vielä lueskeltua tuo ketju läpi. Joku oli bongannut jonkun F80 TSB:n missä laippa vedetään myös liimalla kiinni klapin takia.



          TSB:ssä oli mainittu liimaksi Loctite 648.




          Täyttökyky tuolla liimalla on 0.15mm ja Loctite 660:lla 0,5mm. Ainakin jos haluaa sovitella käytettyä laippaa vanhaan perään niin kannatanee laittaa liima väliin.


          Alunperin boorissa pitäisi olla vaseliinia. Asennusohjeessa näyttä lukevan että kolme osaa pitäisi vaihtaa. Uudessa mutterissa lienee ainakin liima, kun kiristysajaksi on laitettu 5min. Liekö se sitten syy että miksi pitäisi vaihtaa....
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4639
            • Tampere

            #50
            Tuossahan sitten näkyy hyvin tilanne kun jyrinää alkaa kuulumaan. Koko kikkare on löysä ja tietty on epätasapainossa. Ja näköjään mainittu että 80km/h vauhdissa....


            Ja tuolla myös samanlaista stooria. Kevyt kaasu ja noin 80km/h vauhtia.
            Kaikilla homma ei ole tullut kuntoon pelkällä laipanvaihdolla. Ilmeisesti oikein pahasti vippaavan hardy limpun voi huomata, jos autoa ajaa nosturilla ilman mitään purkamista.


            Tuosta talteen mistä saa tarvikkeena samaa osaa kardaaniin kuin alkuperäine
            The front, rear and center bearings from Febi are exactly the same as the original, BMW emblem and OE ground. The manufacturer of the flexible discs is SGF.
            Last edited by fraatti; 30-12-2024, 08:02.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4639
              • Tampere

              #51
              Tuossa samalla kun muutenkin räpläsi autoa, tuli katseltua myös myös tätä takakardaania hiukan sillä silmällä että löytyisikö sieltä mitään sanomista. Kangella vääntelemällä kardaanin limpusta ei huomaa välystä tai vaikka auto "ajaa" nosturilla niin mitään ylimääräistä ei pysty huomaamaan laipasta.

              Samalla tuli todettua että tarvii varmaa ottaa putkisto irti ja lämpösuojat pois, jotta kikkaretta voi tutkia tarkemmin. Kardaanin ja perän yhdistävä mutterin avainväli on 50mm, ja kannattaa varautua sopivalla avaimella jos mieliii ottaa tuon auki. Sattumalta sattui löytymään sopiva kukonjalka-avain hyllystä.


              Näemmä kardaanin takalimpulle oli myös tullut tunnit täyteen ja sinne oli ilmestynyt halkeamia.


              Sitten pitäisi vielä löytää sitä motivaatiota jostain...

              Se mitä tuossa tuli selattua sakujen foorumia, niin vika taitaa riivata kaikkia malleja tehoista välittämättä. Eräs lauennut oli 518d ja tuttavalla porsi 550d.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4639
                • Tampere

                #52
                Tuli vielä pöyhittyä asiaa lisää, jotta homma tulisi laakista maaliin. Kookkeloin muutamilla bmw OE-nroilla ja päädyin jollekin venäläisille sivuistoille. Siellä oli tuosta perän laipan väljistymisestä myös juttua. Tuolla syylliseksi meinattiin väsähtäviä perän puslia ja kardaanin rättiniveliä jotka saavat perän ja kardaanin kulman kehnoksi toisiinsa nähden. Tämä ja aikaa myöden syntyvä ruoste sitten väljistää boorin. Oireena sitten erilaiset värinät ja tärinät 80-130km/h nopeusalueella. Jos pelkän laipan vaihtaa käytettyyn, niin edessä on sama ongelma uudestaan. Ilmeisesti liima estää tuon väljäksi menemisen.
                Очередная болячка F серии — вибрация. Происходит она из за нескольких причин, но в основном это происходит из за разбитых шлицов фланца редуктора. А фланец разбивается из за износа сайлентблоков редук…

                Сразу говорю, я себе не делал, только собирался сделать, когда машина встала и я подумал что сдох фланец на заднем редукторе, т.к. симптомы были очень похожи и на F10 есть такая болезнь. Если фланец с…


                Perän kannatinpuslat on tullut uusittua jokunen vuosi sitten tuohon omaan kotteroon. Ei tullut katsottua että vieläkö ovat ehjiä. Toivottavasti. Taidan laittaa molemmat limput, keskilaakerin ja kardaanin päätyjen keskitinpuslat tilaukseen. Febillä näyttää olevan pakettia missä tulee limppu ja pultit mukana. Kiristysmomentti on kaikkiin limppujen pultteihin 55 Nm +90 °
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4639
                  • Tampere

                  #53
                  Tuli muuten vastaan jossain sivuilla että siellä oli vahva epäilys että perän puslat liittyvät myös tuohon boorien silentymiseen. Tämä saattaisi johtua siitä että perän kulma muuttuu suhteessa kardaaniin kun puslat väsähtävät. Tiedä sitten onko mitään totuutta.

                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Woimaa
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2020
                    • 52
                    • K

                    #54
                    - - -
                    Last edited by Woimaa; 03-05-2025, 10:00.

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4639
                      • Tampere

                      #55
                      Jahas, kaippa se on otettava härkää sarvista ja kurkattava itsekin että miltä tuo kardaanin boorilaippa näyttää. Nyt on tullut vahva epäilys että jostain tulee jonkinmoista jyrinää jossain tuossa 80 km/h paikkeilla. Mielestäni jyrinän määrään vaikuttaa myös kaasun asento ja sitä tulee enemmän aivan pintakaasulla.

                      Hommasin nyt myös loctiten 660 liiman ja aktivaattorin. Tuo liima tarvitsee aktivaattorin.
                      Last edited by fraatti; 17-05-2025, 15:08.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4639
                        • Tampere

                        #56
                        Jahas, sinänsä ei kovin paljoa yllättänyt että laipasta löytyi myös välystä. Tämä olisi pitänyt ottaa vaan auki jo aikaisemmin. Jotenkin tuntuu että tämä on herkästi monen auton kohtalo ennemmin tai myöhemmin.

                        Tuossa video klapista. Onneksi ei nyt kuitenkaan niin paha kuin tuossa saksalaisen ukon videossa. Huonompi tuo oli kuitenkin kuin ajattelin.


                        Tuli tuossa mieleen että voiko tuonne boorin sisälle päästä kosteus joka muodostaa ruostetta ja sen jälkeen alkaa tuo kuluminen. Kaikki tuo irronnut muhju jää lopulta mutterin reunoilla olevaan vaseliiniin kiinni.


                        Sotasuunnitelmana olisi nyt laittaa aktivaattori molempiin booreihin ja sitten liima perän booreihin. Kardaanin ajattelin kiinnittää ensin eteen ja sitten taakse ja samassa rytäkässä laittaa sitten myös keskilaakerin kiinni. Ajatuksena tässä että että kardaani pitkänä pötkönä mahdollisesti antaa paremman ohjauksen laipalle ja sillä olisi mahdolisesti saavutettavissa parempi linja laipalle. Ajattelin että jos pelkän laipan liimaa niin se voi jäädä johonkin suuntaan hiukan vinoon.


                        Nähtävästi tämä on sellainen paikka mikä kannattaisi käydä läpi ennaltaehkäisevästi ja viimeistään sitten kun ensioireet jyrinästä alkavat. Itse olen epäillyt vikaa jo pari vuotta. Tosin autolla on tullut ajettua nyt vähän vuosittain. Mittarissa on nyt 240tkm. Suomen suolapaska on purrut myös hyvin alustanosiin ja alkuun ajatuksena oli ottaa pakoputki kokonaan irti. Se jäi kuitenkin haaveeksi kun etupään laipan pultit olivat niin heikossa kunnossa. Jos pakoputkea meinaa käyttää irti niin kannattaa varautus uusilla pulteilla ja tiivisteellä. Itse laskin vain putkea alas ja mutteria avattaessa nostin sen takaisin ylös.

                        Samalla vaihtuu molemmat kumilimput, kardaanin päiden kumipuslat ja kannatinlaakeri. Kannatinlaakerissa näytti olevan myös sivuttaisvälystä hiukan, vaikkei se pyöritettäessä ääntä pitänytkään. Tuskin menee hukkaan senkään vaihto.


                        Kardaanin iso mutteri oli huolelle kiinni ja kukonjalka-avain antoi periksi väännettäessä. Kiristys 120Nm, auki varttikierros ja 85Nm perään. Kardaanin limppujen pultit 55Nm ja 90 astetta.
                        Last edited by fraatti; 18-05-2025, 08:15.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4639
                          • Tampere

                          #57
                          Laipasta ei näin ulkonäöllisesti olisi osannut heti sanoa että siinä on välystä. Omasta mielestä laipassa oli enemmän kulumaa, mutta myöskään perän boori ei ollut enää virheetön.



                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16537
                            • Asikkala

                            #58
                            Millä tuo laippa on kiinni perän boorissa ?

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4639
                              • Tampere

                              #59
                              Originally posted by jr66 View Post
                              Millä tuo laippa on kiinni perän boorissa ?
                              Kiinnitys on tuollaisella kokonaisuudella. Mutteri on kierteellä kiinni laipassa eli avaussuuntaa apoessa asia on helpoin hahmottaa kun ajattelee että mutteri on kiierrettynä normaalin kätisellä kierteelle tuohon laippaan kiinni. Mutteri on malliltaan soikea ja sen menee pujottamalla tuon toisen isomman mutterin sisään.


                              Tuon avaamisessa meinasi usko loppua. 50mm kukonjalka-avaimen avainväli venähti ja avain pyörähti tyhjää. ilmeisesti kuitenkin mutteri aukesi sen verran, että isolla jakarilla ja jatkovarrella sai tuon pyöriteltyä loppuun auki samalla kuumailmapuhaltimella laippaa lämmitellen. Virallisesti mutteri pitää vaihtaa uuteen avatessa. Syy lienee kierteessä oleva liima.
                              Last edited by fraatti; 18-05-2025, 09:17.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4639
                                • Tampere

                                #60
                                edit tupla.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎