Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1091
    • Espoo

    Originally posted by pyroz View Post
    Jos otat silmän käteen ja tavaat viestini uudelleen, niin nimenomaan tuohon käyttöön sanoin että halutessa ilmastointia ja lämmitystä varten voi niin tehdä
    Kyllä ja nimenomaan silloin se ei ole myöskäään "ei koskaan kannata ladata sähköä bensalla". Jos haluaa ajaa mahdollisimman kustannustehokkaasti, niin silloin toki mutta mun mielestä se ei vielä 530e:n idea ole. Käyttötapauksestahan se riippuu eikä mistään muusta mukavuusvarusteen kohdalla.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6730
      • PK-seutu

      Originally posted by PNM2 View Post
      Kyllä ja nimenomaan silloin se ei ole myöskäään "ei koskaan kannata ladata sähköä bensalla". Jos haluaa ajaa mahdollisimman kustannustehokkaasti, niin silloin toki mutta mun mielestä se ei vielä 530e:n idea ole. Käyttötapauksestahan se riippuu eikä mistään muusta mukavuusvarusteen kohdalla.
      Kannata = euroissa. Mukavuus on erikseen ja kaikkea saa tehdä mitä huvittaa.
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        Originally posted by ritariässä View Post
        En allekirjoita kyllä tota tyhjällä akulla ajamisen etua.

        Jostain se auto sinne tyhjään akkuun sitä virtaa pätkittäin lataa ja sillä hetkellä kun lataa, kasvaa kulutuskin.

        Lisäriemuna saat kaupanpäälle perusbensaa raskaamman auton.

        Lisäksi kylmällä ilmalla, lue kylmällä akulla aika hidasta ajaessa pakkosyötöllä lataaminen.
        Ootkos kuullut semmoisesta kuin jarrutusenergian talteenotto. Kyllä se akku painonsa säästää vaikka ei latailisi lainkaan. Sitten semmonen asia että jos joku harhautuu ostamaan 5-Sarjan BMW:n ilman sähkövoimalinjaa sillä perusteella että saa "kevyen" auton niin...
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • PNM2
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2015
          • 1091
          • Espoo

          Originally posted by pyroz View Post
          Kannata = euroissa. Mukavuus on erikseen ja kaikkea saa tehdä mitä huvittaa.
          Kyllä, lähinnä kommentoin sun aika ehdottomaan "ei koskaan kannata" -ideaan, jossa ajatuksena on säästää rahaa. Se ei mun kirjoissa ole se, miten aika tuoreella Bemarin vitossarjalaisella kannattaa ajaa. Mieluummin käyttää auton tarjoamia ominaisuuksia elämän mukavoittamiseen niin paljon kuin mahdollista. Mutta toki saa autoaan käyttää miten haluaa ja vaikka raapia laseja tai kärvistellä kuumassa autossa.
          i4 M50
          ex: G30 530e xDrive M-Sport
          ex: F11 525d xDrive
          ex: F11 520d
          ex: E91 318i

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6730
            • PK-seutu

            Originally posted by PNM2 View Post
            Kyllä, lähinnä kommentoin sun aika ehdottomaan "ei koskaan kannata" -ideaan, jossa ajatuksena on säästää rahaa. Se ei mun kirjoissa ole se, miten aika tuoreella Bemarin vitossarjalaisella kannattaa ajaa. Mieluummin käyttää auton tarjoamia ominaisuuksia elämän mukavoittamiseen niin paljon kuin mahdollista. Mutta toki saa autoaan käyttää miten haluaa ja vaikka raapia laseja tai kärvistellä kuumassa autossa.
            Hybridithän on nimenomaan köyhien säästäjien malleja pienillä veroillaan!
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • PNM2
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2015
              • 1091
              • Espoo

              Originally posted by pyroz View Post
              Hybridithän on nimenomaan köyhien säästäjien malleja pienillä veroillaan!
              Tämä totta.
              i4 M50
              ex: G30 530e xDrive M-Sport
              ex: F11 525d xDrive
              ex: F11 520d
              ex: E91 318i

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3570
                • Raisio

                Originally posted by peto2 View Post
                Ootkos kuullut semmoisesta kuin jarrutusenergian talteenotto. Kyllä se akku painonsa säästää vaikka ei latailisi lainkaan. Sitten semmonen asia että jos joku harhautuu ostamaan 5-Sarjan BMW:n ilman sähkövoimalinjaa sillä perusteella että saa "kevyen" auton niin...
                Kyllä olen ja päivittäiset arkiajot ajan lataushybridillä, tosin en BMW merkkisellä, joten vertailupohjaa löytyy monellakin tapaa.
                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                Comment

                • Samu81
                  Bimmer Rookie
                  • May 2009
                  • 146
                  • Espoo

                  G12 plugari - ajotapa?

                  Kehtaako lainata teidän topicia, ymmärtääkseni käytännössä sama voimalinja?

                  Eli hommas G12 -korin seiskan, jolla tänään aamulla ensimmäinen työmatka. Akku täysi, auto seisoo ulkona mutta on esilämmitetty, pakkasta -5 C.

                  Työmatka on 21km joista lähiöitä ~2km, Länsiväylää 80/100-rajoituksella 15km ja Kehä 2:sta 5km.

                  Toimin kuten olen netistä lukenut:

                  -Ajomoodiksi Eco Pro. Ajotavaksi koitan kalibroida rauhallista "+10km/h".
                  -Naviin osoite, jotta systeemi osaisi laskea sekä maksimoida matkan akunkäytön.

                  Tästä huolimatta auto ajaa polttomoottorilla liki heti kun pääsen Länsiväylälle ja työpaikan pihassa rangea on vielä ylimääräistä 7km

                  Mitä teen väärin? Kiitos ja anteeksi :think
                  i8 '14

                  Comment

                  • PNM2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2015
                    • 1091
                    • Espoo

                    Originally posted by Samu81 View Post
                    Kehtaako lainata teidän topicia, ymmärtääkseni käytännössä sama voimalinja?

                    Eli hommas G12 -korin seiskan, jolla tänään aamulla ensimmäinen työmatka. Akku täysi, auto seisoo ulkona mutta on esilämmitetty, pakkasta -5 C.

                    Työmatka on 21km joista lähiöitä ~2km, Länsiväylää 80/100-rajoituksella 15km ja Kehä 2:sta 5km.

                    Toimin kuten olen netistä lukenut:

                    -Ajomoodiksi Eco Pro. Ajotavaksi koitan kalibroida rauhallista "+10km/h".
                    -Naviin osoite, jotta systeemi osaisi laskea sekä maksimoida matkan akunkäytön.

                    Tästä huolimatta auto ajaa polttomoottorilla liki heti kun pääsen Länsiväylälle ja työpaikan pihassa rangea on vielä ylimääräistä 7km

                    Mitä teen väärin? Kiitos ja anteeksi :think
                    Noin lyhyt matka kannattanee ajaa Max eDrive -ajomoodilla eli pakotettuna pelkällä sähköllä. Länärillä saattaa nopeuden vuoksi pakkasella nähdä polttomoottorin taloudellisemmaksi kuin nopeasti kuluvan sähkön, jos ajaa navilla ja Auto eDrivella.
                    i4 M50
                    ex: G30 530e xDrive M-Sport
                    ex: F11 525d xDrive
                    ex: F11 520d
                    ex: E91 318i

                    Comment

                    • LongJohn
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2017
                      • 269
                      • Kuopio

                      Originally posted by PNM2 View Post
                      Noin lyhyt matka kannattanee ajaa Max eDrive -ajomoodilla eli pakotettuna pelkällä sähköllä. Länärillä saattaa nopeuden vuoksi pakkasella nähdä polttomoottorin taloudellisemmaksi kuin nopeasti kuluvan sähkön, jos ajaa navilla ja Auto eDrivella.

                      Tämä. Ja ainakin 530e menee bensalle heti kun nopeus nousee yli 90 ellei ole Max eDrive eli sähköllä ajelu pakotettuna päällä.

                      Comment

                      • Samu81
                        Bimmer Rookie
                        • May 2009
                        • 146
                        • Espoo

                        Originally posted by LongJohn View Post
                        Tämä. Ja ainakin 530e menee bensalle heti kun nopeus nousee yli 90 ellei ole Max eDrive eli sähköllä ajelu pakotettuna päällä.
                        Tässä oli akusto latautunut appin mukaan täyteen vasta 6.57 ja lähdin liikkeelle 7.10 eli ymmärtääkseni akustokin oli latausenergian vuoksi edes jollain tavalla lämmin. Samoin esilämmitysajastimen olin laittanut "Lähtö 7.00" kun todellisuudessa lähdin 7.10.

                        Auto meni -5 C pakkasessa Länsiväylälle 110km/h mittarinopeuteen saakka mittariston mukaan sähköllä, mutta kun erehdyin painamaan hivenen liikaa kaasua (yli sen sinertävän asteikon) niin polttomoottori käynnistyi eikä suostunut enää sammumaan. Ja tosiaan sähkörange ei vähentynyt juuri mihinkään.

                        Vielä työpaikan lähellä lähiöihin tullessani polttomoottori oli ainakin tuon mittaristonäytön mukaan päällä. Vaikka tuolla oli ajeltu hyvä tovi 80-alueella, jopa 60-alueella ja auto oli varmasti lämmin (ajomatkaa takana ~20km).

                        Ihmettelen miksi systeemi jättäisi tuossa vaiheessa laskennallisesta 22km rangesta (kotipihassa) näinkin paljon, 6-7km käyttämättä. Varsinkin kun mielestäni tein kaiken juuri niin kuin BMW:n Youtubekanavalla kaltaisiani märkäkorvia opetetaan "How To" -videoilla:

                        -Eco Pro
                        -Karttaan osoite
                        -Auto ladattu täyteen juuri ennen lähtöä
                        -Lämmitysajastus päällä
                        -Pikkupakkanen

                        Onko näihin ollut jotain akkujen ohjelmistojen "recallia" tai päivitystä? Vielä olisi Bemarin omaa "jatkotakuuta" reilu viikko jäljellä.
                        i8 '14

                        Comment

                        • bmw323it
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1827
                          • N/A

                          Originally posted by Samu81 View Post
                          Tässä oli akusto latautunut appin mukaan täyteen vasta 6.57 ja lähdin liikkeelle 7.10 eli ymmärtääkseni akustokin oli latausenergian vuoksi edes jollain tavalla lämmin. Samoin esilämmitysajastimen olin laittanut "Lähtö 7.00" kun todellisuudessa lähdin 7.10.

                          Auto meni -5 C pakkasessa Länsiväylälle 110km/h mittarinopeuteen saakka mittariston mukaan sähköllä, mutta kun erehdyin painamaan hivenen liikaa kaasua (yli sen sinertävän asteikon) niin polttomoottori käynnistyi eikä suostunut enää sammumaan. Ja tosiaan sähkörange ei vähentynyt juuri mihinkään.

                          Vielä työpaikan lähellä lähiöihin tullessani polttomoottori oli ainakin tuon mittaristonäytön mukaan päällä. Vaikka tuolla oli ajeltu hyvä tovi 80-alueella, jopa 60-alueella ja auto oli varmasti lämmin (ajomatkaa takana ~20km).

                          Ihmettelen miksi systeemi jättäisi tuossa vaiheessa laskennallisesta 22km rangesta (kotipihassa) näinkin paljon, 6-7km käyttämättä. Varsinkin kun mielestäni tein kaiken juuri niin kuin BMW:n Youtubekanavalla kaltaisiani märkäkorvia opetetaan "How To" -videoilla:

                          -Eco Pro
                          -Karttaan osoite
                          -Auto ladattu täyteen juuri ennen lähtöä
                          -Lämmitysajastus päällä
                          -Pikkupakkanen

                          Onko näihin ollut jotain akkujen ohjelmistojen "recallia" tai päivitystä? Vielä olisi Bemarin omaa "jatkotakuuta" reilu viikko jäljellä.
                          Veikkaisin, että sinulla oli niin paljon nopeutta ja "erehdyin painamaan hivenen liikaa kaasua", että polttomoottorin käynnistäminen oli kylmillä keleillä moottoritiellä tarpeellista, eikä akkua enää työmatkallasi ehtinyt kokonaan käyttämään tyhjäksi.

                          Kesällä moottori käynnistyy vähemmän herkästi, tosin moottoritienopeuksissa se lähtee mukaan melko nopeasti silloinkin.
                          Nyt:
                          BMW 530e (g30)
                          BMW 335i (e90)
                          BMW 323iC (e36)
                          BMW 850i (e31)
                          Golf GTE
                          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6730
                            • PK-seutu

                            Mikäli matka on lyhyt ja tuttu niin unohda se navigaattorin ohjastama toiminta ja pakota ajo sähkölle.

                            Mikäli sähkörange ei ihan riitä tai on liian kylmä niin aja päinvaston pakotetusti bensalla (keppi sport asennossa / save battery moodi päällä) hetken ja sitten kun tiedät varmaksi, että akku riittää loppumatkaan niin vaihdat pakkosähkölle. Näin pystyt ajamaan akun varmimmin tyhjäksi.

                            Auto ja sen järjestelmät ovat kohtuu fiksuja kyllä, mutta valitettavasti itse se on käskytettävä, jotta toimii juuri niinkuin haluaa
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • Samu81
                              Bimmer Rookie
                              • May 2009
                              • 146
                              • Espoo

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Mikäli matka on lyhyt ja tuttu niin unohda se navigaattorin ohjastama toiminta ja pakota ajo sähkölle.

                              Mikäli sähkörange ei ihan riitä tai on liian kylmä niin aja päinvaston pakotetusti bensalla (keppi sport asennossa / save battery moodi päällä) hetken ja sitten kun tiedät varmaksi, että akku riittää loppumatkaan niin vaihdat pakkosähkölle. Näin pystyt ajamaan akun varmimmin tyhjäksi.

                              Auto ja sen järjestelmät ovat kohtuu fiksuja kyllä, mutta valitettavasti itse se on käskytettävä, jotta toimii juuri niinkuin haluaa
                              Täytyypä testailla. Toimin mainitulla tavalla, koska "How To" -videoiden tutoriaalit ohjeistivat maksimaalisen sähkörangen / "efektiivisyyden" saavuttamiseksi.

                              Tai sitten otan Länärin monista teslakuskeista mallia; satasen alueella maaseudun puolellakin mennään 80km/h jos on ("liikaa") pakkasta. Voin ottaa adaptiivisella vakkarilla kopin jostakusta niin siinähän mennään jonossa kuin köyhän talon päättömät porsaat konsanaan.

                              i8 '14

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6730
                                • PK-seutu

                                Originally posted by Samu81 View Post
                                Täytyypä testailla. Toimin mainitulla tavalla, koska "How To" -videoiden tutoriaalit ohjeistivat maksimaalisen sähkörangen / "efektiivisyyden" saavuttamiseksi.

                                Tai sitten otan Länärin monista teslakuskeista mallia; satasen alueella maaseudun puolellakin mennään 80km/h jos on ("liikaa") pakkasta. Voin ottaa adaptiivisella vakkarilla kopin jostakusta niin siinähän mennään jonossa kuin köyhän talon päättömät porsaat konsanaan.

                                Äääälä lähde tuohon tollojen sähköautoilijoiden leiriin ollenkaan. Pidetään ajonopeus normaalina ja kabiinissa lämppärit päällä niin kaikilla on kivempaa tienpäällä
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎