Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KebaK
    Newbiemmer
    • Feb 2019
    • 1
    • PK-seutu

    530e toimintasäde sähköllä

    Reilu vuoden on ollut käytössä 530e jonka sähköllä ajamaa toimitasädettä olen alkanut seuraamaan huolestuneena. Viime kesänä täydellä akulla pääsin parhaimmillaan 47 kilometriä ja tänä kesänä hyvin usein näyttää 30-33 kilometriä ja toteutuma on ollut samaa luokkaa.

    Onko muilla ilmennyt vastaavaa muutosta akussa?
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1414

    #2
    ^onko auton softaa päivitetty? Putosiko range kerralla vai onko tultu alaspäin vähitellen?
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • lnaukkar
      Bimmer Rookie
      • Sep 2015
      • 189
      • Helsinki

      #3
      Helpompi ois puhua kulutuksesta ja matkasta, eikä auton arvioimasta ennusteesta, koska se perustuu olosuhteisiin ja aiempaan kulutukseen.

      Laitat max edriven päälle ja ajat. Lopuksi katsot kulutuksen kWh/100km ... siellä 20-35 kWh/100km paikkeilla se pyörii sun olosuhteista ja sun omasta kaasujalasta riippuen.

      Itse en ole huomannut akussa mitään eroa uuteen verrattuna. Auto on mallia 2017/05 ja kilsoja 60 tkm
      2023 G26 i4 M50
      2023 U11 iX1 xDrive30

      Comment

      • duckland
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 418

        #4
        Paljon olette real life päässeet sähköllä? Kauan lataus kestää normaalista töpselistä lataa auto täyteen?

        Comment

        • lnaukkar
          Bimmer Rookie
          • Sep 2015
          • 189
          • Helsinki

          #5
          Omat koskee tätä vanhempaa 9.2 kWh akustolla varustettua mallia (vm 2017-2019).

          Lataus pistorasiasta alle 5 tuntia, riippuen valitusta latausnopeudesta. Latausasemasta alta 2,5h kun täysillä sähköä sisään.

          Riippuu niin hurjasti ajotyylistä ja ympäristöstä mitä menee sähköllä. Auto itse arvioi 30-34 kilsaa lämpimästä tallista liikkeelle lähtiessä.
          Talvella lämmitys kuluttaa paljon, joten kesällä suunnilleen tuo ja talvella vähemmän. Joskus ajoin pitkin maaseudun niittyjä yli 40 km sähköllä, kun oli sopivan lämpöinen päivä ja liikennevaloja ei missään.


          Oikeessa maailmassa tallista max edrive päälle, poljin lattiassa motarin ramppiin asti. Siitä sitten oikeat tehot käyttöön eli aski sportille ja lappu lattiaan. Duunia lähestyttäessä motarilta liikennevaloihin liukuessa max edrive taas päälle. Takaisin samalla tyylillä. Yhteiskulutus on sitten jotain litroja (3-7) sataselle ja yks "tankki" sähköä.

          Max edriven tökkiminen raivostuttaa, mutta muuten auto antaa niin vähän sähköheppoja (n. 80), että meno siirtyy heti polttomoottorin puolelle. Max edrivessä voi sentään tykittää sähkömoottorin kaikilla 113 hevosella.
          Last edited by lnaukkar; 30-10-2019, 07:31.
          2023 G26 i4 M50
          2023 U11 iX1 xDrive30

          Comment

          • duckland
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 418

            #6
            tuli sit tämmönen hommattua ja ensikokemus on koukuttavaa tuo sähköllä ajelu. pakko koittaa päästä kokoajan sähköllä. ei sovi oikein bmw laseilla varustettuun ajatusmaailmaan ja ajotyyliin, mutta silti erittäin jännää. Nyt näyttää 6h piuhan päässä lataus täyteen. En ole ihan varma onko ihan täynnä akku ollut, mutta 25 kilsaa mä pääsen. about 30kwh kulutus. tosin pakkasta ja käytän seisontalämmitystä. hiukan pitempää rangea odotin. Tosin akku ei ole ehkä ollut ihan täynnä.

            Tuossa ensihuomio on myös että sähköllä auto lähtee helpolla töksähtäen liikkeelle. sama ominaisuus myös kaverin autossa ja hän itse asiassa huomautti kun kyydissä oli.

            Comment

            • mikkod
              BTCF Member
              • Aug 2007
              • 5183
              • Stadi

              #7
              Mitä teillä on sähkönkulutus autossa? :think
              Mä ajan siis 90% ajoista tosta stadin läpi, ja kulutus on 30-31.1 sähkölle ja 8.1 bensalle...
              Helkama S3000
              Myydään kutosen alustaosia
              This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

              Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

              Comment

              • Titaani
                Newbiemmer
                • Nov 2016
                • 17
                • Vaasa

                #8
                Sähköllä:
                Kaupunki ajossa
                Kesäkelillä: n. 20-22kwh/100km
                Nollakelillä: n. 25-27kwh/100km
                Talvikeli, n. -10—15 n. 30-32kwh/100km

                Käytännössä tulee ajettua lyhyet pätkät sähköllä

                Maantiellä ilman latausta kesärajoituksilla +10kmh överiä, n. 6,2-6,5L/100km

                Maantiellä ilman latausta Talvirajoituksella +10kmh överiä, n. 5,8-6,2L/100km

                20” pyörät kesällä, 19” piikit talvella
                i4 M50 supercharged -22 Mineral White
                118i -20 F40 M-Sport
                1600GT-11

                Ex 530e M-sport -18
                Ex 535D e60
                Ex Hayabusa Ultra Turbo +600 rwhp

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6704
                  • PK-seutu

                  #9
                  Originally posted by mikkod View Post
                  Mitä teillä on sähkönkulutus autossa? :think
                  Mä ajan siis 90% ajoista tosta stadin läpi, ja kulutus on 30-31.1 sähkölle ja 8.1 bensalle...
                  Hyi hel.... Tuo ~30kwh bensaksi muutettuna 1,5€ litrahinnalla ja 12c sähkönhinnalla (kotilataus about) on 2,4L. Eli 530e hybridin kulutus taajama- ja kaupunkiajossa on 10.5L/100km. Ekologista, halpaa, vihreetä, mitä vielä
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17407
                    • Turku

                    #10
                    Miten muuten työsuhdeautoissa tuo kotilataus :think?
                    Näillä mennään:
                    - BMW E81 118i since 2017
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • Carbonfiber
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 5226
                      • Hki 43

                      #11
                      Originally posted by Laku View Post
                      Miten muuten työsuhdeautoissa tuo kotilataus :think?
                      "Jos lataussähkön määrä saadaan luotettavasti selvitettyä, työnantaja voinee tällöin esimerkiksi korvata lataussähkön osuuden työntekijän omasta sähkölaskusta ilman, että korvatuista kustannuksista syntyisi autoedusta erillistä verotettavaa etua."

                      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                      Z3 Roadster 2.8 '98
                      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                      Comment

                      • duckland
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 418

                        #12
                        Originally posted by pyroz View Post
                        Hyi hel.... Tuo ~30kwh bensaksi muutettuna 1,5€ litrahinnalla ja 12c sähkönhinnalla (kotilataus about) on 2,4L. Eli 530e hybridin kulutus taajama- ja kaupunkiajossa on 10.5L/100km. Ekologista, halpaa, vihreetä, mitä vielä
                        Tää kommentti meni vähän yli ymmärryksen. 30 kwh kulutuksella euroja menee n. 3,5e/100 km, joten suht edukasta työmatkailua. Itse meen sähköllä työmatkat kokonaan nyt. Tuo kulutus ei ole suoraan vertailukelpoinen bensaan, koska alussa auto vie sähköä kun lämpiää kabiini ja pääsee liikkelle. Tuossa vähän pitempiä matkoja joutunut myös ajamaan ja auto näyttää yhdistetyksi kulutukseksi 4,4 litraa. Vaikka millä laseilla katsoisi niin menee toi aivan sairaan pienellä kulutuksella mitä tottunut. Ainoastaan tuo latailu on perseestä. Talliin pitäisi asentaa langaton latausalusta niin sitten tuo olisi aika täydellinen yhdistelmä.

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6704
                          • PK-seutu

                          #13
                          Originally posted by duckland View Post
                          Tää kommentti meni vähän yli ymmärryksen. 30 kwh kulutuksella euroja menee n. 3,5e/100 km, joten suht edukasta työmatkailua. Itse meen sähköllä työmatkat kokonaan nyt. Tuo kulutus ei ole suoraan vertailukelpoinen bensaan, koska alussa auto vie sähköä kun lämpiää kabiini ja pääsee liikkelle. Tuossa vähän pitempiä matkoja joutunut myös ajamaan ja auto näyttää yhdistetyksi kulutukseksi 4,4 litraa. Vaikka millä laseilla katsoisi niin menee toi aivan sairaan pienellä kulutuksella mitä tottunut. Ainoastaan tuo latailu on perseestä. Talliin pitäisi asentaa langaton latausalusta niin sitten tuo olisi aika täydellinen yhdistelmä.
                          Niin no. Mikko ainakin yllä sanoi, että menee sataan kilometriin 30kwh sähköä JA 8.1L bensaa
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0

                          Comment

                          • duckland
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2003
                            • 418

                            #14
                            Originally posted by pyroz View Post
                            Niin no. Mikko ainakin yllä sanoi, että menee sataan kilometriin 30kwh sähköä JA 8.1L bensaa
                            Taisi tarkoittaa joko tai.

                            Comment

                            • Esko
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 11662
                              • Kouvola

                              #15
                              Kyllähän tuo kulutus riippuu paljolti millaisessa ajossa auto on. Jos auto on ihan kylmä ja ajetaan taajamassa useilla pysähdyksillä, niin akuilla pääsee lyhyimmillään about 30km ja kilometrit laskee mittaristossa suorastaan silmissä. Max edrive tilassa ajelee maantietä 80km/h vauhtia, niin pääsee jopa yli 50km. Monille tuo 30-50km riittää kohtuu mukavasti päivittäiseen ajeluihin töihin, kauppaan ja harrastuksiin ja mitä tuo yksi lataus sitten maksaa 1-1,5€ eli naurettavan halpaa! Jos tuohon lasketaan päälle ne faktat, että ajoneuvovero on pieni ja G30 530iA:sta maksat sen 8000€ enemmän ajoneuvoveroa ja erotus vaan kasvaa mitä enemmän otat lisävarusteita, kun niidenkin hintoihin vaikuttaa päästöt. Tuolla erotuksella voit hankkia sitten vaikka läjän lisävarusteita. Jos jotain negatiivista pitää keksiä autosta, niin tavaratila on rajallisempi akkujen sijoituksen takia sinne lattian alle. Pitää myös jaksaa laittaa auto lataukseen iltaisin ja joskus talvella tietyissä oloissa latausluukku tai latausjohto saattaa jäätyä kiinni.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎