Originally posted by b mutteri kasa
View Post
Omaan päivittäiskäyttön ajoprofiiliin tuo auto on soveltunut hyvin. Tosin tämä tuli jo ennen hankintaa kokeiltua eli ajelin pelkällä sähköllä koti-työpaikka-koti välin joka on näitä yleisimpiä toistuvia matkoja ja vähän kintaalla meneekö sähköllä. Kuntosalit, kauppareissut ja muut menee, sen tiesi jo ennakkoon. Ja tämäkin sillä oletuksella että kunhan kesäkelit pääsee ja talvikelille oli jo oletus että jos nyt toiseenkin suuntaan pääsee sähköllä.
Tässä on nyt +10tkm ajettu ja keskikulutus koko omistusajalta on 2,7/100km. Alin tankillinen 1,8 ja ylin, jossa vajaan viikon perhereissu, 4,3. Tuossa reissussa oli suuntaansa 260km matkaa ja loput 800km kokonaismatkasta määränpäässä pyörimistä koittaen maksimoida sähköllä ajoa.
Siis eihän tuo fysiikan lakeja riko. Matka-ajossa kulutus on 6 litraa, ehkä karvan ylikin, pelkällä bensalla, sähköllä laskennallinen nolla. Loppu muodostuu voimalinjojen välisestä suhteesta. Eli voi ajatella 2,7 litran keskikulutuksesta että yli puolet on koko käyttöhistorian aikana ajettu sähköllä ja 1,8 litralla 3/4 luokkaa.
Kovasti vähän on tällä pelillä ollut polttoaineen hinnalla väliä. Kuukauden bensat saa edeltäjän eli 535d säästyneillä veroilla (60e/kk) ja kuukauden ajojen hintaero ++2 euron bensalitrallakin olisi nykyiseen kerrosaterian hinnan luokkaa. Ei mitään väliä. Pitkäaikainen määräaikainen sähkösoppari aika sopivasti tuossa syksyllä tehtynä ja veroineen ja siirtoineen alle 12c/kWh. Ei voi valittaa.
Leave a comment: