Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 800 sarja E31 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikkoJII
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 1807
    • Lapua

    Pikainen kysymys, oon vaihtamassa m70 myllyyn coolant temp sensoria vänkärin puolelle, kuinka tiukkaan tuo piti laittaa? Muistasin, että 15-25nm. Katsoisin itse, mutta en saa jostain syystä bentley service manualia auki.

    EDIT:
    Manuaali saatu dropboxin kautta toimimaan.

    EDIT2:
    Tilasin väärän anturin eli 2-napaisen. Pitää tilata 3-napainen anturi sinne cross-pipeen.
    eli osanumero: 13621707366

    Osa 5: http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_0785

    Eka vaihdoin vänkärin puolelle ensimmäiseen paikkaan anturin -> ei vaikutusta
    Toiseksi vaihdoin cross-pipen keskelle sen uuden anturin -> ei vaikutusta
    Nyt paikallaan siis uusi ja vanha anturi ja ilmeisesti alkuperäinen Boschilainen on tuo mikä jäi nyt sitten ylimääräiseksi.

    Eli ei oo enää vaihtoehtoja mikä anturi se viallinen on Ens viikolla se 3-napainen anturi tilaukseen ja jos sillä saatais kondikseen. Bentley manuaalia tutkiessa se myös sitten varmistui, että 3-napainen on se coolant-temperature sensor (engine). Vikakoodi tulee vain 7-12 bankin puolelle.

    Oireina se, että kone käy helvetin rikkaalla.
    Last edited by MikkoJII; 02-06-2018, 18:41.
    E32 750i 11/89

    Comment

    • Hantte
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2011
      • 350
      • Helsinki

      Kardaaniasiaa

      Moi,

      Jo kolme vuotta sitten ihmettelin kardaanin värinöitä ja homma jäi seurantaan. Seuranta tuotti tulosta pari viikkoa sitten, kun tukilaakeri leikkasi kiinni ja hitsaantui kiinni kardaaniin.

      Olin jo edellisellä viikolla tilannut RealOEM:n (ja Bemarin ETK:n) mukaisesti tukilaakerin hiluineen, takapään vakionopeusnivelen ja etupään rättinivelen.

      Kun kardaani irroitettiin, niin ei siinä mitään rättiniveltä edes ollut, vaan tavallinen ristinivel laippaliitoksella, vaikka RealOEM ei edes näytä laippaliitoksellisen numeroa.


      Samaten takapään vakionopeusnivel oli ihan kelvollinen, joten sekin jätettiin vaihtamatta.

      Etuosan ristinivelet olivat ruostuneet jumiin ja neulat syöpyneet ristitappeihin. Bemari ei myy ristiniveliä irrallaan, eikä laipallista kardaania ole tarjolla tarvittavalla aikataululla. Oli siis ongelma, mutta pienellä tutkimisella selvisi, että Mersun Sprintterin ristinivelet ovat samankokoiset. Siispä sellaiset tilalle.

      Lopputuloksena olisi nyt myynnissä uudet, marmorilta ostetut rätti- ja vakionopeusnivel (CV=constant velocity).
      Osat 2 ja 13.

      Rättinivel maksoi mulle 104,99 €
      Vakionopeusnivel maksoi 213,85 €

      Tarjouksia tänne tai privana.

      Ja loppukysymys:
      mistä tietää, milloin on käytetty rättiniveltä ja milloin ei?
      Hantte
      Z4 sDRIVE 35i, -09
      ex: E31, 850i, -91

      Comment

      • Onicle
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 409

        Moi, onko e32 ja e31 moottorin johtosarjoilla eroa?



        Realoemin mukaan toi on ollut vain kasissa.
        E31 850 -91
        EX: E36 325i -93 Coupé
        EX: E30 318i - 89

        Comment

        • MikkoJII
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 1807
          • Lapua

          Onko kukaan kokeillut tuota Janmor HR14 sytkäjohto sarjaa? :think


          E32 750i 11/89

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17522
            • Turku

            Originally posted by MikkoJII View Post
            Onko kukaan kokeillut tuota Janmor HR14 sytkäjohto sarjaa? :think


            https://www.topautoosat.fi/janmor-3025368.html
            On kyllä halpa johtosarja.
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              Originally posted by MikkoJII View Post
              Onko kukaan kokeillut tuota Janmor HR14 sytkäjohto sarjaa? :think


              https://www.topautoosat.fi/janmor-3025368.html
              Oon useamman tuollaisen tilannut, tullut parilla erilaisella hattuversiolla mutta kaikki toiminu hienosti. Pitää vaan tunnistusjohto vaihtaa vanhasta ja niputtaa vanhaan suojakuoreen.
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • MikkoJII
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 1807
                • Lapua

                Originally posted by Morkai View Post
                Oon useamman tuollaisen tilannut, tullut parilla erilaisella hattuversiolla mutta kaikki toiminu hienosti. Pitää vaan tunnistusjohto vaihtaa vanhasta ja niputtaa vanhaan suojakuoreen.
                Hyvä homma, pitää varmaan tilailla tuo setti (varalle) ja tulpat tuolta.

                Omassa myllyssä näyttää olevan Bosch F7LDCR tulpat paikoillaan. Yhtä tulppaa käytin irti ja se oli nokinen, joten huonoon käyntiin selitys löytyy varmasti tulpat-tulpanjohto akselilta. Omassani noin 2000rpm jälkeen käynti tasoittuu ja ravistaminen poistuu. Huvikseni koitin tulpasta mittailla resistanssia, mutta en saanut edes lukemia.

                EDIT:
                Tilasin Championin C9YC tulpat
                Last edited by MikkoJII; 29-06-2018, 08:50.
                E32 750i 11/89

                Comment

                • Peivola
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 49
                  • Masku

                  Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Perjantain projektina oli tiivistää kasista imusarjat. Imusarjat irti, putsaus, silikonit väliin ja kasaus. Katsoin tarkkaan että kaikki tuli takaisin juuri oikeaan paikkaan. Lauantaina kone käymään, vain oikea lohko käy. Inpalla ei vikakoodeja. Tunnin siinä varmaan pähkäilin ja heiluttelin johtosarjaa mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Noh, reippaana purin kaiken uudestaan jos sieltä olisi kuitenkin jotain jäänyt laittamatta paikoilleen. Vehkeet uudestaan nippuun vielä tarkemmalla otteella. Sunnuntaina käynnistys ja vain vasen lohko käynnistyi. Tässä kohtaa myös kierroslukumittari pimeni. Ei vieläkään vikakoodeja. Siinä sitten ihmeteltyäni nappasin koneen käydessä oikean lohkon kaasuläpältä johdot irti niin kone hörähti käymään molemmilla lohkoilla, samalla syttyi myös eml valo sekä luistoneston merkkivalo mittaristoon. Luin vikakoodit ja vasemmalta puolelta löytyi 73 speed signal. Vikakoodin kuittaus, kaasuläpän johdot kiinni ja uusi käynnistys. Käy edelleen vain vasemmalla lohkolla, varoitusvalot palaa taulussa mutta ei vikakoodeja.

                  Ennen toimenpiteitä kone kävi kaikilla, välillä pätkien sekä satunnaisesti hetkellisesti vikatilassa.

                  Kyseessä siis M70B50


                  Onko väellä tietoa/ehdotuksia mistä lähden vikaa tarkemmin hakemaan?
                  E32 750iA -92 + -91
                  E31 850i -91
                  F31 330d -15
                  MB Vito 122 -12
                  Volvo 240 DL -88

                  Comment

                  • BeiSSi
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2005
                    • 62
                    • Kuopio

                    Ota Peivola muutama kuva koneesta niin että näkyy etuosan anturien johdot ja pa-linjat, niin voidaan verrata.. Onko puolan johto varmasti pohjassa? Kaasuläpän johto kierretty loppuun saakka? Koneen takaa lämpöantureiden johdot kiinni?
                    Paskimmalla tuurilla johtosarjasta on joku piuha mennyt poikki, toivotaan ettei olisi.. itse käytin imusarjat irti viimeksi viikonloppuna, kun vaihdoin valley panin tiivisteen ja vesipumpun putkien o-renkaat , kaikki kovettuneet haperoiksi ja olivat vuotaneetkin pikkusen. Suosittelen uusimaan nuo jos imusarjoja meinaa irrotella.
                    E31 850i

                    Comment

                    • Peivola
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 49
                      • Masku

                      Noniin, homma kunnossa. Vika löytyi näistä neljästä liittimestä jotka ovat koneen päädyssä, virranjakajien välissä. Olin merkannut itselleni muistiin vain toisen lohkon johdot, kumpi harmaaseen ja kumpi mustaan liittimeen. Ei tullut mieleenkään että ne voisivat mennä ristiin. Vasemmalla tulpanjohdon signaali mustaan liittimeen mutta oikealla se kuuluukin vaaleaan/harmaaseen.
                      E32 750iA -92 + -91
                      E31 850i -91
                      F31 330d -15
                      MB Vito 122 -12
                      Volvo 240 DL -88

                      Comment

                      • Morkai
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 3197
                        • Saarijärvi

                        Originally posted by Peivola View Post
                        Noniin, homma kunnossa. Vika löytyi näistä neljästä liittimestä jotka ovat koneen päädyssä, virranjakajien välissä. Olin merkannut itselleni muistiin vain toisen lohkon johdot, kumpi harmaaseen ja kumpi mustaan liittimeen. Ei tullut mieleenkään että ne voisivat mennä ristiin. Vasemmalla tulpanjohdon signaali mustaan liittimeen mutta oikealla se kuuluukin vaaleaan/harmaaseen.
                        Juu, puolet on värikoodattu. Silti tahtoo mennä tulpanjohtojen signaalit väärinpäin kun sitä ei koneen käynnistä niin helposti huomaa.
                        sigpic
                        E23 728iA V8-projekti
                        E38 730D -projekti
                        E39 540iA -projekti
                        I01 i3 -projekti

                        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                        Comment

                        • Peivola
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 49
                          • Masku

                          Originally posted by Morkai View Post
                          Juu, puolet on värikoodattu. Silti tahtoo mennä tulpanjohtojen signaalit väärinpäin kun sitä ei koneen käynnistä niin helposti huomaa.
                          En minä ainakaan huomannut muuta värikoodia kuin naarasliittimien musta sekä harmaa. Molemmat urokset, signaali ja asentotunnistin, ovat kuitenkin mustia ja menevät eri värisiin liittimiin riippuen lohkosta.

                          Siis onko tämä signaalien ristiin meno kuitenkin mahdollista vaikka kone käy hyvin?
                          E32 750iA -92 + -91
                          E31 850i -91
                          F31 330d -15
                          MB Vito 122 -12
                          Volvo 240 DL -88

                          Comment

                          • Kiko750
                            BTCF Member
                            • Oct 2009
                            • 361
                            • Oulu/Finland

                            Mielenkiintoista että tuo pata hörisee vaikka tulpanjohtosignaalit ristissä. Oma pelaa kait suht hyvin mutta tyhjäkäynti ei ole niin tasainen kuin 12-mukisessa pitäis olla. Pitääpä koittaa vaihdella johtojen paikat :think

                            Comment

                            • algernon
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2006
                              • 288
                              • Turku, Suami

                              Originally posted by Kiko750 View Post
                              Mielenkiintoista että tuo pata hörisee vaikka tulpanjohtosignaalit ristissä. Oma pelaa kait suht hyvin mutta tyhjäkäynti ei ole niin tasainen kuin 12-mukisessa pitäis olla. Pitääpä koittaa vaihdella johtojen paikat :think
                              Se signaalijohto joka tulee sytkäjohdoista on inputtia tietokoneelle polttoaineen ruiskutukselle...ei sytyksen ajoitukselle. Muuten olisi mielenkiintoinen korjausluuppi.
                              Koneen käyntinopeus tulee kampiakselilla olevilta sensoreilta.
                              M
                              850i -91 (EG11)
                              Z3 2.8 -98 (CH31)

                              325 -08 (VE31)

                              Comment

                              • Hantte
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2011
                                • 350
                                • Helsinki

                                850i automaatti ja kojelaudan valo

                                Moi,

                                Mulla alkoi loppukesästä ilmetä ongelma, että D-asennossa vaihdekeppi "valui" hieman liikaa eteenpäin, jolloin D-valo sammui mittaristosta. Auto kulkee kuitenkin normaalisti, mutta D-valon puute estää cruisen käytön. Harmillista täällä kameratolppaviidakossa.

                                Varsinainen kysymys: mitä pitää säätää ja mistä, että D-valo tulee takaisin? Jos vipu on kolmosella tai pienemmällä, niin cruise toimii hyvin (yli 40 km/h), mutta nelosella ei.
                                Jos vaihdekeppiä vetää D:llä taaksepäin, niin D-valo syttyy ja cruise toimii, mutta on hankala ajettava.

                                Pitääkö kiristää vaijeria vai purkaa koko automaatin yläkerta, että saa jonkun mikrokytkimen säädettyä?

                                Onko helppoa ratkaisua, vai pitääkö pudottaa koko voimalinja alas? :think:think:think
                                Hantte
                                Z4 sDRIVE 35i, -09
                                ex: E31, 850i, -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎