Viimein kerkesin ottaa autosta kuvia 20x10" vanteilla. Auto siis F10 530xd adaptive drivellä, madallettuna Eibach sportline -45/-40mm jousilla. Vanteet Japan Racing JR25, edessä ja takana 20x10" ET27.
Mitkä renkaat vanteilla?? Edessä varmaan venyä että mahtuu pyörimään...?? :think
Viimein kerkesin ottaa autosta kuvia 20x10" vanteilla. Auto siis F10 530xd adaptive drivellä, madallettuna Eibach sportline -45/-40mm jousilla. Vanteet Japan Racing JR25, edessä ja takana 20x10" ET27.
Edit: Renkaat edessä ja takana 245/35/20.
Hyvältä näyttää! Oletko vilkaissut sisäpuolelle (edessä), että minkä verran jää tukivarteen tilaa? Nimittäin minulla kun oli 9.5x19 ET33 edessä niin väliin jäi noin milli. Laskennallisesti sisäreuna tulee samaan paikkaan kuin sinun vanteella, mutta 20" koko voi muuttaa tilannetta hieman, johtuen tukivarren muodosta.
Hyvältä näyttää! Oletko vilkaissut sisäpuolelle (edessä), että minkä verran jää tukivarteen tilaa? Nimittäin minulla kun oli 9.5x19 ET33 edessä niin väliin jäi noin milli. Laskennallisesti sisäreuna tulee samaan paikkaan kuin sinun vanteella, mutta 20" koko voi muuttaa tilannetta hieman, johtuen tukivarren muodosta.
- Antti -
Kiitoksia! Tilasin vanteet ET30 ja koitin eka laittaa suoraan paikalleen mutta otti tukivarteen kiinni juuri ja juuri. Laitoin 3mm spacerin niin sillä jää tukivarteen juuri se 2-3mm tilaa. Jenkkifoorumeilta aiemmin luinkin että siellä oli saatu ET27 :lla mahtumaan 10" eteen mutta koitin uhalla ensin tuolla 30 :llä.
Kiitoksia! Tilasin vanteet ET30 ja koitin eka laittaa suoraan paikalleen mutta otti tukivarteen kiinni juuri ja juuri. Laitoin 3mm spacerin niin sillä jää tukivarteen juuri se 2-3mm tilaa. Jenkkifoorumeilta aiemmin luinkin että siellä oli saatu ET27 :lla mahtumaan 10" eteen mutta koitin uhalla ensin tuolla 30 :llä.
Tämä on hyvä tieto kaikille jotka etupään istuvuuksia miettii!
Itselle tuli lopulta vanteiksi Ispiri FFR1 D 9X20 ET35 eteen ja 10.5X20 ET44 taakse. Renkaina 245/35-20 ja 285/30-20 Nankang NS20. Ainakin noilla Nankangin renkailla tilaa jää reippaasti kaariin, eli olisi itselläkin mennyt 10 eteen. Pitää joskus kurkata mitä siellä edessä on tolppaan matkaa. Mutta on hyvän näköinen näinkin, eikä suttaa kylkiä joka lammikossa.
Mikäs tämä juttu on että samalla kuviolla? Kiitos vastauksesta.
Nooo, ehkä tämä sama kuvio edessä ja takana on vain yksi pikkujuttu muiden seassa. Ajan takaa lähinnä tällaista (kun nelivedosta puhutaan):
1) Kovasti aina laskeskellaan että saadaan melkeinpä millilleen sama vierintäkehä ja kokonaishalkaisija eteen ja taakse. Ok, järkevää.
2) Mutta jos vaihdetaan vain toinen pari renkaita (esim. taakse kuten tässä sinulla tilanne), niin vaikka olisikin valittu valmiiksi jo "oikea", eturengasta vastaava rengaskoko, niin myös seuraavat seikat vaikuttavat, ja ne tulisi minusta huomioida:
- eturenkaat ovat enemmän tai vähemmän kuluneet kuin uudet takarenkaat --> eroa kokonaishalkaisijassa
- jos eturenkaat ovat eri merkkiset ja/tai malliset, ja eri kuviolla kuin uudet takaset, on todennäköistä että kokonaishalkaisijassa on eroa, vaikka laskennallinen kokonaishalkaisija olisikin sama
Tarkkaan laskeskeltu täsmäävyys siis alkaa tällaisessa tilanteessa heittää joka tapauksessa.
Eri merkkisten renkaiden halkaisijoissa voi tosiaan olla eroja. Esim. nuo Nankang NS20 ovat hyvät. Edellisessä käytin Hankook S1 Evoa ja ne olivat hyvät. Molemmat mahtuvat pyörimään ahtaassa tilassa. Renkaiden kuluminen on tässä koossa yleensä sitä luokkaa, että ei viitsi kallista laittaa. Olisin laittanut Sailunit, mutta sitä ei saanut sopivan kokoisena.
Mikähän lie syynä siihen, että näissä Xdriveissä tulee jo tehtaalta eri vierintäkehällä renkaat? (245/35 Ja 275/30)
Voiko olla merkitystä 60/40 vetosuhteella? Luulisi ettei tehdas vahingossa tällaista ratkaisua tee..
Itse tilasin juuri zp2.1 vanteet 9 ja 11x20" koossa F11 Xdriveen.. rengasliike suositteli 285/30 Ja 255/35 komboa, joissa on aika lailla sama ero vierintäkehässä kuin vakio 245/35 Ja 275/30 kombossa..
Mikähän lie syynä siihen, että näissä Xdriveissä tulee jo tehtaalta eri vierintäkehällä renkaat? (245/35 Ja 275/30)
Voiko olla merkitystä 60/40 vetosuhteella? Luulisi ettei tehdas vahingossa tällaista ratkaisua tee..
Vakiona x-drivessä on kuitenkin samanlevyiset ja profiiliset, saman halkaisijan renkaat edessä ja takana... Joten vetosuhde ei ole selitys. Nuo eri koon renkaat ovat tehtaan lisävarusteena ja joku muu selitys sille on kuin vetosuhde. Minun mielestäni varman päälle pelatessa laittaa halkaisijaltaan saman kokoiset renkaat eteen ja taakse vaikka leveys olisikin eri.
Mikähän lie syynä siihen, että näissä Xdriveissä tulee jo tehtaalta eri vierintäkehällä renkaat? (245/35 Ja 275/30)
Voiko olla merkitystä 60/40 vetosuhteella? Luulisi ettei tehdas vahingossa tällaista ratkaisua tee..
Itse tilasin juuri zp2.1 vanteet 9 ja 11x20" koossa F11 Xdriveen.. rengasliike suositteli 285/30 Ja 255/35 komboa, joissa on aika lailla sama ero vierintäkehässä kuin vakio 245/35 Ja 275/30 kombossa..
Asiaa tässäkin ketjussa on jo pohdittu, ja sellainenkin selitys on tullut vastaan että ajettaessa leveämpi takarengas tavallaan hieman kasvaa kokonaishalkaisijaltaan renkaan keskiosasta enemmän kuin kapeampi, johtuen keskipakoisvoimasta, ja pieni ero vierintäkehässä alkaisi sitten ajettaessa paikkaantua tämän ilmiön myötä. Voisin melkein niellä tämän.
Eli jos näin on niin silloin samalla halkaisijalla olevat erilevyiset kumit pistääkin jakolaatikon kovemmissa vauhdeissa kovemmalle rasitukselle.. Kaippa joku insinööri tuonkin osaisi laskea
Rengaspaine suosituksetkin on itse asiassa takana vähän kovemmat kuin edessä.. Eikös tuokin vähän tasaa pyörintäeroa?
Comment