530e toimintasäde sähköllä
Collapse
X
-
Originally posted by jj5 View PostVähän hassuja kommentteja. Aika hiljaa ja / tai pienellä kuormalla saa ajella että xdrive touring menis tuommoisilla alle 6l/100km lukemilla pidempä pätkiä.
Moottoritiellä menee helposti 7-8L/100km
Eipä se sitä taida laitailla kuin jarrutuksissa, ellei aja akkua hyvin tyhjäksi tai sitten aja battery control tms modella.
Itse ajelen lähtkoht joko electric modella tai sportilla tilanteen mukaan. Sportilla alkaa lataamaan akkua moottorilla kun varaus menee alle ~20%, jossa se näköjään pyrkii sen pitämään.
Entinen 740Le Xdrive söi talvisella, rauhallisella lapin & Norjan reissulla melkein 8L/100km koska en vielä tuolloin osannut / ymmärtänyt koko hybriditekniikan järkevää käyttötapaa. Ja tätä kulutusta ei selittäneet korkeuserot, ajoreitti oli melko tasainen.
Vuotta myöhemmin lapinreissu menikin sitten alle 6L/100km kulutuksella kun osasin käyttää hybriditekniikkaa paljon järkevämmin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bittivirhe View PostSiinä on koko voimansiirto välissä jakolaatikoineen, vaihteistoineen kaikkineen, generaattorin ja elektroniikan hyötysuhde, akuston häviöt.. mahtaakohan kokonaishyötysuhde yltää edes 50 prosenttiin?Last edited by bmw323it; 07-09-2023, 20:37.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bmw323it View Post530e:n kulutus tasaisessa ajoissa taitaa olla noin 15 kWh/100km. Jos mäen jyrkkyys olisi 5%, niin kuljettava matka mäen päältä laaksoon olisi 20km, eli kulkemiseen tarvittava energia olisi noin 3 kWh. Eli kyllä siitä 2 kWh jäisi akkuunkin, eli noin 10km matkaan tarvittava energia, olettaen että talteenoton hyötysuhde olisi 100%.
Leave a comment:
-
-
Jos laskin oikein, niin 2000kg auton potentiaalienergia on 1 km korkean mäen päällä noin 19.6 MJ / 5.5 kWh enemmän kuin laaksossa.
Eli tuon verran energiaa olisi otettavissa ideaalitilanteessa talteen, jos kaiken saisi 100%:sti talteen ... jos ei olisi kitkaa, jos ei olisi ilmanvastusta, jos talteenoton hyötysuhde olisi 100% jne.
530e:n kulutus tasaisessa ajoissa taitaa olla noin 15 kWh/100km. Jos mäen jyrkkyys olisi 5%, niin kuljettava matka mäen päältä laaksoon olisi 20km, eli kulkemiseen tarvittava energia olisi noin 3 kWh. Eli kyllä siitä 2 kWh jäisi akkuunkin, eli noin 10km matkaan tarvittava energia, olettaen että talteenoton hyötysuhde olisi 100%.
Mutta täytyy sanoa, että harvassa on tuollaiset mäet. Pikes Peakille nousu on 30km pitkä ja nousua 2 km, joten kyllä niitä kuitenkin löytyy.Last edited by bmw323it; 07-09-2023, 07:51.
Leave a comment:
-
-
Tuossa voi olla kyse samantapaisesta tilanteesta, jonka totesin kerran tällä mun bensarohmulla. Kun lähdin maantieajolle noin 70km päähän niin lähtötilanteessa mun range oli ~50km pienempi kuin perille saapuessa. Tankkiinhan ei lisää bensaa tankkaamatta tule, joten "syy" oli jossain muualla.
Vitsailin silloin kavereille, että matkalla tienasin rahaa. Mutta kaikki tiedämme ettei siinä niin käynyt.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tomi T View PostEpäilemättä tuossa on kyse lyhytaikaisen keskikulutuksen merkittävästä putoamisesta ja akun varaustilan jonkinmoisesta noususta regenin ansiosta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JKK View PostPohjois-Norjassa testasin joskus kilometrien pituisessa, erittäin jyrkässä alamäessä vuoren päältä alas. Tuossa pudotuksessa akkuun lataantui 10km lisää ajomatkaa.
Epäilemättä tuossa on kyse lyhytaikaisen keskikulutuksen merkittävästä putoamisesta ja akun varaustilan jonkinmoisesta noususta regenin ansiosta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JKK View PostPohjois-Norjassa testasin joskus kilometrien pituisessa, erittäin jyrkässä alamäessä vuoren päältä alas. Tuossa pudotuksessa akkuun lataantui 10km lisää ajomatkaa.
Kun laskee Kilpisjärveltä yli puolen kilometrin korkeudesta merenrantaan Skibotniin, ei akkuun montaa prosenttia kerry.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jani View PostKiva olisi testata joskus miten pitkälle tuolla lataus sähköllä pääsee takaisin mäkeä ylös mikä alamäessä latautuu akkuun tai onko joku jopa testannut?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jani View PostKiva olisi testata joskus miten pitkälle tuolla lataus sähköllä pääsee takaisin mäkeä ylös mikä alamäessä latautuu akkuun tai onko joku jopa testannut?
Siitä alaparkkikselta sitten kun lasketteli alas laaksoon kohti Zell am seetä, taisi sähköä saada reilusti yli puol akkua ladattua eli niillä sähköillä matka jatkui sitten aika pitkälle eteenpäin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jj5 View PostKeväisen 5350km keskieuroopankierroksen keskikulutus oli näemmä 7.7l/100km (obc mukaan). Ei paha, kun monet kerrat ajettiin pitkät pätkät aika kovaa. Kerran ladattiin akku täyteen johdosta. Vuoria alas lasketellessa saa hyvin "ilmaista sähköä".
Leave a comment:
-
-
Jep. Ajosuoritteita ja ajotapoja on kovin erilaisia, jota tahdoin vaan tuoda esiin. Ja erityisesti lataushybrideissä se tuntuu vaikuttavan keskikulutuksiin perinteisiä polttomoottoriautoja enemmän.
Keväisen 5350km keskieuroopankierroksen keskikulutus oli näemmä 7.7l/100km (obc mukaan). Ei paha, kun monet kerrat ajettiin pitkät pätkät aika kovaa. Kerran ladattiin akku täyteen johdosta. Vuoria alas lasketellessa saa hyvin "ilmaista sähköä".
edit: ja tästä matkasta yli 500km sähköajoa
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nappe74 View PostMillä asetuksella saa varmistettua että ajoakku ei lataudu bensalla ajaessa??
Originally posted by jj5 View PostVähän hassuja kommentteja. Aika hiljaa ja / tai pienellä kuormalla saa ajella että xdrive touring menis tuommoisilla alle 6l/100km lukemilla pidempä pätkiä.
Moottoritiellä menee helposti 7-8L/100kmLast edited by PNM2; 06-09-2023, 07:28.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PNM2 View PostJuuri näin. Jos kulutukset ovat huomattavasti näitä isompia, jotain tehdään ajoasetuksissa tms hölmösti ja suoraan bensaa maahan kaataen.
Moottoritiellä menee helposti 7-8L/100km
Originally posted by nappe74 View PostMillä asetuksella saa varmistettua että ajoakku ei lataudu bensalla ajaessa??
Itse ajelen lähtkoht joko electric modella tai sportilla tilanteen mukaan. Sportilla alkaa lataamaan akkua moottorilla kun varaus menee alle ~20%, jossa se näköjään pyrkii sen pitämään.
Leave a comment:
-
Leave a comment: