530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ptikkala
    replied
    Laitatko parametrin mikä muutetaan niin näpäsen itellekkin tuon päälle

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Samaten tuon ajomoodin jos saisi suoraan Eco Pro Individual asentoon.
    Koodaamalla onnistuu.

    Leave a comment:


  • N54
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Max eDriven saa myös aina oletuksena päälle. Mä esim teen näin, koska suurin osa ajosta on nurkkapyöritystä pelkällä sähköllä. Sitten reissuissa navia & Auto eDrivea ja joskus bensalla akunlatausta.
    Ei onnistu ”vanhoissa” autoissa suoraan tuo MAX e:n laitto oletukseksi. Taisi tulla johonkin -20 malleihin vasta tehtaalta tuo vaihtoehto.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Max eDriven saa myös aina oletuksena päälle. Mä esim teen näin, koska suurin osa ajosta on nurkkapyöritystä pelkällä sähköllä. Sitten reissuissa navia & Auto eDrivea ja joskus bensalla akunlatausta.
    Täytyy sanoa, että minulla on Auto eDrive vakiona päällä, ja olen erittäin tyytyväinen sen toimintaan. Mielestäni automatiikka toimii loistavasti. En käytä MAX eDrivea koskaan, koska silloin kun automatiikka kokee parhaaksi käynnistää polttomoottorin, niin yleensä se on myös tarpeen, mm. moottoritiellä. MAX eDrive päällä pelkän sähkömoottorin varassa kun tuo auto ei enää moottoritienopeuksissa varsinaisesti hyökkää eteenpäin.

    Mielestäni tuon hybridin paras puoli on siinä, että automatiikan voi antaa aina hoitaa koko helahoidon. Auto vie aina perille ihan älyttömän halvalla ja kulkee kuitenkin mukavasti, oli sitten maali 5 tai 500km päässä.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Max eDriven saa myös aina oletuksena päälle. Mä esim teen näin, koska suurin osa ajosta on nurkkapyöritystä pelkällä sähköllä. Sitten reissuissa navia & Auto eDrivea ja joskus bensalla akunlatausta.

    Tämä taisi jonkun koodauksen vaatia vai löytyykö valikosta jotain? Samaten tuon ajomoodin jos saisi suoraan Eco Pro Individual asentoon.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Avain noissa olosuhteissa on se Max eDriven päällelaitto. Sillä se suhaa vain sähköllä ja niin pitkälle kuin mehua vain riittää. Käynnistää kyllä bensan mutta vasta käytännössä pedaali lattiassa. Ilmoittaa kyllä Max eDriven kytkettyään että teho ja suorituskyky on madaltunut.
    Max eDriven saa myös aina oletuksena päälle. Mä esim teen näin, koska suurin osa ajosta on nurkkapyöritystä pelkällä sähköllä. Sitten reissuissa navia & Auto eDrivea ja joskus bensalla akunlatausta.

    Leave a comment:


  • Tehari
    replied
    Originally posted by Samu81 View Post
    Täytyypä testailla. Toimin mainitulla tavalla, koska "How To" -videoiden tutoriaalit ohjeistivat maksimaalisen sähkörangen / "efektiivisyyden" saavuttamiseksi.

    Tai sitten otan Länärin monista teslakuskeista mallia; satasen alueella maaseudun puolellakin mennään 80km/h jos on ("liikaa") pakkasta. Voin ottaa adaptiivisella vakkarilla kopin jostakusta niin siinähän mennään jonossa kuin köyhän talon päättömät porsaat konsanaan.

    Sä ostat 7-sarjan plugarin ja sit sillä pitää ajaa päin persettä jottei kulu bensaa ja jotta ajo on mahdollisimman taloudellista... Sulla laskee pelkästään auton arvo kuukaudessa enemmän kun 3-litrasella bensakoneella menee pelkkään polttoaineeseen.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by Samu81 View Post
    Tässä oli akusto latautunut appin mukaan täyteen vasta 6.57 ja lähdin liikkeelle 7.10 eli ymmärtääkseni akustokin oli latausenergian vuoksi edes jollain tavalla lämmin. Samoin esilämmitysajastimen olin laittanut "Lähtö 7.00" kun todellisuudessa lähdin 7.10.

    Auto meni -5 C pakkasessa Länsiväylälle 110km/h mittarinopeuteen saakka mittariston mukaan sähköllä, mutta kun erehdyin painamaan hivenen liikaa kaasua (yli sen sinertävän asteikon) niin polttomoottori käynnistyi eikä suostunut enää sammumaan. Ja tosiaan sähkörange ei vähentynyt juuri mihinkään.

    Vielä työpaikan lähellä lähiöihin tullessani polttomoottori oli ainakin tuon mittaristonäytön mukaan päällä. Vaikka tuolla oli ajeltu hyvä tovi 80-alueella, jopa 60-alueella ja auto oli varmasti lämmin (ajomatkaa takana ~20km).

    Ihmettelen miksi systeemi jättäisi tuossa vaiheessa laskennallisesta 22km rangesta (kotipihassa) näinkin paljon, 6-7km käyttämättä. Varsinkin kun mielestäni tein kaiken juuri niin kuin BMW:n Youtubekanavalla kaltaisiani märkäkorvia opetetaan "How To" -videoilla:

    -Eco Pro
    -Karttaan osoite
    -Auto ladattu täyteen juuri ennen lähtöä
    -Lämmitysajastus päällä
    -Pikkupakkanen

    Onko näihin ollut jotain akkujen ohjelmistojen "recallia" tai päivitystä? Vielä olisi Bemarin omaa "jatkotakuuta" reilu viikko jäljellä.

    Avain noissa olosuhteissa on se Max eDriven päällelaitto. Sillä se suhaa vain sähköllä ja niin pitkälle kuin mehua vain riittää. Käynnistää kyllä bensan mutta vasta käytännössä pedaali lattiassa. Ilmoittaa kyllä Max eDriven kytkettyään että teho ja suorituskyky on madaltunut.



    Tuo pakkanen ei ole ollut ongelma, ladannut ennen liikkeellelähtöä, kabiinin voi vielä lämmittää auton ollessa laturissa niin säästää siltä osin sähköä ajoon (lämppäri on kuitenkin 5kW luokkaa kun laturi maksimissaan 3,7kW eli 1/3 lähtee akusta joka tapauksessa).



    Lataus ennen lähtöä, lämmitys just ennen lähtöä ja Max eDrive on tuossa omassa pelannut sinne 13-14 pakkasasteeseen saakka, 15 asteen tienoilla saattaa ajaa sähköavustettuna polttis pyörien 1km luokkaa, 20 asteen pakkasella 1-2km ja sen jälkeen sähköllä, kovemmassa pakkasessa sitten käytännössä vain sähköavusteista ajoa eli käyttäen molempia voimanlähteitä. Tuota voimalinjan toimintaa voi seurata ajon aikana iDrivesta. Koe tekniikka - eDrive näyttää mitä se touhuaa minäkin ajan hetkenä.



    Tuolla latauksella ennen liikkeellelähtöä on olennainen merkitys. Jos täydellä mutta kylmällä akulla lähtee aamulla liikenteeseen mennään polttis pyörien sähköavustettuna jo jossain 12-13 asteen pakkasissa.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Samu81 View Post
    Täytyypä testailla. Toimin mainitulla tavalla, koska "How To" -videoiden tutoriaalit ohjeistivat maksimaalisen sähkörangen / "efektiivisyyden" saavuttamiseksi.

    Tai sitten otan Länärin monista teslakuskeista mallia; satasen alueella maaseudun puolellakin mennään 80km/h jos on ("liikaa") pakkasta. Voin ottaa adaptiivisella vakkarilla kopin jostakusta niin siinähän mennään jonossa kuin köyhän talon päättömät porsaat konsanaan.

    Äääälä lähde tuohon tollojen sähköautoilijoiden leiriin ollenkaan. Pidetään ajonopeus normaalina ja kabiinissa lämppärit päällä niin kaikilla on kivempaa tienpäällä

    Leave a comment:


  • Samu81
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Mikäli matka on lyhyt ja tuttu niin unohda se navigaattorin ohjastama toiminta ja pakota ajo sähkölle.

    Mikäli sähkörange ei ihan riitä tai on liian kylmä niin aja päinvaston pakotetusti bensalla (keppi sport asennossa / save battery moodi päällä) hetken ja sitten kun tiedät varmaksi, että akku riittää loppumatkaan niin vaihdat pakkosähkölle. Näin pystyt ajamaan akun varmimmin tyhjäksi.

    Auto ja sen järjestelmät ovat kohtuu fiksuja kyllä, mutta valitettavasti itse se on käskytettävä, jotta toimii juuri niinkuin haluaa
    Täytyypä testailla. Toimin mainitulla tavalla, koska "How To" -videoiden tutoriaalit ohjeistivat maksimaalisen sähkörangen / "efektiivisyyden" saavuttamiseksi.

    Tai sitten otan Länärin monista teslakuskeista mallia; satasen alueella maaseudun puolellakin mennään 80km/h jos on ("liikaa") pakkasta. Voin ottaa adaptiivisella vakkarilla kopin jostakusta niin siinähän mennään jonossa kuin köyhän talon päättömät porsaat konsanaan.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Mikäli matka on lyhyt ja tuttu niin unohda se navigaattorin ohjastama toiminta ja pakota ajo sähkölle.

    Mikäli sähkörange ei ihan riitä tai on liian kylmä niin aja päinvaston pakotetusti bensalla (keppi sport asennossa / save battery moodi päällä) hetken ja sitten kun tiedät varmaksi, että akku riittää loppumatkaan niin vaihdat pakkosähkölle. Näin pystyt ajamaan akun varmimmin tyhjäksi.

    Auto ja sen järjestelmät ovat kohtuu fiksuja kyllä, mutta valitettavasti itse se on käskytettävä, jotta toimii juuri niinkuin haluaa

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by Samu81 View Post
    Tässä oli akusto latautunut appin mukaan täyteen vasta 6.57 ja lähdin liikkeelle 7.10 eli ymmärtääkseni akustokin oli latausenergian vuoksi edes jollain tavalla lämmin. Samoin esilämmitysajastimen olin laittanut "Lähtö 7.00" kun todellisuudessa lähdin 7.10.

    Auto meni -5 C pakkasessa Länsiväylälle 110km/h mittarinopeuteen saakka mittariston mukaan sähköllä, mutta kun erehdyin painamaan hivenen liikaa kaasua (yli sen sinertävän asteikon) niin polttomoottori käynnistyi eikä suostunut enää sammumaan. Ja tosiaan sähkörange ei vähentynyt juuri mihinkään.

    Vielä työpaikan lähellä lähiöihin tullessani polttomoottori oli ainakin tuon mittaristonäytön mukaan päällä. Vaikka tuolla oli ajeltu hyvä tovi 80-alueella, jopa 60-alueella ja auto oli varmasti lämmin (ajomatkaa takana ~20km).

    Ihmettelen miksi systeemi jättäisi tuossa vaiheessa laskennallisesta 22km rangesta (kotipihassa) näinkin paljon, 6-7km käyttämättä. Varsinkin kun mielestäni tein kaiken juuri niin kuin BMW:n Youtubekanavalla kaltaisiani märkäkorvia opetetaan "How To" -videoilla:

    -Eco Pro
    -Karttaan osoite
    -Auto ladattu täyteen juuri ennen lähtöä
    -Lämmitysajastus päällä
    -Pikkupakkanen

    Onko näihin ollut jotain akkujen ohjelmistojen "recallia" tai päivitystä? Vielä olisi Bemarin omaa "jatkotakuuta" reilu viikko jäljellä.
    Veikkaisin, että sinulla oli niin paljon nopeutta ja "erehdyin painamaan hivenen liikaa kaasua", että polttomoottorin käynnistäminen oli kylmillä keleillä moottoritiellä tarpeellista, eikä akkua enää työmatkallasi ehtinyt kokonaan käyttämään tyhjäksi.

    Kesällä moottori käynnistyy vähemmän herkästi, tosin moottoritienopeuksissa se lähtee mukaan melko nopeasti silloinkin.

    Leave a comment:


  • Samu81
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Tämä. Ja ainakin 530e menee bensalle heti kun nopeus nousee yli 90 ellei ole Max eDrive eli sähköllä ajelu pakotettuna päällä.
    Tässä oli akusto latautunut appin mukaan täyteen vasta 6.57 ja lähdin liikkeelle 7.10 eli ymmärtääkseni akustokin oli latausenergian vuoksi edes jollain tavalla lämmin. Samoin esilämmitysajastimen olin laittanut "Lähtö 7.00" kun todellisuudessa lähdin 7.10.

    Auto meni -5 C pakkasessa Länsiväylälle 110km/h mittarinopeuteen saakka mittariston mukaan sähköllä, mutta kun erehdyin painamaan hivenen liikaa kaasua (yli sen sinertävän asteikon) niin polttomoottori käynnistyi eikä suostunut enää sammumaan. Ja tosiaan sähkörange ei vähentynyt juuri mihinkään.

    Vielä työpaikan lähellä lähiöihin tullessani polttomoottori oli ainakin tuon mittaristonäytön mukaan päällä. Vaikka tuolla oli ajeltu hyvä tovi 80-alueella, jopa 60-alueella ja auto oli varmasti lämmin (ajomatkaa takana ~20km).

    Ihmettelen miksi systeemi jättäisi tuossa vaiheessa laskennallisesta 22km rangesta (kotipihassa) näinkin paljon, 6-7km käyttämättä. Varsinkin kun mielestäni tein kaiken juuri niin kuin BMW:n Youtubekanavalla kaltaisiani märkäkorvia opetetaan "How To" -videoilla:

    -Eco Pro
    -Karttaan osoite
    -Auto ladattu täyteen juuri ennen lähtöä
    -Lämmitysajastus päällä
    -Pikkupakkanen

    Onko näihin ollut jotain akkujen ohjelmistojen "recallia" tai päivitystä? Vielä olisi Bemarin omaa "jatkotakuuta" reilu viikko jäljellä.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Noin lyhyt matka kannattanee ajaa Max eDrive -ajomoodilla eli pakotettuna pelkällä sähköllä. Länärillä saattaa nopeuden vuoksi pakkasella nähdä polttomoottorin taloudellisemmaksi kuin nopeasti kuluvan sähkön, jos ajaa navilla ja Auto eDrivella.

    Tämä. Ja ainakin 530e menee bensalle heti kun nopeus nousee yli 90 ellei ole Max eDrive eli sähköllä ajelu pakotettuna päällä.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Samu81 View Post
    Kehtaako lainata teidän topicia, ymmärtääkseni käytännössä sama voimalinja?

    Eli hommas G12 -korin seiskan, jolla tänään aamulla ensimmäinen työmatka. Akku täysi, auto seisoo ulkona mutta on esilämmitetty, pakkasta -5 C.

    Työmatka on 21km joista lähiöitä ~2km, Länsiväylää 80/100-rajoituksella 15km ja Kehä 2:sta 5km.

    Toimin kuten olen netistä lukenut:

    -Ajomoodiksi Eco Pro. Ajotavaksi koitan kalibroida rauhallista "+10km/h".
    -Naviin osoite, jotta systeemi osaisi laskea sekä maksimoida matkan akunkäytön.

    Tästä huolimatta auto ajaa polttomoottorilla liki heti kun pääsen Länsiväylälle ja työpaikan pihassa rangea on vielä ylimääräistä 7km

    Mitä teen väärin? Kiitos ja anteeksi :think
    Noin lyhyt matka kannattanee ajaa Max eDrive -ajomoodilla eli pakotettuna pelkällä sähköllä. Länärillä saattaa nopeuden vuoksi pakkasella nähdä polttomoottorin taloudellisemmaksi kuin nopeasti kuluvan sähkön, jos ajaa navilla ja Auto eDrivella.

    Leave a comment:

Working...
X