Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jokes911
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 875
    • Espoo

    #16
    Originally posted by duckland View Post
    Taisi tarkoittaa joko tai.
    Kyllä se on JA. Itselläni nyt 10tkm ajon jälkeen 27kwh ja 2.7L. Ajo hyvin pientä pätkää ja lataan aina kun siihen järkevä mahdollisuus.

    Omassa ajossa akku kestää kaikkea talven 20km ja kesän 40km väliltä. Tuo 40km on kyllä aika harvinaista ja kaupungissa se on enemmänkin 30-35km välissä. Tämä siis vanhemmalla pienemmällä akulla vaikka auto on -19 mallinen.
    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
    2022 X3 Charged Edition Msport
    1999 Honda CBR 900 SC33
    2009 Husqvarna SMR 510
    2017 KTM EXCF 350

    Comment

    • Kheldar
      Newbiemmer
      • Dec 2020
      • 1
      • Vantaa

      #17
      Sanoisin, että aika edullista on ajaminen hybridillä ainakin omassa käytössäni. Vuosimalli 2019, mutta pienemmällä akulla. Keskikulutus kaikki ajot huomioiden nyt 1,6 l/100km ja sähköinen jotain 19,x kWh/100km. Pääosin kehä kolmosen sisäpuolella ajoa ja viimeksi heinäkuussa olen tankannut autoon bensaa. Nyt näyttää jotain 60 km edestä vielä olevan menovettä, joten ehkä tässä joutuu tankkaamaan ennen vuoden vaihdetta

      Yösähköllä latailen, joten helposti ehtii akku täyttymään yön aikana ja pienimmällä mahdollisella virralla siis lataan. Sähkön hinta veroineen ja siirtomaksuineen on n. 0,085 €/kWh (n. 0,74 €/lataus). Yhdellä latauksella kesällä n. 40-45 km (ennätys 47 km) ja pikku pakkasilla vähän 30 km päälle, jos suoraan pihasta lähtee liikkeelle. Ajo monesti sellaista pientä 5-15 km pätkää.

      Comment

      • Nettipepe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1340
        • Kajaani

        #18
        Mikäs muuten on lämpötila millä voi sähköllä ajella?

        Kävin koeajamassa pikkupakkasella hybridiä ja sähköllä ajo nappia kun painoin niin ilmoitteli ettei ole käytössä moinen tila...ei ajettu sitten sähkötilalla...
        F30 320xia
        Ex E90 325da
        Ex E90 320da
        Ex E46 330D

        Comment

        • Boiga
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 1771
          • Ylöjärvi

          #19
          Originally posted by Nettipepe View Post
          Mikäs muuten on lämpötila millä voi sähköllä ajella?

          Kävin koeajamassa pikkupakkasella hybridiä ja sähköllä ajo nappia kun painoin niin ilmoitteli ettei ole käytössä moinen tila...ei ajettu sitten sähkötilalla...
          Oma g12 seiska lopettaa sähköllä lähtemisen jossain 13-15 pakkasella katoksesta kun lähtee. Toki vaikuttaa olevinaan hieman et kuinka kauan on esilämmittänyt hyttiä roikassa. Ja nelikko seiska pitkällä kardaanilla päässyt talvella 17-22km (hytin lämmitys, penkit/kyynärnojat/ratti lämpeää) mutta nyt 0 keleillä esilämmitettynä 29km on ollut max. Ja toki 20" vanteetkin leveillä kitkoilla vaikuttaa. Veljen 530e 18" nastoilla menee noin 6-10km pidemmälle mitä seuraillut nyt joulukuusta asti. Kesä näyttää miten tuo range tuosta kehittyy, oma 2017 ja 80tkm nyt ajettu, uusin ilevel päivitetty juuri joten sen vaikutusta rangeen en osaa sanoa..
          Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

          Comment

          • LongJohn
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2017
            • 269
            • Kuopio

            #20
            Tuommoista G30 pre-lci 530e tässä mietiskellyt ja aiheeseen liittyen pari juttua ...



            Tästä pelkällä sähköllä ajosta ollut jo mukavasti tässä juttua ja ymmärrän hyvin miksi se on addiktoivaa. Mitenkäs nuo pienemmällä akulla olevat menee tuommoisessa sekapyörittelyssä sitten hybrid moodissa eli ajellaan molemmilla vähän tilanteen mukaan?



            Matka-ajosta tuossa olikin jo ihan ok tietoa eli 5,5-8 väliin varmaankin kulkenee. Pitkässä matkassahan tuo on 2,0 bensa käytännössä...?



            Mites oletteko näitä softanneet? Miten vaikutti kulkupuoleen ja entäs sitten tuo kulutuspuoli? Puhtaasti sähkölle kai se putoaa mutta entäs sitten hybridimoodissa sekaluutta ajellessa?



            Kiitos.

            Comment

            • bmw323it
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1787
              • N/A

              #21
              Originally posted by LongJohn View Post
              Tuommoista G30 pre-lci 530e tässä mietiskellyt ja aiheeseen liittyen pari juttua ...



              Tästä pelkällä sähköllä ajosta ollut jo mukavasti tässä juttua ja ymmärrän hyvin miksi se on addiktoivaa. Mitenkäs nuo pienemmällä akulla olevat menee tuommoisessa sekapyörittelyssä sitten hybrid moodissa eli ajellaan molemmilla vähän tilanteen mukaan?



              Matka-ajosta tuossa olikin jo ihan ok tietoa eli 5,5-8 väliin varmaankin kulkenee. Pitkässä matkassahan tuo on 2,0 bensa käytännössä...?



              Mites oletteko näitä softanneet? Miten vaikutti kulkupuoleen ja entäs sitten tuo kulutuspuoli? Puhtaasti sähkölle kai se putoaa mutta entäs sitten hybridimoodissa sekaluutta ajellessa?



              Kiitos.
              Nyt on 10tkm takana ’17 mallisella 530e:llä, mukana muutama Lapin reissu. Meillä kulutus arkiajossa n. 2 l/100km, matka-ajossa 6 l/100km, koko matkan keskiarvo n. 3 l/100km. Tankillisella (40l) ajellaan 1500-2000 km paitsi kun tulee pidempi reissu.

              Meidän perheeseen ei enää dieseliä harkita.
              BMW 530e (g30)
              BMW 335i (e90)
              BMW 323iC (e36)
              Golf GTE
              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

              Comment

              • LongJohn
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2017
                • 269
                • Kuopio

                #22
                Originally posted by bmw323it View Post
                Nyt on 10tkm takana ’17 mallisella 530e:llä, mukana muutama Lapin reissu. Meillä kulutus arkiajossa n. 2 l/100km, matka-ajossa 6 l/100km, koko matkan keskiarvo n. 3 l/100km. Tankillisella (40l) ajellaan 1500-2000 km paitsi kun tulee pidempi reissu.

                Meidän perheeseen ei enää dieseliä harkita.

                Kiitos. Minkä matkaa nuo gen 1 530e menee sähköllä?

                Comment

                • bmw323it
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1787
                  • N/A

                  #23
                  Originally posted by LongJohn View Post
                  Kiitos. Minkä matkaa nuo gen 1 530e menee sähköllä?
                  Meillä arkiajo on pääasiassa pyörimistä tässä Etelä-Suomalaisessa pikkukaupungissa 5-10 km säteellä kotoa, joten aivan puhdasta kaupunki-ajoa. 530d GT kulutti samanlaisessa ajossa 9 l/100km dieseliä. Seurailin sähkön riittäävyyttä tarkemmin tammi-helmikuussa kun auto ostettiin ja tuolloin akku riitti suunnilleen 30km.

                  Luulisin, että sähkönkulutukseen vaikuttaa ajoprofiili samansuuntaisesti kuin bensa/diesel-moottoriin, joten varmaan pääsisi pidemmälle jos ajo olisi enemmän tasaista 60-80km/h. Samoin, jos ei olisi mukavuusvermeet käytössä, kuten ratin ja penkkien lämmitykset ja tuuletukset, mutta en minä nyt niistä näe järkeväksi luopua muutaman sähkökilometrin tähden.

                  Minulle on oikeastaan sama pääseekö sähköllä 30 vai 40 km, kun vaihto tapahtuu niin sujuvasti ettei sitä huomaa, ja siksi toisekseen sähköavusteisuus leikkaa bensankulutustakin niin merkittävästi ettei sillä ole merkitystä.

                  Polttoainelaskumme on tipahtanut n 650€/kk => 410€/kk (mikä tulee lähinnä viidestä muusta autosta), ajoneuvovero tippui noin 800€/v, ja ostaessa autovero oli noin 5000€ vähemmän kuin dieselillä. Lisäksi tämä hydridi on jopa kiusallisen hiljainen. Toimii meidän perheessämme loistavasti.
                  BMW 530e (g30)
                  BMW 335i (e90)
                  BMW 323iC (e36)
                  Golf GTE
                  ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6704
                    • PK-seutu

                    #24
                    Originally posted by bmw323it View Post
                    Meillä arkiajo on pääasiassa pyörimistä tässä Etelä-Suomalaisessa pikkukaupungissa 5-10 km säteellä kotoa, joten aivan puhdasta kaupunki-ajoa. 530d GT kulutti samanlaisessa ajossa 9 l/100km dieseliä. Seurailin sähkön riittäävyyttä tarkemmin tammi-helmikuussa kun auto ostettiin ja tuolloin akku riitti suunnilleen 30km.

                    Luulisin, että sähkönkulutukseen vaikuttaa ajoprofiili samansuuntaisesti kuin bensa/diesel-moottoriin, joten varmaan pääsisi pidemmälle jos ajo olisi enemmän tasaista 60-80km/h. Samoin, jos ei olisi mukavuusvermeet käytössä, kuten ratin ja penkkien lämmitykset ja tuuletukset, mutta en minä nyt niistä näe järkeväksi luopua muutaman sähkökilometrin tähden.

                    Minulle on oikeastaan sama pääseekö sähköllä 30 vai 40 km, kun vaihto tapahtuu niin sujuvasti ettei sitä huomaa, ja siksi toisekseen sähköavusteisuus leikkaa bensankulutustakin niin merkittävästi ettei sillä ole merkitystä.

                    Polttoainelaskumme on tipahtanut n 650€/kk => 410€/kk (mikä tulee lähinnä viidestä muusta autosta), ajoneuvovero tippui noin 800€/v, ja ostaessa autovero oli noin 5000€ vähemmän kuin dieselillä. Lisäksi tämä hydridi on jopa kiusallisen hiljainen. Toimii meidän perheessämme loistavasti.
                    Tässä pitää ottaa sekin huomioon, että talvella lyhyet pätkäajot sähköllä kuluttaa huomattavasti enemmän sähköä kabiinin lämmitykseen. Ensimmäiset 5km on kulutus erittäin runsasta. Ja jos ajaa vaikka 5km siirtymiä niin ajaa vain ison kulutuksen pätkiä
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0

                    Comment

                    • LongJohn
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2017
                      • 269
                      • Kuopio

                      #25
                      Originally posted by bmw323it View Post
                      Meillä arkiajo on pääasiassa pyörimistä tässä Etelä-Suomalaisessa pikkukaupungissa 5-10 km säteellä kotoa, joten aivan puhdasta kaupunki-ajoa. 530d GT kulutti samanlaisessa ajossa 9 l/100km dieseliä. Seurailin sähkön riittäävyyttä tarkemmin tammi-helmikuussa kun auto ostettiin ja tuolloin akku riitti suunnilleen 30km.

                      Luulisin, että sähkönkulutukseen vaikuttaa ajoprofiili samansuuntaisesti kuin bensa/diesel-moottoriin, joten varmaan pääsisi pidemmälle jos ajo olisi enemmän tasaista 60-80km/h. Samoin, jos ei olisi mukavuusvermeet käytössä, kuten ratin ja penkkien lämmitykset ja tuuletukset, mutta en minä nyt niistä näe järkeväksi luopua muutaman sähkökilometrin tähden.

                      Minulle on oikeastaan sama pääseekö sähköllä 30 vai 40 km, kun vaihto tapahtuu niin sujuvasti ettei sitä huomaa, ja siksi toisekseen sähköavusteisuus leikkaa bensankulutustakin niin merkittävästi ettei sillä ole merkitystä.

                      Polttoainelaskumme on tipahtanut n 650€/kk => 410€/kk (mikä tulee lähinnä viidestä muusta autosta), ajoneuvovero tippui noin 800€/v, ja ostaessa autovero oli noin 5000€ vähemmän kuin dieselillä. Lisäksi tämä hydridi on jopa kiusallisen hiljainen. Toimii meidän perheessämme loistavasti.

                      Näitähän tässä on pyöritellyt. E61 35d on nyt alla, toki kulkupuolesta ei passaisi tinkiä ihan mahdottomia ja tältä osin ne pisaralla pisimmälle vaihtoehdot (x20i / x20d) on oikeastaan ulkona.



                      Vero putoaisi 840e -> 119 vai onko 129e, polttoainekulut putoaisi luokkaa 2/3 kun nyt menee dieseliä tosiaan se lähemmäs 9 litraa sataselle ja työmatkan ainakin kesäkelissä pitäisi päästä molempiin suuntiin kotona ladattuna sähköllä...

                      Comment

                      • Galaxy1223
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2009
                        • 116
                        • Suomi

                        #26
                        Originally posted by LongJohn View Post
                        Näitähän tässä on pyöritellyt. E61 35d on nyt alla, toki kulkupuolesta ei passaisi tinkiä ihan mahdottomia ja tältä osin ne pisaralla pisimmälle vaihtoehdot (x20i / x20d) on oikeastaan ulkona.

                        Vero putoaisi 840e -> 119 vai onko 129e, polttoainekulut putoaisi luokkaa 2/3 kun nyt menee dieseliä tosiaan se lähemmäs 9 litraa sataselle ja työmatkan ainakin kesäkelissä pitäisi päästä molempiin suuntiin kotona ladattuna sähköllä...
                        Eikö ole hieman ristiriitaista toivoa ettei kulkupuolesta tarvitsisi tinkiä, mutta samaan aikaan sähköllä pitäisi päästä mahdollisimman paljon? Pelkällä sähköllä pysyy toki liikenteen mukana mutta eipä siinä mistään tehoista voi puhua. Ja hetkelliseen rajuun kiihdytykseen tuntuu todella epämiellyttävältä lähteä jos kone on ihan kylmä sähköajosta johtuen.

                        Comment

                        • LongJohn
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2017
                          • 269
                          • Kuopio

                          #27
                          Originally posted by Galaxy1223 View Post
                          Eikö ole hieman ristiriitaista toivoa ettei kulkupuolesta tarvitsisi tinkiä, mutta samaan aikaan sähköllä pitäisi päästä mahdollisimman paljon? Pelkällä sähköllä pysyy toki liikenteen mukana mutta eipä siinä mistään tehoista voi puhua. Ja hetkelliseen rajuun kiihdytykseen tuntuu todella epämiellyttävältä lähteä jos kone on ihan kylmä sähköajosta johtuen.

                          On siinä nuo ja toki kasa muitakin ajatuksia. Takavetoisuuden vaihtaisi mielellään täysvetoisuuteen mutta se hyppyyttää hintaluokat yli järkevien budjettien, kulkupuoli, soundimaailma... Sitten tietysti jo esille nousseet asiat todellisesta rangesta ja sen riittävyydestä 15+15km työajoihin muita päivittäisiä ajoja miettimättäkään.



                          Järkevyys on sitten kokonaan toinen juttu. Eihän 35d sinänsä ole kuin näennäistä järkeä. Se on suhteellisen taloudellinen. Mutta taas jos sen tilalle miettii samoissa hintaluokissa liikkuen vaikkapa F36 435xd tai F31 335dx. Noh, neliveto, iso diesel, isot verot, kulutus, arvokehitys...

                          Comment

                          • LongJohn
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2017
                            • 269
                            • Kuopio

                            #28
                            Originally posted by Galaxy1223 View Post
                            Eikö ole hieman ristiriitaista toivoa ettei kulkupuolesta tarvitsisi tinkiä, mutta samaan aikaan sähköllä pitäisi päästä mahdollisimman paljon? Pelkällä sähköllä pysyy toki liikenteen mukana mutta eipä siinä mistään tehoista voi puhua. Ja hetkelliseen rajuun kiihdytykseen tuntuu todella epämiellyttävältä lähteä jos kone on ihan kylmä sähköajosta johtuen.

                            Ehkä se keskeinen ajatus tässä konseptissa on siinä että kohtuullisen paljon sitä kuitenkin liplattaa muun liikenteen mukana ja matelee kaupungilla. Se on sama mimmoisella monsterilla siinä ajaa. Vastaavasti se missä se kulkupuoli olisi tarpeellinen on sitten maantie, pidemmät siirtymät ja ehkä pienet hassuttelut mutkaisemmilla osuuksilla. Siihenhän tuommoinen voisi pelata.

                            Comment

                            • bmw323it
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1787
                              • N/A

                              #29
                              Originally posted by LongJohn View Post
                              Ehkä se keskeinen ajatus tässä konseptissa on siinä että kohtuullisen paljon sitä kuitenkin liplattaa muun liikenteen mukana ja matelee kaupungilla. Se on sama mimmoisella monsterilla siinä ajaa. Vastaavasti se missä se kulkupuoli olisi tarpeellinen on sitten maantie, pidemmät siirtymät ja ehkä pienet hassuttelut mutkaisemmilla osuuksilla. Siihenhän tuommoinen voisi pelata.
                              ... ja jos se äänimaailma on tärkeä, niin siinä hybridi on hakkaa dieselin 6-0. Siis äänimaailman puutteen ansiosta
                              BMW 530e (g30)
                              BMW 335i (e90)
                              BMW 323iC (e36)
                              Golf GTE
                              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                #30
                                Originally posted by Galaxy1223 View Post
                                Eikö ole hieman ristiriitaista toivoa ettei kulkupuolesta tarvitsisi tinkiä, mutta samaan aikaan sähköllä pitäisi päästä mahdollisimman paljon? Pelkällä sähköllä pysyy toki liikenteen mukana mutta eipä siinä mistään tehoista voi puhua. Ja hetkelliseen rajuun kiihdytykseen tuntuu todella epämiellyttävältä lähteä jos kone on ihan kylmä sähköajosta johtuen.
                                Kysyn tyhmyyttäni, mutta, kun liikenteessä ollaan mihin sitä tehon tuntua tai tehoa tarvitaan, siis jos autossa ei ole kuuluisan KITTin edessä kulkevan yli loikkaamis toimintoa ? (Samaa kiihtyvyysihannointia voi ihmetellä sähköautosäikeessä, tuntuu olevan ainoa kriteeri ostaa teslan muovikikotin)

                                Sen mitä olen 530e ajanut on se juttu juuri vaivaton ja äänetön liikkuminen lähietäiset ajot ja maantiellä aivan riittävä kulkupuoli edelleen hiljaisella ohjaamolla. Yhtäkään en ole radalla nähnyt liikkumassa.

                                Ainoa ehkä huono puoli on 2.0i moottori jossa ketjuvamma taitaa olla ominaisuus.

                                Jollain koeajolla ajoin koko ajon sähköllä kaupungissa, todella miellyttävää liikkumista.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎