Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 vetokoukku?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peksu
    Bimmer Fanatic
    • May 2014
    • 272
    • Lähellä Tre

    #16
    Originally posted by poke View Post
    Vaihtoehtona westfalian koukku irroitettavalla päällä ebaystä 400e sähkösarjoineen pihaan tuotuna. Tai no hinta hieman noussut tuolla mistä minä sen kesällä tilasin: http://www.ebay.de/itm/BMW-5er-Limou...item3f060cb4b2

    CAN-väylän( yksi parikierretty kaapeli) joutuu vetämään eteen kuskin puolelle lokeron taakse. Mikäli ei löydy takakontista oikean sivuverhoilun takaa. Onnistuu kynnyslistat ja kojelaudan kuskinpuolen alasuojan irroittamalla. Muut sähköt kytketään takakontissa.

    Omaani asensin tuollaisen Westfalian ihan itse. Käy myös M-sport korisarjan kanssa ilman ylimääräisiä tms. luukkuja.

    Tuolla bmwforum:fi:llä löytyy kuvia ja vinkkejä aiheesta:

    http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php...=3415&start=20
    Apuja tarvitaan tähän suuntaan:think

    Ostin ebay:sta Westfalian irrotettavan koukun 7-nap sähkösarjalla. Eli sen mikä sopii uuteen F11 malliin. Koukun asennus oli simppeli mutta sähköjen kanssa on ongelma. Can-väylä löytyi oik takakontista ja oranssille irtojohdolle löytyi paikka oik takaoven pyöränkotelon päältä kuten ohjessa oli.

    Mutta tuo toinen sin/rusk johdin pitäisi kytkeä musta/harmaa raitaiseen johtimeen autossa ja se pitäisi olla myös tuolla oik takalokeron sivussa ylhäällä missä can-väyläkin oli mutta kun ei ole. Ohjeessa F10 se löytyy vas takaoven
    pyöräkotelon päältä mutta sielläkään sitä ei ole

    Nyt kärryssä toimii vilkut ja jarruvalot mutta ei siis parkit. Tuo rusk/sin raitanen johdin ohjaa siis varmaanikin juuri noita kärryn parkkeja.
    Last edited by Peksu; 15-06-2015, 21:27.
    G08 LCI iX3 M Sport

    Comment

    • Peksu
      Bimmer Fanatic
      • May 2014
      • 272
      • Lähellä Tre

      #17
      Originally posted by Peksu View Post
      Apuja tarvitaan tähän suuntaan:think

      Ostin ebay:sta Westfalian irrotettavan koukun 7-nap sähkösarjalla. Eli sen mikä sopii uuteen F11 malliin. Koukun asennus oli simppeli mutta sähköjen kanssa on ongelma. Can-väylä löytyi oik takakontista ja oranssille irtojohdolle löytyi paikka oik takaoven pyöränkotelon päältä kuten ohjessa oli.

      Mutta tuo toinen sin/rusk johdin pitäisi kytkeä musta/harmaa raitaiseen johtimeen autossa ja se pitäisi olla myös tuolla oik takalokeron sivussa ylhäällä missä can-väyläkin oli mutta kun ei ole. Ohjeessa F10 se löytyy vas takaoven
      pyöräkotelon päältä mutta sielläkään sitä ei ole

      Nyt kärryssä toimii vilkut ja jarruvalot mutta ei siis parkit. Tuo rusk/sin raitanen johdin ohjaa siis varmaanikin juuri noita kärryn parkkeja.
      Asiaa tarkemmin kokeiltuani, myös parkitkin toimii. Valoissa olikin mulla A-sento päällä, joten ei kärrynkään valot toimineet kun oli kirkas päivä. Kun valot käänsi päälle parkeille tai kokonaan rupesi kärrynkin valot toimimaan nätisti. Myös peruutustutka lakkaa toimimasta kun pistoke on kiinni ja info-näyttöön tulee auton taakse koukun kuva

      Mikähän tuo sin/rusk-raitainen johdin oikein on ja mitä se ohjaa? Osaako kukaan kertoa ja valaista:think
      G08 LCI iX3 M Sport

      Comment

      • poke
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 3103

        #18
        Originally posted by Peksu View Post
        Asiaa tarkemmin kokeiltuani, myös parkitkin toimii. Valoissa olikin mulla A-sento päällä, joten ei kärrynkään valot toimineet kun oli kirkas päivä. Kun valot käänsi päälle parkeille tai kokonaan rupesi kärrynkin valot toimimaan nätisti. Myös peruutustutka lakkaa toimimasta kun pistoke on kiinni ja info-näyttöön tulee auton taakse koukun kuva

        Mikähän tuo sin/rusk-raitainen johdin oikein on ja mitä se ohjaa? Osaako kukaan kertoa ja valaista:think
        pitäisi katsoa sähkösarjan asennusohjeesta kun muistais. eikö sinulla ole siinä ohjeessa sitä esitetty?

        ai huomasin että sulla onkin 7-nap pistokkeella. omani on 13-nap.
        Kulkineet/projektit:

        640D F06
        530iA E39
        635 CSi E24
        518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

        Comment

        • Peksu
          Bimmer Fanatic
          • May 2014
          • 272
          • Lähellä Tre

          #19
          Originally posted by poke View Post
          pitäisi katsoa sähkösarjan asennusohjeesta kun muistais. eikö sinulla ole siinä ohjeessa sitä esitetty?

          ai huomasin että sulla onkin 7-nap pistokkeella. omani on 13-nap.
          Joo 7-napanen pistoke on täällä, mutta ohjeet näiden johdinten osalta ovat samat molemmissa paketeissa (13/7). Asennusohjekin on kyllä ja siinä kerrotaan mihin tuo yo. johdin tulee kytkeä, mutta kun autossa ei ole sen väristä johtoa ollenkaan siellä missä ohje sen sanoo olevan :think

          Siksi haluaisinkin tietää, että mikä toiminto on tuon johtimen takana, kun nyt tuntuu toimivan normaalisti muutenkin. Eli onko tuo turha, tai takasumarin tai jonkun muun tominnon eli tarviiko sitä välttämättä edes kytkeä mihinkään
          G08 LCI iX3 M Sport

          Comment

          • Stombe
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 170
            • Keski-Suomi

            #20
            Itekkin tässä kovasti kallistumassa vetokoukun hankintaan kun alkaa näinä päivinä veron takia olla pakun pitäminen raksa-autona ja tavaran keikkaamiseen ihan v***n kallista!

            Tekninen kysymys; jos auton rekisteriotteessa ei ole kärristä tietoja eli massa jarruin/ilman niin olenko antanut itse itselleni oikein ymmärtää että keikka muutoskatsastukseen kutsuu..?
            F11 535d M-sport VOLL
            MB A180 -16
            Cagiva Xtra Raptor 1000
            Kupla Cab ATM -69
            *ollu monta muutakin katiskaa ja bemaria*

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7527
              • Jyväshyvä

              #21
              Originally posted by Peksu View Post
              Siksi haluaisinkin tietää, että mikä toiminto on tuon johtimen takana, kun nyt tuntuu toimivan normaalisti muutenkin. Eli onko tuo turha, tai takasumarin tai jonkun muun tominnon eli tarviiko sitä välttämättä edes kytkeä mihinkään
              Takasumarin se taitaa olla...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Peksu
                Bimmer Fanatic
                • May 2014
                • 272
                • Lähellä Tre

                #22
                Originally posted by MajorDrake View Post
                Takasumarin se taitaa olla...
                Otin yhteyttä lähettäjään saksaan ja sieltä soitettiin ja sanottiin sen johtimen olevan ns. herätejohdin mistä tuo perävaunuboxi tietää mennä päälle ja pois. Tuo johdin tulee kytkeä oik suuntavilkun johtimeen:think

                Sanoivat, että tuo boxi on muuten aina päällä ja voi jopa tyhjentää akun jollei tuo ko. johdin ole kytkettynä. Muuta virkaa sillä ei ole

                Nyt vaan herää kysymys että miksi juuri oik.vilkun johdin, eihän siihen tule jatkuvaa herätettä vaan vilkkuvaa ja sekin vaan sillon tällön, en ymmärrä

                Silti tuota johdinta kun ei värin mukaan minulta vaan löydy
                G08 LCI iX3 M Sport

                Comment

                • Stombe
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 170
                  • Keski-Suomi

                  #23
                  Itekkin tilasin Westfalian irroitettavan koukun autokohtaisella johtosarjalla niin pihaan toimitettuna 388€ jäi hinnaksi.
                  Asentelen sen tässä viikon parin sisään, mutta onko ketään kuka pystyisi Jyväs-seudulla koodaamaan boksin syöttämään virtaa rasiaan sikäli mikäli se pitää näissä tehä...?
                  F11 535d M-sport VOLL
                  MB A180 -16
                  Cagiva Xtra Raptor 1000
                  Kupla Cab ATM -69
                  *ollu monta muutakin katiskaa ja bemaria*

                  Comment

                  • Stombe
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2007
                    • 170
                    • Keski-Suomi

                    #24
                    Tuli koukkusarja pihaan ihan muutamassa päivässä.
                    Sähkösarjaa tässä ehtoolle rupesin ihan varsin kahtelemaan niin muuten näyttäisi aika ok helpolta mutta mun ohjeissa sanotaan tuon sini/ruskean kohdalla vain näin "e-kit bu/bn -> cabel car" ja ko. kuvassa olisi viisi johtoa nipussa joka tulisi oikealta puolelta peräkonttiin katsottuna ja ilmeisestikkin takavaloilta tulevat johdot. Ei siis mitään väriä kerrottuna mihin se tulisi liittää. Mielenkiintoista!
                    Muuten kyllä helppo, yks parijohto (oranssi/vihreä + vihreä) eteen polkimien ylle väri väriin, oranssi/musta vasemman takalokarin päällä nippuun musta/keltaiseen, maa liittimen mutterin alle konttiin ja virta akun päältä, mutta tuo yks johto se vain ihmettelee.

                    En tiedä voisko olla silleen että se ottais tosiaan boksiin herätteen valoilta, ja boksissa olisi joku aikakatkaisu jos ei tule mitään tiettyyn aikaan niin menee off. Mutta eihän sitten toimis 100% jos se pitää liittää sumariin, vikkuun tai ajovaloihin. Päiväajovaloilla ei heräis, vilkkua ei aina tarvii heti käyttää tai ollenkaan mutta jarruvalot tulee kyllä aika joutuin käytettyä ennenku liikkeelle lähtee (atm:ssa heti).. Tämä siisi spekulointia mutta en löydä ihan läpimurtoa aivan ensimmäisenä mihin se tulis, jospa se sieltä löytyy kun rupean asentamaan viikonloppuna. Tai sitten laitan johonkin niistä viidestä, tai jätän laittamatta kun tuntui aikasemmissa teksteissä toimivan ilmankin Katotaan.
                    F11 535d M-sport VOLL
                    MB A180 -16
                    Cagiva Xtra Raptor 1000
                    Kupla Cab ATM -69
                    *ollu monta muutakin katiskaa ja bemaria*

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7527
                      • Jyväshyvä

                      #25
                      Ei yleensä tarvi vetää kuskin jalkatilaan F11:ssa piuhaa,
                      kontin oikeasta kulmasta löytyy parkkitutkan moduuli johon tulee
                      CAN-väylä, itse ryöstän siitä niin säästyy vetämisen vaiva...

                      Vilkkuun yritin sitä sinistä johtoa yhdessä F11:ssa kytkeä mutta
                      auto rupesi heti herjaamaan villkua joten ei sitä siitä voi ottaa,
                      itse olen jättnyt ko. johdon kytkemättä, ohjeessa on tosiaan vikaa
                      (AC:n johtosarjoja olen asennellut)...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Stombe
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2007
                        • 170
                        • Keski-Suomi

                        #26
                        Tuossa rupesin jo vähän pihassa asentelemaan mutta en kyllä saa sopimaan sitä mustaa muovista kuorta tuohon vetokoukun runkoon oikein fiksusti vaikka kuvissa kerrottaisiin että sitä pittäis jotenkin paloitella. Ilmeisesti tässä kohtaa taitaa tulla m-sportin ero käsille, se muovikäikäle on vähän muodoltaan erilainen tavallisessa ja m-sportissa. Taidanpa jättää sen pois, eihän sillä ole edes mitään käytännön hyötyäkään.

                        Yön yli sinkin kuivuttua jatkoin sähköillä. Eteen vedin sen vihreän paketin mutta oranssi/mustalle en löytänyt kuskin takaloksun kohilta sitä musta-keltaista johtoa ollenkaan. Nyt täytyy vähän selvitellä.

                        Edit:
                        Ja aikani kun mietin ja kokeiltuani totesin; Se or/bk on jarruvalon ohjaus, ja minun autosta ei tosiaan sitä bk/ye löytynyt takaloksun kohdalta joten rosvosin oikeanpuolen taka-ajovalojen liittimen kakkosesta (vihreä/harmaa) jolloin jarruvalot rupes toimimaan myös. Näin siis ratkesi se - ja helpompi kait se siitä oli ottaa kun penkin reunalta.

                        Kun nyt sitä kuuluisaa sinistä johtoa ei ole kytketty ei päivävalo-asennossa tule vaunuun valoja, muut toiminnot kyllä toimii, niin uskallan epäillä että se johto tulee kytkeä ajovalojen ykköseen väriltään harmaa/keltainen (joka ohjaa taka-ajovaloja) jolloin pv:n ajovalot syttyisivät myös päivävalo-asennossa. Tämä siis epäily, nyt ei riittäny vielä aika kokeilla. Kokeilen kun kerkeän ja infoan.
                        Last edited by Stombe; 05-09-2015, 17:35. Reason: Ongelman selvitys
                        F11 535d M-sport VOLL
                        MB A180 -16
                        Cagiva Xtra Raptor 1000
                        Kupla Cab ATM -69
                        *ollu monta muutakin katiskaa ja bemaria*

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7527
                          • Jyväshyvä

                          #27
                          Kannattaa varmistaa että jarruvalot ei pala kokoajan. Nimittäin takavalolle taitaa tulla jännite koko ajan, valot kirkastuu kun jarrua painetaan...

                          Oikea tapa on ottaa lisäjarruvalon johdosta joka F11:ssa menee
                          kontin oikeassa sivussa (lenkki oikeassa sivussa keskellä konttia),
                          ks. siitä ohjeesta.

                          F10:ssä taas takapenkin takaa mutta ohjeessa on virhe,
                          kaapeli menee oikealla puolella eikä vasemmalla...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Stombe
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2007
                            • 170
                            • Keski-Suomi

                            #28
                            Tietenkin varmistin sen että ei jarruvalot helota kokoaikaa!
                            Nuin ne ainakin toimi niinkuin pitääkin kun kärrin kanssa koetin.

                            Ja (minun) ohjeissahan ei mainitu kuten aiemmin kerroin jo että johtoa mihin se peräkontissa oleva tulee liittää, pl. takapenkin sivu josta pitäis se oranssi kaapeli kaapata.
                            Last edited by Stombe; 05-09-2015, 21:32.
                            F11 535d M-sport VOLL
                            MB A180 -16
                            Cagiva Xtra Raptor 1000
                            Kupla Cab ATM -69
                            *ollu monta muutakin katiskaa ja bemaria*

                            Comment

                            • Saarikoski
                              R.I.P.
                              • Feb 2005
                              • 726
                              • KOKKOLA

                              #29
                              Kuinkahan on kun omassa katiskassa on thulen irroitettava koukku ja varastossa on maalattu m-sport sarja odottamassa asennusta.
                              Kuinka isoja ongelmia on odotettavissa takapuskurin sovittamisessa.
                              Sen sinne kuitenkin päätin sovittaa...tarvittaessa muutetaan sitten koukun kiinnikkeitä tms edullisempaan asentoon.

                              Comment

                              • Stombe
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2007
                                • 170
                                • Keski-Suomi

                                #30
                                Originally posted by Saarikoski View Post
                                Kuinkahan on kun omassa katiskassa on thulen irroitettava koukku ja varastossa on maalattu m-sport sarja odottamassa asennusta.
                                Kuinka isoja ongelmia on odotettavissa takapuskurin sovittamisessa.
                                Sen sinne kuitenkin päätin sovittaa...tarvittaessa muutetaan sitten koukun kiinnikkeitä tms edullisempaan asentoon.

                                Isoja ongelmia ei ollut.
                                Alasuojaa joutuu luonnollisesti paloittelemaan, mutta jouduin myös vähän ottamaan siitä M-sportin diffusorista siivun. Mutta sen verran kapean että jäi pokkauksen ns. sisäpuolelle jotta ei julkipuolelta lähtenyt mitään eli ei näy edelleenkään takaa katsottuna että olis koukkua ollenkaan. Puskurin ja vetokoukun rungon välissä on sellanen muovikäikäle niin sen joutu jättämään pois.
                                Kokemus Westfalian koukusta F11-koriin, Thulesta en osaa sanoa kuin käy.
                                F11 535d M-sport VOLL
                                MB A180 -16
                                Cagiva Xtra Raptor 1000
                                Kupla Cab ATM -69
                                *ollu monta muutakin katiskaa ja bemaria*

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎