530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pyroz
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Pre-LCI menee sähköllä max 140 ja vakkariin saa maksimissaan 120. Max eDrive moodissa. Huomannut tuon saman asian joskus motarilla ...
    Siltä se nyt näyttää tosiaan. Eli sähköllä on ok ajaa 140km/h, mutta cruisella sitä ei saa tehdä. Kyllä onkin fiksun oloinen suunnittelun kukkanen

    Toivottavasti saisi koodaamalla hoidettua, muuten menee auto kyllä samantien myyntiin

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Kevät tuli vihdoin ja kesärajoituksetkin ainakin hetkellisesti. Ja siitäpä välitön ketutus, että mitä hittoa näissähän on nimenomaan nostettu sähköllä ajamisen maksimivauhti F30 mallien 126km/h tasosta 140km/h asti, mutta cruisea ei saa päälle kuin max 120km/h vauhtiin. WTF?!? Äkkiseltään valikoistakaan ei mitään siihen liittyvää löytynyt. Sanokaa nyt joku, että olen vaan kämmännyt jonkun asetuksen tai sokea, eikä auto ole noin idioottimaisesti suunniteltu?

    Ja / tai saako koodattua?

    Pre-LCI menee sähköllä max 140 ja vakkariin saa maksimissaan 120. Max eDrive moodissa. Huomannut tuon saman asian joskus motarilla ...


    Originally posted by edemcustom View Post
    Millaista Rangea / kulutusta näyttää muilla? Näin kevään plussa keleillä🤔

    No tuossa vasta eilen tankkasin. Edellinen tankkaus 9.2, sen jälkeen 2884km 37,5 litralla evästä. 1,3l/100km, sähkö 25,4kWh/100km. Mutta nuo on tosiaan nyt talven jäljiltä tankillisesta. Kesärenkaat laitoin vkl alle ja nyt taiis töihin ajelun jälkeen näyttää karvan alle 20kWh/100km mutta tuo on liian suppea otanta todellisesta. Bensan osuuden pitäisi laskea vielä tuosta 1,3 kun keli on nyt lämmennyt ja herkemmin pyörivät fillarit alla.

    Leave a comment:


  • edemcustom
    replied
    Originally posted by 0200227 View Post
    Range, perus noin 30km (vm 2017). Edellisen tankkauksen jälkeen ajettu 1180km.
    Kulutukset: 2,5l + 20,6kWh / 100km.

    Täällä aika samoissa.

    Vm 2018

    Range 32km
    Kulutus 2.2l / 24.0kwh / 100km

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by 0200227 View Post
    Range, perus noin 30km (vm 2017). Edellisen tankkauksen jälkeen ajettu 1180km.
    Kulutukset: 2,5l + 20,6kWh / 100km.
    Näkeekö tuota sähkönkulutusta muualta kuin Max eDrive-moodissa?

    Leave a comment:


  • 0200227
    replied
    Originally posted by edemcustom View Post
    Millaista Rangea / kulutusta näyttää muilla? Näin kevään plussa keleillä��
    Range, perus noin 30km (vm 2017). Edellisen tankkauksen jälkeen ajettu 1180km.
    Kulutukset: 2,5l + 20,6kWh / 100km.

    Leave a comment:


  • edemcustom
    replied
    Millaista Rangea / kulutusta näyttää muilla? Näin kevään plussa keleillä🤔

    Leave a comment:


  • H3nu
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Kevät tuli vihdoin ja kesärajoituksetkin ainakin hetkellisesti. Ja siitäpä välitön ketutus, että mitä hittoa näissähän on nimenomaan nostettu sähköllä ajamisen maksimivauhti F30 mallien 126km/h tasosta 140km/h asti, mutta cruisea ei saa päälle kuin max 120km/h vauhtiin. WTF?!? Äkkiseltään valikoistakaan ei mitään siihen liittyvää löytynyt. Sanokaa nyt joku, että olen vaan kämmännyt jonkun asetuksen tai sokea, eikä auto ole noin idioottimaisesti suunniteltu?

    Ja / tai saako koodattua?

    Mulla 530e LCI, huiput sähköllä 147kmh ja vakkarin maksimiasetus 140kmh

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Kevät tuli vihdoin ja kesärajoituksetkin ainakin hetkellisesti. Ja siitäpä välitön ketutus, että mitä hittoa näissähän on nimenomaan nostettu sähköllä ajamisen maksimivauhti F30 mallien 126km/h tasosta 140km/h asti, mutta cruisea ei saa päälle kuin max 120km/h vauhtiin. WTF?!? Äkkiseltään valikoistakaan ei mitään siihen liittyvää löytynyt. Sanokaa nyt joku, että olen vaan kämmännyt jonkun asetuksen tai sokea, eikä auto ole noin idioottimaisesti suunniteltu?

    Ja / tai saako koodattua?

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post
    1700kg sen omamassa kuitenkin on.

    Lähde: https://www.bmw.fi/fi/mallisto/5-sar...30i-Sedan.html
    https://www.nettiauto.com/bmw/530/12504066
    Tässä on esim 1670kg, tarkistin trafistakin.

    Tosta nelivedon romut pois ja muuta ni ei olla kaukana.

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Eipä toi g30 530i 1540kg painollaan niin kauhean painava ole nykyautoista.
    1700kg sen omamassa kuitenkin on.

    Lähde: https://www.bmw.fi/fi/mallisto/5-sar...30i-Sedan.html

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Tosi kevyt on, sigun E39 523i 1550kg ja se on kuitenkin paljon pienempi auto. Sigun E92 on jo 1600 kg.
    Ja F11 535d 1950kg

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Eipä toi g30 530i 1540kg painollaan niin kauhean painava ole nykyautoista.
    Tosi kevyt on, sigun E39 523i 1550kg ja se on kuitenkin paljon pienempi auto. Sigun E92 on jo 1600 kg.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    Ootkos kuullut semmoisesta kuin jarrutusenergian talteenotto. Kyllä se akku painonsa säästää vaikka ei latailisi lainkaan. Sitten semmonen asia että jos joku harhautuu ostamaan 5-Sarjan BMW:n ilman sähkövoimalinjaa sillä perusteella että saa "kevyen" auton niin...
    Eipä toi g30 530i 1540kg painollaan niin kauhean painava ole nykyautoista.

    Leave a comment:


  • 0200227
    replied
    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    Itsekin pääsin nyt tähän plugari maailmaan auto G31 530e X-drive. En muuttanut omaa ajotapaa versus G30 520D, latasin aina kun "mahdollista" käytännössä kotipihassa, mutta joka kerta kun lähdin liikkeelle akku oli täynnä. Ajoa tuli viikossa 730km, yksi Tre-HKI-Tre reissu, loput paikallis pyöritystä. Max mitä sähköllä pääsi kovissa pakkasissa oli 20-22km, kulutus oli 7,9L/100km

    En tiedä miten tuolla pitää ajaa jotta pääsee kulutuslukemiin mitä porukka täällä kirjoittaa? Auto on ajamista varten ja kyllä tuo plugari siihen käy, mutta mitään edullista se ei ainakaan omassa käytössä ole. Tähän voi lisätä sen että sähköä meni n.15kWh/päivä kun autoa latailin.

    EDIT: tuon HKI-TRE-HKI reissun aikana en ladannut autoa ollenkaan, ajo lentokentälle ja takaisin.
    Itsellä kokemusta tästä "pandojen pelastamisesta" on vasta noin kuukausi. Työmatkaa on tällä hetkellä 40 km sivu, josta 100 km/h tietä 30 km. Eli käytännössä 20 km taajamassa sähköllä ja 60 km valtatiellä polttomoottorilla sähköjeesillä. Siihen tietty muut omat ajot päälle. Olen nyt ajellut 1600 km, keskikulutuksella 4,5l / 100 km. Toki kotona lataan, ja töissä myös. Sähkörangea on jäljellä molemmissa päissä. Mukavan pieneltä on polttoaineenkulutus tuntunut entisen reilun 10l jälkeen.�� Ja ihan on comfort moodilla menty, kaikki lämmitykset yms. normaalisti päällä.
    Last edited by 0200227; 21-01-2022, 19:54. Reason: Kirjoitushärö

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Omaan päivittäiskäyttön ajoprofiiliin tuo auto on soveltunut hyvin. Tosin tämä tuli jo ennen hankintaa kokeiltua eli ajelin pelkällä sähköllä koti-työpaikka-koti välin joka on näitä yleisimpiä toistuvia matkoja ja vähän kintaalla meneekö sähköllä. Kuntosalit, kauppareissut ja muut menee, sen tiesi jo ennakkoon. Ja tämäkin sillä oletuksella että kunhan kesäkelit pääsee ja talvikelille oli jo oletus että jos nyt toiseenkin suuntaan pääsee sähköllä.



    Tässä on nyt +10tkm ajettu ja keskikulutus koko omistusajalta on 2,7/100km. Alin tankillinen 1,8 ja ylin, jossa vajaan viikon perhereissu, 4,3. Tuossa reissussa oli suuntaansa 260km matkaa ja loput 800km kokonaismatkasta määränpäässä pyörimistä koittaen maksimoida sähköllä ajoa.



    Siis eihän tuo fysiikan lakeja riko. Matka-ajossa kulutus on 6 litraa, ehkä karvan ylikin, pelkällä bensalla, sähköllä laskennallinen nolla. Loppu muodostuu voimalinjojen välisestä suhteesta. Eli voi ajatella 2,7 litran keskikulutuksesta että yli puolet on koko käyttöhistorian aikana ajettu sähköllä ja 1,8 litralla 3/4 luokkaa.



    Kovasti vähän on tällä pelillä ollut polttoaineen hinnalla väliä. Kuukauden bensat saa edeltäjän eli 535d säästyneillä veroilla (60e/kk) ja kuukauden ajojen hintaero ++2 euron bensalitrallakin olisi nykyiseen kerrosaterian hinnan luokkaa. Ei mitään väliä. Pitkäaikainen määräaikainen sähkösoppari aika sopivasti tuossa syksyllä tehtynä ja veroineen ja siirtoineen alle 12c/kWh. Ei voi valittaa.
    Meillä kulutuslukemat samassa linjassa LongJohnin kanssa. Käytännössä aina ajetaan Auto eDrive / ECO Pro -moodissa (nämä defaulttina päällä). Auto on nyt ollut perheessä vuoden ja 24tkm. Pohjoisen reissuilla, joita on ollut puolenkymmentä, kulutus on ollut jämptisti 5.8 l/100km, vaikka matkan aikana ei ole voitukaan ladata lainkaan. Arkena ajetaan pääasiassa arkipyöritystä, jossa kulutus on ollut 1.5-3.5 l/100km välillä per tankillinen riippuen miten paljon "tankilliseen" on mahtunut pidempiä matkoja, kuten Tampereellakäyntejä. Pisimmillään tankkausväli (~40l) on ollut yli 2000km, josta ~1500 kilometriä pelkällä sähköllä.

    En tiedä mitä farmariperä tai neliveto vaikuttaa kulutukseen b mutteri kasan tapauksessa, meillä kyseessä takaveto-sedan.

    Leave a comment:

Working...
X