Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani73
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 4320
    • Turku

    #31
    Siinä takalasin verhon moottorissa voi tosiaan se ratas vedellä viimeisiään.

    Verhon yläosassa kulkeva kisko lienee voideltu alunperin, kuten E34:n, mutta rasva taitaa olla aika kuivunut siinä n15 vuoden aikana. Vanhojen rasvojen putsaus ja uusien laitto saattaisi helpottaa verhon laskua-joka tuntuu olevan omassanikin hankalaa.

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2540
      • Kirkkonummi

      #32
      Noniin, tuliprojekti muuttui sitten kalliiksi. Bagivalo syttyi, eli virtojen kytkemisen jälkeen se sammuu pieneksi hetkeksi mutta tulee heti takaisin, ei sammu missään välissä. Ilmeisesti sähkösäätöinen rattipylväs on myös sulakkeen #15 takana, kerran sain tuolia liikuteltua mutta sitten rattia liikutettaessa se sulake taas paloi.

      - Voiko turvatyynyjärjestelmä ottaa itseensä virheekoodin, jos se ei saa virtaa tarpeeksi monta kertaa? Kerran oli jopa 25A sulake välissä, joka kesti (30-ampeeriset loppuivat..).

      - Viimeisellä kokeilulla selkänojan kaltevuuden säätö tappoi sulakkeen, sielläkin on johtoja - miten selkänojan saa auki?

      - Saako bagivaloa kuitattua pois millään muulla kuin käynnillä valtuutetun testerin päässä?

      Yleensäkään, ei ole oikein mitään apuja hakea noita oikosulkuja. Eräs mikä tuli mieleen oli laittaa vaikka naula sulakkeen paikalle ja alkaa hakemaan paikkaa mikä lämpenee voimakkaasti..
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • Tomi T
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 3828
        • Nokia

        #33
        Originally posted by Petteri75 View Post
        - Saako bagivaloa kuitattua pois millään muulla kuin käynnillä valtuutetun testerin päässä?
        Tottakai saa. Carsoftilla esimerkiksi.
        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

        ex. 53*BMW

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2540
          • Kirkkonummi

          #34
          Originally posted by Tomi T View Post
          Tottakai saa. Carsoftilla esimerkiksi.
          Ei ole Carsoftia, ohjelmaa eikä adapteria, mutta olisikohan pappakerhon tallilla sopivaa testauslaitteistoa tms.

          Sinänsä täytyy ihmetellä, että mikä siellä oikein otti kipinää, kuitenkaan kuljettajan istuimen tunnistimessa ei ole mitään säädettävää. Tai miten rattipylvään sähköinen säätö olisi yhteydessä turvatyynyjärjestelmään??
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • jaiwe
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2007
            • 328
            • virrat

            #35
            http://www.bimmerboard.com/forums/posts/406671 tuolla on selkänojan irrotus ohjeet
            750 Oxfordgrun

            __

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              #36
              Originally posted by Petteri75 View Post
              Ei ole Carsoftia, ohjelmaa eikä adapteria, mutta olisikohan pappakerhon tallilla sopivaa testauslaitteistoa tms.

              Sinänsä täytyy ihmetellä, että mikä siellä oikein otti kipinää, kuitenkaan kuljettajan istuimen tunnistimessa ei ole mitään säädettävää. Tai miten rattipylvään sähköinen säätö olisi yhteydessä turvatyynyjärjestelmään??
              Sieltä penkin alta kun ottaa johdot irti ja laittaa virrat päälle, niin valo syttyy ja testerillä nollattava. Pappatallilta löytyy huhun mukaan vehkeet nollaamiseen.
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • Petteri75
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2540
                • Kirkkonummi

                #37
                Originally posted by Morkai View Post
                Sieltä penkin alta kun ottaa johdot irti ja laittaa virrat päälle, niin valo syttyy ja testerillä nollattava. Pappatallilta löytyy huhun mukaan vehkeet nollaamiseen.
                Ei välttämättä tarvitse lähteä Nurmijärvelle asti, pitäisi saada nollattua lähempänäkin. Toisaalta, siellä pappatallilla on pitänyt käydä jo jonkin aikaa.. Ilmeisesti turvatyynyjärjestelmä ei siedä yhdenkään komponentin olevan poissa sarjasta? Mutta miten esim. istuimen tunnistin saa virtaa, jos sulake #15 ei ole paikallaan vai tuleeko tuolin alla olevaan liittimeen virtaa muualtakin?

                Sinänsä v..harmittava vika. Pahuksen autosähköt. Onko kenelläkään ollut joskus harmia sähkösäätöisen rattipylvään kanssa? Kiitoksia linkistä, toivottavasti sieltä löytyy epäilyttäviä johtoja. Tai sitten laitan parin kuukauden kuluttua osto-ilmoituksen Comfort-tuolista..
                Last edited by Petteri75; 20-09-2009, 23:45.
                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #38
                  Originally posted by Petteri75 View Post
                  Ei välttämättä tarvitse lähteä Nurmijärvelle asti, pitäisi saada nollattua lähempänäkin. Toisaalta, siellä pappatallilla on pitänyt käydä jo jonkin aikaa.. Ilmeisesti turvatyynyjärjestelmä ei siedä yhdenkään komponentin olevan poissa sarjasta? Mutta miten esim. istuimen tunnistin saa virtaa, jos sulake #15 ei ole paikallaan vai tuleeko tuolin alla olevaan liittimeen virtaa muualtakin?

                  Sinänsä v..harmittava vika. Pahuksen autosähköt. Onko kenelläkään ollut joskus harmia sähkösäätöisen rattipylvään kanssa? Kiitoksia linkistä, toivottavasti sieltä löytyy epäilyttäviä johtoja. Tai sitten laitan parin kuukauden kuluttua osto-ilmoituksen Comfort-tuolista..
                  Jos liiat säädöt tuottaa ongelmia niin voin tulla ilmaseksi vaihtaamaan tavallisen rattipylvään sekä perussähköpenkit ilman turhia säätöjä.
                  Ja tietty jos muita ongelmia oli niin laitetaan samalla kuntoon.
                  Pistä privaa jos kiinostaa
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Erich
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 783
                    • Hämeenkyrö

                    #39
                    Originally posted by Petteri75 View Post
                    - miten selkänojan saa auki?
                    Kts. kuva, klipsujen paikat merkattu. Kun comfort penkki, eli taittuva, ensin ylempi paneli pois, yläreunasta voi avittaa pitkällä ruuvarilla ja painaa klipuja. Lamppua väliin niin näkee. Tai jos rohkeutta riittää niin pelkkä terävä nykäisy yläreunasta molemmin puolin. Sitten raottaa vähän ja nostaa ylöspäin. Sen jälkeen alanurkista sama juttu, nykäisy ja irroitus alaspäin. Operaatio on helpompi, jos taitto ei ole säädetty aivan taakse. Koko selkänoja lähtee vetämällä irti istuinosasta, kun vaan painaa alareunojen jousikuormitettuja klipuja.

                    edit. jaa, tähän tulikin jo vastaus...

                    Originally posted by Petteri75 View Post
                    Ilmeisesti turvatyynyjärjestelmä ei siedä yhdenkään komponentin olevan poissa sarjasta?
                    Mikä tuli testattua.

                    Originally posted by Petteri75 View Post
                    Mutta miten esim. istuimen tunnistin saa virtaa, jos sulake #15 ei ole paikallaan vai tuleeko tuolin alla olevaan liittimeen virtaa muualtakin?
                    Kuskin penkissä ei ole tunnistinta, pelkkä turvavyön kiristin. Bägin moduli ohjaa sitä suoraan. Ja tunnistaa kyllä, jos se puuttuu. Referenssiksi kiljoona E39 "APUA!!!! BÄGIN VALO SYTTYI???????" -topiccia.


                    Originally posted by Petteri75 View Post
                    Sinänsä v..harmittava vika.
                    Kaikkihan ne... kertaahan nyt vielä, mitkä kaikki tilanteet ovat polttaneet sulakkeen? Systemaattisella etenemisellä oikarit kyllä löytyy. Kuitenkin ihan mekaanista hommaa, johon yleismittari on täysin riittävä työkalu.
                    Attached Files
                    Last edited by Erich; 21-09-2009, 09:41.
                    6 - E24 635
                    7 - E38 740
                    8 - E31 850

                    Comment

                    • Janzki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 4947
                      • Lohja

                      #40
                      Kerrottakoon nyt tännekkin asia jonka tuossa omaa seiskaa purkaessa huomasin.
                      Tarkistakaa kaikki kenellä pre-facelift E38 löytyy, niin apumiehen puoleinen c-pilari !
                      Faceliftissä tietääkseni ko. ongelma on korjattu.

                      Irroittakaa c-pilarin verhous ja tutkikaa johtosarja, itsellä tuo oli varsin pahasti raapinut antenni vahvistimeen ja oli merkkejä jo kipinöinnistä (ts. johtimien kuoret kuluvat puhki)..Tämän ratkaisee helposti irroittamalla klipsin jolla johdot ovat kiinni jolloin saavat riittävästi liikkumatilaa.

                      Ja Petterille, löytyy vikakoodienluku vehjekset täältäkin.
                      Sähköposti.
                      IG: janzki_

                      Comment

                      • Erich
                        BTCF Member
                        • Apr 2005
                        • 783
                        • Hämeenkyrö

                        #41
                        Originally posted by Petteri75 View Post
                        Pahuksen autosähköt.
                        Kuskin penkissä oikari ja täällä jo manataan? Kuulostaa rahanmenolta. DIY-asennetta vaan, motivaattoriksi yksi räpsy siitä, mitä kivaa seiskan vänkärin jalkatilasta voi löytyä.

                        Se penkkihän on helppo keissi, eikö?
                        Attached Files
                        Last edited by Erich; 21-09-2009, 16:39.
                        6 - E24 635
                        7 - E38 740
                        8 - E31 850

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2540
                          • Kirkkonummi

                          #42
                          OK, kiitos kaikista vastauksista tähän asti. 30A #15 sulake on mennyt seuraavissa tilanteissa:

                          - Penkkiä pystyi liikuttamaan ylös alas, sitten kun kokeilin ratin sähkösäätöä, niin parin liikuttamisen jälkeen sulake laukesi.

                          - Penkkiä pystyi liikuttamaan ylös alas, selkänojaa liikuttaessa taaksepäin sulake laukesi.

                          1. laukeamisen jälkeen sulakepaikka ei antanut normaalia virtaa vähään aikaan, mikä oli hiukan outoa. Penkkien kytkimistä lähtevät johdot olivat OK, ei halkeamia tms. Aiempi omistaja on hiukan törkkinyt johtoja ja sillä yleensä oikosulku on poistunut.

                          Yleismittareita on kaksi ja ei tuota nyt kannata korjaamolle viedä. Mutta työasento ei ole paras mahdollinen ja muutenkin koko sähköpuoli potuttaa..uutena niin törkeän kalliissa autossa ei pitäisi olla enää johtojen mekaanisesta kulumisesta johtuvia ongelmia. Mutta jatketaan niin kauan kuin tuolla ulkona tarkenee olla.
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3449
                            • Janakkala

                            #43
                            Originally posted by McBeast View Post
                            Joo, no enhän mä tiedä paljonko tälläiseen maksaa lohkolämppärin asennus, mutta tuntui aika kovalta hinnalta. Tietenkin osissa on "pieni" seiskalisä.
                            Eipä ole euroakaan 7 lisää Samat defan lämppärit menevät joka kiesiin.
                            Toki niin kuin mainitsinkin tuossa on jo kaksi vastusta eli niistä jo pelkästään tuplahinta normi pirssiin verrattuna, sekä niille vielä erikseen haaroitus ja lisäjohtoa jne...
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • Erich
                              BTCF Member
                              • Apr 2005
                              • 783
                              • Hämeenkyrö

                              #44
                              Originally posted by Petteri75 View Post
                              - Penkkiä pystyi liikuttamaan ylös alas, sitten kun kokeilin ratin sähkösäätöä, niin parin liikuttamisen jälkeen sulake laukesi.

                              - Penkkiä pystyi liikuttamaan ylös alas, selkänojaa liikuttaessa taaksepäin sulake laukesi.
                              Erikoista. Ainoa ratin ja penkin liikkeitä yhdistävä tekijä on ohjainmoduli siellä kuskin penkissä, johon toi ratin säätöhantaaki on kaapeloitu. Lisäksi tietty ovat saman sulakkeen takana. Yksi kaapelivika ei selitä noita molempia, pitäisi olla useampi. Ellei ratin säätäminen ole tuottanut sitä ratkaisevaa ahterin liikettä, joka olisi vetänyt jonkun vedon penkissä oikariin..? Ehkä hieman lisää testiä?

                              Paikallaan autossa penkin olemusta on aika ikävä tutkia, itse aloittaisin akunkengän ja penkin irroittamisella... toisaalta mulla ei ole ikinä ollut tapana tehdä asioita helpoimman kautta.
                              6 - E24 635
                              7 - E38 740
                              8 - E31 850

                              Comment

                              • jani73
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 4320
                                • Turku

                                #45
                                Originally posted by Petteri75 View Post
                                1. laukeamisen jälkeen sulakepaikka ei antanut normaalia virtaa vähään aikaan, mikä oli hiukan outoa.
                                Mutua

                                Voisiko siinä ohjausboksissa olla jokin suojaus, joka riittävän suuren virtapiikin jälkeen menee päälle ja "laukeaa" muutamassa minuutissa tjtn.
                                Esim oikkari tai jossain kohtaa oleva jäykkyys aiheuttaa moottorille suurempaa virrantarvetta ja suojaus menee päälle-tässä tapauksessa tosin meni sulakekin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎