530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • makebm5
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Veikkaisin, että BMW laskee käytettävissä olevasta kapasiteetista.. muuten jenkeissä taitaisi mennä uusikin akku takuuvaihtoon, kun siellä on vielä pienempi osuus käytettävissä.

    Kiitos, pitääpä kokeilla.
    Elikkä 10,8kWh => 7,56kWH. Toimintasäde kun menee alle 37km jos keskikulutus 20kWh/100km kuten omassa näytti olevan.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Akunkapasiteetista kokonaisuudessa vai käytettävissä olevasta? Jos tuosta 12kWh laskeee niin 73% olisi tällä hetkellä.

    Selaimella kun kirjautuu BMW omille sivuille ja sieltä oma ajoneuvo ja BMW car data tilaukseen.
    Veikkaisin, että BMW laskee käytettävissä olevasta kapasiteetista.. muuten jenkeissä taitaisi mennä uusikin akku takuuvaihtoon, kun siellä on vielä pienempi osuus käytettävissä.

    Kiitos, pitääpä kokeilla.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Eikö se raja ole 70% alkuperäisestä?

    Mistäs tuollaisia raportteja saa?
    Akunkapasiteetista kokonaisuudessa vai käytettävissä olevasta? Jos tuosta 12kWh laskeee niin 73% olisi tällä hetkellä.




    Selaimella kun kirjautuu BMW omille sivuille ja sieltä oma ajoneuvo ja BMW car data tilaukseen.
    Last edited by makebm5; 28-08-2023, 07:16.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Katselin tuossa raportteja mitä saa tilata oman auton keräämistä tiedoista jotka lähetetty BMW:lle. Akun kapasiteetin kait pitäisi olla 12kWh josta käytössä 10,8Kwh. Vuosi sitten se oli 9,2kWh ja nyt laskenut 8,8kWh. Missä lie raja että katsotaan että jotain vikaa on?
    Eikö se raja ole 70% alkuperäisestä?

    Mistäs tuollaisia raportteja saa?

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Katselin tuossa raportteja mitä saa tilata oman auton keräämistä tiedoista jotka lähetetty BMW:lle. Akun kapasiteetin kait pitäisi olla 12kWh josta käytössä 10,8Kwh. Vuosi sitten se oli 9,2kWh ja nyt laskenut 8,8kWh. Missä lie raja että katsotaan että jotain vikaa on?

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    BMW laskee "sähköllä ajetuiksi" kaikki ne kilometrit, jolloin polttomoottori on sammutettuna. Siis esim. alamäkirullaukset ja hidastamisen. Mäkisessä maastossa voi "sähköllä" tulla paljonkin kilometrejä, vaikka itse asiassa sähkömoottori ei olisi tehnyt juurikaan töitä. Koskee erityisesti tilannetta, jossa akku on tyhjä..

    EDIT: Pidättekö muuten pitkiä aikoja autoa parkissa tyhjällä akulla? Itse olen pyrkinyt lataamaan heti perille päästyäni.
    Joo, näinhän se on mutta pääasia, että bensakone ei käynyt.

    Mä olen ladannut autoa aina oma tarpeeni mukaan enkä miettinyt hybridin tai nykyisen sähköauton kanssa akun kuntoa millään lailla. Niin hyväksi ihmiseksi en väitä itseäni, että auton tulevan kolmannen tms omistajan mahdolliset ongelmat akun heikyntyneen kapasiteetin vuoksi kiinnostaisivat yhtään.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied


    otin muutaman mittauksen itseni, ja muiden viihdyttämisen iloksi.

    Kuten noista nyt huomaa, että se ajoprofiili ja ulkolämpötila vaikuttaa todella paljon ajamisen kautta laskettavan kulutukseen pohjautuvaan akun SOH (=State Of Health, kunto) laskentaa.

    Antaahan se tietysti suuntaa että jos kesäkelissä autolla pääsee täydellä varauksella 15km tai 50km, mutta ei siihen parane ihan täysin aukottomasti luottaa siihenkään.
    Kapasiteetin tarkkailu lataukseen pohjautuen on "lähempänä" mutta ei aukoton totuus sekään perus kuluttajamittareilla ja tietämättä latausketjun hyötysuhdetta.

    edit: Bittierheen kysymykseen latauksesta:
    jos akku on päässyt lähelle polttiksen käynnistyspistettä, tulee se aika nopiaan laitettua lataukseen -erityisesti jos tietää että tulee ajoa pian.
    Sama vaikka töistä ois tullut, tai töihin mennyt - roikan perään, kun ei välttikseän pääsisi samalla latauksella enää takaisin toiseen suuntaan.

    Noin tekniikan näkökulmasta, sille ei ole tarvetta. Näissä on sitä tyhjänpään reserviä akussa sevverta, että ehjällä sähköverkolla (can-laitteet menee uneen, dc/dc-muunnin on ehjä, 12v akusto on kuosissa yms) lie joitain viikkoja mitä uskaltaa pitää "nolla-korkeajänniteakustolla" suomen kesässä.

    Talvella li-ion kennoston lataus sillain että esim iltapäivällä tulee kotio ja laittaa -20c kelillä latauksen aktiiviseksi vasta seuraavalla aamulla, on vähän ehkä huono idea. Tähän seikkaan liittyy li-ion kennojen kemia ja pysyvät olotilojen muutokset kennojen sisällä kylmänä ladatessa.
    Last edited by repsa; 24-08-2023, 20:19.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Sitten taas täysin toinen keissi oli, kun lähdin mökiltä käymään pidemmällä kaupassa täysin tyhjällä akulla ja 60 km:n matkasta about kymmenen kilsaa kuljettiin sähköllä.
    BMW laskee "sähköllä ajetuiksi" kaikki ne kilometrit, jolloin polttomoottori on sammutettuna. Siis esim. alamäkirullaukset ja hidastamisen. Mäkisessä maastossa voi "sähköllä" tulla paljonkin kilometrejä, vaikka itse asiassa sähkömoottori ei olisi tehnyt juurikaan töitä. Koskee erityisesti tilannetta, jossa akku on tyhjä..

    EDIT: Pidättekö muuten pitkiä aikoja autoa parkissa tyhjällä akulla? Itse olen pyrkinyt lataamaan heti perille päästyäni.
    Last edited by bittivirhe; 20-08-2023, 15:58.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied


    olen itse kerännyt aina välillä noita tietoja ylös.

    On kiinalainen lcd-näytöllinen laturi, mistä saa datan sellaisenaan pihalle, sekä jotain älypistorasioita missä on kulutusmittari.

    Mitään näistä mittaavista elementeistä en ole tarkistanut mitään kalibroitua mittaria vasten. On pitänyt ottaa testiä mutta enpä oo kerinny.. Mutta sen tiedä, että noissa on heittoa - yksi noista rasioista näyttää verkon jännitteeksi 18v liian vähä, mikä tekee kumulatiivisena kWh määränä jo ihan jotain desimaalia.

    Ei siis absoluuttiseen tarkkuuteen pääse, mutta hyvin voi taulukoida suuntaa.
    Ja kyllä, se latauksen käyttämä energia on paras mittari akuston kunnon selvittämiseen.

    Kun noita taulukoita tekee, niin jotenkin kannattaa laskennassakin käyttää sitten ajatusta mukana, joutuu hienosäätämään jotain kiinteitä kertoimia (hyötysuhde esim), että se akun SOH ei mene missään vaiheessa yli 100%. Näinhän se ei vaan voi olla
    Ja jos mittaukset tekee siten, että akussa on kapasiteettia paljonkin jäljellä (ehkä >10%?) se auton näyttämä akun % ei ole mitenkään lineaarisesti sovitettavissa kapasiteettiin. On enemmänkin arvaus.
    Tuon ymmärtää kun katsoo Li-ion kennojen tyypillisen latauskäyrän liikettä jännitteen suhteen - välisiirtymä kun on melkein vaakasuora viiva, on siitä hituC hankala saada excatomundo % pihalle.
    Last edited by repsa; 19-08-2023, 12:21.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Kysymys teille ketkä lataatte ajoakkuja jonkinlaista tarkempaa dataa antavalla "äly-laitteella". Mielenkiinnosta vaan kyselen, että minkä verran teillä virtaa sähköä akkuun silloin kun pistätte auton laturiin aivan "kuivaksi ajettuna"? En ole kiinnostunut niistä apin tarjoamista pyöristetyistä suurpiirteisistä lukemista. Vaan tarkoista arvoista?

    Itselläni on 93.000km ajettu 12kwh-versio ja eilen sain auton laturiin siten että varmaan 200m sisällä olisi kone hörähtänyt käyntiin. Aamulla go-e -laturin oma appi ilmoitti että 10,42kwh on sähköä ladattu. Vähän on sellainen fiilis, että (tarkkana lukemana) 11kwh ei enää mene rikki. Liekö mennyt koskaan? Tämähän on se lukema, joka kertoo todellisen akun kunnon.

    Pistäkää auton kilometrilukema, käytetty laturi/mittaväline ja "paras saavutettu" latauslukema tyhjästä täyteen. Saa vähän vertailudataa tänne asiasta. Helpottaa varmasti monen käytetyn yksilön ostamista jos pääsee kerran lataamaan tyhjästä täyteen ja vertaamaan johonkin. Itse olen pitänyt tuota 10-11kwh väliä ehjän akun merkkinä.
    Last edited by JKK; 17-08-2023, 10:13.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Niin, siis mä ajoin 57km lähdöstä pelkällä akulla ennenkuin bensakone heräsi ensimmäisen kerran mutta on tossakin matkassa varmasti regenerointia mukana.
    Juuri tuo hain ja itsellä tuollainen matka päättyi 43 km kohdalla.
    EDIT
    Max edrive modessa 5km taajamaa ja loput valtatietä 100km rajoituksella niin 39,5km meni ennen kuin moottori käynnistyi.
    Last edited by makebm5; 18-08-2023, 11:14.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Tarkoitin kikkailulla jos ajalee useamman sadankilometrin lenkin nostaa regeroinnin osuus ajotietokoneen sähköllä ajon määrä kymmenillä kilometreilla ja sitten vertaillaan paljonko ajettu sähköllä yhdellä latauksella.
    Itseä kiinnosti tässä kohdin puhtaasti akulla ajettu kilometrimäärä. Toki väkisellä tulee vähän regerointia mukaan mutta jos lähtee liikkeelle max edrivellä niin osuus jää vähemmän merkitykselliseksi.
    Niin, siis mä ajoin 57km lähdöstä pelkällä akulla ennenkuin bensakone heräsi ensimmäisen kerran mutta on tossakin matkassa varmasti regenerointia mukana. Sitten taas täysin toinen keissi oli, kun lähdin mökiltä käymään pidemmällä kaupassa täysin tyhjällä akulla ja 60 km:n matkasta about kymmenen kilsaa kuljettiin sähköllä.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Niin tai ei se mitään kikkailua ole; enemmän ilman ilmastointia ajaminen on kikkailua mun mielestä. Tuskin regeneraatiota saa pois kokonaan ja sama se on sähköautoillakin eli energiaa kerätään talteen.
    Tarkoitin kikkailulla jos ajalee useamman sadankilometrin lenkin nostaa regeroinnin osuus ajotietokoneen sähköllä ajon määrä kymmenillä kilometreilla ja sitten vertaillaan paljonko ajettu sähköllä yhdellä latauksella.
    Itseä kiinnosti tässä kohdin puhtaasti akulla ajettu kilometrimäärä. Toki väkisellä tulee vähän regerointia mukaan mutta jos lähtee liikkeelle max edrivellä niin osuus jää vähemmän merkitykselliseksi.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Toki noin "kikkailemalla" saa sähköajon matkaa nostettua.
    Niin tai ei se mitään kikkailua ole; enemmän ilman ilmastointia ajaminen on kikkailua mun mielestä. Tuskin regeneraatiota saa pois kokonaan ja sama se on sähköautoillakin eli energiaa kerätään talteen.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Onhan ajossa yleensä aina regenerointia mukana. Joskus mökillä, jossa ei ollut mitään latausmahdollisuutta, lähdin liikkeelle tyhjällä akulla ja noin 60 kilsan suht iisisti rullaillusta kokonaismatkasta taittui sähköllä 15%. 10,7 kWh taisi olla aina aika vakio tyhjästä täyteen ladattuna.
    Toki noin "kikkailemalla" saa sähköajon matkaa nostettua.

    Leave a comment:

Working...
X