Originally posted by JKK
View Post
530e toimintasäde sähköllä
Collapse
X
-
Tottakai on mutta tämä onkin mukavuusvaruste. Talvella pakkasessa oli mukava lähteä vieraspelin jälkeen lämpimällä autolla, jossa lasit sulana tai kesällä viileällä autolla mökkirannasta kolmen päivän helteessä seisomisen jälkeen, kun oli menomatkalla ladannut akkuun virtaa bensalla.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
-
Minä oon ajanut Passat GTE:lla ex-duunissa KPO-HKI-KPO kymmeniä kertoja eri yksilöillä ja kulutus on ollut tankkauksesta laskettuna 8-9l/100km.Originally posted by PNM2 View PostPlus sähköä on myös kulunut tuon 3,1 litran lisäksi eli keskikulutukseen pitää laskea myös se mukaan.
Jotenkin kyllä ihmetyttää toi kova bensankulutus, koska jos ajelet 3000 kilsan pohjoisenreissun bensalla, et saa kulumaan keskimäärin juuri kuutta litraa enempää. Tai näin ainakin mulla reissussa oli, jolloin ajeltiin suurimmaksi osaksi bensalla.Last edited by jani; 04-09-2023, 11:04.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Todella kovia kulutuksia mun mielestä matka-ajossa mutta toki ajotapakin ratkaisee. Mulla tankillisen kovin oli jotain 7,3l/100km reissussa, jossa ei voinut ladata 530e:tä ollenkaan.Originally posted by jani View PostMinä oon ajanut Passat GTE:lla ex-duunissa KPO-HKI-KPO kymmeniä kertoja eri yksilöillä ja kulutus on ollut tankkauksesta laskettuna 8-9l/100km.
Mä ajoin 530e:lla 60000km, josta bensalla 24000km. Ei kyllä puhettakaan, että matkalla olisi moisia kulutuksia ollut. Olisi saanut olla jatkuvasti tankkaamassa 40-litraista tankkia.Last edited by PNM2; 04-09-2023, 12:57.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
2-3L/100km lisää kulutusta jos pakkolataa akkua ja jos pakkasella pakkolataa akkua, kestää pidempään kuin kesäkeleillä lataamisen.
Tyhjä akku ja pakkasella liikenteeseen esim kylmästä pihasta, kulutuslukemat nostaa kyllä hiukset pystyyn.
Comment
-
Kuullostaa todella hurjilta lukemilta. Varsinkin kun normi-passatti (ilman akkuja) sillä samalla 1,4TSI-koneella menee n. 6 litralla matka-ajossa. Ehkä iso massa ja pieni bensakone ei enää toimi optimaalisella hyötysuhteella?Originally posted by jani View PostMinä oon ajanut Passat GTE:lla ex-duunissa KPO-HKI-KPO kymmeniä kertoja eri yksilöillä ja kulutus on ollut tankkauksesta laskettuna 8-9l/100km.
Comment
-
Golf GTE menee HKI-Kuopio-HKI reissun 5 l/100km, jos ei pääse yhtään lataamaan. Ja 530e menee laaki ja vainaa pohjoisen reissulla 5.8 l/100km ilman latauksia, näin 70 tkm kokemuksella.Originally posted by JKK View PostKuullostaa todella hurjilta lukemilta. Varsinkin kun normi-passatti (ilman akkuja) sillä samalla 1,4TSI-koneella menee n. 6 litralla matka-ajossa. Ehkä iso massa ja pieni bensakone ei enää toimi optimaalisella hyötysuhteella?
Tuo polttiksella lataaminen on ihan hölmöläisten hommaa muutoin kuin mukavuuskäyttöön, kuten moni on tässäkin ketjussa todistanut.Nyt:
BMW X3 xDrive30e (g01)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
BMW 320i (e30)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
Juuri näin. Jos kulutukset ovat huomattavasti näitä isompia, jotain tehdään ajoasetuksissa tms hölmösti ja suoraan bensaa maahan kaataen.Originally posted by bmw323it View PostGolf GTE menee HKI-Kuopio-HKI reissun 5 l/100km, jos ei pääse yhtään lataamaan. Ja 530e menee laaki ja vainaa pohjoisen reissulla 5.8 l/100km ilman latauksia, näin 70 tkm kokemuksella.
Tuo polttiksella lataaminen on ihan hölmöläisten hommaa muutoin kuin mukavuuskäyttöön, kuten moni on tässäkin ketjussa todistanut.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Millä asetuksella saa varmistettua että ajoakku ei lataudu bensalla ajaessa??Originally posted by bmw323it View PostGolf GTE menee HKI-Kuopio-HKI reissun 5 l/100km, jos ei pääse yhtään lataamaan. Ja 530e menee laaki ja vainaa pohjoisen reissulla 5.8 l/100km ilman latauksia, näin 70 tkm kokemuksella.
Tuo polttiksella lataaminen on ihan hölmöläisten hommaa muutoin kuin mukavuuskäyttöön, kuten moni on tässäkin ketjussa todistanut.G30 530e xDrive A M-Sport -20
ex-Bimmerit:
F10 525dA xDrive M-Sport -13
E21 316 -80
E91 330xdA M-Sport -06
E53 X5 3.0iA Sport -04
E91 335xiA M-Sport -08
E60 530iA M-Sport -06
E36 320i Cabriolet M-Sport -96
E91 320d -06
E39 530iAT M-Sport -01
E36 328iA -96
E39 528iA -96
E36 325i -92
Comment
-
Vähän hassuja kommentteja. Aika hiljaa ja / tai pienellä kuormalla saa ajella että xdrive touring menis tuommoisilla alle 6l/100km lukemilla pidempä pätkiä.Originally posted by PNM2 View PostJuuri näin. Jos kulutukset ovat huomattavasti näitä isompia, jotain tehdään ajoasetuksissa tms hölmösti ja suoraan bensaa maahan kaataen.
Moottoritiellä menee helposti 7-8L/100km
Eipä se sitä taida laitailla kuin jarrutuksissa, ellei aja akkua hyvin tyhjäksi tai sitten aja battery control tms modella.Originally posted by nappe74 View PostMillä asetuksella saa varmistettua että ajoakku ei lataudu bensalla ajaessa??
Itse ajelen lähtkoht joko electric modella tai sportilla tilanteen mukaan. Sportilla alkaa lataamaan akkua moottorilla kun varaus menee alle ~20%, jossa se näköjään pyrkii sen pitämään.
Comment
-
Käyttämällä ajo-ohjelmaa, joka ei ole "Battery control", joka ei ole vakiona päällä.Originally posted by nappe74 View PostMillä asetuksella saa varmistettua että ajoakku ei lataudu bensalla ajaessa??
Mä laitoin vaan oman 60000 kilometrin kokemukseni 530e xDriven kanssa. 7-8 litraa satasella jatkuvasti vaatii kyllä raskasta kaasujalkaa tai hölmöä ajo-ohjelmaa. Toki motarilla 140 km/h nopeudella se varmaan tuon verran viekin mutta en tiedä, onko 530e muutenkaan oikea valinta, jos jatkuvasti ajaa nimenomaan motareita.Originally posted by jj5 View PostVähän hassuja kommentteja. Aika hiljaa ja / tai pienellä kuormalla saa ajella että xdrive touring menis tuommoisilla alle 6l/100km lukemilla pidempä pätkiä.
Moottoritiellä menee helposti 7-8L/100kmLast edited by PNM2; 06-09-2023, 08:28.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Jep. Ajosuoritteita ja ajotapoja on kovin erilaisia, jota tahdoin vaan tuoda esiin. Ja erityisesti lataushybrideissä se tuntuu vaikuttavan keskikulutuksiin perinteisiä polttomoottoriautoja enemmän.
Keväisen 5350km keskieuroopankierroksen keskikulutus oli näemmä 7.7l/100km (obc mukaan). Ei paha, kun monet kerrat ajettiin pitkät pätkät aika kovaa. Kerran ladattiin akku täyteen johdosta. Vuoria alas lasketellessa saa hyvin "ilmaista sähköä".
edit: ja tästä matkasta yli 500km sähköajoa
Comment
-
Kiva olisi testata joskus miten pitkälle tuolla lataus sähköllä pääsee takaisin mäkeä ylös mikä alamäessä latautuu akkuun tai onko joku jopa testannut?Originally posted by jj5 View PostKeväisen 5350km keskieuroopankierroksen keskikulutus oli näemmä 7.7l/100km (obc mukaan). Ei paha, kun monet kerrat ajettiin pitkät pätkät aika kovaa. Kerran ladattiin akku täyteen johdosta. Vuoria alas lasketellessa saa hyvin "ilmaista sähköä".
F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Eipä tullut tuota testattua. Eikä sillä toki hybridillä sinänsä oikein olisikaan järkeä sellaisilla ajosuoritteille ettei akku koko matkaan riitä, kun polttomoottorin hyötysuhde lähtkoht paranee kuormituksen kasvaessa -> karkeasti voisi ajatella että kevyen kuormituksen tilanteet kannattaa ajaa sähköllä ja raskaan kuormituksen tilanteet polttomoottorilla. Paljon energiaa/tehoahan tuo pitkien nousujen kiipeäminen vaatii. Tais olla sillä tapaa että edelwissspitzelle siitä alaparkista kiivetessä vikaan kilometrin matkaan kului sähköä saman verran kuin normaalisti viiteen kilsaan.Originally posted by jani View PostKiva olisi testata joskus miten pitkälle tuolla lataus sähköllä pääsee takaisin mäkeä ylös mikä alamäessä latautuu akkuun tai onko joku jopa testannut?
Siitä alaparkkikselta sitten kun lasketteli alas laaksoon kohti Zell am seetä, taisi sähköä saada reilusti yli puol akkua ladattua eli niillä sähköillä matka jatkui sitten aika pitkälle eteenpäin.
Comment
-
Pohjois-Norjassa testasin joskus kilometrien pituisessa, erittäin jyrkässä alamäessä vuoren päältä alas. Tuossa pudotuksessa akkuun lataantui 10km lisää ajomatkaa.Originally posted by jani View PostKiva olisi testata joskus miten pitkälle tuolla lataus sähköllä pääsee takaisin mäkeä ylös mikä alamäessä latautuu akkuun tai onko joku jopa testannut?
Comment
-
Latautuiko 10 km vai pienenikö keskikulutus vain niin paljon, että laskennallisesti akulla pääsi pitemmän matkan? (Toki se akku jonkin verran latautui, mutta tuo keskikulutuksen muutos vaikuttaa jäljelläolevaan rangeen. Sama ilmiö esim. sähköavusteisessa polkupyörässä, joka ei lataa akkua lainkaan, mutta silti range kasvaa, kun ajaa tasaisella tai alamäkeen.)Originally posted by JKK View PostPohjois-Norjassa testasin joskus kilometrien pituisessa, erittäin jyrkässä alamäessä vuoren päältä alas. Tuossa pudotuksessa akkuun lataantui 10km lisää ajomatkaa.
Kun laskee Kilpisjärveltä yli puolen kilometrin korkeudesta merenrantaan Skibotniin, ei akkuun montaa prosenttia kerry.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
Comment