Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uusi 5-sarjalainen //code name F10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • b mutteri kasa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1462
    • Area 03

    Originally posted by Vanquish View Post
    Mielenkiintoisia detaljeja uudesta femmasta:
    -valmistuskustannukset ovat kutakuinkin samat kuin 3-sarjassa. Myynnistä 5-sarja tekee neljänneksen mutta katteesta puolet.
    -uuden viitosen valmistuskustannukset ovat 15% vähemmän kuin e60
    -viitosta valmistetaan myös kiinassa!

    Yllätyksenä tuli myös kuinka kuralla koko bmw talous on. Velkaa pirusti ja kontribuutio nollassa. Uudelta viitoselta odotetaan paljon myös taloudellisesti.
    Toi oli kyllä mielenkiintoista "it´s costs roughly the same to make the more expensive 5-series as it costs to make the cheaper 3-series"

    Kyllä toi herättää ajatuksia,miten laadun kanssa tulee käymään,miten on säästöt tehty komponentit,työ...jne,jne...

    Mitä tohon BMW:n talouden kuralla olemiseen tulee,niin taitaa olla ihan normi homma tämän hetkisessä maailmankaupan tilanteessa.
    BMW F11 530 dA VOLL
    Carbon-schwarz Metallic

    BMW E30 325i Sport

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Vanquish View Post
      Myynnistä 5-sarja tekee neljänneksen mutta katteesta puolet.
      Eihän siellä noin sanota: "Mr Robertson is eager to dismiss the myth that the 5-series accounts for more than 50% of the BMW Group's profits, even though it accounts for just 25% of sales."
      E39 528iA

      Comment

      • Vanquish
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 1961
        • Hki

        Originally posted by TJJ View Post
        Eihän siellä noin sanota: "Mr Robertson is eager to dismiss the myth that the 5-series accounts for more than 50% of the BMW Group's profits, even though it accounts for just 25% of sales."
        dodii

        Comment

        • Antinontoxic
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 447
          • Vantaa

          Originally posted by b mutteri kasa View Post
          Kyllä toi herättää ajatuksia,miten laadun kanssa tulee käymään,miten on säästöt tehty komponentit,työ...jne,jne...
          Tai sitten komponentteja on vaan jaettu yhä enemmän muiden mallisarjojen (seiskan) kanssa, joten tuotantokustannuksetkin ovat alhaisemmat.

          Originally posted by TJJ View Post
          Eihän siellä noin sanota: "Mr Robertson is eager to dismiss the myth that the 5-series accounts for more than 50% of the BMW Group's profits, even though it accounts for just 25% of sales."
          Itsekin huomasin... tarkkana niiden termien kanssa

          Originally posted by Vanquish View Post
          -viitosta valmistetaan myös kiinassa!
          Kuten myös taidettiin valmistaa edellistäkin? Kaikki Kiinassa valmistetut vitoset ovat ja pysyvät siellä, eivätkä tule Euroopan markkinoille. Kustannuksista johtuen siellä on ollut ja tulee myös olemaan 5-sarjan lang, koska yksinkertaisesti seiska maksaa niin paljon enemmän, että johtajille kelpaa vitosen pidennetty versio.

          Samalla tavalla mm. Audi valmistaa autoja Kiinassa Aasian markkinoille.

          Originally posted by Vanquish View Post
          Yllätyksenä tuli myös kuinka kuralla koko bmw talous on. Velkaa pirusti ja kontribuutio nollassa. Uudelta viitoselta odotetaan paljon myös taloudellisesti.
          Itse en tuosta jutusta löydä mainintaa BMW:n kuralla olevasta taloudesta?
          Last edited by Antinontoxic; 07-03-2010, 23:34.

          Comment

          • TurboT
            Bimmer Rookie
            • Dec 2009
            • 106
            • .

            Sport penkit näköjään sai E60:een vielä kangaspenkkien yhteyteen (tarkistin viimeisimmästä E60 hinnastosta), mutta F10:ssä se ei jostain syystä ole enää mahdollista. Vain kalliiden nahkojen kanssa, mikä on huono juttu. Onkohan tämäkin BMW:n säästöpolitiikkaa, että varustekombinaatioita vähennetään...

            Comment

            • juster
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 624

              Originally posted by Antinontoxic View Post
              Tai sitten komponentteja on vaan jaettu yhä enemmän muiden mallisarjojen (seiskan) kanssa, joten tuotantokustannuksetkin ovat alhaisemmat.

              Ja myös 3-sarjan kanssa on monet kalliit komponentit pitkälti samoja. Lisäpelti auton ympärillä verrattuna 3-sarjaan ei paljoa lisää valmistuskustannuksia. Samalla tavalla valmistuskustannukset menevät myös Audilla ja Mersulla.

              Comment

              • Vanquish
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 1961
                • Hki

                Originally posted by juster View Post
                Ja myös 3-sarjan kanssa on monet kalliit komponentit pitkälti samoja. Lisäpelti auton ympärillä verrattuna 3-sarjaan ei paljoa lisää valmistuskustannuksia. Samalla tavalla valmistuskustannukset menevät myös Audilla ja Mersulla.
                Joo nää valmistuskustannukset on ihan mielenkiintoinen pointti. Mersu kehuskeli uutuudellaan että kojeulauta on puolet (?) halvempi valmistaa. Toisaalta kun ajattelee että autojen nimellishinnat ovat nousseet inflaatiota vähemmän niin valmistuskustannusten on ollut pakko laskea koko autohistorian ajan. Palkat ovat sen sijaan nousseet jatkuvasti, joten tehokkuuden on parannuttava ja materiaalihintojen laskettava. Eli oikeastaan ei ole kovin ihmeellistä että uusi malli on edellistä halvempi valmistaa.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  Originally posted by Vanquish View Post
                  ... tehokkuuden on parannuttava ja materiaalihintojen laskettava.
                  Tehtaalle on melko merkittävä tekijä se paljonko aikaa auton kasaamiseen menee , merkillä kuin merkillä. Sarjavalmisteiset vehkeet, hyvin kalliitkin , suunnitellaan sitä silmälläpitäen että voidaan lyödä isoja osakokonaisuuksia nopeasti kiinni.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Vanquish
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 1961
                    • Hki

                    Originally posted by Antinontoxic View Post
                    Itse en tuosta jutusta löydä mainintaa BMW:n kuralla olevasta taloudesta?
                    No tää onkin jo oikeastaan eri topicin aihe. BMW groupin sivuilta selviää myös että suorat valmistuskustannukset koko autoryhmässä on n. 90% (sis. R&D). Tähän päälle hallinto, rahoitus verot ym. niin ollaan nollan alapuolella.

                    Comment

                    • TurboT
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2009
                      • 106
                      • .

                      Onko kenelläkään mitään käytännön kokemusta lisävarusteista:

                      • Ovien Soft-Close toiminto 825,79
                      • Kaistavaihdon varoitusjärjestelmä 800,76
                        Ohjauspyörän tärinä ja merkkivalo ulkopeilissä varoittavat liikenteestä "kuolleessa kulmassa" 50 km/h nopeudesta ylös päin kun suuntavilkku on päällä. Valvontatutkat sijaitsevat ulkopeileissä.


                      Itsellä pitkälti motari ajoa, jolloin kaistanvaihtoja tulee päivittäin jonkin verran. Tässä vielä on aikaa säätää varusteita huhtikuun lopulle saakka.

                      Comment

                      • masiaro
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2008
                        • 406

                        Originally posted by TurboT View Post
                        Onko kenelläkään mitään käytännön kokemusta lisävarusteista:

                        • Ovien Soft-Close toiminto 825,79
                        • Kaistavaihdon varoitusjärjestelmä 800,76
                          Ohjauspyörän tärinä ja merkkivalo ulkopeilissä varoittavat liikenteestä "kuolleessa kulmassa" 50 km/h nopeudesta ylös päin kun suuntavilkku on päällä. Valvontatutkat sijaitsevat ulkopeileissä.


                        Itsellä pitkälti motari ajoa, jolloin kaistanvaihtoja tulee päivittäin jonkin verran. Tässä vielä on aikaa säätää varusteita huhtikuun lopulle saakka.
                        Kokemuksia tosta ekasta ominaisuudesta löytyy. E60 530xdA:stamme löytyy tommonen. Se on ihan kiva ylimääräinen ominaisuus mutta ei välttämätön arkikäyttöön. Ovi imee itse sisään jos ovea on "suljettu huonosti" tai pehmeästi. Vois sanoa, että tämä lisää hieman turvallisuutta lapsia ajatelleen, ovi imee itseään jokatapauksessa aina oliko ovea suljettu hyvin vai ei.

                        Tässä on esimerkkivideo, tosin kyseessä on eri auto mutta sama ratkaisu:

                        Comment

                        • touring39
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 3901
                          • Kaarina

                          Originally posted by TurboT View Post
                          Onko kenelläkään mitään käytännön kokemusta lisävarusteista:

                          • Ovien Soft-Close toiminto 825,79
                          • Kaistavaihdon varoitusjärjestelmä 800,76
                            Ohjauspyörän tärinä ja merkkivalo ulkopeilissä varoittavat liikenteestä "kuolleessa kulmassa" 50 km/h nopeudesta ylös päin kun suuntavilkku on päällä. Valvontatutkat sijaitsevat ulkopeileissä.


                          Itsellä pitkälti motari ajoa, jolloin kaistanvaihtoja tulee päivittäin jonkin verran. Tässä vielä on aikaa säätää varusteita huhtikuun lopulle saakka.
                          Mulla on toi soft close e61:ssä, mutta euroakaan en ole siitä valmis tuleviin autoihin maksamaan. Samanlaisesti ovet tulee paukautettua kiinni, soft close tai ei. Aivan turha verme!
                          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                          Ex:
                          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                          Comment

                          • TurboT
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2009
                            • 106
                            • .

                            SoftClose ovista sain hieman samanlaisia kommenttejä myös toiselta lontoon kieliseltä palstalta. Eli käytännön hyöty aika minimaalinen. Lähinnä auttaa jos on kapeat parkkitilat, jolloin ovelle ei normaalisti saa annettua kunnon vauhtia, Softclose vetäisee pienessä ahtaassa tilassa oven kiinni.

                            Kaistavaihdon varoitusjärjestelmästä olisi mukava vielä kuulla käytännön kokemuksia.

                            Eräs Infiniti kuski kommentoi, että Infinitissä ainakin varuste antoi paljon turhia varoituksia ja oli lopulta kytkenyt koko varusteen pysyvästi pois päältä.

                            Comment

                            • Erh4be
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2008
                              • 341
                              • Helsinki

                              Originally posted by TurboT View Post
                              Kaistavaihdon varoitusjärjestelmästä olisi mukava vielä kuulla käytännön kokemuksia.

                              Eräs Infiniti kuski kommentoi, että Infinitissä ainakin varuste antoi paljon turhia varoituksia ja oli lopulta kytkenyt koko varusteen pysyvästi pois päältä.
                              Tuokin on kyllä semmoinen, että ihmettelen kuka tuollaista tarttee... Jos ei pää käänny sen vertaa, että tarkistaisi "kuolleen kulman" kaistanvaihdossa niin ehkä kannattaisi pysyä kokonaan pois kuskin paikalta ja mennä vaikka taksilla

                              Itse en ainakaan niin paljon noihin luottaisi, että vaikka tuommoinen autossa olisikin niin silti tulisi varmasti päätä käännettyä kaistanvaihdossa ihan automaattisesti... No kai tuostakin järjestelmästä jollekin voi suurta apua olla...kai (?)
                              E90 325i M-Sport -06
                              --------------------------
                              Ex: E36 325i Coupe -94
                              Ex: E39 523i -98

                              Comment

                              • TurboT
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2009
                                • 106
                                • .

                                Originally posted by Erh4be View Post
                                Itse en ainakaan niin paljon noihin luottaisi, että vaikka tuommoinen autossa olisikin niin silti tulisi varmasti päätä käännettyä kaistanvaihdossa ihan automaattisesti... No kai tuostakin järjestelmästä jollekin voi suurta apua olla...kai (?)
                                Kyllä sitä päätä varmaan joka tapauksessa on hyvä kääntää, vaikka tuo järjestelmä olisikin. Se veikkaisin vaan tuovan lisätukea/varmistusta kaistanvaihtoon.

                                Jos järjestelmä antaa vääriä varoituksia, niin se onkin sitten huonompi juttu ja käy kuten tuossa Infinitin tapauksessa, jossa koko järjestelmä kytketään pysyvästi pois päältä.

                                Ehkä taidan jättää tuon varusteen rastimatta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎