Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    Originally posted by shaaka View Post
    Lisää päivtystä, ongelma ei ratkennut vieläkään. Tänään tuli akku latingista ja kestihän se muutaman tunnin. Nyt on kontista revitty kaikki paitsi yks sulake pois, sekin on tietääkseni jaettuna keskuslukituksen + thiefproofing systemin kanssa.

    Jos ei mene vieläkään nukkumaan, niin vika on jossain muualla. Nyt kun vähäisellä akulla istuskelin sisällä ja tutkin paikkoja, niin huomasin avaimen ottaessani pois, että valot vilkkui niin kauan, kunnes iskin avaimen takasin sisään -> käytin virrat ja pois. Vaikuttaisiko tuo korimoduulilta vai mikä ikinä lieneekään?

    Mitä muuta tulee porukalle mieleen tutkia, kunnes saan mittarin kouraan ja ihan lukemia ihmettelemään? Jossakin neuvottiin ottamaan pwm tuulettimen johto irti.

    Olisi tosiaan ihan mukava saada toimimaan vehje. Laturin en usko olevan rikki, kun akun laitettua kiinni, mittaristo ilmoitti 12.2v, pienen ajelun jälkeen näytti 12.4-12.6v, eli kyllä se jonkin verran latasi tuota.

    Kaivattaisiin apua ja kiitoksia etukäteen!
    Mitenkäs virtalukonpohja? Koitappa miten käy kun sen töpselin irroittaa.

    Comment

    • Doni666
      Bimmer Rookie
      • Mar 2009
      • 168
      • Kotka

      Originally posted by shaaka View Post
      Laturin en usko olevan rikki, kun akun laitettua kiinni, mittaristo ilmoitti 12.2v, pienen ajelun jälkeen näytti 12.4-12.6v, eli kyllä se jonkin verran latasi tuota.

      Kaivattaisiin apua ja kiitoksia etukäteen!
      Mitä se ajon aikana näytti jännitteeksi?
      1995 E38 740iAL
      1994 E38 740iA
      2004 E61 530d touring
      1989 Nissan 200SX S13
      1981 Datsun Sunny B310

      Comment

      • Jukka K
        Bimmer Rookie
        • Jan 2004
        • 157

        Originally posted by MetalmaN View Post
        itse vedin sen boksin kautta jossa on moottorin ohjaus ja muutama muu äly loota.
        pohjalla on soppelisti reikäkin matkustajan jalkatilaan..

        irroitat moottorin ohjauksen ja muut purkit edestä pois ja jalkatilasta irroittaa sen mustan muovin niin muistaakseni sieltä näkyi ulostulo.
        OK, kiitos vihjeestä. Onko mitään riskiä purkaa nuo moottorin ojhauspurkin ja muut pois ja asentaa takaisin ?

        Comment

        • Noxman
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 136
          • Kokkola

          Ongelmana on 750iL joka ei starttaa.

          Virrat tulee ja kaikki sähkölaitteet toimii ok mutta starttiasennossa ei sano mitään. Ei edes solenoidi äännähdä tai valot himmene.
          Akku oli tyhjä mutta nyttemmin ladattu täyteen ja samat oireet.

          INPA käytössä joten huomenna saatte lisää tietoa, tämä nyt näin esitunnusteluna.

          Oma arvaus on että EWS-DME on hukannut synkan? Muita ideoita?
          - E32 735iA - E38 750iAL -

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            Originally posted by Noxman View Post
            Ongelmana on 750iL joka ei starttaa.

            Virrat tulee ja kaikki sähkölaitteet toimii ok mutta starttiasennossa ei sano mitään. Ei edes solenoidi äännähdä tai valot himmene.
            Akku oli tyhjä mutta nyttemmin ladattu täyteen ja samat oireet.

            INPA käytössä joten huomenna saatte lisää tietoa, tämä nyt näin esitunnusteluna.

            Oma arvaus on että EWS-DME on hukannut synkan? Muita ideoita?
            edellä mainitun arvauksen lisäksi voisi vikakoodeja odotellessa ravistella hihasta lisäarvontana rikkinäisen solenoidin, hajonneen virtalukon pohjan, ja avaimesta hajonneen sirun (kuten naapurille kävi keväällä).

            ootko kokeillut toista avainta?
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • ihi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 243
              • Kota

              Originally posted by Noxman View Post
              Ongelmana on 750iL joka ei starttaa.

              Virrat tulee ja kaikki sähkölaitteet toimii ok mutta starttiasennossa ei sano mitään. Ei edes solenoidi äännähdä tai valot himmene.
              Akku oli tyhjä mutta nyttemmin ladattu täyteen ja samat oireet.

              INPA käytössä joten huomenna saatte lisää tietoa, tämä nyt näin esitunnusteluna.

              Oma arvaus on että EWS-DME on hukannut synkan? Muita ideoita?
              Onko facelift ja varustettu kahdella akulla?

              Comment

              • transporter1
                Newbiemmer
                • Sep 2014
                • 24
                • Tuusula

                Originally posted by Tatsga View Post
                Kesärenkaat 225 ja 255 18" M-parallerspokeilla(pilot sportit 2006 leimoilla, pintaa on vielä ku uusissa, kivikovat). Vetelee suomen teillä ku perkeleet... Pätkäajo kaupungissa todennäköisesti alustalle melko paljon rankempaa ku pitkän matkan ajaminen niin selittäis miks on tukivarret väljänä. Kilsat pitänee paikkansa koska muuten tota olis ruuvattu joka toinen vuosi ennen huoltoa/katsastusta tai vaihtoehtosesti merkkihuollossa olisivat merkanneet pienemmät kilsat ja ruuvattu ennen myyntiä(tosin katsastussetä olis saattanut puuttua tuohon viime vuonna ku leimalapussa n.65tkm). Etutukivarsien takakumit ilmeisesti kovettuneet ku 90km/h on aivan lievä täristys.
                Kato edestä reaktiotangot ennenku alat vaihtaan tukivarsia.Ei maksa paljon ja helppo vaihtaa. Ja halpaa maalaria ei olekkaan.
                Simppa
                Last edited by transporter1; 31-10-2014, 22:35.

                Comment

                • transporter1
                  Newbiemmer
                  • Sep 2014
                  • 24
                  • Tuusula

                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  Mitenkäs virtalukonpohja? Koitappa miten käy kun sen töpselin irroittaa.
                  Eiks tossa oo avaimessa lastu? Laita starttinappula jos haluut päästä helpolla...
                  Simppa
                  Last edited by transporter1; 31-10-2014, 22:40.

                  Comment

                  • transporter1
                    Newbiemmer
                    • Sep 2014
                    • 24
                    • Tuusula

                    Originally posted by Doni666 View Post
                    Mitä se ajon aikana näytti jännitteeksi?
                    Yleensä pitäis kyllä ladata päälle 13 volttia... Ja ampeerimittarilla kyllä yleensä katotaan lataako...
                    Last edited by transporter1; 31-10-2014, 22:45.

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8262
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      Originally posted by transporter1 View Post
                      Yleensä pitäis kyllä ladata päälle 13 volttia... Ja ampeerimittarilla kyllä yleensä katotaan lataako...
                      Ja virtaa ei muodostu ilman jännitettä eikä ihan joka pojan kotitarpeista löydy DC virtamittaria joka näyttäis virran 140A asti
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        Originally posted by transporter1 View Post
                        Kato edestä reaktiotangot ennenku alat vaihtaan tukivarsia.Ei maksa paljon ja helppo vaihtaa. Ja halpaa maalaria ei olekkaan.
                        Simppa
                        ehdotat siis tukivarsien vaihtoa ennen kuin alkaa vaihtamaan tukivarsia

                        Originally posted by transporter1 View Post
                        Eiks tossa oo avaimessa lastu? Laita starttinappula jos haluut päästä helpolla...
                        Simppa
                        no miten tämä liittyy millään tavalla rikkinäiseen virtalukon pohjaan?
                        Originally posted by transporter1 View Post
                        Yleensä pitäis kyllä ladata päälle 13 volttia... Ja ampeerimittarilla kyllä yleensä katotaan lataako...
                        ja ampeerimittarin noille arvoille saa... Vai riittäiskö että jos voltit on alle 13.5 niin eiköhän laturin päässä ole jotain häikkää.
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • Noxman
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2004
                          • 136
                          • Kokkola

                          Originally posted by BeamR View Post
                          edellä mainitun arvauksen lisäksi voisi vikakoodeja odotellessa ravistella hihasta lisäarvontana rikkinäisen solenoidin, hajonneen virtalukon pohjan, ja avaimesta hajonneen sirun (kuten naapurille kävi keväällä).

                          ootko kokeillut toista avainta?
                          Nämä kävi myös itsellä mielessä. Yritetty toisella avaimella myös, oireenkuvaus sama.

                          Originally posted by ihi View Post
                          Onko facelift ja varustettu kahdella akulla?
                          Pre-facelift(eli -96) ja yhdellä akulla.


                          PS. INPA:lla ei voinut synkata DME-EWS:än taulukkoa, muistanko oikein? En ole nimittäin DIS:iä saanut ikinä toimimaan kun pitäisi olla ADS-moodissa että pääsee moottorinohjaukseen kiinni.

                          EDIT: Noniin, nyt on käyty inpalla lukemassa. Moottorin ohjauksissa oli kummassakin yksi koodi supply voltagesta(jännite käynyt liian alhaisena), EML:ssä 3 communication error koodia ja EWS sanoi että No response from control unit, program will be stopped eli sinne ei päässyt käsiksi.

                          Oli näköjään taas purkanut akkua joten käyn uudestaan koittamassa kun akku on enemmän latautunut. Missä EWS:n boksi on(Vastataan itselle: Hanskalokeron takana 3/97 saakka ja siitä eteenpäin ohjauspilarin alla) ja mihin napoihin pitäisi tulla ja lähteä jännite IGNITION ON-asennossa?
                          Last edited by Noxman; 01-11-2014, 13:16. Reason: Juoni tihenee...
                          - E32 735iA - E38 750iAL -

                          Comment

                          • shaaka
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2013
                            • 59
                            • Jyväskylä

                            Kerkesi pari päivää lepotila toimia ja nyt ei enään toiminut. Ei mitään käryä, mistä voisi johtua, virtalukon pohjan johto irti ja ei merkitystä, kontin sulakkeet käyty läpi yms. Täytyy huomenna käydä konepellin alta sulakkeet läpi.

                            Alkaa hiljalleen tippua oljenkorret, voiko tuo lukon pohja silti olla aiheuttajana, vaikka nykäsee johdon irti?

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              Originally posted by shaaka View Post
                              Kerkesi pari päivää lepotila toimia ja nyt ei enään toiminut. Ei mitään käryä, mistä voisi johtua, virtalukon pohjan johto irti ja ei merkitystä, kontin sulakkeet käyty läpi yms. Täytyy huomenna käydä konepellin alta sulakkeet läpi.

                              Alkaa hiljalleen tippua oljenkorret, voiko tuo lukon pohja silti olla aiheuttajana, vaikka nykäsee johdon irti?
                              Ei se enään silloin ole syyllinen.

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                Originally posted by shaaka View Post
                                Kerkesi pari päivää lepotila toimia ja nyt ei enään toiminut. Ei mitään käryä, mistä voisi johtua, virtalukon pohjan johto irti ja ei merkitystä, kontin sulakkeet käyty läpi yms. Täytyy huomenna käydä konepellin alta sulakkeet läpi.

                                Alkaa hiljalleen tippua oljenkorret, voiko tuo lukon pohja silti olla aiheuttajana, vaikka nykäsee johdon irti?
                                Mä lueskelin noita aikaisempia posteja, ja en nyt ymmärrä miksi mittailet akun jännitettä (Voltit) moottori sammuksissa, kun varsinainen ongelma on virrankulutus (eli ampeerit)? kennovikainen akku toimii vähän miten sattuu eikä jaksa pitää varausta kovin pitkään, vaikka heti latauksen jälkeen näyttääkin ihan ok:lta.

                                Eli:
                                - moottori käynnissä latausjännitteen tulee olla 13.6V tai enemmän; tällöin järjestelmä lataa ja sen puolesta ok
                                - moottori sammuksissa akun varaus hiipuu hissukseen, ampeerit putoaa lepokulutuksen mukaisesti alas, ja nimenomaan tuo lepokulutus pitää mitata, EI AKUN JÄNNITE.

                                Eli yleismittari käteen, ampeerimittaus valikosta, miinusnapa irti akusta, testeri akun miinusnavan ja auton miinuskaapelin väliin. Jos kulutus on jotain 0.0xA -luokkaa LEPOTILASSA, niin kaikki lienee ok. Jos kulutus on Ampeeriluokkaa tai vaikka 0.5A, niin silloin jokin syö sitä akkua.

                                Itse veikkaan, että sulla on niin hemmetin huono akku, että se ei jaksa kerätä varausta, tai vaihtoehtoisesti se ei jaksa luovuttaa varausta (ongelma ei siis ole lepovirrankulutus, vaan akun huono kunto).
                                Mulla kävi E38:n kanssa niin, että 2013 elokuussa ostin uuden sznajder (tms mikä perkele nyt olikaan) 110A akun seiskaan, ja keväällä se oli niin tööt, että se ei enää ottanut eikä antanut kunnolla varausta: kun sen latasi "täyteen"; niin seuraavana aamuna auto ei enää jaksanut käynnistyä.

                                Ratkaisu: täysin uusi laatuakku (Bosch) -> ongelma poistui.
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎