530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LongJohn
    replied
    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    Itsekin pääsin nyt tähän plugari maailmaan auto G31 530e X-drive. En muuttanut omaa ajotapaa versus G30 520D, latasin aina kun "mahdollista" käytännössä kotipihassa, mutta joka kerta kun lähdin liikkeelle akku oli täynnä. Ajoa tuli viikossa 730km, yksi Tre-HKI-Tre reissu, loput paikallis pyöritystä. Max mitä sähköllä pääsi kovissa pakkasissa oli 20-22km, kulutus oli 7,9L/100km

    En tiedä miten tuolla pitää ajaa jotta pääsee kulutuslukemiin mitä porukka täällä kirjoittaa? Auto on ajamista varten ja kyllä tuo plugari siihen käy, mutta mitään edullista se ei ainakaan omassa käytössä ole. Tähän voi lisätä sen että sähköä meni n.15kWh/päivä kun autoa latailin.

    EDIT: tuon HKI-TRE-HKI reissun aikana en ladannut autoa ollenkaan, ajo lentokentälle ja takaisin.

    Omaan päivittäiskäyttön ajoprofiiliin tuo auto on soveltunut hyvin. Tosin tämä tuli jo ennen hankintaa kokeiltua eli ajelin pelkällä sähköllä koti-työpaikka-koti välin joka on näitä yleisimpiä toistuvia matkoja ja vähän kintaalla meneekö sähköllä. Kuntosalit, kauppareissut ja muut menee, sen tiesi jo ennakkoon. Ja tämäkin sillä oletuksella että kunhan kesäkelit pääsee ja talvikelille oli jo oletus että jos nyt toiseenkin suuntaan pääsee sähköllä.



    Tässä on nyt +10tkm ajettu ja keskikulutus koko omistusajalta on 2,7/100km. Alin tankillinen 1,8 ja ylin, jossa vajaan viikon perhereissu, 4,3. Tuossa reissussa oli suuntaansa 260km matkaa ja loput 800km kokonaismatkasta määränpäässä pyörimistä koittaen maksimoida sähköllä ajoa.



    Siis eihän tuo fysiikan lakeja riko. Matka-ajossa kulutus on 6 litraa, ehkä karvan ylikin, pelkällä bensalla, sähköllä laskennallinen nolla. Loppu muodostuu voimalinjojen välisestä suhteesta. Eli voi ajatella 2,7 litran keskikulutuksesta että yli puolet on koko käyttöhistorian aikana ajettu sähköllä ja 1,8 litralla 3/4 luokkaa.



    Kovasti vähän on tällä pelillä ollut polttoaineen hinnalla väliä. Kuukauden bensat saa edeltäjän eli 535d säästyneillä veroilla (60e/kk) ja kuukauden ajojen hintaero ++2 euron bensalitrallakin olisi nykyiseen kerrosaterian hinnan luokkaa. Ei mitään väliä. Pitkäaikainen määräaikainen sähkösoppari aika sopivasti tuossa syksyllä tehtynä ja veroineen ja siirtoineen alle 12c/kWh. Ei voi valittaa.

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Originally posted by lnaukkar View Post
    Tosi lyhyttä matkaa. Heh.
    Juu, näin se pitää olla.

    Itse teen ympäristö eko teon ja ostan canyonin sähköavusteisen fillarin jolla sotken työmatkat sekä jatkan dieselin tupruttamista 5-6L/100km

    Tosin eipä kulutuksella mitään merkitystä autoilussa minulle koskaan ole ollutkaan, pihalla seisovaan malmiin sijoitettu raha sulaa nopeammin kuin keväällä lumet.

    Leave a comment:


  • lnaukkar
    replied
    Originally posted by b mutteri kasa View Post

    En tiedä miten tuolla pitää ajaa jotta pääsee kulutuslukemiin mitä porukka täällä kirjoittaa?
    Tosi lyhyttä matkaa. Heh.


    Meillä on nyt 101 tkm ajettu ton 530e:n mittariin ja keskikulutus koko ajalta on 4.9 litraa sataselle plus ne sähköt mitä ei kukaan jaksa mitata. Toisena autona 3-sylinterinen ykkössarjalainen, jossa keskikulutus kolme litraa enemmän.

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Itsekin pääsin nyt tähän plugari maailmaan auto G31 530e X-drive. En muuttanut omaa ajotapaa versus G30 520D, latasin aina kun "mahdollista" käytännössä kotipihassa, mutta joka kerta kun lähdin liikkeelle akku oli täynnä. Ajoa tuli viikossa 730km, yksi Tre-HKI-Tre reissu, loput paikallis pyöritystä. Max mitä sähköllä pääsi kovissa pakkasissa oli 20-22km, kulutus oli 7,9L/100km

    En tiedä miten tuolla pitää ajaa jotta pääsee kulutuslukemiin mitä porukka täällä kirjoittaa? Auto on ajamista varten ja kyllä tuo plugari siihen käy, mutta mitään edullista se ei ainakaan omassa käytössä ole. Tähän voi lisätä sen että sähköä meni n.15kWh/päivä kun autoa latailin.

    EDIT: tuon HKI-TRE-HKI reissun aikana en ladannut autoa ollenkaan, ajo lentokentälle ja takaisin.
    Last edited by b mutteri kasa; 20-01-2022, 20:09.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Mä käytän max e driveä ja sitten yksi ongelma. Kun ajelee tätä kaupunkipyöritystä joutuu kattelee miten akulla pääsee ja arvioimaan omaa matkaa ettei käy että kilsa ennen maalia ajellaa poltolla. Mielummin ajan aina koneen lämpöseksi kun bensalle mennään. Silloin pistän pakolla polttiksen päälle kun huomaan ettei range tuu riittää maaliin, mutta en saa konetta kun hetkeksi käymään. Jos ei olis oma auto eihän tällä väliä, mutta yrittää pitää omasta huolta. Jos ei aja max e drivellä niin pieni liikakaasu napauttaa polttiksen käyntiin ja ärsytys on valmis jos tietäisi pääsevänsä sähköllä maaliin asti.
    Juuri näin. Mutta harmi, että joidenkin mielestä tuollainen fiksu käyttö on köyhien kikkailua

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Jätän sinulle tämän kikkailun. Ei istu minun pirtaani ostaa uudehko bemari ja sitten pihdata sentin osia ja körötellä moottoritiellä 85kW voimin.
    Ei kiitos. Minä en seiskaa ostaisi köyhien tekniikalla. Se olisi tietenkin V12 moottorilla.

    Kutsu sitä vaan kikkailuksi. Se oli myös autoharrastajan näkökulmasta, koska lyhyitä pätkiä polttomoottorin pyörittely joskus ja jouluna on selvä tie tuhoon. Toki jos uuden auton takuun voimin ajelee ja vaihtaa sitten ajoissa niin se on jonkun muun ongelma

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Mä käytän max e driveä ja sitten yksi ongelma. Kun ajelee tätä kaupunkipyöritystä joutuu kattelee miten akulla pääsee ja arvioimaan omaa matkaa ettei käy että kilsa ennen maalia ajellaa poltolla. Mielummin ajan aina koneen lämpöseksi kun bensalle mennään. Silloin pistän pakolla polttiksen päälle kun huomaan ettei range tuu riittää maaliin, mutta en saa konetta kun hetkeksi käymään. Jos ei olis oma auto eihän tällä väliä, mutta yrittää pitää omasta huolta. Jos ei aja max e drivellä niin pieni liikakaasu napauttaa polttiksen käyntiin ja ärsytys on valmis jos tietäisi pääsevänsä sähköllä maaliin asti.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Siinähän makselet sitten moottoriremontteja kun polttis on aina vaan hetken käynnissä pienellä kuormalla, eikä koskaan lämpene kunnolla käyntilämpötilaan.
    Polttis käynnistyy kerran pari viikossa, tuskin se siitä räjähtää.


    - Mikäli tietää sähkön riittävän matkaan, käytä max eDrive
    - Mikäli tiedät, että sähkö ei riitä koko matkaan, niin aja keppi sporttiasennossa (ei start/stopia) alkumatka eli kone ja kabiini lämpimäksi. Sitten loppumatka max eDrivelle kun osaat sanoa, että sähkö riittää perille asti.
    Jätän sinulle tämän kikkailun. Ei istu minun pirtaani ostaa uudehko bemari ja sitten pihdata sentin osia ja körötellä moottoritiellä 85kW voimin.

    Vain töpselistä ladattu sähkö on halpaa ja tärkeintä on saada se akku tyhjäksi perille / laturille saavuttaessa.
    Ei ole. Tärkeintä on saada mukavat kyydit! Johan ne naapuritkin luulee köyhäksi jos ylettömästi alkaa säästellä.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Minä en kyllä jaksa kikkailla, ja vaimoa taas ei kiinnosta tasan yhtään auton hienoudet kunhan ne toimivat

    Tämän keskustelun siivittämänä huvikseni seurasin eilisen työmatkan (20km) kulutusta. Polttomoottori tuli taas apuun moottoritiellä vaikka sitä ei olisi tarvinnutkaan, sähkökin olisi riittänyt perille asti. Perillä ajotietokoneen ilmoittama kulutus oli vähän yli 1l/100km kyseiselle matkalle, eli bensaa kului noin 2 dl. Kustannus oli siis noin 0.30 eur. Itse maksan sen mieluusti siitä ilosta, että kaasupolkimen takaa löytyy tarvittaessa jerkkua, mutta onhan tuossa tietty pieni säästömahdollisuus.

    Mutta hei, mikä minä olen sanomaan miten kenenkin pitää autoaan ajaa! Siinähän tämän hybridin hauskuus on, että se antaa mahdollisuudeen joko optimoida kulutustaan tai ajaa helposti automatiikalla, miten kukin haluaa
    Siinähän makselet sitten moottoriremontteja kun polttis on aina vaan hetken käynnissä pienellä kuormalla, eikä koskaan lämpene kunnolla käyntilämpötilaan.

    - Mikäli tietää sähkön riittävän matkaan, käytä max eDrive
    - Mikäli tiedät, että sähkö ei riitä koko matkaan, niin aja keppi sporttiasennossa (ei start/stopia) alkumatka eli kone ja kabiini lämpimäksi. Sitten loppumatka max eDrivelle kun osaat sanoa, että sähkö riittää perille asti.

    Vain töpselistä ladattu sähkö on halpaa ja tärkeintä on saada se akku tyhjäksi perille / laturille saavuttaessa.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by lnaukkar View Post
    Toi 113 hp sähköteho riittää käytännössä 50 km/h asti ja sen jälkeen tällä painolla meno on hyvin tuskaista. Kuskihan siinä kiihtyy, ei se kannata.
    Omalla kohdalla on tullut ajeltua nyt puolisen vuotta kaikki työ- ja kauppamatkat sähköllä, pidemmät bensaa polttaen. Suurin osa tästä Kehä III:lla 80-100km/h. Se mikä tuossa sähkötehossa on erona on se välittömyys. Lähtee heti kun painaa, ei tarvitse odotella. Kyllä tuo 1.9-tonninen pullalossi aivan tarpeeksi kiihtyy moottoritiellekin nykyliikenteessä ja talvella teholla ei tee mitään kun ei ole pitoa ja/tai näkyvyyttäkään. Perusliikenteessää tuollainen perusvaihtoehto toimii.
    Last edited by Petteri75; 20-01-2022, 23:03.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by lnaukkar View Post
    Toi 113 hp sähköteho riittää käytännössä 50 km/h asti ja sen jälkeen tällä painolla meno on hyvin tuskaista. Kuskihan siinä kiihtyy, ei se kannata.

    Random henkilöauton perässä moottoritielle ja tuolla pysyy sähköllä kyydissä ihan sujuvasti. Aika karulla tavalla konkretisoitunut tuo ylenpalttisen suorituskyvyn todellinen tarve tuon kanssa. Ex oli E61 535d 400Hv/850nm trimmissä. Hyvin harvoin sitä tosiasiassa sai hyödynnettyä ja samaan aikaan voimalle mitoitettu alusta ym on sitten taas epämukavia siinä todellisessa muun liikenteen mukana matelussa.

    Leave a comment:


  • lnaukkar
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Täytyy sanoa, että minulla on Auto eDrive vakiona päällä, ja olen erittäin tyytyväinen sen toimintaan. Mielestäni automatiikka toimii loistavasti. En käytä MAX eDrivea koskaan, koska silloin kun automatiikka kokee parhaaksi käynnistää polttomoottorin, niin yleensä se on myös tarpeen, mm. moottoritiellä. MAX eDrive päällä pelkän sähkömoottorin varassa kun tuo auto ei enää moottoritienopeuksissa varsinaisesti hyökkää eteenpäin.
    Toi 113 hp sähköteho riittää käytännössä 50 km/h asti ja sen jälkeen tällä painolla meno on hyvin tuskaista. Kuskihan siinä kiihtyy, ei se kannata.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Minä en kyllä jaksa kikkailla, ja vaimoa taas ei kiinnosta tasan yhtään auton hienoudet kunhan ne toimivat

    Tämän keskustelun siivittämänä huvikseni seurasin eilisen työmatkan (20km) kulutusta. Polttomoottori tuli taas apuun moottoritiellä vaikka sitä ei olisi tarvinnutkaan, sähkökin olisi riittänyt perille asti. Perillä ajotietokoneen ilmoittama kulutus oli vähän yli 1l/100km kyseiselle matkalle, eli bensaa kului noin 2 dl. Kustannus oli siis noin 0.30 eur. Itse maksan sen mieluusti siitä ilosta, että kaasupolkimen takaa löytyy tarvittaessa jerkkua, mutta onhan tuossa tietty pieni säästömahdollisuus.

    Mutta hei, mikä minä olen sanomaan miten kenenkin pitää autoaan ajaa! Siinähän tämän hybridin hauskuus on, että se antaa mahdollisuudeen joko optimoida kulutustaan tai ajaa helposti automatiikalla, miten kukin haluaa

    Tämähän näissä. Letkassa liikennevaloissa pääsee sähköllä ja 113hv/240nm riittää aivan hienosti ja äänettömyyttä arvostaa. Vastaavasti isommalla tiellä tuo on sportilla sähköavusteisena yllättävänkin ripeä nimelliseen tehoreserviin verrattuna.



    Varsinaiseksi mutkapeliksi en ainakaan noin pappa-alustalla ja OEM 18" rengastuksella sanoisi mutta se on toinen juttu.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Kyllähän tuo Max eDrive säästää vielä lisää mutta sitä pitää melkein oman harkinnan mukaan käyttää. Eli kun tietää että virta riittää perille. Jos sen akun ajaa urveloon ja polttis sen jälkeen käynnistyy se alkaa latailla bensalla akkua kunnes siellä on se Auto eDriven edellyttämä ~10% varausta ja tämä on kaukana hyvästä hyötysuhteesta.



    Mutta jos omasta käytöstä vaikka ajatellaan niin ajelen töihin näilläkin keleillä toiseen suuntaan Max eDrivella motareita myöten 0 kulutuksella ja kotiopäin sitten Auto eDrivella ajellen moottoritien bensalla vaihtaen sitten jonkun matkaa ennen kotia Maxille optimoiden sähkökäytön. +10 asteen kelissä tai lämpimämmässä pääsee sitten jo molempiin suuntiin kokonaan sähköllä. Tuossa tilanteessa motarin ajelu bensalla on taas lisää kulutusta.



    Muilta osinhan tuo Auto eDrive toimii kyllä mainiosti ja osaa hyödyntää molempia voimalinjoja hyvin. Pakkaskeleissäkin kulkee sähköavustettuna ajona hyödyntäen molempia voimalinjoja jos kun akusto on liian kylmä pelkkään sähköajoon. Kulutus huitelee 2-3 litran luokassa...
    Minä en kyllä jaksa kikkailla, ja vaimoa taas ei kiinnosta tasan yhtään auton hienoudet kunhan ne toimivat

    Tämän keskustelun siivittämänä huvikseni seurasin eilisen työmatkan (20km) kulutusta. Polttomoottori tuli taas apuun moottoritiellä vaikka sitä ei olisi tarvinnutkaan, sähkökin olisi riittänyt perille asti. Perillä ajotietokoneen ilmoittama kulutus oli vähän yli 1l/100km kyseiselle matkalle, eli bensaa kului noin 2 dl. Kustannus oli siis noin 0.30 eur. Itse maksan sen mieluusti siitä ilosta, että kaasupolkimen takaa löytyy tarvittaessa jerkkua, mutta onhan tuossa tietty pieni säästömahdollisuus.

    Mutta hei, mikä minä olen sanomaan miten kenenkin pitää autoaan ajaa! Siinähän tämän hybridin hauskuus on, että se antaa mahdollisuudeen joko optimoida kulutustaan tai ajaa helposti automatiikalla, miten kukin haluaa

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Täytyy sanoa, että minulla on Auto eDrive vakiona päällä, ja olen erittäin tyytyväinen sen toimintaan. Mielestäni automatiikka toimii loistavasti. En käytä MAX eDrivea koskaan, koska silloin kun automatiikka kokee parhaaksi käynnistää polttomoottorin, niin yleensä se on myös tarpeen, mm. moottoritiellä. MAX eDrive päällä pelkän sähkömoottorin varassa kun tuo auto ei enää moottoritienopeuksissa varsinaisesti hyökkää eteenpäin.

    Mielestäni tuon hybridin paras puoli on siinä, että automatiikan voi antaa aina hoitaa koko helahoidon. Auto vie aina perille ihan älyttömän halvalla ja kulkee kuitenkin mukavasti, oli sitten maali 5 tai 500km päässä.

    Kyllähän tuo Max eDrive säästää vielä lisää mutta sitä pitää melkein oman harkinnan mukaan käyttää. Eli kun tietää että virta riittää perille. Jos sen akun ajaa urveloon ja polttis sen jälkeen käynnistyy se alkaa latailla bensalla akkua kunnes siellä on se Auto eDriven edellyttämä ~10% varausta ja tämä on kaukana hyvästä hyötysuhteesta.



    Mutta jos omasta käytöstä vaikka ajatellaan niin ajelen töihin näilläkin keleillä toiseen suuntaan Max eDrivella motareita myöten 0 kulutuksella ja kotiopäin sitten Auto eDrivella ajellen moottoritien bensalla vaihtaen sitten jonkun matkaa ennen kotia Maxille optimoiden sähkökäytön. +10 asteen kelissä tai lämpimämmässä pääsee sitten jo molempiin suuntiin kokonaan sähköllä. Tuossa tilanteessa motarin ajelu bensalla on taas lisää kulutusta.



    Muilta osinhan tuo Auto eDrive toimii kyllä mainiosti ja osaa hyödyntää molempia voimalinjoja hyvin. Pakkaskeleissäkin kulkee sähköavustettuna ajona hyödyntäen molempia voimalinjoja jos kun akusto on liian kylmä pelkkään sähköajoon. Kulutus huitelee 2-3 litran luokassa...

    Leave a comment:

Working...
X