memebuy23buy

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • makebm5
    replied
    Vuoden 23 333km ajoista kun ottaa sähkön pois tulee keskikulutukseksi 7,2L/100km

    Leave a comment:


  • Samu81
    replied
    Originally posted by jj5 View Post
    Vähän hassuja kommentteja. Aika hiljaa ja / tai pienellä kuormalla saa ajella että xdrive touring menis tuommoisilla alle 6l/100km lukemilla pidempä pätkiä.
    Moottoritiellä menee helposti 7-8L/100km



    Eipä se sitä taida laitailla kuin jarrutuksissa, ellei aja akkua hyvin tyhjäksi tai sitten aja battery control tms modella.

    Itse ajelen lähtkoht joko electric modella tai sportilla tilanteen mukaan. Sportilla alkaa lataamaan akkua moottorilla kun varaus menee alle ~20%, jossa se näköjään pyrkii sen pitämään.
    Sportilla ainakin jotkin bemarin mallit lataa akkunsa 70%:iin eikä em. asiaa pysty mitenkään estämään, joka on mielestäni hölmöä. Esimerkkinä i8. Saattaa tuo alkuperäinen postaus Passat GTE:n kulutuksista selittyä silläkin, jos ajettu jonkinlaisella SPORT-moodilla ja VW:n insinöörit koodanneet jotain akuston "pakkolataamista" em. ajomoodin yhteyteen.

    Entinen 740Le Xdrive söi talvisella, rauhallisella lapin & Norjan reissulla melkein 8L/100km koska en vielä tuolloin osannut / ymmärtänyt koko hybriditekniikan järkevää käyttötapaa. Ja tätä kulutusta ei selittäneet korkeuserot, ajoreitti oli melko tasainen.

    Vuotta myöhemmin lapinreissu menikin sitten alle 6L/100km kulutuksella kun osasin käyttää hybriditekniikkaa paljon järkevämmin.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Siinä on koko voimansiirto välissä jakolaatikoineen, vaihteistoineen kaikkineen, generaattorin ja elektroniikan hyötysuhde, akuston häviöt.. mahtaakohan kokonaishyötysuhde yltää edes 50 prosenttiin?
    Niinpä. Tosin voimalinjan häviöt ja ilmanvastus sisältyy tuohon 15kWh/100km kulutukseen, mutta ei generaattorin ja elektroniikan häviötkään ole nolla. Ei se hyötysuhde 100% ole, ei tosiaankaan.
    Last edited by bmw323it; 07-09-2023, 20:37.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    530e:n kulutus tasaisessa ajoissa taitaa olla noin 15 kWh/100km. Jos mäen jyrkkyys olisi 5%, niin kuljettava matka mäen päältä laaksoon olisi 20km, eli kulkemiseen tarvittava energia olisi noin 3 kWh. Eli kyllä siitä 2 kWh jäisi akkuunkin, eli noin 10km matkaan tarvittava energia, olettaen että talteenoton hyötysuhde olisi 100%.
    Siinä on koko voimansiirto välissä jakolaatikoineen, vaihteistoineen kaikkineen, generaattorin ja elektroniikan hyötysuhde, akuston häviöt.. mahtaakohan kokonaishyötysuhde yltää edes 50 prosenttiin?

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Jos laskin oikein, niin 2000kg auton potentiaalienergia on 1 km korkean mäen päällä noin 19.6 MJ / 5.5 kWh enemmän kuin laaksossa.

    Eli tuon verran energiaa olisi otettavissa ideaalitilanteessa talteen, jos kaiken saisi 100%:sti talteen ... jos ei olisi kitkaa, jos ei olisi ilmanvastusta, jos talteenoton hyötysuhde olisi 100% jne.

    530e:n kulutus tasaisessa ajoissa taitaa olla noin 15 kWh/100km. Jos mäen jyrkkyys olisi 5%, niin kuljettava matka mäen päältä laaksoon olisi 20km, eli kulkemiseen tarvittava energia olisi noin 3 kWh. Eli kyllä siitä 2 kWh jäisi akkuunkin, eli noin 10km matkaan tarvittava energia, olettaen että talteenoton hyötysuhde olisi 100%.

    Mutta täytyy sanoa, että harvassa on tuollaiset mäet. Pikes Peakille nousu on 30km pitkä ja nousua 2 km, joten kyllä niitä kuitenkin löytyy.
    Last edited by bmw323it; 07-09-2023, 07:51.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Tuossa voi olla kyse samantapaisesta tilanteesta, jonka totesin kerran tällä mun bensarohmulla. Kun lähdin maantieajolle noin 70km päähän niin lähtötilanteessa mun range oli ~50km pienempi kuin perille saapuessa. Tankkiinhan ei lisää bensaa tankkaamatta tule, joten "syy" oli jossain muualla.

    Vitsailin silloin kavereille, että matkalla tienasin rahaa. Mutta kaikki tiedämme ettei siinä niin käynyt.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post
    Epäilemättä tuossa on kyse lyhytaikaisen keskikulutuksen merkittävästä putoamisesta ja akun varaustilan jonkinmoisesta noususta regenin ansiosta.
    Juu varmasti näin asia on. Lataantumista ja uudelleenlaskentaa molempia. Tämä oli jossain Senjan saarella. Toki alastulo oli sellainen, että alas tultiin todella jyrkästi 15-20 minuuttia.

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Pohjois-Norjassa testasin joskus kilometrien pituisessa, erittäin jyrkässä alamäessä vuoren päältä alas. Tuossa pudotuksessa akkuun lataantui 10km lisää ajomatkaa.
    Se kannattaa aina muistaa, että polttoainetankkiin ei tankata kilometrejä (vaan litroja), eikä akkuun ladata kilometrejä (vaan kilowattitunteja).

    Epäilemättä tuossa on kyse lyhytaikaisen keskikulutuksen merkittävästä putoamisesta ja akun varaustilan jonkinmoisesta noususta regenin ansiosta.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Pohjois-Norjassa testasin joskus kilometrien pituisessa, erittäin jyrkässä alamäessä vuoren päältä alas. Tuossa pudotuksessa akkuun lataantui 10km lisää ajomatkaa.
    Latautuiko 10 km vai pienenikö keskikulutus vain niin paljon, että laskennallisesti akulla pääsi pitemmän matkan? (Toki se akku jonkin verran latautui, mutta tuo keskikulutuksen muutos vaikuttaa jäljelläolevaan rangeen. Sama ilmiö esim. sähköavusteisessa polkupyörässä, joka ei lataa akkua lainkaan, mutta silti range kasvaa, kun ajaa tasaisella tai alamäkeen.)

    Kun laskee Kilpisjärveltä yli puolen kilometrin korkeudesta merenrantaan Skibotniin, ei akkuun montaa prosenttia kerry.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Kiva olisi testata joskus miten pitkälle tuolla lataus sähköllä pääsee takaisin mäkeä ylös mikä alamäessä latautuu akkuun tai onko joku jopa testannut?
    Pohjois-Norjassa testasin joskus kilometrien pituisessa, erittäin jyrkässä alamäessä vuoren päältä alas. Tuossa pudotuksessa akkuun lataantui 10km lisää ajomatkaa.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Kiva olisi testata joskus miten pitkälle tuolla lataus sähköllä pääsee takaisin mäkeä ylös mikä alamäessä latautuu akkuun tai onko joku jopa testannut?
    Eipä tullut tuota testattua. Eikä sillä toki hybridillä sinänsä oikein olisikaan järkeä sellaisilla ajosuoritteille ettei akku koko matkaan riitä, kun polttomoottorin hyötysuhde lähtkoht paranee kuormituksen kasvaessa -> karkeasti voisi ajatella että kevyen kuormituksen tilanteet kannattaa ajaa sähköllä ja raskaan kuormituksen tilanteet polttomoottorilla. Paljon energiaa/tehoahan tuo pitkien nousujen kiipeäminen vaatii. Tais olla sillä tapaa että edelwissspitzelle siitä alaparkista kiivetessä vikaan kilometrin matkaan kului sähköä saman verran kuin normaalisti viiteen kilsaan.


    Siitä alaparkkikselta sitten kun lasketteli alas laaksoon kohti Zell am seetä, taisi sähköä saada reilusti yli puol akkua ladattua eli niillä sähköillä matka jatkui sitten aika pitkälle eteenpäin.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by jj5 View Post
    Keväisen 5350km keskieuroopankierroksen keskikulutus oli näemmä 7.7l/100km (obc mukaan). Ei paha, kun monet kerrat ajettiin pitkät pätkät aika kovaa. Kerran ladattiin akku täyteen johdosta. Vuoria alas lasketellessa saa hyvin "ilmaista sähköä".
    Kiva olisi testata joskus miten pitkälle tuolla lataus sähköllä pääsee takaisin mäkeä ylös mikä alamäessä latautuu akkuun tai onko joku jopa testannut?

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Jep. Ajosuoritteita ja ajotapoja on kovin erilaisia, jota tahdoin vaan tuoda esiin. Ja erityisesti lataushybrideissä se tuntuu vaikuttavan keskikulutuksiin perinteisiä polttomoottoriautoja enemmän.

    Keväisen 5350km keskieuroopankierroksen keskikulutus oli näemmä 7.7l/100km (obc mukaan). Ei paha, kun monet kerrat ajettiin pitkät pätkät aika kovaa. Kerran ladattiin akku täyteen johdosta. Vuoria alas lasketellessa saa hyvin "ilmaista sähköä".

    edit: ja tästä matkasta yli 500km sähköajoa
    Last edited by jj5; 06-09-2023, 09:34. Reason: lisäys

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by nappe74 View Post
    Millä asetuksella saa varmistettua että ajoakku ei lataudu bensalla ajaessa??
    Käyttämällä ajo-ohjelmaa, joka ei ole "Battery control", joka ei ole vakiona päällä.

    Originally posted by jj5 View Post
    Vähän hassuja kommentteja. Aika hiljaa ja / tai pienellä kuormalla saa ajella että xdrive touring menis tuommoisilla alle 6l/100km lukemilla pidempä pätkiä.
    Moottoritiellä menee helposti 7-8L/100km
    Mä laitoin vaan oman 60000 kilometrin kokemukseni 530e xDriven kanssa. 7-8 litraa satasella jatkuvasti vaatii kyllä raskasta kaasujalkaa tai hölmöä ajo-ohjelmaa. Toki motarilla 140 km/h nopeudella se varmaan tuon verran viekin mutta en tiedä, onko 530e muutenkaan oikea valinta, jos jatkuvasti ajaa nimenomaan motareita.
    Last edited by PNM2; 06-09-2023, 07:28.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Juuri näin. Jos kulutukset ovat huomattavasti näitä isompia, jotain tehdään ajoasetuksissa tms hölmösti ja suoraan bensaa maahan kaataen.
    Vähän hassuja kommentteja. Aika hiljaa ja / tai pienellä kuormalla saa ajella että xdrive touring menis tuommoisilla alle 6l/100km lukemilla pidempä pätkiä.
    Moottoritiellä menee helposti 7-8L/100km

    Originally posted by nappe74 View Post
    Millä asetuksella saa varmistettua että ajoakku ei lataudu bensalla ajaessa??
    Eipä se sitä taida laitailla kuin jarrutuksissa, ellei aja akkua hyvin tyhjäksi tai sitten aja battery control tms modella.

    Itse ajelen lähtkoht joko electric modella tai sportilla tilanteen mukaan. Sportilla alkaa lataamaan akkua moottorilla kun varaus menee alle ~20%, jossa se näköjään pyrkii sen pitämään.

    Leave a comment:

Working...
X