memebuy23buy

E38 kasaantuvat sähköongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #61
    Originally posted by Stroop View Post
    Tälläistä "radiota" en ole autosta vielä löytänyt:

    Olen tulkinnut tuon osan no: 3 olevan myös radio. Paremman puutteessa kun ei puhelimen, CD-vaihtajan, vahvistimen ja navigaattorin CD-yksikön lisäksi ole muuta löytänyt.

    Missähän tuo mahtaisi olla?
    3. on vain videomoduli. Radio on takakontin vasemmassa reunassa vahvistimen takana. Eikös sitä siis ole vielä tutkittu? Siinähän on oma sulake.
    E39 528iA

    Comment

    • aripaa
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 520
      • Kuhmo

      #62
      Originally posted by Stroop View Post
      Kph, palataan näihin sun vinkkeihin heti kun saadaan tämä selville:

      Tälläistä "radiota" en ole autosta vielä löytänyt:



      Kuitenkin ilmeisen pakko olisi olla?

      Nämä tietysti löytyy:



      Olen tulkinnut tuon osan no: 3 olevan myös radio. Paremman puutteessa kun ei puhelimen, CD-vaihtajan, vahvistimen ja navigaattorin CD-yksikön lisäksi ole muuta löytänyt.

      Missähän tuo mahtaisi olla?

      Radiohan se on nr.3
      Kyllä se siellä peräkontissa on muiden laitteiden vieressä, paitsi jos se on poistettu kokonaan?
      Ext. bmw:t
      e28 518i -87
      e34 518i -92
      e39 540ia sedan 7/98
      e39 540ia sedan 9/98
      e39 540ia tour. 12/98
      E34 525i Touring 7/92

      Vikakoodien lukua/nollausta.

      e39 540 ia sedan 7/96

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #63
        Radio on siellä kaikkein lähimpänä kylkipeltiä. Johdot näyttävät ylöspäin joten pitäisi kyllä näkyä kun kattoo tarkkaan. Kolmonen on videomoduuli.
        Tämän ikäsessä autossa ei ole enään irto ikeä vaan mittaristossa sisäänrakennettuna.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #64
          Tuolla on juttua pimentyneestä ruudusta sekä radiosta, kantsii lukasta läpi.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Stroop
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 296
            • Jyväskylä

            #65
            Originally posted by TJJ View Post
            3. on vain videomoduli. Radio on takakontin vasemmassa reunassa vahvistimen takana. Eikös sitä siis ole vielä tutkittu? Siinähän on oma sulake.

            Hyvät herrat. Nyt on nolo hetki. Tuo radio todellakin on tuolla vahvistimen takana. En vaan kertakaikkiaan ole sitä sieltä nähnyt kun äänieristematto peittää sen totaalisesti. Samoin tuo teräskehikko jossa kaikki muut boksit on kiinni on hankalasti edessä. Se tästä nyt vielä puuttuisi että vikana olisi radion perästä palanut sulake...

            Minä kyllä pärjään tämän munauksen kanssa vaikka olen tuhrannut viikon vian etsintään ja purkanut kaiken muun auton kommunikaatiopuoleen liittyvän osan moneen kertaan irti. Mutta nyt sapettaa se että palstan gurut on nähnyt oikeasti paljon vaivaa tämän ongelman takia, ja minä en ole nähnyt/testannut edes oikeaa komponenttia! Jossain vaiheessa kyllä ihmettelin tuota realoemin kuvaa radiosta (osa 3), mutta luulin sen olevan jonkin toisen järjestelmän optiolaite. Antaahan realoem minunkin autolle vaihtoehtona esim. midi-version.
            Muita topiceja lukiessa kyllä syntyi sellainen kuva että radio olisi ollut tuossa navi/TV-moduulissa. Tosin kyllä ihmettelin kun siihen tulee vaan kaksi Filotex-johtoa.

            Pääsen vasta illalla purkamaan tuo radion irti, ja olen aika varma että vika korjaantuu tänään.

            Jos näin käy että radiokin tulee kuntoon, niin ajan muutaman päivän autolla ja seurailen käytöstä. Jos kaikki tässä threadissa käydyt viat ovat korjaantuneet, niin postaan tänne yhteenvedon miten kaikki ratkesi. Ensimmäinen todellinen vikahan oli se akun purkaantuminen joka nyt näyttäisi olevan kunnossa. En vielä kuitenkaan kerro osuiko diagnoosi oikeaan.

            Tässä välissä jo erittäin suuret kiitokset, ja samalla pahoittelut herroille Supa, TJJ, Ramzez, kph sekä muille asiaan paneutuneille.

            Mutta ei kuitenkaan nuolaista ennenkuin tipahtaa...
            Last edited by Stroop; 03-08-2010, 20:38. Reason: ...kaksi Filotex-johtoa...

            Comment

            • aripaa
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 520
              • Kuhmo

              #66
              Originally posted by aripaa View Post
              Radiohan se on nr.3
              Kyllä se siellä peräkontissa on muiden laitteiden vieressä, paitsi jos se on poistettu kokonaan?
              Korjataan se numero yhdeksi, katsoin väärää numeroa ( nr.3 radion yläpuolella ), nyt sain mielenrauhan
              Ext. bmw:t
              e28 518i -87
              e34 518i -92
              e39 540ia sedan 7/98
              e39 540ia sedan 9/98
              e39 540ia tour. 12/98
              E34 525i Touring 7/92

              Vikakoodien lukua/nollausta.

              e39 540 ia sedan 7/96

              Comment

              • hcaape
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2009
                • 837
                • hyvinkää

                #67
                akun purkautuminen

                Originally posted by Stroop View Post
                Hyvät herrat. Nyt on nolo hetki. Tuo radio todellakin on tuolla vahvistimen takana. En vaan kertakaikkiaan ole sitä sieltä nähnyt kun äänieristematto peittää sen totaalisesti. Samoin tuo teräskehikko jossa kaikki muut boksit on kiinni on hankalasti edessä. Se tästä nyt vielä puuttuisi että vikana olisi radion perästä palanut sulake...

                Minä kyllä pärjään tämän munauksen kanssa vaikka olen tuhrannut viikon vian etsintään ja purkanut kaiken muun auton kommunikaatiopuoleen liittyvän osan moneen kertaan irti. Mutta nyt sapettaa se että palstan gurut on nähnyt oikeasti paljon vaivaa tämän ongelman takia, ja minä en ole nähnyt/testannut edes oikeaa komponenttia! Jossain vaiheessa kyllä ihmettelin tuota realoemin kuvaa radiosta (osa 3), mutta luulin sen olevan jonkin toisen järjestelmän optiolaite. Antaahan realoem minunkin autolle vaihtoehtona esim. midi-version.
                Muita topiceja lukiessa kyllä syntyi sellainen kuva että radio olisi ollut tuossa navi/TV-moduulissa. Tosin kyllä ihmettelin kun siihen tulee vaan Filotex-johtoa.

                Pääsen vasta illalla purkamaan tuo radion irti, ja olen aika varma että vika korjaantuu tänään.

                Jos näin käy että radiokin tulee kuntoon, niin ajan muutaman päivän autolla ja seurailen käytöstä. Jos kaikki tässä threadissa käydyt viat ovat korjaantuneet, niin postaan tänne yhteenvedon miten kaikki ratkesi. Ensimmäinen todellinen vikahan oli se akun purkaantuminen joka nyt näyttäisi olevan kunnossa. En vielä kuitenkaan kerro osuiko diagnoosi oikeaan.

                Tässä välissä jo erittäin suuret kiitokset, ja samalla pahoittelut herroille Supa, TJJ, Ramzez, kph sekä muille asiaan paneutuneille.

                Mutta ei kuitenkaan nuolaista ennenkuin tipahtaa...
                terve mikä sulla aiheutti akun purkautumisen
                mulla kanssa e38 radio pelaa satunnaisesti ja jää ilmeisesti "salaa"päälle
                vaikka aina sammutan nupista.
                koska silloin tällöin akkutyhjä aamulla ja on uusi akku ja lataus kunnossa.
                ja kun oli kulutus mittari kiinni niin vei 4ah.vaikka auto "nukkui"
                kun nyppäsi dsp vahvarista ison mustan liittimen päältä irti niin kulutus loppui.:think tai putos n0.4:jään
                sDrive23i A E89 Roadster -10

                ex E92 325i -09

                ex E65 735i -02
                ex E38 730d -98 ;(

                Comment

                • Stroop
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 296
                  • Jyväskylä

                  #68
                  Originally posted by aripaa View Post
                  Korjataan se numero yhdeksi, katsoin väärää numeroa ( nr.3 radion yläpuolella ), nyt sain mielenrauhan
                  No probs! Näistä pienistä erheistä vaan helposti tulee hätäiselle päähänpinttymä.

                  Hcaape: Mulla tuo akun purkautuminen ei todennäköisesti johtunut radiosta. Akku purkautui vaikka radio oli mykkänä palaneen sulakkeen takia. Siis sen siellä radion takana... Eli myöskään radio ei ole koskaan pätkinyt, vaan oli tietenkin totaalisen kuollut.

                  Kuten jo tuossa aiemmin sanoin, niin ajelen autolla jonkin aikaa ja seuraan katoaako virrat vielä. Aletaan sitten kinastelemaan porukalla pitääkö diagnoosi paikkansa. Jos taas joku aamu patteri on empty niin ollaankin taas lähtöruudussa.

                  Eli radio toimii, kuin myös näyttö, navi, TV (siis lumisade, ei digiboksia) ja puhelinkaan ei tuossa muutaman kilsan kotimatkalla pätkinyt enää. Sen ihmeparantumiseen en kuitenkaan vielä usko. Ajotietokoneen kieli kyllä pääsääntöisesti edelleen palaa saksaksi heti kun virrat sammuttaa. Samoin kello jää sammutushetkeen.
                  Last edited by Stroop; 03-08-2010, 20:53.

                  Comment

                  • Stroop
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 296
                    • Jyväskylä

                    #69
                    Nyt alan jo uskomaan että syy akun purkautumiseen on varmistunut. Korjauksesta on jo yli viikko, ja nyt viikonloppuna annoin auton olla yhtäjaksoisesti kolme yötä koskemattomana. Tänäkin aamuna auto lähti normaalisti käyntiin eli eipä ole enää purkanut akkua noinkaan pitkällä ajalla.

                    Ongelma mitä ilmeisimmin johtui oikkarissa olevista lämmityslaitteen magneettiventtiileistä. Molemmissa oli pahan hapettuman ja haurastumisen lisäksi sulamisjälkiä muovilevyssä kohdissa joista johtimet menee käämeille. Yritän liittää myöhemmin kuvan tähän kunhan saan siirrettyä kotikoneelle. Hieman epäselväksi jäi miksi tuonne pumpulle ja venttiileille tulee jatkuva virta, n. 8.5V. Nyt en ole mitannut mutta todennäköisesti edelleen on näin. Myöskään nyt paikallaan olevat ehjät venttiilit eivät kuumene auton ollessa "unessa" kuten edelliset, siis rikkinäiset, tekivät. Tosin nämä ehjätkin kyllä kuumenevat hetken päästä kun autoon on kytketty virrat päälle.

                    Niin tai näin, akun purkautuminen loppui siihen kun otin liittimet irti pumpulta ja venttiileiltä, eikä vika ole myöskään palautunut kun ehjät on vaihdettu tilalle ja ovat toiminnassa.

                    Tuo radioprobleema oli tästä sitten aivan erillinen asia, joka johtui vain apukäynnistyksen aiheuttamasta sulakkeen palamisesta siellä radion perässä. Jälkeen päin on harmittanut kun huomasin että tältä työkoneelta WDS:ssä aukesi valokuva tuosta radion yksiöstä ja sen sijainnista. Kummaltakaan kotikoneelta ei näin käynyt. Tästä tuli sitten puusilmälle tulkintavirhe ja tietysti vähän ihmettelyäkin aiheutti että voiko radio, TV ja navi olla siinä samassa boksissa. No ei ollut... Nythän kaikki tietysti on niin selvää, loogista ja yksinkertaista!

                    Navin näytön pimeneminen tuli siinä kohti kun ohjauspaneeli käytettiin irti radion vikaa etsiessä. Syytä en tiedä. Tyhmää tässä oli sen asentaminen takaisin paikalleen ennen testausta.. Ajelin sitten muutaman päivän ilman radiota ja näyttöä. Tässä kohti alkoi jo sylettämään. Toisen purkamisen ja kasauksen jälkeen näyttö lähti toimimaan kun siitä käytti liittimet uudelleen irti. Helppo korjaus mutta kaikki sählyy turhaan.

                    Xenonin liitimen savuaminenkaan ei liittynyt tähän mitenkään, se johtui vaan huonosta kontaktista. Tosin saipahan purkaa umpion puhdistamista varten. Ei ole kovin kivan näköinen tuo tummaoptiikka vain toisella puolella. Liitin uusittu ja kas, valkeus tuli.

                    Ajotietokoneen temppuilu on mukana edelleen kellonajan, päiväyksen ja kielen hukkaamisen muodossa. Parannusta on ainoastaan siinä, että valikkoja pääsee selaamaan heti käynnistyksen jälkeen.

                    Puhelin pätkii vähän harvemmin. Saa nähdä olisko tämä ollut tekemisissä virran vähyyden kanssa silloin kun auto purki akkua...

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #70
                      Hyvä homma että on selvinnyt suurimmaksi osaksi.
                      Ite olen omassa kello ongelmassani suuresti sitä mieltä että kyseessä on mittaristossa oleva juotosvika. Nyt viileämmillä keleillä tai kun olen jättänyt auton parkkiin varjoon kello pysyy hyvin ajassaan. Heti kun mittaristoon pääsee porottamaan aurinko niin temppuilut alkaa, samaten mittaristolle jää vikakoodit Terminal R virransyötöstä.
                      Täytynee ottaa mittaristo korjaukseen joskus syksyn pimeinä iltoina kunhan kerkiää
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Stroop
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 296
                        • Jyväskylä

                        #71
                        Originally posted by Supa View Post
                        Hyvä homma että on selvinnyt suurimmaksi osaksi.
                        Ite olen omassa kello ongelmassani suuresti sitä mieltä että kyseessä on mittaristossa oleva juotosvika. Nyt viileämmillä keleillä tai kun olen jättänyt auton parkkiin varjoon kello pysyy hyvin ajassaan. Heti kun mittaristoon pääsee porottamaan aurinko niin temppuilut alkaa, samaten mittaristolle jää vikakoodit Terminal R virransyötöstä.
                        Täytynee ottaa mittaristo korjaukseen joskus syksyn pimeinä iltoina kunhan kerkiää
                        Jep, talvella kaikki toimi ok, ainakin suurimman osan ajasta. Mulla mittaristo ei kylläkään anna minkäänlaista vikakoodia. Sen verran toiminnassa oli poikkeavaa tuossa välissä, että starttauksen jälkeen näyttö jäi valikkotilaan, nyt se kuitenkin menee ajotietokoneelle ja radion taajuusnäyttö on ylimpänä näkyvissä niinkuin ilmeisesti pitääkin.

                        Vinkkaathan Supa jos saat ongelman ratkaistua?

                        Comment

                        • kph
                          Newbiemmer
                          • Jul 2007
                          • 26

                          #72
                          Juotosvikakin on mahdollinen, tosin sen ilmeämiseen vaikuttas myöskin tärinä.

                          Muistelen jostain lukeneeni että näissä mittaristoissa olisi myös ongelmana elkojen kuivuminen.
                          Tämä kyllä voisi tehdä sen että on lämpötilasta riippuvainen, ennen kuin konkka on kokonaan kaputt.
                          Ajan myötä sieltä elkon kannusta haihtuu/vuotaa elektrolyytti pois jolloin konkka menettää kapasitanssiarvonsa ja/tai sisäinen resistanssi pienenee.

                          Haihtumisnopeuteen vaikuttaa suoraan käyttölämpötila ja elkon koko sekä laatu. Mikäli vuoto on paha tulee myös piirilevystä entinen, elektrolyytti on syövyttävää.

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #73
                            Originally posted by kph View Post
                            Juotosvikakin on mahdollinen, tosin sen ilmeämiseen vaikuttas myöskin tärinä.

                            Muistelen jostain lukeneeni että näissä mittaristoissa olisi myös ongelmana elkojen kuivuminen.
                            Tämä kyllä voisi tehdä sen että on lämpötilasta riippuvainen, ennen kuin konkka on kokonaan kaputt.
                            Ajan myötä sieltä elkon kannusta haihtuu/vuotaa elektrolyytti pois jolloin konkka menettää kapasitanssiarvonsa ja/tai sisäinen resistanssi pienenee.

                            Haihtumisnopeuteen vaikuttaa suoraan käyttölämpötila ja elkon koko sekä laatu. Mikäli vuoto on paha tulee myös piirilevystä entinen, elektrolyytti on syövyttävää.
                            Eipä ole tullut vastaan e39/e38 mittaristoissa elkovikoja, vanhemmissa e28/e34 jne kyllä.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Janzki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 4947
                              • Lohja

                              #74
                              Originally posted by Supa View Post
                              Eipä ole tullut vastaan e39/e38 mittaristoissa elkovikoja, vanhemmissa e28/e34 jne kyllä.
                              Niin, mutta alkaapa nuo ensimmäiset kolmekasit ja kolmeysit varsin vanhoja jo olemaan
                              Sähköposti.
                              IG: janzki_

                              Comment

                              • Stroop
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2006
                                • 296
                                • Jyväskylä

                                #75
                                Akku tyhjenee jälleen satunnaisesti... epäillään nyt sitten tuota puhelinta seuraavaksi. Raportoin taas kun ja jos homma etenee. Onhan tuo vika ollut päällä taas jonkun aikaa, mutta en ole ehtinyt perehtyä kun on tullut ajeltua Gessulla. Ei ole paljon autot kiinnostanut hetkeen

                                Comment

                                Working...
                                X