530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PNM2
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Tuli testattua sähköajan kantamaa ja tulokseksi tuli 43km. Lämpötila aika ihanteellinen n 20 astetta ja ei lämmitystä/ jäähdytystä. Ajosäätimellä 90 km/h. Ilmeisesti näissä isoja eroja tulee kuskin ja akun antaman virran takia.
    10-11 kWh appin mukaan menee ladattaessa sisään. Auto siis isommalla akulla.
    Onhan ajossa yleensä aina regenerointia mukana. Joskus mökillä, jossa ei ollut mitään latausmahdollisuutta, lähdin liikkeelle tyhjällä akulla ja noin 60 kilsan suht iisisti rullaillusta kokonaismatkasta taittui sähköllä 15%. 10,7 kWh taisi olla aina aika vakio tyhjästä täyteen ladattuna.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Tuli testattua sähköajan kantamaa ja tulokseksi tuli 43km. Lämpötila aika ihanteellinen n 20 astetta ja ei lämmitystä/ jäähdytystä. Ajosäätimellä 90 km/h. Ilmeisesti näissä isoja eroja tulee kuskin ja akun antaman virran takia.
    10-11 kWh appin mukaan menee ladattaessa sisään. Auto siis isommalla akulla.

    Leave a comment:


  • torx
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Renkailla on myös todella suuri vaikutus. Nämä 15:sta alkavat kulutuslukemat ei ainakaan tällä nelivedolla onnistu kuin 17" renkailla ja niillä ultrakevyillä karvalakkivanteilla.

    Nyt on 235/50R18 kokoiset uudet renkaat ja 16,5 alkaa olla kipurajoilla. 19" setillä voi unohtaa jo koko leikin. Varsinkin jos on leveä takakumi.



    Juuri tehtiin par viikoa sitten 3500km kesälomareissu pohjoisnorjassa. Koko reissun keskikulutus bensalla näytti kotipihassa 5,4l/100km. Ainoastaan lähtiessä oli akku täynnä. Muuten ei ladattu kertaakaan. Alla oli 17" renkaat. Mun mielestä kohtuu hyvä suoritus liki 2000kg painoiselle nelivedolle. Kyseessä sedan.

    Itsellä pikkuakku versio. Työmatka sen 31km. ja molemmissa päissä lataus. Tuon pääsee kesällä kyllä. Talvipakkasilla ajan alkuun sen verran, että motti on lämmin ja loput sähköllä. Sisätilan lämmitys vie rangea kuitenkin jonkin verran.

    Pitäisi joskus kokeilla vaikka ajaa ihan "eko" tyylillä, mutta itse en halua olla liittymissä ja risteyksissä tien tukkona joten aika rivakasti tulee sähköllä ajettua. Puoliso kun ajaa niin huomaa heti, että kulutus on paljon pienempi. Mulla se 24-25kw/h. Autossa 275/20" takana ja 245/20" edessä.
    Edit: Kesällä ja talvella toki ilmastoinnin asetukset niin, että autossa on mukava olla
    Last edited by torx; 04-08-2023, 18:02.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    Jos tuollaiseen 15,5kwh/100km pääsisi, niin pikkuakkuisella pitäisi päästä jopa 46km. Pitääpä joskus oikein sopivalla kelillä yms ihan kokeilla, pääseekö lähellekään.
    Renkailla on myös todella suuri vaikutus. Nämä 15:sta alkavat kulutuslukemat ei ainakaan tällä nelivedolla onnistu kuin 17" renkailla ja niillä ultrakevyillä karvalakkivanteilla.

    Nyt on 235/50R18 kokoiset uudet renkaat ja 16,5 alkaa olla kipurajoilla. 19" setillä voi unohtaa jo koko leikin. Varsinkin jos on leveä takakumi.

    Originally posted by repsa View Post
    Jokatapauksessa, eihän tuo paljoa ole, bensaksi muutettuna noin 1,7litraa/100km.
    Sit jos miettii että minimissään oikeasti menisikin pelkällä bensalla joku 6l/100km, voi nopeasti laskea bensakoneen hyötysuhteen tuosta.
    Juuri tehtiin par viikoa sitten 3500km kesälomareissu pohjoisnorjassa. Koko reissun keskikulutus bensalla näytti kotipihassa 5,4l/100km. Ainoastaan lähtiessä oli akku täynnä. Muuten ei ladattu kertaakaan. Alla oli 17" renkaat. Mun mielestä kohtuu hyvä suoritus liki 2000kg painoiselle nelivedolle. Kyseessä sedan.
    Last edited by JKK; 04-08-2023, 17:06.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    57 km oli mulla paras pelkällä akulla ajettu matka. Pääkaupunkiseudulla rajoitusten mukaan kesäkelissä kehäteitä ilmastointi päällä ja eco prolla. xDrive eli isompiakkuinen kyseessä.
    Täällä ilman 4-vetoa. Auto on MY20 / LCI, eli isommalla akulla varustettu mutta jos oikein luki markkinointimateriaalia, akuston mitat eivät muuttuneet. Alla 17-tuumaiset "taksikumit" mukavuussyistä.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Jos tuollaiseen 15,5kwh/100km pääsisi, niin pikkuakkuisella pitäisi päästä jopa 46km. Pitääpä joskus oikein sopivalla kelillä yms ihan kokeilla, pääseekö lähellekään.

    Jokatapauksessa, eihän tuo paljoa ole, bensaksi muutettuna noin 1,7litraa/100km.
    Sit jos miettii että minimissään oikeasti menisikin pelkällä bensalla joku 6l/100km, voi nopeasti laskea bensakoneen hyötysuhteen tuosta.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    57 km oli mulla paras pelkällä akulla ajettu matka. Pääkaupunkiseudulla rajoitusten mukaan kesäkelissä kehäteitä ilmastointi päällä ja eco prolla. xDrive eli isompiakkuinen kyseessä.
    Samoilla huittella täälläkin on ennätys. Ei kovin usein pysty toistamaan Mutta se vaatii sen tietynlaisen tyynen ja lämpimän kesäkelin.

    Tuolloin muistaakseni keskikulutus näyttää jotain 15,5-15,9 kwh/100kmh.

    Vertailun vuoksi: Mulla oli muutama vuosi sitten ekan sukupolven täyssähköinen e-Golf, joka oli btw erittäin mainio yleisauto! Sillä pääsin parhaimmillaan alle 11kwh/100km parhaissa mahdollisissa olosuhteissa.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Onko muuten xDrive?
    57 km oli mulla paras pelkällä akulla ajettu matka. Pääkaupunkiseudulla rajoitusten mukaan kesäkelissä kehäteitä ilmastointi päällä ja eco prolla. xDrive eli isompiakkuinen kyseessä.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Pikkuakkuisella tänään pikkuteitä monen pysähdyksen taktiikalla 37,5km. En pidä huonona tuotakaan - tasaisella ajosuoritteella luulis 40 menevän rikki.

    Autolla kelattu 66tkm ny.

    Enemmän kuin se, että mitä akulla pääsee, niin kannattaa "seurata kunnon näkökulmasta" akkuun menevän energian määrää. Se kertoo enemmänkin siitä akun kunnosta, jos se sattuu kiinnostamaan.

    Kulutus / kuin pitkälle pääsee, kertoo enemmänkin ajoprofiilista.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post
    Ihan pelkällä akulla moottoritie-etapit mukaanluettuna (eli se 100km/h @ 120km/h -alueella..), kokonaismatka oli 57km parilla välipysähdyksellä. Nyt kun tämä Suomen suvi on hellinyt, niin parina aamuna lämmityslaite on lähtenyt käyntiin ja sehän toki vie tuota käyttösädettä ainakin laskennallisesti heti. Tässä ei ole ilmalämpöpumppua vaan ilmeisesti ihan sähkövastus.

    Varsinkin näin kesällä pääsee kyllä aika ison osan normiajoista akulla, tosin omassa autossa on tuo kattoluukku, joka auttaa kyllä ilmanvaihdossa varsinkin pilvisellä säällä, jolloin ilmastointia ei tarvitse. Eikä kyllä ole pahemmin käytettykään kesäkuun jälkeen.
    Onko muuten xDrive?

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Ensin luin että pelkällä akulla tuon verran. Paljonko kokonaismatka oli tuossa?
    Ihan pelkällä akulla moottoritie-etapit mukaanluettuna (eli se 100km/h @ 120km/h -alueella..), kokonaismatka oli 57km parilla välipysähdyksellä. Nyt kun tämä Suomen suvi on hellinyt, niin parina aamuna lämmityslaite on lähtenyt käyntiin ja sehän toki vie tuota käyttösädettä ainakin laskennallisesti heti. Tässä ei ole ilmalämpöpumppua vaan ilmeisesti ihan sähkövastus.

    Varsinkin näin kesällä pääsee kyllä aika ison osan normiajoista akulla, tosin omassa autossa on tuo kattoluukku, joka auttaa kyllä ilmanvaihdossa varsinkin pilvisellä säällä, jolloin ilmastointia ei tarvitse. Eikä kyllä ole pahemmin käytettykään kesäkuun jälkeen.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post
    Dodiin, tuli henkilökohtainen ennätys: 57km.

    MyAppista kun laski, niin yli 57km sisältäen ajoa valitettavasti myös muiden tukkeenaa 100km/h-vauhdilla 120km/h rajoituksen alueella moottoritiellä vajaa 10km. Ei siis mitään maailmaa kaatavaa, mutta kesäkeleillä näköjään mahdollistakin, maastona mutkaisesta maaseututiestä moottoritiehen ja KehäIII:sta.

    12.9kWh akulla (tjsp), 225/50-17 renkailla, kattoluukku auki monessa kohtaa, ilmastointi ei käytössä, Max Energy (tjsp) käytössä, eli regeneraatio max., rullaus min., aj 76tkm. Kattoluukku toimii tietyissä olosuhteissa OK jos ei lyhyemmille matkoille halua laittaa ilmastointia päälle. Lasinen kattoluukku voi näyttää kivalta, mutta peltinen voisi olla käytännöllisempi. Ai miksi? Kun on takareuna auki, niin aurinko paistaa läpi ja se häikäisee tummennetunkin lasin läpi kun on paistokulma ns. sopiva.
    Ensin luin että pelkällä akulla tuon verran. Paljonko kokonaismatka oli tuossa?

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Dodiin, tuli henkilökohtainen ennätys: 57km.

    MyAppista kun laski, niin yli 57km sisältäen ajoa valitettavasti myös muiden tukkeenaa 100km/h-vauhdilla 120km/h rajoituksen alueella moottoritiellä vajaa 10km. Ei siis mitään maailmaa kaatavaa, mutta kesäkeleillä näköjään mahdollistakin, maastona mutkaisesta maaseututiestä moottoritiehen ja KehäIII:sta.

    12.9kWh akulla (tjsp), 225/50-17 renkailla, kattoluukku auki monessa kohtaa, ilmastointi ei käytössä, Max Energy (tjsp) käytössä, eli regeneraatio max., rullaus min., aj 76tkm. Kattoluukku toimii tietyissä olosuhteissa OK jos ei lyhyemmille matkoille halua laittaa ilmastointia päälle. Lasinen kattoluukku voi näyttää kivalta, mutta peltinen voisi olla käytännöllisempi. Ai miksi? Kun on takareuna auki, niin aurinko paistaa läpi ja se häikäisee tummennetunkin lasin läpi kun on paistokulma ns. sopiva.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by rattimies View Post
    Kyllä vaan, elis se kaapeli on rajoittavana pullonkaulana. Ihan hyvin tuo yö riittää kuitenkin lataukseen. Tänään duunimatka eestaas kulutuksella 0,0L. Mahtavaa!
    Kyllä, eli voit pitää autossa maksimi 16A asetuksen ja silti tuolla mukana tulleella laturilla ladataan 10A.

    Leave a comment:


  • rattimies
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Käytät todennäköisesti auton mukana tullutta laturia joka on juurikin 10A tehoinen.
    Kyllä vaan, elis se kaapeli on rajoittavana pullonkaulana. Ihan hyvin tuo yö riittää kuitenkin lataukseen. Tänään duunimatka eestaas kulutuksella 0,0L. Mahtavaa!

    Leave a comment:

Working...
X