E38 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BeamR
    replied
    Originally posted by shaaka View Post
    Liitin on käytetty irti ja kiinni, eli kyllä sen pitäisi olla kunnossa.
    lepovirrankulutusta ei ole mitattu vielä, mutta eikös tuota mittausta varten pitäisi auton ensin mennä lepoon asti, itselläni jää palamaan tuo P:n valo.
    entäs jos ainoa vika onkin sen P-ledin palaminen?
    on iso ero että kuluttaako se auto 0.3A vai 3A, koska ensimmäisellä vaihtoehdolla akku on tos näk paska jos ei auto käynnisty seuraavana aamuna. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa mikään akku ei jaksa pyöräyttää konetta enää seuraavana aamuna.

    Eli ratkaistaan yksi ongelma kerrallaan, ja nyt pitäisi tietää se lepovirrankulutus (tai oletettu lepovirrankulutus, mikä tahansa mikä on sen 16min jälkeen).

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by BeamR View Post
    eli sitä lepovirrankulutusta ei ole mitattu?
    onko se virtalukon pohjan liitin kunnolla kiinni?

    jos se akku on hyvä ja silti varaus menee päivässä niin huonoksi ettei edes lähde pyörittämään, niin virrankulutuksen pitäisi olla tosi kovaa luokkaa, esim jos virrankulutus on 1A/tunti (joka on paljon), niin vuorokaudessa menisi 24Ah, ja silti sen pitäisi kyllä pyörähtää vielä jos on täysi 100Ah akku.
    Eli kuvauksen perusteella virtaa pitää kulua paljon.
    Hyvä pointti. Ei taida tyhjentyä täysi akku vaikka auto ei nukkuisi yön aikana.

    Leave a comment:


  • shaaka
    replied
    Originally posted by BeamR View Post
    eli sitä lepovirrankulutusta ei ole mitattu?
    onko se virtalukon pohjan liitin kunnolla kiinni?

    jos se akku on hyvä ja silti varaus menee päivässä niin huonoksi ettei edes lähde pyörittämään, niin virrankulutuksen pitäisi olla tosi kovaa luokkaa, esim jos virrankulutus on 1A/tunti (joka on paljon), niin vuorokaudessa menisi 24Ah, ja silti sen pitäisi kyllä pyörähtää vielä jos on täysi 100Ah akku.
    Eli kuvauksen perusteella virtaa pitää kulua paljon.
    Liitin on käytetty irti ja kiinni, eli kyllä sen pitäisi olla kunnossa.
    lepovirrankulutusta ei ole mitattu vielä, mutta eikös tuota mittausta varten pitäisi auton ensin mennä lepoon asti, itselläni jää palamaan tuo P:n valo.

    Leave a comment:


  • BeamR
    replied
    Originally posted by shaaka View Post
    -Moottori käynnissä latausjännite pyörii 13.90-14.10 väliltä
    -Auto ei mene taaskaan lepotilaan, vaan "p" valo jää palamaan taas 16min jälkeen.
    -Tällä hetkellä on 2 akkua, joita molempia pyöritellyt tässä laturin ja auton välillä, toisaalta molemmat akut on käytettyjä, niin voihan vika niissäkin olla.

    Itse uskoisin perimmäisen syyn olevan tuo, ettei mene lepotilaan ja sen takia syö tuota virtaa. Yhdessä vaiheessa, kun ronklasin virtalukon pohjan johtoa irti ja kiinni, niin meni nukkumaan muutamana päivänä, sen jälkeen jäi taas hereille.

    Joo, ymmärrän että tulee melko epäselvää tekstiä, varsinkin kun pyörittelen kahdessa eri ketjussa, mutta ajattelin, että eri ihmisiä saattaa seurata vain toista ketjua, niin laitoin molempiin.
    eli sitä lepovirrankulutusta ei ole mitattu?
    onko se virtalukon pohjan liitin kunnolla kiinni?

    jos se akku on hyvä ja silti varaus menee päivässä niin huonoksi ettei edes lähde pyörittämään, niin virrankulutuksen pitäisi olla tosi kovaa luokkaa, esim jos virrankulutus on 1A/tunti (joka on paljon), niin vuorokaudessa menisi 24Ah, ja silti sen pitäisi kyllä pyörähtää vielä jos on täysi 100Ah akku.
    Eli kuvauksen perusteella virtaa pitää kulua paljon.

    Leave a comment:


  • shaaka
    replied
    Originally posted by BeamR View Post
    Mä lueskelin noita aikaisempia posteja, ja en nyt ymmärrä miksi mittailet akun jännitettä (Voltit) moottori sammuksissa, kun varsinainen ongelma on virrankulutus (eli ampeerit)? kennovikainen akku toimii vähän miten sattuu eikä jaksa pitää varausta kovin pitkään, vaikka heti latauksen jälkeen näyttääkin ihan ok:lta.

    Eli:
    - moottori käynnissä latausjännitteen tulee olla 13.6V tai enemmän; tällöin järjestelmä lataa ja sen puolesta ok
    - moottori sammuksissa akun varaus hiipuu hissukseen, ampeerit putoaa lepokulutuksen mukaisesti alas, ja nimenomaan tuo lepokulutus pitää mitata, EI AKUN JÄNNITE.

    Eli yleismittari käteen, ampeerimittaus valikosta, miinusnapa irti akusta, testeri akun miinusnavan ja auton miinuskaapelin väliin. Jos kulutus on jotain 0.0xA -luokkaa LEPOTILASSA, niin kaikki lienee ok. Jos kulutus on Ampeeriluokkaa tai vaikka 0.5A, niin silloin jokin syö sitä akkua.

    Itse veikkaan, että sulla on niin hemmetin huono akku, että se ei jaksa kerätä varausta, tai vaihtoehtoisesti se ei jaksa luovuttaa varausta (ongelma ei siis ole lepovirrankulutus, vaan akun huono kunto).
    Mulla kävi E38:n kanssa niin, että 2013 elokuussa ostin uuden sznajder (tms mikä perkele nyt olikaan) 110A akun seiskaan, ja keväällä se oli niin tööt, että se ei enää ottanut eikä antanut kunnolla varausta: kun sen latasi "täyteen"; niin seuraavana aamuna auto ei enää jaksanut käynnistyä.

    Ratkaisu: täysin uusi laatuakku (Bosch) -> ongelma poistui.
    -Moottori käynnissä latausjännite pyörii 13.90-14.10 väliltä
    -Auto ei mene taaskaan lepotilaan, vaan "p" valo jää palamaan taas 16min jälkeen.
    -Tällä hetkellä on 2 akkua, joita molempia pyöritellyt tässä laturin ja auton välillä, toisaalta molemmat akut on käytettyjä, niin voihan vika niissäkin olla.

    Itse uskoisin perimmäisen syyn olevan tuo, ettei mene lepotilaan ja sen takia syö tuota virtaa. Yhdessä vaiheessa, kun ronklasin virtalukon pohjan johtoa irti ja kiinni, niin meni nukkumaan muutamana päivänä, sen jälkeen jäi taas hereille.

    Joo, ymmärrän että tulee melko epäselvää tekstiä, varsinkin kun pyörittelen kahdessa eri ketjussa, mutta ajattelin, että eri ihmisiä saattaa seurata vain toista ketjua, niin laitoin molempiin.

    Leave a comment:


  • BeamR
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post
    Tämä on nyt hienoa, kun kahteen topikkiin kirjoitetaan näitä saman kysyjän juttuja,
    Tätä se nyt on kun kysyjä olettaa että vastauksia pitää saada samalla sekunnilla kun itse painaa submittia.

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by BeamR View Post
    Mä lueskelin noita aikaisempia posteja, ja en nyt ymmärrä miksi mittailet akun jännitettä (Voltit) moottori sammuksissa, kun varsinainen ongelma on virrankulutus (eli ampeerit)? kennovikainen akku toimii vähän miten sattuu eikä jaksa pitää varausta kovin pitkään, vaikka heti latauksen jälkeen näyttääkin ihan ok:lta.

    Eli:
    - moottori käynnissä latausjännitteen tulee olla 13.6V tai enemmän; tällöin järjestelmä lataa ja sen puolesta ok
    - moottori sammuksissa akun varaus hiipuu hissukseen, ampeerit putoaa lepokulutuksen mukaisesti alas, ja nimenomaan tuo lepokulutus pitää mitata, EI AKUN JÄNNITE.

    Eli yleismittari käteen, ampeerimittaus valikosta, miinusnapa irti akusta, testeri akun miinusnavan ja auton miinuskaapelin väliin. Jos kulutus on jotain 0.0xA -luokkaa LEPOTILASSA, niin kaikki lienee ok. Jos kulutus on Ampeeriluokkaa tai vaikka 0.5A, niin silloin jokin syö sitä akkua.

    Itse veikkaan, että sulla on niin hemmetin huono akku, että se ei jaksa kerätä varausta, tai vaihtoehtoisesti se ei jaksa luovuttaa varausta (ongelma ei siis ole lepovirrankulutus, vaan akun huono kunto).
    Mulla kävi E38:n kanssa niin, että 2013 elokuussa ostin uuden sznajder (tms mikä perkele nyt olikaan) 110A akun seiskaan, ja keväällä se oli niin tööt, että se ei enää ottanut eikä antanut kunnolla varausta: kun sen latasi "täyteen"; niin seuraavana aamuna auto ei enää jaksanut käynnistyä.

    Ratkaisu: täysin uusi laatuakku (Bosch) -> ongelma poistui.
    Tämä on nyt hienoa, kun kahteen topikkiin kirjoitetaan näitä saman kysyjän juttuja, mutta itsekin olen sitä mieltä, että akun kunto pitäisi ensiksi tarkistaa. Erityisen helppoa on todeta akun kunto ihan jännitteenkin avulla siten, että sammuttaa auton, jättää vaikka ajovalot ja pitkät päälle ja menee konttiin seuraamaan akun jännitteen kehitystä. Jos jännite putoaa nopeasti 9 volttiin, on yksi akun kennoista mennyt entiseksi ja silloin se ei pysty varaamaan kovin paljoa sähköä, eikä kestä kuormaa. Hetkellisesti akku voi kuitenkin näyttää täyttä 12 volttia latauksen jälkeen.

    Jos vika on akussa, niin uudeksi akuksi suosittelen esim. Varta Silver Dynamicia 100 amppeerisena, jos normaali lyijyakku riittää, eikä tarvita hyytelöä.

    Leave a comment:


  • BeamR
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Pihtivirtamittari ehkä helpompi. Pitäisi kuitenkin odottaa sen 16 minuuttia luukut kiinni jotta näkee mihin tippuu.
    aivan oikein, hyvä huomio tuo 16min odotusaika: se tosiaan on muistettava odottaa.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Pihtivirtamittari ehkä helpompi. Pitäisi kuitenkin odottaa sen 16 minuuttia luukut kiinni jotta näkee mihin tippuu.

    Leave a comment:


  • BeamR
    replied
    Originally posted by shaaka View Post
    Kerkesi pari päivää lepotila toimia ja nyt ei enään toiminut. Ei mitään käryä, mistä voisi johtua, virtalukon pohjan johto irti ja ei merkitystä, kontin sulakkeet käyty läpi yms. Täytyy huomenna käydä konepellin alta sulakkeet läpi.

    Alkaa hiljalleen tippua oljenkorret, voiko tuo lukon pohja silti olla aiheuttajana, vaikka nykäsee johdon irti?
    Mä lueskelin noita aikaisempia posteja, ja en nyt ymmärrä miksi mittailet akun jännitettä (Voltit) moottori sammuksissa, kun varsinainen ongelma on virrankulutus (eli ampeerit)? kennovikainen akku toimii vähän miten sattuu eikä jaksa pitää varausta kovin pitkään, vaikka heti latauksen jälkeen näyttääkin ihan ok:lta.

    Eli:
    - moottori käynnissä latausjännitteen tulee olla 13.6V tai enemmän; tällöin järjestelmä lataa ja sen puolesta ok
    - moottori sammuksissa akun varaus hiipuu hissukseen, ampeerit putoaa lepokulutuksen mukaisesti alas, ja nimenomaan tuo lepokulutus pitää mitata, EI AKUN JÄNNITE.

    Eli yleismittari käteen, ampeerimittaus valikosta, miinusnapa irti akusta, testeri akun miinusnavan ja auton miinuskaapelin väliin. Jos kulutus on jotain 0.0xA -luokkaa LEPOTILASSA, niin kaikki lienee ok. Jos kulutus on Ampeeriluokkaa tai vaikka 0.5A, niin silloin jokin syö sitä akkua.

    Itse veikkaan, että sulla on niin hemmetin huono akku, että se ei jaksa kerätä varausta, tai vaihtoehtoisesti se ei jaksa luovuttaa varausta (ongelma ei siis ole lepovirrankulutus, vaan akun huono kunto).
    Mulla kävi E38:n kanssa niin, että 2013 elokuussa ostin uuden sznajder (tms mikä perkele nyt olikaan) 110A akun seiskaan, ja keväällä se oli niin tööt, että se ei enää ottanut eikä antanut kunnolla varausta: kun sen latasi "täyteen"; niin seuraavana aamuna auto ei enää jaksanut käynnistyä.

    Ratkaisu: täysin uusi laatuakku (Bosch) -> ongelma poistui.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by shaaka View Post
    Kerkesi pari päivää lepotila toimia ja nyt ei enään toiminut. Ei mitään käryä, mistä voisi johtua, virtalukon pohjan johto irti ja ei merkitystä, kontin sulakkeet käyty läpi yms. Täytyy huomenna käydä konepellin alta sulakkeet läpi.

    Alkaa hiljalleen tippua oljenkorret, voiko tuo lukon pohja silti olla aiheuttajana, vaikka nykäsee johdon irti?
    Ei se enään silloin ole syyllinen.

    Leave a comment:


  • shaaka
    replied
    Kerkesi pari päivää lepotila toimia ja nyt ei enään toiminut. Ei mitään käryä, mistä voisi johtua, virtalukon pohjan johto irti ja ei merkitystä, kontin sulakkeet käyty läpi yms. Täytyy huomenna käydä konepellin alta sulakkeet läpi.

    Alkaa hiljalleen tippua oljenkorret, voiko tuo lukon pohja silti olla aiheuttajana, vaikka nykäsee johdon irti?

    Leave a comment:


  • Noxman
    replied
    Originally posted by BeamR View Post
    edellä mainitun arvauksen lisäksi voisi vikakoodeja odotellessa ravistella hihasta lisäarvontana rikkinäisen solenoidin, hajonneen virtalukon pohjan, ja avaimesta hajonneen sirun (kuten naapurille kävi keväällä).

    ootko kokeillut toista avainta?
    Nämä kävi myös itsellä mielessä. Yritetty toisella avaimella myös, oireenkuvaus sama.

    Originally posted by ihi View Post
    Onko facelift ja varustettu kahdella akulla?
    Pre-facelift(eli -96) ja yhdellä akulla.


    PS. INPA:lla ei voinut synkata DME-EWS:än taulukkoa, muistanko oikein? En ole nimittäin DIS:iä saanut ikinä toimimaan kun pitäisi olla ADS-moodissa että pääsee moottorinohjaukseen kiinni.

    EDIT: Noniin, nyt on käyty inpalla lukemassa. Moottorin ohjauksissa oli kummassakin yksi koodi supply voltagesta(jännite käynyt liian alhaisena), EML:ssä 3 communication error koodia ja EWS sanoi että No response from control unit, program will be stopped eli sinne ei päässyt käsiksi.

    Oli näköjään taas purkanut akkua joten käyn uudestaan koittamassa kun akku on enemmän latautunut. Missä EWS:n boksi on(Vastataan itselle: Hanskalokeron takana 3/97 saakka ja siitä eteenpäin ohjauspilarin alla) ja mihin napoihin pitäisi tulla ja lähteä jännite IGNITION ON-asennossa?
    Last edited by Noxman; 01-11-2014, 12:16. Reason: Juoni tihenee...

    Leave a comment:


  • BeamR
    replied
    Originally posted by transporter1 View Post
    Kato edestä reaktiotangot ennenku alat vaihtaan tukivarsia.Ei maksa paljon ja helppo vaihtaa. Ja halpaa maalaria ei olekkaan.
    Simppa
    ehdotat siis tukivarsien vaihtoa ennen kuin alkaa vaihtamaan tukivarsia

    Originally posted by transporter1 View Post
    Eiks tossa oo avaimessa lastu? Laita starttinappula jos haluut päästä helpolla...
    Simppa
    no miten tämä liittyy millään tavalla rikkinäiseen virtalukon pohjaan?
    Originally posted by transporter1 View Post
    Yleensä pitäis kyllä ladata päälle 13 volttia... Ja ampeerimittarilla kyllä yleensä katotaan lataako...
    ja ampeerimittarin noille arvoille saa... Vai riittäiskö että jos voltit on alle 13.5 niin eiköhän laturin päässä ole jotain häikkää.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by transporter1 View Post
    Yleensä pitäis kyllä ladata päälle 13 volttia... Ja ampeerimittarilla kyllä yleensä katotaan lataako...
    Ja virtaa ei muodostu ilman jännitettä eikä ihan joka pojan kotitarpeista löydy DC virtamittaria joka näyttäis virran 140A asti

    Leave a comment:

Working...
X