Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kasaantuvat sähköongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stroop
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 293
    • Jyväskylä

    E38 kasaantuvat sähköongelmat

    Kyseessä on -99 740 iA. Pikkuhiljaa on alkanut ilmaantua erilaisia pienempiä ja isompia sähköllä toimivia ongelmia:

    - ensi alkuun ajotietokone palautti satunnaisesti kielen saksaan, kello ja päivämäärä pysähtyivat siihen hetkeen kun auto oli sammutettu. Ajan juoksu kuitenkin jatkui starttauksen jälkeen. Nyt tämä vika on pysyvä, eli kieli palaa saksaan ja aika/pvm jäävät sammutushetkeen.

    - ajotietokoneen valikkopalkki ei suostunut liikkumaan kuin kahden rivin välillä valikossa kuin valikossa. Kohtalaisen ajomatkan jälkeen valikko alkaa pelaamaan normaalisti. Ilmeisesti kun auto on ladannut jonkin aikaa. Nyt tämäkin toistuu päivittäin. Tietokone suostuu myös pelaamaan kun auto on ollut latauksessa jonkun aikaa

    - akku purkaantuu nyt 1-2 vuorokaudessa, ja on vaihdettu jo kerran uuteen. Viime yönä alkoi varashälytin huutamaan, ja loppui ilmeisesti vasta kun viimeisetkin virran rippeet oli syöty.

    - puhelin sammuilee ja kytkeytyy päälle jatkuvasti n. joka toisella ajokerralla mahtavan piippauskonsertin kanssa. Mutta ei kuitenkaan joka kerta...

    Tuntuu että viat liittyisivät jotenkin tuohon akun purkautumiseen/virran vähyyteen kun täydellä jännitteellä kaikki pelaa ok.

    Toisaalta ajotietokone menettää em. osin muistinsa heti kun kääntää avaimesta virrat pois. Kuitenkin esim. kulutuslukemat säilyvät ennallaan.

    Kaikki muut sähkölaitteet näyttäisivät toimivan ok.

    Kyllähän kaikki näyttää viittaavan tuohon akun purkautumiseen jostakin, mutta onko kukaan törmännyt täsmälleen samanlaisiin oireisiin?

    Kolmen mittauksen perusteella auto ainakin lataa.
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    #2
    Johonkin se virrat hukkaa. Veikataan laturia syylliseksi, niitähän näistä on mennyt...
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • pmv
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 2032
      • tornio

      #3
      Tarkistahan se akun plussalta lähtevä ns. paukkukaapeli, ettei ole alkanut käryämään.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Kuulostaa osin tutulta. Ainakin tuon ajan pysähtymisen suhteen.
        Itellä tekee välillä myös noin että kello jatkaa siitä missä se oli kun auto sammutettiin. Myös lämpömittari hyppää hetkellisesti siihen paikkaan missä oli kun auto sammutettiin.
        MIDistä häipyy kokonaan minuutti asetus, ainoastaan tuntia voi säätää.

        Vikakoodeina itellä oli mittaristossa Terminal R eli radio asennon virransyöttö.
        Pitänee mittailla onko kyseessä ihan perus virtalukonpohja vika vai onko vika mittariston päässä.
        Kertaalleen omaan autoon jo pohja vaihdettu kyllä.

        Mutta jos sulla ei ole vielä pohjaa vaihdettu niin ehdottomasti se ekana vaihtoon.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Stroop
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 293
          • Jyväskylä

          #5
          Johan ropisee vastauksia!!! Vilpitön kiitos.

          Jep, unohdin mainita tosiaaan tuon minuuttien säätöongelman myös, eli täsmälleen sama käytös. Olen jo varovaisesti arvaillut tuota virtalukon pohjaa, ja jostain topicista olen lukenut että saattaa aiheuttaa jos jonkinlaista ongelmaa.

          Hankalaahan tässä on se, kun ei oikein tiedä onko kyseessä yksi vika vai useampi.

          Ihan mutulla vois arvailla jos vika olis virtalukonpohjassa niin vikojen ilmeneminen ensin satunnaisesti ja sitten jo pysyvästi vois viitata kulumiseen.

          Comment

          • Stroop
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 293
            • Jyväskylä

            #6
            Löytyykö keltään syy-yhteyttä virtalukon pohjalle ja virtojen hukkaamiselle?

            Comment

            • Stroop
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 293
              • Jyväskylä

              #7
              No joo. Tein tuossa vähän tutkailua josko voisin testata tuota virtalukon pohjaa talouden toisesta autosta. Kyseessä on e39 530d, mutta osanumeron perusteella pohja on dieselissä eri. Sama pohja löytyy kuitenkin 540:sestä ja X5:sesta.

              Itse vaihto taitaa olla aika simppeli toimenpide.

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Stroop View Post
                No joo. Tein tuossa vähän tutkailua josko voisin testata tuota virtalukon pohjaa talouden toisesta autosta. Kyseessä on e39 530d, mutta osanumeron perusteella pohja on dieselissä eri. Sama pohja löytyy kuitenkin 540:sestä ja X5:sesta.

                Itse vaihto taitaa olla aika simppeli toimenpide.
                Vaihto on erittäin helppo homma toteuttaa, ei vaadi juuri minkäänlaista ammattitaitoa suorittaa itse. TÄSSÄ ohje.

                Virtalukon pohja yleensä on entinen, kun TÄMÄN videon yksi tai useampi oire esiintyy. Tuolla E38 kysymyksiä & vastauksia topikissa on aina silloin tällöin jollakin ollut vikaa virtalukon pohjassa ja oireet ovat lähes aina täsmänneet videon kanssa. Eli jos viat ovat täysin erilaisia, kuin videossa, niin vika ei välttämättä ole virtalukon pohjassa, mutta siitä lähtisin silti ensiksi liikkeelle, koska se on yksinkertaisin vaihtaa ja ei tee omistajalleen konkurssia. Uusi osa muistaakseni 70€ KL-varaosissa.

                Comment

                • Stroop
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 293
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Mitään noista oireista ei mulla ole. Ja tuossa kysellessä maailmalta tuli samansuuntaisia vastauksia ettei vika olisikaan virtalukon pohjassa. Toisaalta olis helppo ja halpa vika. Kiitos linkeistä, tuon vaihdon osalta ehdin samat ohjeet jo päivällä bongata tuolta: www.e38.org.

                  Sillä olisikin kiva kuulla jos jollakulla olisi natsannut nuo oireet ja vika selvinnyt. Supallahan osui puhelinta ja akun tyhjenemistä (?) lukuunottamatta maaliin. Yritän tuossa lukea vikakoodit kunhan saan ladattua virtaa sen verran että saan tulille. Saa nähdä selviääkö sieltä mitään uutta.

                  Tietoa on paljon saatavilla, etsiminen ja löytäminen vie vaan karusti aikaa kun töitäkin tarttis tehdä.

                  Comment

                  • Stroop
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 293
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Laitoin laitteen äsken apuvirralla käyntiin ja annoin käydä jonkin aikaa. Ajotietokoneen valikot toimi tällä kertaa välittömästi, ja kielenkin sai vaihdettua. Samoin ajan minuutteineen ja päivämäärän. Sammutin auton ja käynnistin uudelleen. Ja kas, englanti olikin tallessa! Annoin auton käydä ladatakseen ja lueskelin vikakoodeja joita nollailin repullisen pois. Niitä oli ilmennyt sinne ilmeisesti totaalisen sähkön loppumisen seurauksena. Mm herjaili avaimen kooodeista yms. Näitä ei ole ennen ollut ja pysyivätkin poissa nollauksen jälkeen niinkuin kaikki muutkin.

                    Sen jälkeen sammutin toiveikkaana auton, ja niinhän sakut oli taas heivanneet englantilaisen pois tieltään. Mielenkiintoista..

                    Saa nähdä onko akku taas huomenna kaputt.

                    Comment

                    • Stroop
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 293
                      • Jyväskylä

                      #11
                      No niin. Auto ilmoitti aamulla varashälyttimen piippauksella akun tyhjenemisen. Latailin akun aamulla ja sitten tallille vikakoodien lukuun. Tsekkasin latauksen ilman kuormitusta; 13,8V-14V, ja sitten kovalla kuormituksella; valot, pitkät, penkinlämmittimet, ilmastointi, puhallus täysille jne. Jännite 12,6V-12,8V. Tuo kai pitäisi riittää.

                      Lisävikana on tullut radion täydellinen mykistyminen, pois lukien kajareista kuuluva vaimea ääni kun virrat kääntää päälle. Tämä tuli ilmesti enimmäisellä apukäynnistyksellä kaapeleilla. Radion sulakkeet on ehjät. Nämä on ainakin sulakekartan mukaan samat kuin näytöllä, joka siis toimii. Tämä taas tukee uudelleen tuota virtalukon pohja-teoriaa?

                      Autoa käyttäessä seurailin lämpöjä ja kaikki tuntuu olevan siellä ok, mutta etummainen, siis lähinnä puskuria oleva flekti ei lähtenyt kertaakaan pyörimään. Sen sijaan lauhduttimen ja syylärin välissä (jota ei näy) kyllä lähti tulille ja livedatan mukaan jäähdyttimestä mitattu lämpötila lähti laskimaan. Tätä pähkäilin sen vuoksi että voisiko vika olla siellä kun vikakoodeina tulee seuraavat:

                      140 Output Thermostat Map cooling
                      Error frequency : 13 Logistic counter: 40
                      Error occured 1. times at:
                      Engine speed 560.00 /min Engine temperature 106.50 Grd C Intake air temperature 41.25 Grd C Supply voltage 13.56 V
                      Error occured 2. times at:
                      Engine speed 160.00 /min Engine temperature 95.25 Grd C Intake air temperature 60.00 Grd C Supply voltage 10.64 V
                      Error occured 3. times at:
                      Engine speed 680.00 /min Engine temperature 105.00 Grd C Intake air temperature 56.25 Grd C Supply voltage 12.43 V
                      Error currently available Error tested -- -- -- -- -- -- -- -- Signal-/Path discontinuity current, -- -- -- Signal-/Path discontinuity Initial, -- E-Flag debounce CARB debounce SCATT-active -- -- Fault sporadic -- -- -------------------------------------------------------------
                      141 Output Engine fan
                      Error frequency : 3 Logistic counter: 40
                      Error occured 1. times at:
                      Engine speed 560.00 /min Engine temperature 106.50 Grd C Supply voltage 13.56 V taml 93.34 %
                      Error occured 2. times at:
                      Engine speed 1680.00 /min Engine temperature 99.75 Grd C Supply voltage 11.40 V taml 93.34 %
                      Error occured 3. times at:
                      Engine speed 1320.00 /min Engine temperature 99.75 Grd C Supply voltage 11.21 V taml 93.34 %
                      Error currently available Error tested -- -- -- -- -- -- -- Short circuit Masse current, -- -- -- Short circuit Masse Initial, -- -- -- -- -- -- -- Fault sporadic -- -- -------------------------------------------------------------

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        Kyllä tuo latausjännite täydellä kuormalla tuntuu tippuvan liian alas.
                        Kun huomioi että kyseessä on -99 auto ja tällöin siinä on vesijäähdytetty 150A laturi, ei pitäisi aiheuttaa minkäänsortin ongelmaa tommonen kuormitus tehokkaalle laturille.

                        Jos kerran virtaakin häviää niin ainakin perinteisessä laturissa tällöin on hajonnut yleensä diodisillasta yksi diodi jonka kautta purkaa akkua kun auto ei ole käynnissä, tällöin myös latausjännite ei ole täysin tasaista vaan pieniä piikkejä on havaittavissa esim sisävaloista taikka skoopilla katsottaessa.
                        Mutta jos purkaminen tapahtuu laturin kautta niin tällöin laturi lämpeää myös yleensä itsekseen.

                        Olen itse kyllä korjannut noita vesijäähdytettyjäkin latureita mutta yleensä jos nistä on yksikin diodi mennyt niin se on heti sytyttänyt laturin merkkivalon eikä ole ladannut ollenkaan.

                        Tuota on tietysti hieman hankala todeta kun tämä laturi jäähtyy koko moottoriin mutta jos se tuntuu hiemankaan lämpimältä muuten kylmässä konehuoneessa vaikka yön jälkeen niin syyllinen on löytynyt.

                        Oletko katsonut muilta moduuleilta vikakoodeja, noi moottorinohjauksen koodit eivät tunnu liittyvän näihin ongelmiin mitenkään.
                        Katso esim korimoduulilta, absilta, mittaristolta ja vaikka valomoduulilta, nämä jättävät yleensä helposti koodeja muistiin jos jokin virransyöttölinja katkoo tai on muuta ongelmaa.

                        EDIT: Niin tuli mieleen toi tuuletin, voisi myös viitata että se on rikki niin että syö virtaa akulta.
                        Koska nyt kun katsoin kaaviota niin tuulettimelle on pysyvä virransyöttö joka ei katkea vaikka avaimet ottaa virtalukosta pois.
                        Tuuletinta aktivoidaan vain väylän kautta päälle ja pois, kaikki äly on itse tuulettimessa.
                        Kokeile ottaa tuulettimen liitin keulalta irti ja kokeile lopettaako akun purkamisen?
                        Last edited by Supa; 24-07-2010, 12:34.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Stroop
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 293
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Kiitoksia kärsivällisyydestä Supa, ilmisesti näet vaivaa tämänkin riesan takia. Onko tuulettimen liitin se joka on näkösällä heti siinä edessä? Meinasin jo kokeilla tuota aikaisemmin mutta en rohjennut kun en nähnyt mistä johto tulee ja minne menee. Kulkee osittain puskurin sisällä, mutta liitin on jotenkin näkösällä.

                          Tuo tosin tarkoittaisi sitä että ajotietokoneen ongelmat ja radion pimeneminen olisikin tästä erillisiä vikoja?

                          Muuta en oikein saa irti kuin tuon:

                          E R R O R M E M O R Y R E P O R T -------------------------------------
                          Date: 07/24/10 14:19:54 ECU: BORDMONI JobStatus: OKAY Variant: BORDMONI -------------------------------------------------------------
                          RESULT: 2 errors in error memory ! -------------------------------------------------------------
                          1 Watch-dog Reset
                          Error frequency : 31 -------------------------------------------------------------
                          6 Radio status Telegram time-out
                          Error frequency : 12 ================================================== ========

                          Radioon en pääse inpalla käsiksi. "No response from control unit". Näin on kyllä ollut aina, jo ennen tätä hässäkkää.
                          Last edited by Stroop; 24-07-2010, 13:28.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Entä ilmastoinnin siili, sen vika voi myös purkaa akkua.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Joo kyllä tuossa on varmaan useampi vika päällä.
                              Mutta katsoppa vielä apukuskin jalkatilan kohdalta pohja läpi. Siis auton alta.
                              Siellä on jokunen noin 5cm halkaisijaltaan olevia lätkiä pohjassa.
                              Katso että nuo lätkät on paikallaan. Koska muuten jos on reikä vaan pohjassa niin siitä pääsee vettä sisään ja isommat pääsulakkeet ovat tuossa lattiamaton alla juuri, eräskin e38 ei käynistynyt ollenkaan kun oli startin herätelinja syöpynyt sulakerasiassa poikki juuri sen takia että lätkä puuttui ja vettä oli päässyt maton alle.

                              Radioon ei varsinaisesti pääse kiinni mikäli autossa on midi ja tavallinen radio siinä keskiskonsolissa. Sensijaan jos on navinäyttö ja erillinen radiomoduuli takakontissa niin siihen pääsee kiinni.
                              Puhaltimen etuvastus (siili) on hyvin harvoin e38:ssa vialla. Ovat kestävämpää mallia kuin e39:ssä.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎