memebuy23buy

F10/F11 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5151
    • Kouvola, Savisto

    Originally posted by HV530XD View Post
    Ja pyörankulmat kuntoon oikeasti tarkoittaa takana sitä että vedetään camberit niin pystyyn kuin säätö antaa myöten. Loppuu sisäreunan kuluminen. Yleensä säätövara loppuu reiluun asteeseen, mikä on Suomen uraisilla teillä ihan ok, eikä vaikuta ajoon mitenkään. 3barin paineilla ajoin yhden E61:n ja yhden F11:n renkaista takasisäreunat kankaille ennekuin camberit laitettiin pystympään. Se siitä liian pienestä rengaspaineesta...Eikä kumet ollu 245:ttä leveämpiä.
    Renkaiden kulumiseen sisäreunasta vaikuttaa kaikkein vähiten camber, että se siitä liian suuresta camberista, toki se omat ongelmansa aiheuttaa ja itsekin suosin mahdollisimman pystyyn laittamista.
    Mutta kun katsotaan vaikka E39 pyöränkulmia, taakse pyydetään tehdasarvoina yli kahta astetta camberia, kun kulmat säädetään just eikä melkein saa renkaat olla minkälaiset tahansa ja ne ei kulu mistään enempää kuin muualtakaan, kunhan on rengaspaineet riittävät.

    Et kertonut muita speksejä renkaista kuin leveyden, mutta veikkaan sinun kohdalla jotain pappakumia joten paineen pitäisi olla riittävä.

    Näitä on kuitenkin tullut testailtua ja tutkittua aika paljon kun itsellä on kotitallissa 4-pyöräsuuntaus laitteet.

    Mutta pääasiahan on että jokainen saa asian tavalla tai toisella kuntoon
    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

    Comment

    • HV530XD
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2015
      • 399
      • Lappeenranta

      Originally posted by makkis View Post
      Renkaiden kulumiseen sisäreunasta vaikuttaa kaikkein vähiten camber, että se siitä liian suuresta camberista, toki se omat ongelmansa aiheuttaa ja itsekin suosin mahdollisimman pystyyn laittamista.
      Mutta kun katsotaan vaikka E39 pyöränkulmia, taakse pyydetään tehdasarvoina yli kahta astetta camberia, kun kulmat säädetään just eikä melkein saa renkaat olla minkälaiset tahansa ja ne ei kulu mistään enempää kuin muualtakaan, kunhan on rengaspaineet riittävät.

      Et kertonut muita speksejä renkaista kuin leveyden, mutta veikkaan sinun kohdalla jotain pappakumia joten paineen pitäisi olla riittävä.

      Näitä on kuitenkin tullut testailtua ja tutkittua aika paljon kun itsellä on kotitallissa 4-pyöräsuuntaus laitteet.

      Mutta pääasiahan on että jokainen saa asian tavalla tai toisella kuntoon
      Mikä on pappakumi? Mulla noi molemmat oli 245/40R19, ja Goodyearin Eagle F1 merkkiset. Molemmissa tapauksissa camberit ja auraukset ennen säätöä ohjearvojen keskellä ja sisäreunat takana meni kankaille. Camberit pystyyn ni ei enää sisäreuna kulunut. Niin miten niin camberit ei sitten vaikuta tuon sisäreunan kulumiseen?

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4657
        • Tampere

        Originally posted by makkis View Post
        Renkaiden kulumiseen sisäreunasta vaikuttaa kaikkein vähiten camber, että se siitä liian suuresta camberista, toki se omat ongelmansa aiheuttaa ja itsekin suosin mahdollisimman pystyyn laittamista.
        Mutta kun katsotaan vaikka E39 pyöränkulmia, taakse pyydetään tehdasarvoina yli kahta astetta camberia, kun kulmat säädetään just eikä melkein saa renkaat olla minkälaiset tahansa ja ne ei kulu mistään enempää kuin muualtakaan, kunhan on rengaspaineet riittävät.
        No joo. Asioista voi olla montaa mieltä ja mun mielipide on että liika auraus ja liika negatiivinen camber syö sisalaidat.

        Bridgestone:
        Väärä camber syö sisä-/ulkolaidat


        Väärä auraus saattaa syödä renkaan hampaalle


        Paineistakin on jatkuvasti puhetta niin tälläistä asiasta löytyy.






        Lähteet:


        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • makkis
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 5151
          • Kouvola, Savisto

          Fraatille iso Ihan yleisesti joka topikissa perustelet ja todennat asioita noiden kuvien ja nettitietouden avulla, ei vain huudella haista paskaa.

          Mutta joudun nyt olemaan itse vihaamassani kastissa ja sanomaan että ei nuokaan kaikki ihan noin yks oikoisesti mene.
          Mutta jokainen meistä tekee omat johtopäätöksensä ja elää sen mukaan. Toivottavasti kaikilla renkaat kuluu tasaisesti.
          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4657
            • Tampere

            Originally posted by makkis View Post
            Fraatille iso Ihan yleisesti joka topikissa perustelet ja todennat asioita noiden kuvien ja nettitietouden avulla, ei vain huudella haista paskaa.

            Mutta joudun nyt olemaan itse vihaamassani kastissa ja sanomaan että ei nuokaan kaikki ihan noin yks oikoisesti mene.
            Mutta jokainen meistä tekee omat johtopäätöksensä ja elää sen mukaan. Toivottavasti kaikilla renkaat kuluu tasaisesti.
            Sinällään ala on varsin lähellä omaa työtäni... Toki asiaa ei pidä ajatella liian yksioikoisesti ja ajatella että tietty asia johtuu vain yhdestä asiasta vaan asiaan voi vaikuttaa usea eri asia.

            En tiedä tarkoitatko tuota kulumista mutta se ei tosiaan ole aivan niin yksioikoinen asia. Nimittäin leveissä renkaissa nopea maantieajo (ja alhaiset paineet) taas tosiaan voivat myös syödä renkaan ennenaikaisesti keskeltä kun keskipakoisvoima vetää renkaan keskikohtaa ulospäin.




            Samoin nopeassa kaarreajossa renkaat voivat kulahtaa myös ulkolaidalta. Auton käsiteltävyyden takia asymmetrisissa renkaan pinnoissa on kumia enemmän ulkolaidalla ka tämä saattaa hiukan auttaa myös tuohon kulumiseen.



            Tässä vielä eräs asia liittyen ylipäätään renkaiden vaihtoon. Renkaiden paloihin kulumisesta tullut "hammastus" kannattaa pyrkiä aina renkaiden vaihdon yhteydessä laittamaan niin että se menee "vastakarvaan". Jos tuo hammastus kuluu tarpeeksi suureksi niin tuo aiheuttaa meteliä. Renkaat joissa on outside merkattu, renkaat vaihdetaan puolelta toiselle.

            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • touring39
              BTCF Member
              • May 2005
              • 3901
              • Kaarina

              Aina oppii uutta. Olen aina ymmärtänyt, ettei pyörimissuuntaa kannata/saa vaihtaa, tai renkaat kuluu miten sattuu.
              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

              Ex:
              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4657
                • Tampere

                Originally posted by touring39 View Post
                Aina oppii uutta. Olen aina ymmärtänyt, ettei pyörimissuuntaa kannata/saa vaihtaa, tai renkaat kuluu miten sattuu.
                On olemassa kolmenlaisia renkaita pintakuvioinnin osalta. Niitä joissa on pyörimissuunta, "inside-outside"-renkaita joihin on merkattu kumpi puoli tulee ulospäin sekä symmetrisiä renkaita.

                Niissä missä on pyörimissuunta niin ne voi vaihtaa edestä taakse tai puolelta toiselle perintesillä rengastöillä jos esim rengas on kulunut epätasaisesti.

                Inside outside renkaat taas voi vaihtaa ristiin miten haluaa koska vain sillä on väliä että "kantavampi" puoli tulee ulospäin. Tällöin tietysti asentaja katsoo että rengas tulee vanteelle oikeinpäin rengastöiden yhteydessä(toki muulloinkin).

                Symmetrisellä pintakuviolla varustettu rengas voi pyöriä miten päin tahansa.


                let’s find out the different types of interesting tyre tread patterns followed by the tyre makers. Directional tyres, Asymmetrical tyres ETC.


                Bemarin kanta akseleiden kesken vaihtamiseen on se että jos niitä vaihdetaan niin ne pitäisi vaihtaa 5000tkm välein jotta rengas ei kerkeä kulumaan liikaa "muotoonsa".


                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17573
                  • Turku

                  touring39 tarkoitti varmaan sitä, että perinteisesti on puhuttu, ettei kannata vaihtaa renkaan pyörimissuuntaa, jos se on jo yhden kauden tiettyyn suuntaan pyörinyt.
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • touring39
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 3901
                    • Kaarina

                    Originally posted by Laku View Post
                    touring39 tarkoitti varmaan sitä, että perinteisesti on puhuttu, ettei kannata vaihtaa renkaan pyörimissuuntaa, jos se on jo yhden kauden tiettyyn suuntaan pyörinyt.
                    Joo, sitä.
                    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                    Ex:
                    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                    Comment

                    • TAP
                      BTCF Member
                      • Oct 2005
                      • 84
                      • Kuopio

                      F11 9x20 et30

                      F11 9x20 et30 ja renkaat 245/35x20. Mahtuuko vakioalustalla? Vaatiiko taakse spacerit että näyttää hyvälle?
                      ----- F11 535 XD -12 ------
                      ----- E39 530 DA -00 ------

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        Ketjussa 1000 postausta täynnä. Uusi avattu.
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        Working...
                        X