Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kasaantuvat sähköongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stroop
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 295
    • Jyväskylä

    #31
    Ja sitten taas pakkia. Pumpulle/venttiileille tulee jatkuva virta vaikka virrat ei ole päällä! Venttiilit kuumenee niin ettei sormia kärsi pitää kiinni.

    Eli voisiko vika olla jossain ohjauspuolella? Nythän tämä alkaa mennä mielenkiintoiseksi.


    Tuohon e39:iin ei tule jatkuvaa virtaa kun mittasin..

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #32
      Originally posted by Stroop View Post
      Ja sitten taas pakkia. Pumpulle/venttiileille tulee jatkuva virta vaikka virrat ei ole päällä! Venttiilit kuumenee niin ettei sormia kärsi pitää kiinni.

      Eli voisiko vika olla jossain ohjauspuolella? Nythän tämä alkaa mennä mielenkiintoiseksi.


      Tuohon e39:iin ei tule jatkuvaa virtaa kun mittasin..
      Huomioi tämä että niin e39 kuin e38 pitää virtojen katkaisun jälkeen vesiventtiilit kiinni noin 15 minuuttia jonka jälkeen päästää ne.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #33
        Originally posted by Stroop View Post
        Olen osunut aikaisemmin jotain kautta niihin, mutta nyt en löydä mistään. EWS? Sieltä ei ainakaan anna mitään koodeja. "Remote controlsin" kautta pääsee ilmeisesti vain avaimille? ZKE, LCM ja IKE ei anna mitään koodeja edelleenkään.

        HKM:ään eli ilmeisesti peräkontin moduuliin en pääse inpalla käsiksi. job status erroria pukkaa.
        ZKE (tarkemmin GM eli general module) eli korimoduuli ohjaa keskuslukitusta.
        HKM on hydraulisen takakontin moduuli, jos sulla ei ole hydraulikonttia niin et tietysti pääse siihen käsiksi.
        Meneekö auto nukkumaan normaalisti? Eli vaihdekepin valo sammuu reilun vartin päästä kun oviin tai muihin ei koske.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Stroop
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 295
          • Jyväskylä

          #34
          Auto nukahtaa normaalisti. Täytyy tosiaan vielä mitata tuo virran tulo tuonne venttiileille kun auto on seissyt vähän aikaa. Mutta tosiaan kuumana on venttiilit hetken perästä kun koskee niihin. Siis ilman että moottori on lämmin.

          Tulin just pikku reissulta ja sillä reissulla hyytyi toinen kuukauden vanhoista xenoneista, ja ainakin polttimon pistokkeessa oli jälkiä sulamisesta, täytyy nyt lähteä tutkimaan menikö polsa vai alkaako seuraavana paukkumaan valopuoli paskaksi. Onneksi tuli tuo lämpöaalto takaisin niin on kiva jatkaa auton ronkkimista kaíkkien kissanristiäisten välissä tuolla helteessä.

          Comment

          • Stroop
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 295
            • Jyväskylä

            #35
            Auto lukittu, n. 15min ja vaihdekepin merkkivalo sammuu. Pumpun ja venttiilien johtoihin edelleen jatkuva virta.

            Toinen xenoneista kärähtänyt, liittimen kanta sulanut jonkin verran ilmeisesti huonosta kosketuksesta ja sain siitä kelpo tällin sormeen joka vähän savusi

            Nyt täytyy taas lähteä juhliin mutta täytyy vielä mitata uudelleen kun saan puoli tuntia unta täyteen tuolle autolle.

            Voisko joku kertoa missä ne sulakkeet on tuolla apukuskin jalkatilassa niin tutin huomenna ne kun on enemmän aikaa. Samoin täytyy tutkia boxit tuolla peräkontissa. Siellä kun pitää irrottaa ensin navin cd-boxi edestä jne.

            Comment

            • Stroop
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 295
              • Jyväskylä

              #36
              Päivitystä tilanteeseen: Auto oli nyt yön yli nukkumassa, ja ovet lukossa. Jätin konepellin auki illalla jottei mihinkään virtapuoleen tarvitse koskea, ei edes keskuslukitukseen. Mittasin nuo pumpulle ja venttiileille tulevat johdot. Molempiin tulee jatkuva virta edelleen! Mielestäni tämän voi nyt jo aukottomasti tulkita viaksi? Akku on pysynyt täynnä jo 2 vrk sen jälkeen kun nuo johdot on olleet irti. Eli akun purkautuminen om ilmiselvästi johtunut tuosta. Mutta varsinainen vikahan on nyt jossain muualla eli noille tuleva virta ei katkea edes auton nukahdettua.

              Radion, puhelimen ja ajotietokoneen ongelmat ei ilmeisesti liity tähän mitenkään.

              Lisäpippuri sopassa oli kyllä tuo eilinen xenonin- liittimen savuaminen, joka muuten veti samalla umpion sisältä savusta harmaaksi Kyseessä on orkkis-xenonit. kuukauden vanha polssa meni paskaksi, mutta tallessa oli toinen vanhoista joka kuitenkin vielä syttyy. eli ballasti lienee vielä ehjä. Savu pääsi pois siitä mutikasta jossa on polttimon kantaan työnnettävä liitin. Puhkisulaneesta kohdasta mötikässä näkyy sisällä käämin näköinen osa? Pitääkä tuo paljon sisällään elektroniikkaa, ja voiko sen korvata tarvikeadapterilla joita esim. xenonkauppa.fi myy?

              Alkaa jo pikkuhiljaa väsyttämään kun vikoja tulee nopeammin kun niitä ehtii ratkomaan. Ja kun ne ei edes näytä olevan yhteydessä toisiinsa.

              Jos nämä tulee ratkottua ja korjattua niin laitan ilman muuta tänne perusteelliset selvitykset ettei muiden tarvitse käydä samaa rumbaa läpi.

              Comment

              • jani73
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 4339
                • Turku

                #37
                Originally posted by Stroop View Post
                Mittasin nuo pumpulle ja venttiileille tulevat johdot. Molempiin tulee jatkuva virta edelleen!
                En tiedä E38, mutta joihinkin osiin voi tulla jatkuva virta ja ohjaus tapahtuu maapiuhan kautta.
                Mutta jos mittasit liittimen molemmista piuhoista ja sieltä löytyy jännite, niin jotain häikkää siellä tosiaan tuntuu olevan

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #38
                  Originally posted by Stroop View Post
                  Päivitystä tilanteeseen: Auto oli nyt yön yli nukkumassa, ja ovet lukossa. Jätin konepellin auki illalla jottei mihinkään virtapuoleen tarvitse koskea, ei edes keskuslukitukseen. Mittasin nuo pumpulle ja venttiileille tulevat johdot. Molempiin tulee jatkuva virta edelleen! Mielestäni tämän voi nyt jo aukottomasti tulkita viaksi? Akku on pysynyt täynnä jo 2 vrk sen jälkeen kun nuo johdot on olleet irti. Eli akun purkautuminen om ilmiselvästi johtunut tuosta. Mutta varsinainen vikahan on nyt jossain muualla eli noille tuleva virta ei katkea edes auton nukahdettua.

                  Radion, puhelimen ja ajotietokoneen ongelmat ei ilmeisesti liity tähän mitenkään.

                  Lisäpippuri sopassa oli kyllä tuo eilinen xenonin- liittimen savuaminen, joka muuten veti samalla umpion sisältä savusta harmaaksi Kyseessä on orkkis-xenonit. kuukauden vanha polssa meni paskaksi, mutta tallessa oli toinen vanhoista joka kuitenkin vielä syttyy. eli ballasti lienee vielä ehjä. Savu pääsi pois siitä mutikasta jossa on polttimon kantaan työnnettävä liitin. Puhkisulaneesta kohdasta mötikässä näkyy sisällä käämin näköinen osa? Pitääkä tuo paljon sisällään elektroniikkaa, ja voiko sen korvata tarvikeadapterilla joita esim. xenonkauppa.fi myy?

                  Alkaa jo pikkuhiljaa väsyttämään kun vikoja tulee nopeammin kun niitä ehtii ratkomaan. Ja kun ne ei edes näytä olevan yhteydessä toisiinsa.

                  Jos nämä tulee ratkottua ja korjattua niin laitan ilman muuta tänne perusteelliset selvitykset ettei muiden tarvitse käydä samaa rumbaa läpi.
                  Miten tarkallaan ottaen mittasit vesiventtiilin ohjauksen.
                  1 nastaan tulee jatkuva jännite ja ilmastointipaneeli ohjaa venttiileitä maihin tarpeen mukaan.
                  Joten jos mittasit 1 nastan ja maan välillä niin siellä on kokoajan jännite.
                  Jos taas mittasit 1 nastan ja 2 sekä 3 välillä ja jännite löytyy niin on ilmastointipaneelissa vikaa ohjauksen puolella.

                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Stroop
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 295
                    • Jyväskylä

                    #39
                    Ok, kiitos. Potilas on kotona ja mies töissä, joten täytynee mitata vielä uudestaan illemmalla miten nuo virrat tuli. Mutta muistelen että virrat tuli kahdelle nastalle.
                    Joka tapauksessa myös pumpulle tulee jatkuva virta koko ajan. Ja sinnehän tulee vain ne kaksi johtoa.

                    Comment

                    • Stroop
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 295
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Unohdin tuossa mainita vielä että aamulla kun aukaisin kuskin oven niin puhelin meni päälle.. en kyllä muista että se olisi tuollaista ennen tehnyt.

                      Lueskelin tuossa noita sähkövikatopiceja ja kovin on kirjavia olleet. Harmi kun kaikki eivät postaa miten loppujen lopuksi viat korjaantui tai sitten ne on korjattu nettiauton tai autoliikkeen kautta.

                      Otin nyt kuitenkin lusikan kauniseen käteen ja siirryin kakkosvaiheeseen eli osien ostoon. Tilasin Laakkoselta virtalukon pohjan ja lupasivat sen loppuviikoksi. Saa nyt sitten nähdä auttaako se mihinkään.

                      Vinkkejä kyllä edelleen otetaan vastaan, ja lämpimät kiitokset tähän asti kommentoineille herroille. On oikeastaan aika hienoa huomata että jotkut uhraavat omaa aikaansa pyyteettömästi toisten hyväksi. Se kun on hieno piirre ihmisessä ja alkaa olla katoava luonnonvara.

                      Comment

                      • Stroop
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 295
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Miten tarkallaan ottaen mittasit vesiventtiilin ohjauksen.
                        1 nastaan tulee jatkuva jännite ja ilmastointipaneeli ohjaa venttiileitä maihin tarpeen mukaan.
                        Joten jos mittasit 1 nastan ja maan välillä niin siellä on kokoajan jännite.
                        Jos taas mittasit 1 nastan ja 2 sekä 3 välillä ja jännite löytyy niin on ilmastointipaneelissa vikaa ohjauksen puolella.


                        Jatkuva virta tulee välille 1-2 ja 1-3.

                        Comment

                        • Stroop
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 295
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Tehdäänpäs tähän kohtaan pieni yhteenveto missä mennään ettei mene ihan sekavaksi tämä show.

                          - akun purkautuminen johtui 99% varmuudella siitä, että lämmityslaitteen venttiileille sekä kiertovesipumpulle tulee jatkuva virta koko ajan. Tämä on moneen kertaan tarkastettu ja virta tulee 12 tuntia virtojen sammuttamisen jälkeenkin. Auto nukahtaa normaalisti 16 minuutin päästä kun virrat on sammutettu.

                          - puhelin sammuu ja käynnistyy jatkuvasti ilman mitään logiikkaa tai säännöllisyttä. Mutta ei kuitenkaan joka kerta kun autolla ajetaan. Puhelin käynnistyy myös kun ovi avataan. Tuosta en tiedä onko normaalia.

                          - radio on kokonaisuudessaan pois pelistä, toimi aiemmin.

                          - navigaattori ok

                          - ajotietokone palauttaa kielen saksaksi heti kun kääntää virrat pois avaimesta. Yleensä valikkopalkki suostuu liikkumaan vain yhden pykälän ylös-alas tai sivulle. Kun autossa on ollut virrat 15-30 min, valikko alkaa toimimaan tuolta osin. Ajan asetuksista ei voi muuttaa minuutteja, eikä päivämäärää lainkaan. Mutta kun akun kengän käyttää irti, aika-asetukset voi taas muuttaa. Tosin kun virrat seuraavan kerran käyttää avaimesta pois, ollaan taas lähtötilanteessa.

                          Laturi toimii normaalisti, eikä mikään viittaa vikaan siellä. Sulakkeet on tarkastettu moneen otteeseen. Apukuskin lattiamaton alla olevat johdot tarkastettu, paikat siellä rutikuivat. Akku ok. Takakontin boksien johdot ja pistokkeet katsottu.

                          Relepuoleen en ole koskenut kun ei ole hajuakaan mikä on millekin laitteelle.

                          Virtalukon pohja tilattu, vaikka en siihen vielä uskokaan, mutta toivon tietysti että sillä ratkeaisi edes osa noista.

                          Jos ei tuolla ala joku kohta oikeamaan niin sitten käytän keskikonsolin auki ja katson sieltä johtoliitokset. Sen jälkeen taitaa olla omat konstit käytetty.

                          Comment

                          • Stroop
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 295
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Kovin on samanlainen oire vaikka auto ja sukupolvi eri:




                            Taitaapi olla boksin etsintä edessä. Niinhän Supa jo arvelikin.

                            Tuolla kyllä korjaantuisi vasta yksi vika.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #44
                              Originally posted by Stroop View Post
                              Kovin on samanlainen oire vaikka auto ja sukupolvi eri:




                              Taitaapi olla boksin etsintä edessä. Niinhän Supa jo arvelikin.

                              Tuolla kyllä korjaantuisi vasta yksi vika.
                              Jos uusit paneelin niin heitä viestiä, voisin ostaa rikkinäisen pois.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • Stroop
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2006
                                • 295
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Joo miksei. Tarttis vaan ensin pitävästi varmistaa että missä vika on. Mihin tarttisit tuota?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎