F10/F11 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Anzafin
    replied
    Originally posted by HannuE60 View Post
    Mitenköhän mahtuu,
    9.5x20et27
    10.5x20et38

etupää lähinnä se mikä mietityttää:think takana toimii varmaan ihan ok.

Ja mitkä renkaat kyseiselle setille?
    potilaana F10 takaveto

-Hannu-
    Kyllä se saattasi eteen mennäkin. Tuohan tulisi "vain" 3 milliä ulommas kuin mulla se 9.5x19ET32 ja 2mm spaceri.
    Renkaiksi 245/35R20 ja 285/30R20 varmaan olisi sopivin. Mulla ainakin oli vastaavan levyisillä vanteilla ko. rengasyhdistelmä E60 M5:ssa ja venytystä edessä ja takana aika lailla saman verran. Edessä ehkä hitusen enempi.

- Antti -
    Last edited by Anzafin; 24-07-2017, 12:53.

Leave a comment:

• HannuE60
    replied
    Mitenköhän mahtuu,
    9.5x20et27
    10.5x20et38

etupää lähinnä se mikä mietityttää:think takana toimii varmaan ihan ok.

Ja mitkä renkaat kyseiselle setille?
    potilaana F10 takaveto

-Hannu-

Leave a comment:

• MajorDrake
    replied
    Käykö F10 M5:een 295/35-20 ja 265/40-20 kumit? Tiedän että ne on karvan liian korkeat...

Leave a comment:

• Anzafin
    replied
    Originally posted by Hemu__ View Post
    Minulla nuo 20x9" BBS CH-R eikä tunnu menevän kaupaksi niin mietin, että jos laittaisi omaan autoon mutta kaikki vanteet tosiaan saman levyisiä ja et29.

245/35 olisi varmaan oikea rengaskoko, mutta kyseistä rengasta ei taida saada riittävällä kantavuudella omaan farkkuun jonka akselimassa takana on 1400kg eli vaatisi vähintään 96 painoluokan renkaalta. :think
    Katso löytyykö 255/35R20.

- Antti -

Leave a comment:

• Hemu__
    replied
    Minulla nuo 20x9" BBS CH-R eikä tunnu menevän kaupaksi niin mietin, että jos laittaisi omaan autoon mutta kaikki vanteet tosiaan saman levyisiä ja et29.

245/35 olisi varmaan oikea rengaskoko, mutta kyseistä rengasta ei taida saada riittävällä kantavuudella omaan farkkuun jonka akselimassa takana on 1400kg eli vaatisi vähintään 96 painoluokan renkaalta. :think

Leave a comment:

• Bouma
    replied
    Originally posted by Anzafin View Post
    Ei tuota ongelmaa.

- Antti -
    Kiitos vastauksesta. Otin varuilta ET30 samoilla vanne spekseillä.

Leave a comment:

• Anzafin
    replied
    Originally posted by Bouma View Post
    8,5x18 ET28 eteen ja taakse 245/45 renkailla. Ei varmaan tuota takana ongelmaa?
    Ei tuota ongelmaa.

- Antti -

Leave a comment:

• Bouma
    replied
    8,5x18 ET28 eteen ja taakse 245/45 renkailla. Ei varmaan tuota takana ongelmaa?

Leave a comment:

• bemu2000
    replied
    Originally posted by Wescu- View Post
    Kiitos kommenteista! Tätä tehdaskokoa olen itsekin pitänyt kohtuullisen varmana valintana. Tuo erisuuri kehä toisaalta on mietityttänyt, mutta toisaalta eihän tuo nelivetokaan ole kiinteä. Ja tuskinpa näitä mitenkään koodatakaan tarvitsee?

Vanteiden leveydet ovat minulla nyt edessä 8,5 ja takana 10. Takana tuo 275:nen venyy hiukan enemmän kuin 245 edessä, mutta ei mitenkään häiritsevästi.

Oikea valinta on 245/35 ja 285/30. Vanteiden leveydessä on sinulla eroa 40mm ja renkaissa silloin myös 40mm.

BMW:n vanteiden ja renkaiden leveydet on aina ollut jollain arvalla heitettyjä.

Leave a comment:

• Wescu-
    replied
    Originally posted by Anzafin View Post
    245/35R20 ja 275/30R20 on ns. tehdaskoko, joten vaikea kuvitella, että sillä menisi vikaan. Nykimiseen en osaa ottaa kantaa. Itse pyörittelin rengaskokoja talvella mielessäni ja päädyin laittamaan 255/35R20 ja 295/30R20, joilla on sama laskennallinen vierintäkehä keskenään.

Hakisin ratkaisua sinun tapauksessasi sitäkin kautta, että minkä levyiset on vanteet, ja renkaiden leveys sen mukaan niin, että venyä tulee (jos edes tulee) saman verran edessä ja takana niin ettei näytä pöljältä. Mahdollisina pareina siis:
    - 245/35 ja 275/30
    - 245/35 ja 285/30
    - 255/35 ja 295/30

- Antti -
    Kiitos kommenteista! Tätä tehdaskokoa olen itsekin pitänyt kohtuullisen varmana valintana. Tuo erisuuri kehä toisaalta on mietityttänyt, mutta toisaalta eihän tuo nelivetokaan ole kiinteä. Ja tuskinpa näitä mitenkään koodatakaan tarvitsee?

Vanteiden leveydet ovat minulla nyt edessä 8,5 ja takana 10. Takana tuo 275:nen venyy hiukan enemmän kuin 245 edessä, mutta ei mitenkään häiritsevästi.

Leave a comment:

• Anzafin
    replied
    Olen internettiä tavannut edes takaisin, mutta edelleen itselleni on jäänyt hieman epäselväksi, kumpi rengastus F11 xDrivessä (530d) olisi optimaalisempi (vakioalustalla):
    245/35R20 ja takana 275/30R20 (tämähän on kaiketi myös rekisteriotteessa, vaikka ympärysmitat erisuuret), vai
    245/35R20 ja takana 285/30R20 (tässähän kaiketi ympärysmitat ovat yksi yhteen)?

Itselläni on nyt 1,5 kesää pyörinyt tuo ensin mainittu rengastus alla. Alkavat olla kokolailla loppuunajetut, osittain poskellaan olleiden pyöränkulmien takia ja uusien hankinta siis edessä. Tässä alkukesästä on alkanut ilmetä erilaista nykimistä vaihdelaatikossa ja/tai jakolaatikossa. Laatikon nykimiseen apua tuntui löytyvän adaptaation nollauksesta. Jakolaatikon osalta täytynee tehdä jossain mainittu kaksinkertainen öljynvaihto seuraavassa huollossa. Vääjäämättä kuitenkin mieleen hiipii myös ajatus, että voisiko tuolla alla olevalla eriparirengastuksella (joissa nimenomaan ympärysmitat nyt poikkeavat) olla jokin vaikutus näihin nykimisiin ja voimansiirron toimintaan? Löytyykö kokemusta tahi näkemystä?
    245/35R20 ja 275/30R20 on ns. tehdaskoko, joten vaikea kuvitella, että sillä menisi vikaan. Nykimiseen en osaa ottaa kantaa. Itse pyörittelin rengaskokoja talvella mielessäni ja päädyin laittamaan 255/35R20 ja 295/30R20, joilla on sama laskennallinen vierintäkehä keskenään.

Hakisin ratkaisua sinun tapauksessasi sitäkin kautta, että minkä levyiset on vanteet, ja renkaiden leveys sen mukaan niin, että venyä tulee (jos edes tulee) saman verran edessä ja takana niin ettei näytä pöljältä. Mahdollisina pareina siis:
    - 245/35 ja 275/30
    - 245/35 ja 285/30
    - 255/35 ja 295/30

- Antti -

Leave a comment:

• Atom
    replied
    Olen internettiä tavannut edes takaisin, mutta edelleen itselleni on jäänyt hieman epäselväksi, kumpi rengastus F11 xDrivessä (530d) olisi optimaalisempi (vakioalustalla):
    245/35R20 ja takana 275/30R20 (tämähän on kaiketi myös rekisteriotteessa, vaikka ympärysmitat erisuuret), vai

Itselläni on nyt 1,5 kesää pyörinyt tuo ensin mainittu rengastus alla. Alkavat olla kokolailla loppuunajetut, osittain poskellaan olleiden pyöränkulmien takia ja uusien hankinta siis edessä. Tässä alkukesästä on alkanut ilmetä erilaista nykimistä vaihdelaatikossa ja/tai jakolaatikossa. Laatikon nykimiseen apua tuntui löytyvän adaptaation nollauksesta. Jakolaatikon osalta täytynee tehdä jossain mainittu kaksinkertainen öljynvaihto seuraavassa huollossa. Vääjäämättä kuitenkin mieleen hiipii myös ajatus, että voisiko tuolla alla olevalla eriparirengastuksella (joissa nimenomaan ympärysmitat nyt poikkeavat) olla jokin vaikutus näihin nykimisiin ja voimansiirron toimintaan? Löytyykö kokemusta tahi näkemystä?
    Juuri vaihdoin omaani juuri kerran jakoloota öljyt ja alkava nykiminen hävisi yhtä nopeasti kuin tulikin. Omassa juurikin tuo tarran antama orig rengaskoko 245/35R20 ja 275/30R20.

Leave a comment:

• dotzrapier
    replied
    Tällä hetkellä fkympissä alla 18" alkuperäiset vanteet ja tarkoitus olisi 20" hankkia. Vanhassa autossani (E60 M-sport alustalla) oli alkuperäiset M5 style 166 19" vanteet ( 8,5" ET 12 edessä ja 9,5" ET 28 takana) 245/35-19 ja 275/30-19 renkailla. 245/35-20 ja 275/30-20 on ilmeisesti BMW:n suosittelema koko f10 autoon? Onko f10 ajettavuudeltaan hyvin samankaltainen noilla renkailla ja alkup. BMW 20" vanteilla kuin vanha autoni 19" pyörillä? Vai aiheuttaako tuo tuuman suurempi vanne selvästi lisää kovuutta tai urissa vetelyä? Fkympissäkin on alkuperäinen M-sport alusta alla. Vanha auto noilla 19" pyörillä oli kyllä loistava ajettava ja meni suoraan uraisillakin teillä.

Leave a comment:

• Wescu-
    replied

Leave a comment:

• Anzafin
    replied
    Originally posted by HannuE60 View Post
    Miten noi etuset sinulla?
    Paljonko jäi tolpasta ilman spacereitä ?
    Eli lähinnä mietin onko mitään mahiksia saada F10.iin mahtumaan 10" eteen?

Hannu
    Mulla siis edessä 9,5x20 ET22 + 12mm spaceri kesäsettinä. En nyt muista miten jäi tilaa ilman spaceria sisäpuolelle tuolla setillä, mutta talvivanteena minulla on edessä 9,5x19 ET32 ja kun oli vielä vakiolokarit edessä niin se mahtui sekä sisä- että ulkoreunalta juuri ja juuri sisään. Sisäänpäin ei olisi voinut tuoda milliäkään, joten se puolikas lisätuuma pitäisi tuoda ulkoreunalle. Voi mennäkin, mutta renkaaksi saa laittaa jo venykumia.

- Antti -

Leave a comment:

Working...