Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Originally posted by ihi View Post
    Pintakaasulla ja ylämäkeen "nypytys" sekä siihen liittyvä ääni voi olla luistava turbiinilukko myöskin.

    Seuraavaksi kun käytät piuhassa, niin katso lootan koodit kanssa.
    Ei ollut vikakoodeja lootassakaan, eikä vian luonne oikein perstuntumalta vaikuta laatikkovialta. En toki lupaa, mutta epäilen silti.

    Tänään kun autolla ajelin, menomatkalla ei ollut mitään ongelmia, mutta paluumatkalla jossain kohtaa alkoi taas oireilla. Oireilu on tosi lievää ja sen tosiaan parhaiten toteaa jyrkemmässä ylämäessä. Oireilu (silloin kun sitä tapahtuu), on täysin säännöllistä. Aivan kuin jokin säätö menisi pieleen ja moottorinohjaus yrittää sitä korjata. Oireiluun liittyy myös eräänlainen booaava ääni, joka kuuluu vaimeasti kabiiniin ja sen voi tuntea pienenä nypytyksenä, mutta todella lievänä sellaisena. Epäilen toistaiseksi jonkinlaista anturivikaa (vaikka koodeja ei olekaan), koska mekaaninen vika tuskin olisi niin säännöllinen, silloin kun sitä tapahtuu.
    Last edited by Ramzez; 31-03-2015, 16:50.

    Comment

    • okko
      BTCF Honorary Member
      • Apr 2005
      • 1766
      • Honkajoki

      laitan panoksen laatikkovialle. Momentinmuunnin, tai venttiilikoneistossa vuotava venttiili. Mikä laatikko sulla?
      When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

      Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Originally posted by okko View Post
        laitan panoksen laatikkovialle. Momentinmuunnin, tai venttiilikoneistossa vuotava venttiili. Mikä laatikko sulla?
        Todennäköisesti ZF 5HP24. Täytyy varmaan ottaa aikalisä tuon vian selvittämisen suhteen, kun potentiaalisia vikapaikkoja on niin monta. Laatikko ei ainakaan vielä ole vikakoodeja pukannut ja se on kyllä toiminut moitteettomasti. Öljyvuotojakaan en ole havainnut.

        Comment

        • jakeluvesimies
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2010
          • 2726
          • On the road @ Laplandia

          Millä kierroksilla tuo sanotaan ominaisuus esiintyy ylämäessä?

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Originally posted by jakeluvesimies View Post
            Millä kierroksilla tuo sanotaan ominaisuus esiintyy ylämäessä?
            Melkolailla siinä 1850-2200 kierroksen paikkeilla. Turbiini siis ainakin lähtökohtaisesti lukittuu, kun 100 km/h nopeudessa kierrokset ovat 1850. Kierrokset eivät myöskään tuon "nypyttelyn" seurauksena heilahtele. Oireilu on niin pientä, että vian havaitsemiseksi pitää olla aika hereillä ja kanssamatkustajat sitä tuskin huomaisivat.

            Comment

            • okko
              BTCF Honorary Member
              • Apr 2005
              • 1766
              • Honkajoki

              Originally posted by Ramzez View Post
              Todennäköisesti ZF 5HP24. Täytyy varmaan ottaa aikalisä tuon vian selvittämisen suhteen, kun potentiaalisia vikapaikkoja on niin monta. Laatikko ei ainakaan vielä ole vikakoodeja pukannut ja se on kyllä toiminut moitteettomasti. Öljyvuotojakaan en ole havainnut.
              Ei tullut yhtäkään koodia laatikosta koko vian aikana.
              When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

              Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

              Comment

              • FinCode
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 470
                • Savo

                Herra katsastusherra aikansa kollegansa kera takarenkaita väänneltyään löysi diagnoosin "takimmainen ylätukivarsi ulkopää välyksellinen."

                Ollakko ko. palikka siis kuvassa osanro. 17? http://realoem.com/bmw/showparts.do?...44&hg=33&fg=30

                Ja näin ollen: http://goo.gl/ZvTzll

                Ihan niinkuin bemarin takapäässä ei muka kuuluisikin olla hitunen camberia.
                E21, E30, E36, E84
                ½ R89/146, G20

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by okko View Post
                  Ei tullut yhtäkään koodia laatikosta koko vian aikana.
                  OK, eli oliko sinulla samanlainen vika autossasi? Vaihdettiinko turbiini vai miten homma ratkesi? Minulla on tässä vähän paska tilanne, kun otin tämän E38:n hiljattain ajoon, kun E39:ään tuli jokin aika hasardi vika, jota en ole vieläkään kerennyt selvittämään. Nyt jos sitten tässä autossa on laatikko menossa, niin voi v*ttu. Pitää huomenna vielä testailla laatikon toimintaa ajossa, mutta kehtaakohan tuolla vielä ajella? Netin ihmeellisestä maailmasta yritin etsiä lisäinfoa ja kuulemma jos ajaa sportilla, ei mitään vahinkoa pitäisi päästä syntymään. Olettaen siis, ettei turbiini lukittuisi kunnolla. Tarkoitus ei tietenkään ole rasittaa laatikkoa yhtään ylimääräistä, mutta kun toinenkin auto on samaan aikaan paskana.


                  Originally posted by FinCode View Post
                  Herra katsastusherra aikansa kollegansa kera takarenkaita väänneltyään löysi diagnoosin "takimmainen ylätukivarsi ulkopää välyksellinen."

                  Ollakko ko. palikka siis kuvassa osanro. 17? http://realoem.com/bmw/showparts.do?...44&hg=33&fg=30

                  Ja näin ollen: http://goo.gl/ZvTzll

                  Ihan niinkuin bemarin takapäässä ei muka kuuluisikin olla hitunen camberia.
                  Melko varmasti olet oikean osan jäljillä. Kyseessä siis takaylätukivarsi, joka näistä tyypillisesti väljistyy vanhuuttaan. Se etummainen suora tukivarsi kestää yleensä pidempään.

                  Comment

                  • okko
                    BTCF Honorary Member
                    • Apr 2005
                    • 1766
                    • Honkajoki

                    Ajettiin vika päällä ainakin yli vuosi , että tuurista kiinni mitä pahaa tapahtuu ja kuinka nopeesti.
                    Alkoi satunnaisena tutisemisena esim ajettaessa loivaan ylämäkeen, niin yhtäkkiä alkoi tutisemaan. Voimistui aikaa myötä todella kovaksi ja lopulta ajeltiin sportti päällä suurin osa ajoista ja luonnollisesti vältettiin pitkiä reissuja. Mukaan tuli myöhemmin toinenkin ominaisuus. Maantienopeuksilla seilasi lukon ja luiston välillä...

                    muunnin tuli tehdaskorjattu ja laatikko huollettiin/korjattiin samalla.

                    Morkai on kikkaillut jonkun mömmön kanssa ja saanut muuntimen elvytettyä. Löytyy jostain näistä laatikko-ongelma ketjuista.

                    Eihän se nyt pakosti tarvii olla tuo vika, mutta ei se 5hp24:ssä mikään harvinaisuus ole. Laatikkokorjaaja sanoi, että muunnin on varsin pieni suhteessa laatikkoon. Itse laatikosta yleisimmin hajoaa sisuskaluja, jos venttiilikoneistossa tulee ohivuotoa (löytyy korjaussarja), tai pakkirummun männän tiiviste pettää. Nämä viat ei sitten piileskele, eli ratasvalo syttyy varmasti, tai meno loppuu...
                    Last edited by okko; 31-03-2015, 23:13.
                    When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                    Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8262
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      Originally posted by okko View Post
                      Ajettiin vika päällä ainakin yli vuosi , että tuurista kiinni mitä pahaa tapahtuu ja kuinka nopeesti.
                      Alkoi satunnaisena tutisemisena esim ajettaessa loivaan ylämäkeen, niin yhtäkkiä alkoi tutisemaan. Voimistui aikaa myötä todella kovaksi ja lopulta ajeltiin sportti päällä suurin osa ajoista ja luonnollisesti vältettiin pitkiä reissuja. Mukaan tuli myöhemmin toinenkin ominaisuus. Maantienopeuksilla seilasi lukon ja luiston välillä...

                      muunnin tuli tehdaskorjattu ja laatikko huollettiin/korjattiin samalla.

                      Morkai on kikkaillut jonkun mömmön kanssa ja saanut muuntimen elvytettyä. Löytyy jostain näistä laatikko-ongelma ketjuista.

                      Eihän se nyt pakosti tarvii olla tuo vika, mutta ei se 5hp24:ssä mikään harvinaisuus ole. Laatikkokorjaaja sanoi, että muunnin on varsin pieni suhteessa laatikkoon. Itse laatikosta yleisimmin hajoaa sisuskaluja, jos venttiilikoneistossa tulee ohivuotoa (löytyy korjaussarja), tai pakkirummun männän tiiviste pettää. Nämä viat ei sitten piileskele, eli ratasvalo syttyy varmasti, tai meno loppuu...
                      Tässähän on vielä semmonen asia että Ramzez:n autossa ei ole tuota osittainlukkiutuvaa turbiinia kuten sulla. Se vanhempi ohjaustapa ei kuluta turbiinia läheskään niin paljoa.

                      Se on tosin totta että rikkinäisestä turbiinista ei tule minkään valtakunnan vikakoodia ennen kuin silppu jumittaa jotain solenoideja.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by okko View Post
                        Ajettiin vika päällä ainakin yli vuosi , että tuurista kiinni mitä pahaa tapahtuu ja kuinka nopeesti.
                        Alkoi satunnaisena tutisemisena esim ajettaessa loivaan ylämäkeen, niin yhtäkkiä alkoi tutisemaan. Voimistui aikaa myötä todella kovaksi ja lopulta ajeltiin sportti päällä suurin osa ajoista ja luonnollisesti vältettiin pitkiä reissuja. Mukaan tuli myöhemmin toinenkin ominaisuus. Maantienopeuksilla seilasi lukon ja luiston välillä...
                        Joo, tässä tapauksessa sentään auto ei tutise. Oire on ennemminkin sellainen, että auto hetkittäin lakkaa vastaamasta kaasuun yhtä "tasalaatuisesti" ylämäessä, jolloin voi havaita tuota pientä ailahtelua ajossa, mutta edes varsinaista nopeudellista merkitystä sillä ei ole, eikä se vaikuta auton suorituskykyyn. Oireilun aikana tulee kuitenkin sellaista mielenkiintoista ääntä, joka sekunnnin sisällä voimistuu ja sitten katoaa. Menee sekunti ja tulee taas uudestaan ja katoaa. Ja tätä jatkuu niin kauan kuin ylämäkeä riittää ja ajaa tasakaasulla. Toisaalta voi sitten olla myös oireilematta, kuten tänään kun lähdin ajamaan kylmällä koneella ja koko 50 km matkan aikana ei ollut ongelmia. Kierrosluvussa ei silminnähden tapahdu muutoksia oireilunkaan aikana ja turbiini pysyy kyllä ainakin kierrosten perusteella lukittuneena ajossa. Vielä on aikaista sanoa, mutta auto saattaa kuitenkin syödä normaalia enemmän polttoainetta. Ei mitään useita litroja enemmän, mutta kuitenkin keskikulutus voi olla noussut. Vähän tuntuisi siltä, mutta vaatii vielä lähempää tarkastelua.

                        Comment

                        • FinCode
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 470
                          • Savo

                          Originally posted by Ramzez View Post
                          Melko varmasti olet oikean osan jäljillä. Kyseessä siis takaylätukivarsi, joka näistä tyypillisesti väljistyy vanhuuttaan. Se etummainen suora tukivarsi kestää yleensä pidempään.
                          Näin miekin arvelin ja tilasin uutta lemmukkaa.
                          E21, E30, E36, E84
                          ½ R89/146, G20

                          Comment

                          • ihi
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2003
                            • 243
                            • Kota

                            Originally posted by peto2 View Post
                            Tässähän on vielä semmonen asia että Ramzez:n autossa ei ole tuota osittainlukkiutuvaa turbiinia kuten sulla. Se vanhempi ohjaustapa ei kuluta turbiinia läheskään niin paljoa.

                            Se on tosin totta että rikkinäisestä turbiinista ei tule minkään valtakunnan vikakoodia ennen kuin silppu jumittaa jotain solenoideja.
                            Käsittääkseni tuo "loivennettu" lukitus on ollut käytössä iät ja ajat "isommissa" ZF:n lootissa. Ainakin e34 540 ja e32 740 5hp30

                            Nyt tietysti on sellainen onni matkassa, että 5hp24 eikä 30 lootat kyllä hajoa tuohon pelkkään turbiinin lukon luistoon jos vaan suodatin pysyy tarpeeksi virtaavana. Mitään isompaa metalli lastua sieltä lukituksen kitkapinnoista ei pääse irtoamaan GM tyyliin , koska "männän" liikerata loppuu hyvissä ajoin ennen kitkapintaa. Turbiini ei vaan loppupeleissä lukitu enää ollenkaan ja kaikki nypytykset ja mouruamiset loppuu jossain vaiheessa miltei kokonaan.


                            Lukitusta tai sen kytkeytymis painetta sinänsä ohjataan muutamien eri juttujen mukaan joissa otetaan huomioon kuormitus, vaihde, moottorin sekä lootan lämpötila ja muutama muu muuttuja. Jos TCM havaitsee liikaa luistoa vs kytkentäpaine/solenoidin duty cycle, niin lukituksen yritys lopetetaan ja hetken päästä sitä koitetaan uudestaan. Tarpeeksi monta peräkkäistä failia-> vikakoodi P0740 tai BMW oma 48 TCC too much slip.

                            Sit vaan pitää arpoa, löytyykö vika kuluneesta lukosta vai sen ohjauksesta. Jos ohjauksesta, niin venttiilikoneistosta vai sähköistä Painemittarilla tuosta toki selviää jos sellaisen saa sinne linjaan kytkettyä. Usein ne poraukset ei tosin ole valmiiksi auki, vaikka paikka löytyykin.

                            INPA:lla ainakin voi tarkkailla tuon lukon ohjaus solenoidin (EDS 4) toimintaa ja siitä voisi päätellä johtuuko nuo mainitut jutut turbiinista vai ei. Jos lukkoa juuri kytketään ja samalla hetkellä alkaa oireet, niin aika selvältä vaikuttaa. Jos taas lukkoa ei olla kytkemässä tmv. ja silti oireita, niin vika löytynee jostain muualta kun turbiinista/lootasta.
                            Last edited by ihi; 01-04-2015, 23:16.

                            Comment

                            • Attekun
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2013
                              • 1407
                              • Saarijärvi

                              Palataanpa vielä tuohon hiilikannu (charcoal canister) asiaan. Omaa vehjettä tulee harvemmin täyteltyä yli puolen tankin näillä palkoilla, mutta nyt innostuin kuun lopussa täyttelemään. Ja nyt se tankki sitten paukahtelee välillä. Voidaanko tästä tehdä seuraava johtopäätös?=Tankki on ehjä, ainakin vielä koska tulee alipaineiseksi. Seuraava johtopäätös on myöskin se, että hiilikannu lienee tukossa. KL-osilta uutta ja eikun vaihtamaan, eikö? Jos tankki on ehjä ja kannu tukossa, tulisiko paukkumisongelmaa esiintyä myös pienemmillä polttoainemäärillä, kuten 20-30l?
                              Toyota Alphard MS
                              Peugeot e-2008
                              ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                              Comment

                              • jakeluvesimies
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2010
                                • 2726
                                • On the road @ Laplandia

                                Kyllä voi paukuttaa tankki lähes tyhjänäkin silloin vasta pamahtaa Poistahan kokeeksi se korkin kumitiiviste loppuuko paukuttelu...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎