Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LongJohn
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2017
    • 269
    • Kuopio

    #31
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Kysyn tyhmyyttäni, mutta, kun liikenteessä ollaan mihin sitä tehon tuntua tai tehoa tarvitaan, siis jos autossa ei ole kuuluisan KITTin edessä kulkevan yli loikkaamis toimintoa ? (Samaa kiihtyvyysihannointia voi ihmetellä sähköautosäikeessä, tuntuu olevan ainoa kriteeri ostaa teslan muovikikotin)

    Sen mitä olen 530e ajanut on se juttu juuri vaivaton ja äänetön liikkuminen lähietäiset ajot ja maantiellä aivan riittävä kulkupuoli edelleen hiljaisella ohjaamolla. Yhtäkään en ole radalla nähnyt liikkumassa.

    Ainoa ehkä huono puoli on 2.0i moottori jossa ketjuvamma taitaa olla ominaisuus.

    Jollain koeajolla ajoin koko ajon sähköllä kaupungissa, todella miellyttävää liikkumista.

    Niin tätä ajoin tuossa jo aiemmassa kommentissa takaakin. Miten suuri osa varsinkin arkisista usein toistuvista ajoista on sitä liikennevaloissa seisomista ja kaikkien muiden katiskojen kanssa samaan tahtiin liikkumista. Sinänsä varsin tympeää eikä siinä ole väliä onko siinä 520i vai M5 persausten alla - no jos ei penkkiä lasketa.



    Se mihin sitä "riittävää" (joka on toki suhteellinen käsite) kulkupuolta kaipaa on sitten ne pidemmät maantiesiirtymät, ohitukset ja kieltämättä pienet hauskuttelut rajoitusten puitteissa mutkaisemmilla siirtymillä. Nämä taas mennnee "e" peleissä sinne "Sport" napin taakse ja molempien voimalähteiden yhteistoimintaan.

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6730
      • PK-seutu

      #32
      Ei kannata jäädä liikaa tuijottamaan sitä B48:n sylinterimäärää. BMW on jo vuosia yrittänyt toitottaa meille, että "katsokaa vain niitä mallinumerointeja kyllä me osataan nämä luokitella". 530e on vastaava kuin 530i tai 530d. Ei identtinen tietenkään, mutta _vastaava_. 4cyl bensa sähkön avustamana tosiaan tuntuu kuskillekin aika pitkälti dieselmäiseltä kun sähkömoottori tuo runsaasti alavääntöä mukaan.

      Ainakin oma F30 330e tuntui käytännön ajossa ihan yhtä kykenevältä tuolla liikenteen seassa kuin F31 330d. Eikä ainakaan pelkältä "2.0 nuhapumpulta".
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • LongJohn
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2017
        • 269
        • Kuopio

        #33
        Originally posted by pyroz View Post
        Ei kannata jäädä liikaa tuijottamaan sitä B48:n sylinterimäärää. BMW on jo vuosia yrittänyt toitottaa meille, että "katsokaa vain niitä mallinumerointeja kyllä me osataan nämä luokitella". 530e on vastaava kuin 530i tai 530d. Ei identtinen tietenkään, mutta _vastaava_. 4cyl bensa sähkön avustamana tosiaan tuntuu kuskillekin aika pitkälti dieselmäiseltä kun sähkömoottori tuo runsaasti alavääntöä mukaan.

        Ainakin oma F30 330e tuntui käytännön ajossa ihan yhtä kykenevältä tuolla liikenteen seassa kuin F31 330d. Eikä ainakaan pelkältä "2.0 nuhapumpulta".

        Näinhän se. Se mitä siinä jää hieman tuijottamaan on tuo jostain syystä aika hauras rakenne muutoksille. Noistahan on maailmalla ottaneet näemmä tuommoisiakin yhteisteholtaan 400hv trimmejä mutta samalla on alkaneet mukit hajoilla.



        Sehän tässä ns voimalle altistumisessa on ongelmana kun taaksepäin on hankala mennä. 700nm @ 1500rpm on aika vaivaton.

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6730
          • PK-seutu

          #34
          Softavirityspelleilyt erikseen. En ota niihin kantaa
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • Galaxy1223
            Bimmer Rookie
            • Jul 2009
            • 121
            • Suomi

            #35
            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Kysyn tyhmyyttäni, mutta, kun liikenteessä ollaan mihin sitä tehon tuntua tai tehoa tarvitaan, siis jos autossa ei ole kuuluisan KITTin edessä kulkevan yli loikkaamis toimintoa ? (Samaa kiihtyvyysihannointia voi ihmetellä sähköautosäikeessä, tuntuu olevan ainoa kriteeri ostaa teslan muovikikotin)
            Tarkistetaan nyt vielä että ymmärsin oikein: Olet siis sitä mieltä että 109 heppainen moottori parin tonnin painoisessa autossa riittää kenelle tahansa ja sitä tehokkaammasta autosta puhuminen menee jo (lapsellisen) kiihtyvyysihannoinnin puolelle? Sanoisin että se on vain sinun mielipiteesi ja siihen sinulla toki on oikeus. 109 heppaa ei ole sama kuin 577 (Tesla 3 P) tai 1020 (Tesla S Plaid) eivätkä ne liity mitenkään hybridikeskusteluun.

            Itselleni pelkkä Bemarien hybridien sähköpuolen kiihtyvyys ei vain yksistään riitä kaikkeen ajoon. Nykyinen auto painaa ~1550kg ja tehoja on 205hv. Eli tehoa on sen verran vähän että sitä pystyy oikeasti kaikkea käyttämään normaalissakin ajossa, mutta riittävästi melko nopeisiin kiihdytyksiin. Vähän enemmänkin voisi olla, mutta en kaipaile mitään 400-500hv tehoja. Se että riittääkö sähköteho kaupungin valoista toiseen ajeluun tai kauppakeskuksen parkkiksella ajeluun on tietysti eri juttu.
            Last edited by Galaxy1223; 18-06-2021, 12:35.

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #36
              Originally posted by Galaxy1223 View Post
              Tarkistetaan nyt vielä että ymmärsin oikein: Olet siis sitä mieltä että 109 heppainen moottori parin tonnin painoisessa autossa riittää kenelle tahansa ja sitä tehokkaammasta autosta puhuminen menee jo (lapsellisen) kiihtyvyysihannoinnin puolelle? Sanoisin että se on vain sinun mielipiteesi ja siihen sinulla toki on oikeus. 109 heppaa ei ole sama kuin 577 (Tesla 3 P) tai 1020 (Tesla S Plaid) eivätkä ne liity mitenkään hybridikeskusteluun.

              Itselleni pelkkä Bemarien hybridien sähköpuolen kiihtyvyys ei vain yksistään riitä kaikkeen ajoon. Nykyinen auto painaa ~1550kg ja tehoja on 205hv. Eli tehoa on sen verran vähän että sitä pystyy oikeasti kaikkea käyttämään normaalissakin ajossa, mutta riittävästi melko nopeisiin kiihdytyksiin. Vähän enemmänkin voisi olla, mutta en kaipaile mitään 400-500hv tehoja. Se että riittääkö sähköteho kaupungin valoista toiseen ajeluun tai kauppakeskuksen parkkiksella ajeluun on tietysti eri juttu.
              Ymmärsit aivan oikein, jos 109hv(+184hv) ei riitä käyttöautossa tarpeelliseen liikkeeseen on kuljettajassa vika, lähinnä puuttuu ohitustilanteissa tarvittava silmä tai istuu sen päällä ja se on jäänyt pyyhkimättä.

              Olen tässä ajellut nyt toistatuhatta kilometriä 75hv autolla, minua ei ole tarvinnut ohittaa enkä ole joutunut tinkimään ohituksista. Kaupungissakin lähes jatkuvasti podiumilla ja vähintään pisteillä jokaisessa lähdössä. 75hv tehoja voi käyttää maksimissaan suomen oloissa 15sek ellei aja ykkösellä moottoritiellä.

              530e toimintasäde saisi olla 80-100km sähköllä niin auto olisi täydellinen, myös ekoteko.
              Last edited by BMW525Xda; 18-06-2021, 14:48.

              Comment

              • isolohko
                BTCF Member
                • May 2004
                • 902
                • Kymenlaakso

                #37
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Ymmärsit aivan oikein, jos 109hv(+184hv) ei riitä käyttöautossa tarpeelliseen liikkeeseen on kuljettajassa vika, lähinnä puuttuu ohitustilanteissa tarvittava silmä tai istuu sen päällä ja se on jäänyt pyyhkimättä.

                Olen tässä ajellut nyt toistatuhatta kilometriä 75hv autolla, minua ei ole tarvinnut ohittaa enkä ole joutunut tinkimään ohituksista. Kaupungissakin lähes jatkuvasti podiumilla ja vähintään pisteillä jokaisessa lähdössä. 75hv tehoja voi käyttää maksimissaan suomen oloissa 15sek ellei aja ykkösellä moottoritiellä.

                530e toimintasäde saisi olla 80-100km sähköllä niin auto olisi täydellinen, myös ekoteko.
                Vikaa kuljettajassa on yksi katsantokanta, ja jokainen saa uskossaan olla autuas. Uskontomme ei kohtaa ja on kiva olla yhtämieltä siitä, että on erimieltä. Sen oikeammassa on tuskin kumpikaan, mutta vikaa minussa ei ole.

                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                Comment

                • bmw323it
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1827
                  • N/A

                  #38
                  Tätä kulkupuolikeskustelua lukiessa tulee väkisinkin mieleen kaksi kysymystä: puhutaanko tässä 530e:stä, ja ovatko kaikki kommentoijat edes ajaneet 530e:llä?

                  Pointtihan 530e:ssä on se, että se menee hiljaisesti ja halvalla kun halutaan, ja kulkee liukkaasti kun tarvitaan. Jos nykyinen auto on 205hp/1550kg niin tuskin 330e/530e kulkupuolen suhteen pettymystä aiheuttaa. Sitä paitsi en ymmärrä mistä tuo 109hp tuli, sillä siihenhän tehot ei rajoitu kuin max edrive moodissa, jota tuskin kukaan käyttää. Jos ajaa lappu lattiassa kokoajan niin turha siihen käyttöön mitään hybridiä tai sähköautoa on ostaa.

                  Ja sitten nämä Tesla-nopeushöpötykset. Työkaveri kohkaa Teslastaan, ja miten paljon nopeampi se on kuin hybridit. Ehdotin kisaa hiihtolomaviikolla; kumpi ajaa nopeammin pääkaupunkiseudulta Kuopioon, kun olimme molemmat siihen suuntaan menossa.
                  Last edited by bmw323it; 19-06-2021, 09:42.
                  Nyt:
                  BMW 530e (g30)
                  BMW 335i (e90)
                  BMW 323iC (e36)
                  BMW 850i (e31)
                  Golf GTE
                  ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                  Comment

                  • Galaxy1223
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2009
                    • 121
                    • Suomi

                    #39
                    Originally posted by bmw323it View Post
                    Tätä kulkupuolikeskustelua lukiessa tulee väkisinkin mieleen kaksi kysymystä: puhutaanko tässä 530e:stä, ja ovatko kaikki kommentoijat edes ajaneet 530e:llä?
                    En ole 530e ajanut, mutta f30 ja g20 330e enemmänkin joten uskoisin että mielikuva voimalinjasta on riittävän hyvä.

                    Pointtihan 530e:ssä on se, että se menee hiljaisesti ja halvalla kun halutaan, ja kulkee liukkaasti kun tarvitaan. Jos nykyinen auto on 205hp/1550kg niin tuskin 330e/530e kulkupuolen suhteen pettymystä aiheuttaa. Sitä paitsi en ymmärrä mistä tuo 109hp tuli, sillä siihenhän tehot ei rajoitu kuin max edrive moodissa, jota tuskin kukaan käyttää. Jos ajaa lappu lattiassa kokoajan niin turha siihen käyttöön mitään hybridiä tai sähköautoa on ostaa.
                    109hv tuli siitä että se on BMWn ilmoittama sähkömoottorin teho. Ja tehokeskustelu alkoi siitä kun sanoin ettei pelkkä sähkömoottorin teho ole riittävä lauseella "Pelkällä sähköllä pysyy toki liikenteen mukana mutta eipä siinä mistään tehoista voi puhua." Yhteistehosta en puhunut mitään joten keskustelua käydään pelkän sähkömoottorin osalta nyt. Sähkö- ja polttomoottorin yhteistehosta voidaan keskustella myöhemmin jos toivot.

                    Comment

                    • bmw323it
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1827
                      • N/A

                      #40
                      Originally posted by Galaxy1223 View Post
                      En ole 530e ajanut, mutta f30 ja g20 330e enemmänkin joten uskoisin että mielikuva voimalinjasta on riittävän hyvä.



                      109hv tuli siitä että se on BMWn ilmoittama sähkömoottorin teho. Ja tehokeskustelu alkoi siitä kun sanoin ettei pelkkä sähkömoottorin teho ole riittävä lauseella "Pelkällä sähköllä pysyy toki liikenteen mukana mutta eipä siinä mistään tehoista voi puhua." Yhteistehosta en puhunut mitään joten keskustelua käydään pelkän sähkömoottorin osalta nyt. Sähkö- ja polttomoottorin yhteistehosta voidaan keskustella myöhemmin jos toivot.
                      Siis anteeksi, minä en tätä keskustelua tarvitse sen enempää keskustelua yhteistehostakaan. Ajelen onnellisena autollani, ja jos kaipaan toisenlaista kyytiä niin otan jonkun toisen auton tallista.

                      Kannattaa nyt varmaan käydä koeajamassa auto, niin osaat sinäkin paremmin arvioida riittääkö se kulkupuoli käytännössä vai ei.

                      Noin niinkuin periaatteessa on aivan tarpeeton hämmästellä pelkän sähkömoottorin tehoa autossa, joka osaa älykkäästi ohjata koko voimalinjaa ja tehontuottoa automaattisesti, jopa niin ettei sitä asiaan vihkiytymätön edes huomaa. Sama jos vertaisi automaattivaihteisen auton kiihtyvyyttä pelkällä kolmosvaihteella. Mitä väliä silläkään on, kun auto heittää pienemmän tai isomman sisään aina tarpeen mukaan.

                      Ei 530e mikään urheiluauto ole. Tehtaan ilmoittama 0-100km/h on kuitenkin ihan ok, ja luultavasti suht totuudenmukainen. Ohituskiihtyvyys on samassa linjassa. Itseasiassa voisi väittää että harva auto antaa merkittävästi paremman suorituskyvyn kaupunkiliikenteessä. Ei edes esim. 335i, jossa kuitenkin on 150hv tehoa enemmän ja pari sataa kiloa massaa vähemmän. Niitä tehoja kun ei liikenteessä voi käyttää saamatta reikäpään mainetta. Ja samaan aikaan, tällä ajaa arkiajot kaupunkiliikenteessä muiden joukossa neljäsosakustannuksella bensa/diesel autoon. Rangella ei ole väliä, koska autolla voi ajaa tarvittaessa vaikka Lappiin. Radalle auto ei sovellu eikä ole sinne tarkoitettukaan. Sellainen se on, hybridi BMW, ja turha sitä on muuhun muottiin yrittää vääntää. Jos tuo kuvaus ei istu omiin tarpeisiin, niin ostaa sitten jonkun muun.
                      Nyt:
                      BMW 530e (g30)
                      BMW 335i (e90)
                      BMW 323iC (e36)
                      BMW 850i (e31)
                      Golf GTE
                      ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                      Comment

                      • Galaxy1223
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2009
                        • 121
                        • Suomi

                        #41
                        Heh, taisi mennä tunteisiin siellä... Hybrideissä on hyviä sekä huonoja ominaisuuksia ja siitä varmaan kaikki voi olla samaa mieltä. Vaikkei jokainen viesti olisikaan suitsutusta siitä kuinka erinomaisen täydellinen auto X on niin ei sitä viestiä silti pitäisi ottaa henkilökohtaisena loukkauksena niitä kohtaan joilta kyseinen kulkine löytyy. Ja G31 530e on varteenotettava vaihtoehto seuraavaksi autoksi vaikken ennakkoon pidäkään sitä virheettömänä.

                        Comment

                        • bmw323it
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1827
                          • N/A

                          #42
                          Ei auton moittiminen tunteisiin mennyt, kyllä sitä saa moittia miten haluaa, jokainenhan ajaa omallaan. Täydelliseen tietämättömyyteen perustuva vierestä viisastelu on toinen juttu

                          No, joka tapauksessa, ehkä paluu aiheeseen ja 530e:n toimintasäteeseen on paikallaan: täällä on kirjoiteltu että softapäivitys on tuonut pidennystä toimintamatkaan. Millaisia parannuksia olette käytännössä huomanneet? Omaan päivittäiskäyttöön tuo nykyinenkin riittää, mutta voisihan sitä seuraavassa huollossa pyytää (maksullisen?) softaversion tarkistuksen ja -päivityksen jos sillä on jotain vaikutusta.
                          Nyt:
                          BMW 530e (g30)
                          BMW 335i (e90)
                          BMW 323iC (e36)
                          BMW 850i (e31)
                          Golf GTE
                          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                          Comment

                          • Nettipepe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1341
                            • Kajaani

                            #43
                            Joko jollakin on kokemusta 545e suorituskyvystä?
                            Täällä asiasta väännetty,mutta kaksikin kertaa olen koeajanut 530e mallin ja molemmilla kerroilla fiilis on ollut lähinnä pettymys. Joku juttu,olisiko sitten paino, mutta laiskan oloinen on.
                            Muuten laatuvaikutelma kohdallaan.
                            F30 320xia
                            Ex E90 325da
                            Ex E90 320da
                            Ex E46 330D

                            Comment

                            • ekaBMW
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 441
                              • Oulu

                              #44
                              Voi olla myös tunne jos vaihteisto vaihtaa huomaamattomasti. Kun ei tule niitä manuaali tyyppisiä nykäyksiä vaan tasaisesti on selkä (enemmän tai vähemmän) koko ajan penkkiä vasten.
                              F11 530d xDrive 09/16
                              Ex E60 530d xDrive A 10/08
                              Ex E60 520dA 09/08 liisari
                              Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                              Ex Opel Kadett 1.6 -89

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                #45
                                No kyllähän tuo vähän laiska on, jos on tottunut tehokkaampiin autoihin. Se 250hp, ei ihan mahdottomasti ole kun aika painava auto kyseessä.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎