Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kharon
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 50
    • Espoo

    Originally posted by hezekiel View Post
    Onko E32 kuskin ovilasissa "anti pinch" toiminto? Ikkuna pysähtelee suljettaessa muutaman kerran, pitää nostaa sormi kytkimeltä ja painaa uudestaan niin menee taas pienen pätkän.
    Ei ole sellaisenaan, vaan siinä on virranrajoitus, jonka ajatus on katkaista virta kun lasi tulee yläreunaan.

    Veikkaisin että joko moottorista on teho hukassa tai ikkunan kiskot niin likaiset ettei se tahdo liikkua.

    Tai se ikävin optio: Moottorille menevästä johtosarjasta säikeitä poikki niin paljon ettei virtanen tule perille, lämmittää vain johtoja.

    Nimimerkillä uusi käytetty johtosarja oven sisään ja ikkunakiskojen pesu (huopapintaista kumiahan ne ovat) ja ikkunoiden nousunopeus kaksinkertaistui.

    2 lasia oli pimeänä, kaksi liikkui aika rauhalliseen tahtiin. Johdot poikki ensinmainituissa ja viimeksimainituissa umpilikaiset kiskot ja varmaan säikeitä poikki niissäkin.
    E32 750i, -87
    E32 750il, -89

    Comment

    • Kharon
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 50
      • Espoo

      Originally posted by Bansku View Post
      Kuinkas tuossa 750il ohjaustehostimen pumpussa ne lähdöt menee? Ja onko pumpusta tarkempia speksejä. Paine jne. Sehän nyt ilmeisesti on kuitenkin 2 osainen pumppu. Että onko nuo perälle menevät pelkästään siinä pumpun toisessa puoliskossa. Kerran tälläsessä myös on "hydroboosteri", nestetoiminen jarrutehostin, niin onko se samalla pumpunpuoliskolla käytössä mitä ohjaustehostin? Kun itsellä näillä näkymin lähtee tekniikka vaihtumaan tuosta aivan muuhun niin voinko käyttää toisen tekniikan pumppua, tällä tavoin saisi siistimmän asennuksen eikä tarvitsi kikkailla muuten, vai joutuuko omaa pumppua soveltamaan? Alusta vaihtuu muutenkin normaaliksi niin noi nestelinjat joutaa pois.
      Realoem ei suostu avaamaan juuri sitä kuva missä toi pumppukin on.
      Nimellispaine on 130 baria ja se on kaksipesäinen pumppu josta taaempi menee tosiaan taka-akselille. Etummainen puoliska käyttää jarru- ja ohjaustehostinta.

      Yksi jekku on että paineensäädin koko pumpulle on siellä taka-akselilla, samassa paketissa jossa on korkeudensäädön venttiili, itse pumpussa ei ole minkäänlaisia paineen säätöjä.

      Tuotosta ei ole tietoja minullakaan.
      E32 750i, -87
      E32 750il, -89

      Comment

      • Kharon
        Bimmer Rookie
        • Jan 2010
        • 50
        • Espoo

        Originally posted by Bansku View Post
        Mitä tuollasista 750il edc tolpista voi pyytää, vai onko ns arvottomat. Takatolpat vuotavat aavistuksen iskarin männän juurelta/yläpäästä tolppaa. Eli siis nämä sähkökalikoilla varustetut etu ja takatolpat kyseessä? Kun ehkä nyt kuitenkin taidan kallistua siihen että säädettävän alustan tuohon investoin kun ei pappalookki kiinnosta.
        Ihan ahneudesta on kiinni.

        Yläpäästä vuotava tolppa oli vielä muutama vuosi sitten ~0 arvoinen koska osaamista sen korjaamiseen ei ollut oikein kellään.

        Mutta nyt on Puolassa yritys joka korjaa niitä, koska uusia ei ole enää saanut pitkiin aikoihin.

        Toki ei ole halpaa, mutta onnistuu kuitenkin. Ainakin mainoksessa ja sähköpostissa, kysyin kun itselläkin on yksi vuotava takatolppa hyllyssä.

        Ehjänä useampia satasia/kpl käytettynäkin jos tosi tarvitsija löytyy, EDC-tolpat ovat kovin harvinaisia tällä pohjoisessa.

        Älä ainakaan heitä pois(ellet jo ehtinyt), jos ei muu auta niin minä ostan pois jollain hinnalla kun minulla on yksi E32 missä EDC-tolpat on.
        E32 750i, -87
        E32 750il, -89

        Comment

        • Kharon
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 50
          • Espoo

          Originally posted by MikkoJII View Post
          Toiset vikakoodit tuli kuskinpuolen peilistä:
          31 Mirror's potentiometer, driver's mirror, horizontal
          32 Mirror's potentiometer, driver's mirror, vertical

          Mites tuo peilivika korjataan? Ilmeisesti se moottori paskana kun se liikkuu hieman omituisesti :think
          Lienee vakiovika huonoilla kontakteilla ja siihen tuo asentoanturien vikailmoituksetkin liittyvät.

          Tuo siis on muistipenkkien/peilien ominaisuus, ilman niitä ei ole noita antureitakaan.

          Peili irti (A-pilarin juuresta ämyri/suojamuovi pois, sen alla on kuusiokolo) ja peilin juuresta ulkopuolelta löytyvään moninapaliittimeen kontaktisprayta ja sitten kontakteja suojaavaa öljyä, molemmin puolin.

          Saman johdon toinen pää löytyy oven alareunassa olevasta moninapaliittimestä: Pari ruuvia a-pilarista auki ja liitin alkaa näkyä.

          Jekku on vain siinä että se liitin on lukkiutuva liitin ja se (nostettava) lukkopala on a-tolpan sisällä olevan yhtenäisen kuoren alla, joten pitää kalastaa koko liitin kuorineen ulos pilarista, tuupata kuorta sen verran takaisin pilariin (mieto lukitus 2 klipsillä kyljissä, voi vaatia kikkailua) että näkee lukkopalan ja sitten yläpuolelta ruuvimeisselillä vääntää vähän lukkopalaa ylöspäin että saa koko liittimen auki.

          Peilin johdoille on oma pieni liitin ison moninapaliittimen alareunassa, mutta toki kannattaa tehdä puhdistus ja öljyäminen kaikille nastoille kun ne kerran ovat näkyvissä, molemmin puolin liitintä.

          Liitin kiinni, lukkopala alas ja kuori päälle ja koko paketti takaisin a-tolppaan ja lopuksi ruuvit kiinni, helppo homma.

          Peilin johtosarjan liittimen saaminen oven läpi ehjänä on muuten viheliäinen homma, nimim. kokeiltu on ja 50% onnistui (ja nyt kuskin ovipeili on pimeä). Tehtaalla on ihan varmasti joku erikoistyökalu siihen, sen verran hankalaa se on muuten.
          E32 750i, -87
          E32 750il, -89

          Comment

          • Kharon
            Bimmer Rookie
            • Jan 2010
            • 50
            • Espoo

            Originally posted by Bansku View Post
            Mutta tekeekö puolan poikakaan muutakun purkaa, pesee, maalaa ja uusii tiivisteet. Miksi tätä ei voisi normaali ihminenkään suorittaa jos puolalainenkin tekee. Lähinnä että saako jostain kenties jotain tiivistesarjaa tolppiin vai täytyykö soveltaa? Ja onko noissa nyt jotain niin ihmeellistä että melko spessua puuhastelua. Googletellu alustavasti ja kaikkialla vastauksena samoihin kysymyksiin toi puolan lafka :think
            Täytyy melkein purkaa tolpat pöydälle ja ihmetellä sitten kuinka uusia mitäkin
            Tavallinen hydraulisylinterihän se on. Ne ovat vain tavan autoilijalle aika omituisia kapistuksia.

            Käsittääkseni Puolan miehet ovat teettäneet tiivisteitä, joita ei muuten saa mistään ja tehneet siitä itselleen kilpailuedun. Mutta ellen nyt väärin muista niin sieltä saa niitä tiivisteitäkin, kunhan osaa kysellä.

            BMW:n omat varaosaluettelot pitelevät kovin hiljaista minkään tolppien osien kanssa joten tavan harrastaja ( _o/ ) tipahtaa heti kelkasta.
            E32 750i, -87
            E32 750il, -89

            Comment

            • Kharon
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 50
              • Espoo

              Originally posted by Bansku View Post
              Potilaana m70 koneinen. Onko merkitystä kumminko päin laittaa painepuolen polttoainelinjat? Auto tuli minulle osittain purettuna niin sillä kyselen :think
              Jos haluaa että 2*6-mukisuus säilyy niin silloin pitää olla pa-linjat oikeinpäin: Rakkine nimittäin kulkee kuudella pytylläkin ihan kiltisti vaikka moottoriohjaukseen tulisi joku vika.

              Omalta kohdaltani tällä ei ollu merkitystä kun vika oli hajonnut bensapumppu: Sitä ei moottoriohjaus havaitse mistään kun ei kattejakaan (eikä tietty lambda-antureita) ollut.

              Kokolailla laiskasti kulki mutta kulkipa kuitenkin, pääsin kotiin vajaakoneisella.

              Noin käytännössä: Ei juurikaan merkitystä ja jos EML-vika joskus iskee ja kone sammuu kokonaan, niin voipi vaihtaa letkut ristiin ja matka jatkuu.

              Kaikillahan on pakki mukana aina, eikö?
              E32 750i, -87
              E32 750il, -89

              Comment

              • Kharon
                Bimmer Rookie
                • Jan 2010
                • 50
                • Espoo

                Originally posted by peeämwee View Post
                Mistähän mahtaisi löytää uuden takapaksin tiivisteen e32:seen? Joku vastaava yleistiivistekin kävisi.
                Diileriltä kävin hakemassa omaani.

                51711908443

                Päivän hinta Schmiedmannilla 144e ja vaikka se ei ole halpa, niin uusi tiiviste kestää taas >20 vuotta kunhan ei särje sitä ihan itse.
                E32 750i, -87
                E32 750il, -89

                Comment

                • Kharon
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2010
                  • 50
                  • Espoo

                  Originally posted by Heenri View Post
                  Sitä minä olen miettinytki että ei se voi tuollaista aiheuttaa kun eikö näissä e32 ole ihan normaalia jo se pieni välys siellä simpukassa. Pitää nostaa auto ilmaan ja tutkia lisää. Sen verran tyyriskin on kyllä tuo ohjausvaihde ettei ihan heti tekisi mieli lähtä vaihtamaa.
                  Ratissa asti ei pitäisi tuntua vaikka kuulamutterissa aina pieni välys onkin.

                  Sille on muuten säätöruuvi vaihteen päällä: Omastani on kertaalleen tiukattu ~350t km kohdalla. Pitää vain katsoa ettei tiukkaa liikaa, kulunut vaihde kun on väljempi keskeltä kuin reunoilta ja jos kiristää liikaa niin ratti ei käänny enää reunaan asti sovinnolla.

                  12-mukisessa ko. ruuvi on mukavasti sentin päässä pakosarjan lämpösuojapellistä, suoraan alaspäin. Hiukka hankala säädettävä.

                  Mutta muita potentiaalisia ongelmakohteita:
                  - rattiakselin pitkittäissäädön mutteri löysällä = klappia heti itse akselissa, melkein vakiovika
                  - jarrusatula joka jumittaa, ei tarvitse olla paljoa
                  - väljää tukivarsien /raide- yms. tankojen pallonivelissä (ihan vakiovika tämäkin)
                  E32 750i, -87
                  E32 750il, -89

                  Comment

                  • Kharon
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 50
                    • Espoo

                    Originally posted by holmes View Post
                    750iL pakoputkisto.
                    Hyvää paikkaa mistä hankkia?
                    Kts. sopuhintaan
                    Itse huijasin ja ostin tavallisen mallin putkiston (ei maksanut paljon mitään, niitähän saa), kiikutin sen pakoputkipajalle ja tekivät siihen 12cm lisää pituutta.

                    Olikohan 150e alle asennettuna töineen kaikkineen.

                    Rohkenen epäillä että langin putkistoa ei sen halvemmalla saa ihan helposti.

                    Toki ei ole ihan aito ja alkuperäinen, mutta kun ei ole museolaite niin haitanneeko mitään: Jatko-osuudet kun ovat ihan suoraa putkea, ei ole vaikeata.
                    E32 750i, -87
                    E32 750il, -89

                    Comment

                    • holmes
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2005
                      • 351
                      • Porvoo Connection

                      Originally posted by Kharon View Post
                      Itse huijasin ja ostin tavallisen mallin putkiston (ei maksanut paljon mitään, niitähän saa), kiikutin sen pakoputkipajalle ja tekivät siihen 12cm lisää pituutta.

                      Olikohan 150e alle asennettuna töineen kaikkineen.

                      Rohkenen epäillä että langin putkistoa ei sen halvemmalla saa ihan helposti.

                      Toki ei ole ihan aito ja alkuperäinen, mutta kun ei ole museolaite niin haitanneeko mitään: Jatko-osuudet kun ovat ihan suoraa putkea, ei ole vaikeata.
                      Noin 1ke olisi OEM jos edes riittää tai löytyy, pitää käydä kysymässä Pakoputki Centerissä Hki. Siellä on vanhanliiton putkenliimaaja duunissa. Hakusessa orkkis look vikaan pönttöön.
                      (tuplaneliöt)
                      Sir! I have a plan.

                      Comment

                      • peeämwee
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1822
                        • I sink hell

                        Nyt en ymmärrä miksei absit toimi; ostin oikealle eteen uuden anturin ja putsasin hammaspyörän joka oli ehjä. Rengasta pyörittämällä joku 10km/h ja valo vaan syttyy. Perkule. Nyt en tiedä mitä seuraavaksi. Vihjeitä ohjeita?
                        Käyttis 2022 330e xDrive M sport
                        Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
                        A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
                        http://velkakello.fi/

                        Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                        Comment

                        • energy
                          BTCF Member
                          • May 2003
                          • 1694
                          • Haukipudas, Oulu

                          Originally posted by peeämwee View Post
                          Nyt en ymmärrä miksei absit toimi; ostin oikealle eteen uuden anturin ja putsasin hammaspyörän joka oli ehjä. Rengasta pyörittämällä joku 10km/h ja valo vaan syttyy. Perkule. Nyt en tiedä mitä seuraavaksi. Vihjeitä ohjeita?
                          Otitko huomioon että abs-antureita ja -kehiä on kahta erilaista? 83mm ja 97mm, joten myöskin anturit on näille erit. Tolppa määrää kumpi napa ja anturi siellä pitää olla, ettei nyt vaan ole väärä anturi?
                          :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
                          :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
                          :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

                          Comment

                          • peeämwee
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 1822
                            • I sink hell

                            Originally posted by energy View Post
                            Otitko huomioon että abs-antureita ja -kehiä on kahta erilaista? 83mm ja 97mm, joten myöskin anturit on näille erit. Tolppa määrää kumpi napa ja anturi siellä pitää olla, ettei nyt vaan ole väärä anturi?
                            Enpä ottanut. Kiitos tiedosta. Täytyy selvitellä!
                            Käyttis 2022 330e xDrive M sport
                            Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
                            A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
                            http://velkakello.fi/

                            Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                            https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                            Comment

                            • MikkoJII
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 1807
                              • Lapua

                              Tarkoitus olisi vaihtaa m70 mosan virranjakajien alle tulevat muovikotelot, jotka näkyy ensimmäisessä linkissä

                              Mitenkäs linkissä olevan osan nro. 13 saa vaihdettua?


                              Pyörijän irroituksen jälkeen siinä on ilmeisesti nokka-akselin osanro. 5 vielä edessä? Tarviiko huomioida jotain kun tuon ruuvaa irti?


                              :think
                              E32 750i 11/89

                              Comment

                              • energy
                                BTCF Member
                                • May 2003
                                • 1694
                                • Haukipudas, Oulu

                                Originally posted by MikkoJII View Post
                                Tarkoitus olisi vaihtaa m70 mosan virranjakajien alle tulevat muovikotelot, jotka näkyy ensimmäisessä linkissä

                                Mitenkäs linkissä olevan osan nro. 13 saa vaihdettua?
                                http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=12_1584
                                Osat 11 ja 12 ensin irti...

                                Originally posted by MikkoJII View Post
                                Pyörijän irroituksen jälkeen siinä on ilmeisesti nokka-akselin osanro. 5 vielä edessä? Tarviiko huomioida jotain kun tuon ruuvaa irti?


                                :think
                                ...lisäksi osat 5, 4 ja 3 irti. Suosittelen hankkimaan tuon kuusiokolopultin 5 molemmat uutena, ne on nimittäin melko pehmeät ja vaikka kuin hyvä avain on ne tahtoo nuljaantua jos ei ole ikinä avattu. Itse sain toisen irti ja toinen piti lopulta hakata irti

                                Samalla vaivalla kannattaa myös osien 16, stefat (17) ja tiivisteet (15) vaihtaa uuteen:
                                Last edited by energy; 10-10-2018, 17:19.
                                :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
                                :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
                                :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎