Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maikkeli2
    BTCF Member
    • Jun 2012
    • 65
    • tornio

    #91
    Originally posted by PNM2 View Post
    Oletko katsonut tuon toteutuneen ajon kulutuksen?
    Täytyypä tarkastaa tuo

    Comment

    • ///Jone
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2009
      • 1279
      • HKI

      #92
      Laturin nokassa kun lämmittää auton ja ajastaa latauksen loppumaan just ennen lähtöä, niin akku ja sisätilat lämpimiä startissa. Pidentää rangea. Tais olla -7c kun ajoin reilu 20km.
      ______________________
      Nykyinen:
      Model 3

      BMW:t vuodesta 2009:
      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

      Comment

      • bmw323it
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1789
        • N/A

        #93
        Originally posted by maikkeli2 View Post
        Okei, oliko sinulla tuolla 9,2kw/h akulla? Itsellä pisin matka on ollut 22km +10 asteen lämpötilassa. Nyt kun on pientä pakkasta, niin kantama jossain 15-17km luokassa.
        Jeps, 9.2kWh akku, ja tänäänkin ajeltiin kolmisenkymmentä km sähköllä esilämmityksen jälkeen.
        BMW 530e (g30)
        BMW 335i (e90)
        BMW 323iC (e36)
        Golf GTE
        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

        Comment

        • LongJohn
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2017
          • 269
          • Kuopio

          #94
          Originally posted by maikkeli2 View Post
          Onkohan normaalia, että range näyttää ja toteuma on jotain 15km luokkaa parin asteen pakkasella :think Kyseessä pre facelift malli

          Vähän erikoiselle kuulostaa. Olen itse päässyt sinne +10 keliin saakka nippanappa töihin ja takaisin pelkällä sähköllä. Googlen mukaan 29,3km ja matkasta molempiin suuntiin kohtuullinen osa moottoritietä. +10 alle kun menee pitää ajella sitten osa motaria toiseen suuntaan bensalla. Ajoon lähtiessä auto näyttää kantamaksi 25-34km näillä keleillä vähän edellisistä ajoista riippuen. Kesällä oli 38km lukemiakin eikä se todellisuus kauas jäänyt. Tuo työmatka kesäkelissä ja parhaimmillaan oli 7km rangea kotio päästyä jäljellä. -18 pre-LCI auto.

          Comment

          • amisqo
            BTCF Member
            • Apr 2011
            • 1611
            • Vantaa

            #95
            Originally posted by bmw323it View Post
            Jeps, 9.2kWh akku, ja tänäänkin ajeltiin kolmisenkymmentä km sähköllä esilämmityksen jälkeen.
            Mulla pari pv tuore auto. Miten tää akuston/auton esilämmitys laitetaan päälle? En ole vielä oiken perillä kaikista ominaisuuksista...
            G30 530e iPerfomance M-sport -18
            Ex: F30 330D M-sport -15
            Ex: E90 330D M-sport -06
            Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
            Ex: e30 320i -89
            Ex: e30 318iS -90

            Comment

            • Petteri75
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2535
              • Kirkkonummi

              #96
              Originally posted by amisqo View Post
              Mulla pari pv tuore auto. Miten tää akuston/auton esilämmitys laitetaan päälle? En ole vielä oiken perillä kaikista ominaisuuksista...
              Esilämmitys koskee matkustamoa, ei moottoria, eikä akustoja. Esilämmityksen saa päälle kauko-ohjaimesta, avainyksikön salmiakkinapista tai BMW:n My BMW -sovelluksesta. Auto alkaa tuulettamaan lämmintä ilmaa matkustamoon ja takalasinlämmitin menee päälle. Ihan kätevä ominaisuus, eräänlainen "sähköwebasto". Vie kyllä sen n. 30min toiminta-ajan jälkeen jo jonkin verran talvikeleillä varausta akusta.
              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

              Comment

              • ///Jone
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2009
                • 1279
                • HKI

                #97
                Originally posted by amisqo View Post
                Mulla pari pv tuore auto. Miten tää akuston/auton esilämmitys laitetaan päälle? En ole vielä oiken perillä kaikista ominaisuuksista...
                Akkua kai saa lämmitettyä ainoastaa siten, että ajoittaa latauksen lähtöaikaan ja myös esilämmityksen. En tiedä onko siellä mitään omaa kiertoa, ei ilmeisesti. Sen tiedän että pakkasella (oisko -20 tienoilla viimeistään) akkua ei saanut käytettyä eikä bensalla ladattua. Valitti kylmyyttä. Kesti ehkä 20-30 min ja alko latautuu bensalla. En tiedä mitä tapahtui, lämpeskö jollain vai ei.

                Lämmitys talvella vie paljon akkua, epäilisin tehon olevan jopa 5-10kwh luokkaa täydellä höökillä. Esimerkkinä 3km suuntaansa vei 4-5kwh akkua. Melkein 1kwh/1km. Keli -10, lämppäri täysillä, kesto ajolle n.30min. Esilämmittelemällä töpselis saa rangea.

                Sähköllä toimiva lämmitys kiva, vaikkei esiwebastoile, koska alkaa puskee lähes heti lämmintä.
                ______________________
                Nykyinen:
                Model 3

                BMW:t vuodesta 2009:
                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                Comment

                • LongJohn
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2017
                  • 269
                  • Kuopio

                  #98
                  Tuolla ennen lähtöä lataus manipulaatiolla tuon oman sai kulkemaan -21 kelissä reilun 1km päästä lähdöstä jo sähköllä ja toteutunut kantama töihin, päivä lämpimässä tallissa ja paluumatkalle oli ehkä 20km luokkaa sähköllä. Tuon ensimmäisen kilometrin meni "sähköavusteisesti". Tämän näkee oma ajoneuvo - koe tekniikka - eDrive animaatiosta. Kulkee yhtä aikaa sähköllä ja polttiksella. Tekee tätä myös mm kylmänä lähtiessä moottoritielle jne eli alkuun puksuttaa molemmilla eikä rääkkää kylmänä polttista koko kuormalla.

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6709
                    • PK-seutu

                    #99
                    Valitettavasti BMW ei ole uhrannut aikaa ja resursseja hybridimallien akkujen lämmitykseen. Akkukotelossa on kyllä nestekierto, mutta sitä käytetään vain jäähdytystarpeeseen jos akku meinaa lämmetä liikaa.

                    Joten akkua lämmittävä vaikutus tulee vain kun akusta otetaan virtaa tai sinne pusketaan sitä sisään. Eli ajastamalla latauksen vasta ennen lähtöä aamulla eikä jo illalla kotiin saapuessa sekä lisäämällä mukaan kabiinin esilämmityksen saa aikaan trafiikkia akussa ja se sitä hieman lämmittää. Tämä kannattaa toki tehdä

                    S65, S85, H1, N63TU, HA0

                    Comment

                    • LongJohn
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2017
                      • 269
                      • Kuopio

                      Originally posted by pyroz View Post
                      Valitettavasti BMW ei ole uhrannut aikaa ja resursseja hybridimallien akkujen lämmitykseen. Akkukotelossa on kyllä nestekierto, mutta sitä käytetään vain jäähdytystarpeeseen jos akku meinaa lämmetä liikaa.

                      Vaikea sanoa miten muilla tätä on toteuttaneet mutta ainakin sähköllä ajon kannalta voisi olla huonomminkin. Tuossa on kollegalla -21 ikäinen 300de MB ja se ei mene yli 13 asteen pakkasessa sähköllä yhtään mihinkään. Vaikka on päivän lämpimässä hallissa ja lähdet pakkaseen ajamaan kun auton lämpömittari näyttää -13 kalahtaa diesel pyörimään.



                      Tälle aamua tulis 16-17 asteen pakkasessa taas ajeltua omalla töihin. Juurikin tuolla lataus ja kabiinin lämmitys ennen lähtöä menetelmällä ja koko matkan meni ihan v*ttuilematta Max eDrive moodissa.

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 1996
                        • Tampere/kainuu

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Valitettavasti BMW ei ole uhrannut aikaa ja resursseja hybridimallien akkujen lämmitykseen. Akkukotelossa on kyllä nestekierto, mutta sitä käytetään vain jäähdytystarpeeseen jos akku meinaa lämmetä liikaa.
                        330e malliin tuli piirreltyä viime talvena lämmitys (sähköinen) proto mielessä, ja komponenttejakin tutkailtua, mutta jäi vielä ajatuksen asteelle. Hybridit vaikuttaa läpimeno vaiheen laitteilta joten mahtaa jäädä kysyntä olemattomaksi siinä vaiheessa jos toimivan ratkaisun saisi aikaan.

                        Kylmä-ainehan siellä phev akustoissa kiertää juurikin jäähdytys mielessä.
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2535
                          • Kirkkonummi

                          Originally posted by LongJohn View Post
                          Tälle aamua tulis 16-17 asteen pakkasessa taas ajeltua omalla töihin. Juurikin tuolla lataus ja kabiinin lämmitys ennen lähtöä menetelmällä ja koko matkan meni ihan v*ttuilematta Max eDrive moodissa.
                          Täälläkin yllättäen päästiin -10°C:ssa liikkeelle ilman kalinaa ja kolinaa keulasta. Kun laittaa esilämmityksen päälle, niin ilmeisesti pakkasessa täydestäkin akusta alkaa varausta katoamaan sitä tahtia, että lataus tulee päälle kun kaapeli on koko ajan autossa kiinni. Tai ainakin alkoi taas vilkuttamaan latausmodea muuntajassa.

                          Sitten kun sai luukun kiinni ja yritti paikallisessa Lidl-hallissa edes pariksi minuutiksi saada töpselin päähän, niin latausluukku ei suostunut avautumaan. Piti luottokortilla repiä auki. Enkä ollut edes yksin, viereisen ruudun Tesla-kuljettajalla oli samat harjoitukset päällä.

                          Sähköautoilun talviajosuoritteen suurin ongelma on latausluukku?
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          • LongJohn
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2017
                            • 269
                            • Kuopio

                            Originally posted by Petteri75 View Post
                            Täälläkin yllättäen päästiin -10°C:ssa liikkeelle ilman kalinaa ja kolinaa keulasta. Kun laittaa esilämmityksen päälle, niin ilmeisesti pakkasessa täydestäkin akusta alkaa varausta katoamaan sitä tahtia, että lataus tulee päälle kun kaapeli on koko ajan autossa kiinni. Tai ainakin alkoi taas vilkuttamaan latausmodea muuntajassa.

                            Näin se tekee. Saa lataamalla noin 2/3 lämmityksen energiasta takaisin. Maksimissaan. Lataus 3,7kW ja lämmitysvastus nestetilassa on Laakkosen mukaan reilut 5kW.



                            Kovemmassa pakkasessa tuo ei yksinään riitä. Pitää ladata akku pohjalle joka ensin lämmittää sitä, siihen tuo lämmitys+lataus lopuksi... -21 kelissä vaati 1km "sähköavusteisen ajon" että lähti pelaamaan Max eDrivella. Kantamat on sitten kokonaan toinen juttu kun pelkkään lämmitykseen menee jo mitä menee.




                            Sitten kun sai luukun kiinni ja yritti paikallisessa Lidl-hallissa edes pariksi minuutiksi saada töpselin päähän, niin latausluukku ei suostunut avautumaan. Piti luottokortilla repiä auki. Enkä ollut edes yksin, viereisen ruudun Tesla-kuljettajalla oli samat harjoitukset päällä.

                            Sähköautoilun talviajosuoritteen suurin ongelma on latausluukku?

                            Tuossa omassa oli ongelmana se ettei mennyt kiinni. Käytin tuossa aamulla taas auton pesussa kun on pakkasjakso alkamassa. Lutkutin tapin väliin lukkosulaa ennen pesua ja lisää pesun jälkeen. Päivän on lämpimässä kuivumassa. Huomenna näkee pelaako vai ei.

                            Comment

                            • ptikkala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 1567

                              edelleen hienosti menee tuo wurthin tökötti vaikka välillä oli plussaa ja nyt taas -15.

                              Comment

                              • LongJohn
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2017
                                • 269
                                • Kuopio

                                Miten teillä on auto pelannut kovemmissa pakkasissa? Siis kun mennään yli 20 asteen. Kulkeeko sähköllä, onko kaikki pelannut, lataus ok jne.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎