Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kasaantuvat sähköongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stroop
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 295
    • Jyväskylä

    #16
    Joo, toi siilikin on käynyt mielessä. Onkohan mitään kätevää konstia testata pois sulkevasti sitä? Eipä silti, lähdin tuon vinkin perusteella lukemaan vielä ilmastoinnin puoltakin ja sitten tämmönenhän sieltä tuli:

    E R R O R M E M O R Y R E P O R T -------------------------------------
    Date: 07/24/10 14:37:39 ECU: IHKA38_3 JobStatus: OKAY Variant: IHKA38_3 -------------------------------------------------------------
    RESULT: 1 errors in error memory ! -------------------------------------------------------------
    45 Auxiliary water pump
    Error frequency : 200
    Short circuit to ground Error present
    Errorcode: 2D 42 C8 36 2A B8 C6 15 06 03 8D ================================================== ===========

    Comment

    • Stroop
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 295
      • Jyväskylä

      #17
      Kyllä tää ihan naviversiolla on. Alle pääsen kun käyn nosturilla, mutta en ole kyllä huomannut sieltä mitään puuttuvan.

      Missä tarkalleen ottaen nuo sulakkeet siellä jalkatilassa on?
      Last edited by Stroop; 24-07-2010, 13:47.

      Comment

      • Stroop
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 295
        • Jyväskylä

        #18
        Nyt taisi löytyä potentiaalinen ehdokas tuohon akun tyhjenemiseen. Tuon vesipumpun vikakoodin perusteella kokeilin magneettiventtiileitä ja vaikka vesiletkut, pumppu ja tietysti moottori olivat jo jäähtyneet niin venttiilit oli kuumat! Autossa on ollut virrat koko ajan päällä kun olen noita vikakoodeja lueskellut. Kokeilin sen jälkeen lämppärin säätöjä kun käytin koneen ensin lämpimäksi, niin mitään muutosta ei tapahtunut. Tuommoista mukavaa +20C ehkä. Tuota ei ole näin kesäaikaan huomannut kun ilmastointi on tarvittaessa jäähdyttänyt.

        Jos tuo akun purkautuminen johtuu, niinkuin nyt vahvasti näyttää, noista venttiileistä, niin jäljelle jää vielä ajotietokone/navi, puhelin ja radio ongelmat. Noilla kun ei taida kovin paljoa olla tekemistä keskenään.

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by Stroop View Post
          Nyt taisi löytyä potentiaalinen ehdokas tuohon akun tyhjenemiseen. Tuon vesipumpun vikakoodin perusteella kokeilin magneettiventtiileitä ja vaikka vesiletkut, pumppu ja tietysti moottori olivat jo jäähtyneet niin venttiilit oli kuumat! Autossa on ollut virrat koko ajan päällä kun olen noita vikakoodeja lueskellut. Kokeilin sen jälkeen lämppärin säätöjä kun käytin koneen ensin lämpimäksi, niin mitään muutosta ei tapahtunut. Tuommoista mukavaa +20C ehkä. Tuota ei ole näin kesäaikaan huomannut kun ilmastointi on tarvittaessa jäähdyttänyt.

          Jos tuo akun purkautuminen johtuu, niinkuin nyt vahvasti näyttää, noista venttiileistä, niin jäljelle jää vielä ajotietokone/navi, puhelin ja radio ongelmat. Noilla kun ei taida kovin paljoa olla tekemistä keskenään.
          Vesiventtiilit hajoavat käytännössä jokaisesta E38:sta jossain vaiheessa, kun tyyppivika tuppaa olemaan. En ole tosin kuullut, että venttiilit söisivät sähköä virtojen poissaollessa, mutta en toki sulkisi pois sitä mahdollisuutta. Omastakin seiskasta on sähköpumppu aivan entinen ja vesiventtiilitkin kränäävät aina joskus. Silti mitään akun purkautumista ei ole aiheutunut.

          Se akun tyhjeneminen todennäköisesti aiheuttaa nuo muutkin viat, koska alhainen jännite tuppaa tekemään ihmeitä E38:ssa.

          Comment

          • Stroop
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 295
            • Jyväskylä

            #20
            Joo, eipä ole mullakaan ensimmäinen setti mikä näistä on mennyt. Nyt vaan olen toiveikkaana kun tuo vikakoodikin ilmoitti aika selkeästi oikkaria. Nyt on piuhat irti sekä venttiileistä että pumpusta ja vikakoodikin poistui niiden mukana.

            Ensi viikolla täytyy hommata uus hässäkkä tuonne ja sitten seuraillaan miten muut viat selviää. Auto on nyt ollut latauksessa koko ajan ja virtaa riittää mutta muut ongelmat on vielä tallella.

            Toisaalta on ihan totta että noissa on ollut yhteyttä tuohon virran vähyyteen. Nyt vaan vituttaa kun tuo radiokin pimeni eikä se ole sitä aikaisemmin tehnyt. Ja se meni silloin kun löin auton kappeleilla tulille...

            Jotenkin pitäis päästä siihen käsiksi. Onko tietoa kellään onko sille muita sulakkeita olemassa kuin nuo 46 ja 49 jotka on merkitty sekä takakontin että moottoritilan rasioihin?

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by Stroop View Post
              Joo, eipä ole mullakaan ensimmäinen setti mikä näistä on mennyt. Nyt vaan olen toiveikkaana kun tuo vikakoodikin ilmoitti aika selkeästi oikkaria. Nyt on piuhat irti sekä venttiileistä että pumpusta ja vikakoodikin poistui niiden mukana.
              Lukiko seuraavaa: Auxiliary water pump: short circuit to ground?

              Inpa ilmoittaa omasta sähköpumpustani tuota vikakoodia, muttei se kuitenkaan aiheuta akun purkautumista. Käytännössä itse pumppu on entinen, kun ei se jaksa oikeastaan edes pyöriä. Joskus saattaa pientä surinaa kuulua, mutta pysähtyy kuitenkin ja vikakoodi aiheutuu juuri tuosta, että pumppu ei toimi. Tuskin siellä mitään varsinaista oikosulkua on.

              Comment

              • Stroop
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 295
                • Jyväskylä

                #22
                Aika sopivan hintaiselta näyttää tuo pumppu... olis saanut olla tuo virtalukon pohja.

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by Stroop View Post
                  Aika sopivan hintaiselta näyttää tuo pumppu... olis saanut olla tuo virtalukon pohja.
                  Jos en nyt väärin muista, niin KL-varaosissa uusi pumppu sisältäen ne vesiventtiilit 320€. Hinnan takia en ole itsekään pitänyt vielä kiirettä vaihdon suhteen.

                  Comment

                  • Stroop
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 295
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Mites sulla käyttäytyy nuo venttiilit? Mulla ne oli niin kuumat ettei kärsinyt sormia kauan pitää. Noille molemmille näyttäis tulevan jatkuva virta?

                    Tällä hetkellä vahvin veikkaus on että venttiilit oli oikkarissa, ei pumppu. Pumpun pistoketta irrottaessa lähti koko liitin pumpun juotoksista irti joten jos siitä meinaa kalun tehdä niin pitäis avata ja kolvailla vähän.

                    Pumppu on vielä paikallaa piuhat irroitettuna kun auto on kotona eikä tänne voi oikein nesteitä laskea.


                    Viimeistään aamulla tuo selviää onko akku taas tyhjä. Jo ei ole niin eiköhän tuo siltä osin ole selvä.

                    Comment

                    • Stroop
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 295
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by Ramzez View Post
                      Lukiko seuraavaa: Auxiliary water pump: short circuit to ground?

                      Inpa ilmoittaa omasta sähköpumpustani tuota vikakoodia, muttei se kuitenkaan aiheuta akun purkautumista. Käytännössä itse pumppu on entinen, kun ei se jaksa oikeastaan edes pyöriä. Joskus saattaa pientä surinaa kuulua, mutta pysähtyy kuitenkin ja vikakoodi aiheutuu juuri tuosta, että pumppu ei toimi. Tuskin siellä mitään varsinaista oikosulkua on.
                      Joo, sori. Tuossa vastaus kysymykseesi. Luulin että olin liittänyt jo tämän:

                      E R R O R M E M O R Y R E P O R T -------------------------------------
                      Date: 07/24/10 14:37:39 ECU: IHKA38_3 JobStatus: OKAY Variant: IHKA38_3 -------------------------------------------------------------
                      RESULT: 1 errors in error memory ! -------------------------------------------------------------
                      45 Auxiliary water pump
                      Error frequency : 200
                      Short circuit to ground Error present
                      Errorcode: 2D 42 C8 36 2A B8 C6 15 06 03 8D ================================================== ===========

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by Stroop View Post
                        Mites sulla käyttäytyy nuo venttiilit? Mulla ne oli niin kuumat ettei kärsinyt sormia kauan pitää. Noille molemmille näyttäis tulevan jatkuva virta?
                        Välillä käy niin, kun muutan sisälämpötilaa, alkaa jalkatilaan ja tuulilasiin tulla kuumaa ilmaa säädöistä huolimatta. Nyt tosin ei ole oireillut, mutta olen pitänytkin lämmönsäädöt viime aikoina aivan minimissä, johtuen helteistä. En ole tullut kokeilleeksi venttiilien lämpötilaa, mutta jos ne olisivat oikosulussa, niin kaiketi jotain oireita olisi pitänyt jo syntyä, esim. sulake palaa tai venttiilit eivät toimisi ollenkaan.


                        Originally posted by Stroop View Post
                        Joo, sori. Tuossa vastaus kysymykseesi. Luulin että olin liittänyt jo tämän
                        Joo olithan tämän jo kertonut aiemmin, mutta jotenkin taas en ollut sitä näkevinäni.

                        Comment

                        • Stroop
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 295
                          • Jyväskylä

                          #27
                          No näyttihän se aikaisempinkin siellä sittenkin olevan enkä minään ollut sitä näkevinäni..

                          Jäi vielä kokeilematta kuumeneeko ne venttiilit virtojen ollessa pois kytkettynä, kun tuli näpättyä piuha irti. En viitsinyt enää ähertää sitä uudestaan paikalleen kun tuossa kasissa tuo pumppu on vähän ahtaammassa paikassa. Perskeles kun tuli särjettyä sen pumpun liitin. Anyway, auto on nyt seisonut kuutisen tuntia pumpun ja magnettiventtilien piuhat irti, ja akussa oli 12.5V tallella. Saa nähdä kuinka käy.

                          Samaa mietin kans noiden sulakkeiden suhteen. Minkähän sulakkeen takana tuo on? Sieltähän sen mahdollisn oikkarinkin olis saanut mitattua. Toisaalta kuuluu siellä olevan rikkinäisiä flektejäkin mitkä syö akun eikä kukaan puhu sulakkeista mitään..
                          Last edited by Stroop; 24-07-2010, 21:31.

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #28
                            Originally posted by Ramzez View Post
                            Jos en nyt väärin muista, niin KL-varaosissa uusi pumppu sisältäen ne vesiventtiilit 320€. Hinnan takia en ole itsekään pitänyt vielä kiirettä vaihdon suhteen.
                            Haeskelkaa realoemista seiskan alta, joihinkin variaatioihin saa tuon pelkän pumppuosan ilman vesiventtiilejä (toki päätymuovi on väärä mutta sehän irroitetaan kuitenkin vaihdettaessa pelkkä pumppuosa), jos vesiventtiilit ovat kunnossa hintaa tulee huomattavasti vähemmän. Lisäksi kannattaa verrata mm schmiedmannin hinta (varaudu toimitusaikaan...)

                            Comment

                            • Stroop
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2006
                              • 295
                              • Jyväskylä

                              #29
                              B-osanakin pumppuja venttiileineen saa edullisesti. Toinen juttu on sitten kannattaako ostaa kun ikä voi jäädä lyhyeksi.


                              Mutta mutta. Tänä aamuna akussa kaikki paukut tallessa ja auto käyntiin.

                              Kuitenkin aamulla just ennen heräämistä tuli mieleen yksi juttu jonka lähden tsekkaamaan. Palailen asiaan kun saan selvitettyä.

                              Comment

                              • Stroop
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2006
                                • 295
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Otetaas pakkia. Taidan sittenkin hylätä tuon vesipumppu/venttiiliteorian. Piuhat oli irti ja molemmille oikkarista vikakoodit. Eli siis ne ovat omat yksikkönsä. Laitoin venttiilin piuhat kiinni ja koodit siltä osin hävisi. Pumppuunhan piuhoja en enää saa kiinni kun tuli rikottua se liitinrunko
                                Pumpun heikkous selittäis sen miksei sitä lämmintä sen kummemmin tullut. Sitä kun yrittää selvittää kaikkia mahdollisia vikoja yhtä aikaa niin tulee kämmejä.

                                Autossa oli yön keskuslukitus auki. Mistä tuon koodit pääsee lukemaan? Saattaa nimittäin olla niin että akku on purkautunut vain silloin kun ovet on ollut lukossa. Nyt jätin ne tarkoituksella auki, ja nyt aamulla akussa täydet virrat.

                                Olen osunut aikaisemmin jotain kautta niihin, mutta nyt en löydä mistään. EWS? Sieltä ei ainakaan anna mitään koodeja. "Remote controlsin" kautta pääsee ilmeisesti vain avaimille? ZKE, LCM ja IKE ei anna mitään koodeja edelleenkään.

                                HKM:ään eli ilmeisesti peräkontin moduuliin en pääse inpalla käsiksi. job status erroria pukkaa.
                                Last edited by Stroop; 25-07-2010, 09:33.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎