BMW i4 keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jj5
    replied
    Eipä sillä niin väliä (tiettyyn rajaan asti) kuin hitaasti ajaa, kunhan pysyy oikealla kaistalla. Nopeusrajoitukset erityisesti moottoriteillä on kyllä järjettömän tiukkoja täällä, joten ei ihme että suuri osa autoilijoista ajaa hyvällä kelillä yli sallitun vauhdin. Yli 100kmh tai 120kmh moottoritiellä ei ole kaahailua

    Onko kukaan testaillut paljonko suksiboxi tai peräkärry vaikuttaa kulutukseen ja toimintamatkaan? Oma uskomukseni on että erityisesti talvikeli + jompi kumpi noista söisi kovasti toimintamatkaa.

    Leave a comment:


  • volvostabemariin
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Alinopeus on tottakai asia erikseen, mutta ei sitä nyt tietentahtoen pidä ylinopeutta ajaa, johan sen sanoo lakikin.
    .
    Erittäin paljon samaa mieltä!

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Hyvät kulutuslukemat, vaikka aika tuollaista tien tukkimis nopeutta on ajettu. Ajatko Eco pro:lla ja lämppärissä myös eco asetukset? Paljonko lämpöpyyntiä ja minkä kokoiset fillarit?
    Ecopro:lla ajelin ja 18" Continentalin kitkat.

    Vai tientukkimisnopeutta, jos mennään nopeusrajoituksen mukaan ja vähän ylikin..? Varsinkin, kun tiet oli ko. päivänä talvisen liukkaat. Siinä tapauksessa suurin osa autoilijoista ovat tientukkona.

    No joo, en kommentoi sitä sen enempää.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Kaikki jotka ei aja maantienopeuksissa ja motarilla ainakin 10-yli (mittarinopeutta) ovat tien tukkona ja joutaisi jäädä kotiin. Sinulla saa olla ihan oma mielipide tuosta Hidastelu maanteillä on ikävästi yleistynyt varsinkin sähköautoilijoiden keskuudessa. Teslan tehoilla brassaillaan intternetissä ja sitten todellisuudessa ajetaan rekan persiissä kiinni että päästäis pidemmälle. Ei näin.
    Alinopeus on tottakai asia erikseen, mutta ei sitä nyt tietentahtoen pidä ylinopeutta ajaa, johan sen sanoo lakikin.

    Mutta moottoritiellä jos haluaa kaahailla niin siinä on sitten se toinen kaista mistä pääsee ohi.

    Reilua alinopeutta ajellaan kyllä aika yleisesti sähkö- ja hybridiautoilla ja se on kyllä ärsyttävää.

    Leave a comment:


  • jori
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Kaikki jotka ei aja maantienopeuksissa ja motarilla ainakin 10-yli (mittarinopeutta) ovat tien tukkona ja joutaisi jäädä kotiin. Sinulla saa olla ihan oma mielipide tuosta Hidastelu maanteillä on ikävästi yleistynyt varsinkin sähköautoilijoiden keskuudessa. Teslan tehoilla brassaillaan intternetissä ja sitten todellisuudessa ajetaan rekan persiissä kiinni että päästäis pidemmälle. Ei näin.
    Itse olen pyrkinyt siihen etten ole tien tukkona sähköautolla.
    Ajoin yksin Vantaa-Vaasa-Vantaa syyskuun lopulla.
    Moottoritiet ajoin +22km/h mittarin mukaan. Muutenkin aika reippaasti tuli päästeltyä. Yksikään auto ei ohittanut 😅.
    Kulutus jäi 22kWh/100km, auto Tesla Model S Long Range Raven. Ja lataamatta olisi päässyt Vaasaan mutta Jalasjärvellä pysähdyin syömään ja ottamaan superista virtaa.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Kuinka niin tien tukkimisnopeutta? Jos mittarinopeutta 105 on ajettu 100 nopeusrajoituksella ja mitattu mittarivirhe on 2km/h niin siinähän on jo menty hitusen ylikin sallitun...sama myös 80km/h alueella. Ajettu oikeastaan juuri sopivasti nopeusrajoitusten mukaan.
    Kaikki jotka ei aja maantienopeuksissa ja motarilla ainakin 10-yli (mittarinopeutta) ovat tien tukkona ja joutaisi jäädä kotiin. Sinulla saa olla ihan oma mielipide tuosta Hidastelu maanteillä on ikävästi yleistynyt varsinkin sähköautoilijoiden keskuudessa. Teslan tehoilla brassaillaan intternetissä ja sitten todellisuudessa ajetaan rekan persiissä kiinni että päästäis pidemmälle. Ei näin.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Lähinnä pitkäaikaisia kulutuslukemia tiedustelin en yksittäisen reissun lukemia.
    Mutta eihän tuo nyt pahalta kuulosta maantiekulutukseksi.

    Originally posted by pyroz View Post
    Hyvät kulutuslukemat, vaikka aika tuollaista tien tukkimis nopeutta on ajettu. Ajatko Eco pro:lla ja lämppärissä myös eco asetukset? Paljonko lämpöpyyntiä ja minkä kokoiset fillarit?

    Kuinka niin tien tukkimisnopeutta? Jos mittarinopeutta 105 on ajettu 100 nopeusrajoituksella ja mitattu mittarivirhe on 2km/h niin siinähän on jo menty hitusen ylikin sallitun...sama myös 80km/h alueella. Ajettu oikeastaan juuri sopivasti nopeusrajoitusten mukaan.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by JPM50 View Post
    Viime viikolla reitillä Hki-Raisio-Rauma-Raisio-Hki rajoitusten mukaan ajaen keskikulutus oli n. 18,8 kWh/100 km. Motarilla nopeus oli mittarin mukaan 105 km/h ja maantiellä 83 km/h. Ei kovia kiihdytyksiä eikä ohituksia.

    Melko todenmukainen tuo kulutus tuntuisi olevan. Nopeusmittari näyttää 2 km/h liikaa gps:n mukaan.
    Hyvät kulutuslukemat, vaikka aika tuollaista tien tukkimis nopeutta on ajettu. Ajatko Eco pro:lla ja lämppärissä myös eco asetukset? Paljonko lämpöpyyntiä ja minkä kokoiset fillarit?

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Olisi mukava kuulla nyt kun kelit viilenneet millaisia kulutuslukemia olette nähin saaneet...ja vielä onko eroja auton näyttämän ja todellisen välillä.
    Viime viikolla reitillä Hki-Raisio-Rauma-Raisio-Hki rajoitusten mukaan ajaen keskikulutus oli n. 18,8 kWh/100 km. Motarilla nopeus oli mittarin mukaan 105 km/h ja maantiellä 83 km/h. Ei kovia kiihdytyksiä eikä ohituksia.

    Melko todenmukainen tuo kulutus tuntuisi olevan. Nopeusmittari näyttää 2 km/h liikaa gps:n mukaan.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Olisi mukava kuulla nyt kun kelit viilenneet millaisia kulutuslukemia olette nähin saaneet...ja vielä onko eroja auton näyttämän ja todellisen välillä.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Itse ainakin tykkään ajaa varsinkin pitkää matkaa talvellakin ns. paitasillaan, toiset ajaa toppavaatteissa. Joten paljonko i4 kuluttaa sähköä sisätilojen lämmitykseen matka-ajossa 80km/h vauhdilla -10c lämpötilassa kun lämpötilaksi asetetaan "mukavan lämmin" eli voit istua auton kyydissä kauluspaidassa ja purkkarit jalassa ilman että sinua paleltaa eli noin +20c.

    Näkeekö jostain mittarista paljonko auto kuluttaa ohjaamon lämmitykseen/jäähdytykseen sähköä? Tämä tietohan takuulla on jossain ohjausyksikössä mutta tuodaanko sitä käyttäjälle asti?
    Jonkin verranhan sisätilojen lämmitykseen tietysti menee energiaa, se on ihan selvä. Itse olen näillä ensimmäisillä talvikeleillä päässyt tuolla M50:llä noin 420 km yhdellä latingilla, pakkasten kiristyessä tietysti vähemmän. Ennen pakkasia pystyin yhdellä latauksella ajamaan noin 500 km samalla rauhallisella ajotyylilläni. Paitasillaan ajelen minäkin.

    Tuosta voi jotain päätellä kuinka paljon sisätilojen ja akun lämmitykseen menee energiaa näillä pikku pakkasilla. Lämpenee muuten noin 5 minuutissa mukavan lämpimäksi, kun pistää lämmityksen päälle hiukan ennen lähtöä.
    Last edited by JPM50; 04-12-2022, 18:21.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    3.0 CSL:n lisäksi tämänkin ketjun rassista tulee erittäin rajoitettu painos:

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Itse ainakin tykkään ajaa varsinkin pitkää matkaa talvellakin ns. paitasillaan, toiset ajaa toppavaatteissa. Joten paljonko i4 kuluttaa sähköä sisätilojen lämmitykseen matka-ajossa 80km/h vauhdilla -10c lämpötilassa kun lämpötilaksi asetetaan "mukavan lämmin" eli voit istua auton kyydissä kauluspaidassa ja purkkarit jalassa ilman että sinua paleltaa eli noin +20c.

    Näkeekö jostain mittarista paljonko auto kuluttaa ohjaamon lämmitykseen/jäähdytykseen sähköä? Tämä tietohan takuulla on jossain ohjausyksikössä mutta tuodaanko sitä käyttäjälle asti?
    Itse myös pidän mukavaa lämpötilaa autossa aina kulkee se sitten sähköllä tai millä tahansa. 21 astetta yleensä pyynti. 80km/h vauhti on todella edullinen sähkikselle. Kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin vaikka talvella motarilla eli 113km/h cruisessa. Jos todellista 80 ajaa niin voi päästä alle 20kWh/100km pakkaskelissä (arvaus)

    i4 ainakin näyttää lämppärin viemän tehon silloin kun auto on paikallaan ja lämmitys päällä. Ajossa se taitaa sitten näyttää kokonaiskulutuksen lämppäreineen.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Itse ainakin tykkään ajaa varsinkin pitkää matkaa talvellakin ns. paitasillaan, toiset ajaa toppavaatteissa. Joten paljonko i4 kuluttaa sähköä sisätilojen lämmitykseen matka-ajossa 80km/h vauhdilla -10c lämpötilassa kun lämpötilaksi asetetaan "mukavan lämmin" eli voit istua auton kyydissä kauluspaidassa ja purkkarit jalassa ilman että sinua paleltaa eli noin +20c.

    Näkeekö jostain mittarista paljonko auto kuluttaa ohjaamon lämmitykseen/jäähdytykseen sähköä? Tämä tietohan takuulla on jossain ohjausyksikössä mutta tuodaanko sitä käyttäjälle asti?
    Last edited by jani; 04-12-2022, 13:32.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Noh, laskukaava valtion suuntaan ei suoraviivainen kuitenkaan, kalliimmasta autoverottomasta hinnasta menee alvituottoa enemmän valtiolle oli diesel tai sähkö.
    Molemmista pulitetaan kyllä alvit. Voidaan huomioida vaikka elinkaaren aikaiset energian, eli polttoaineen vs. sähköveron tuomat tuotot myös niin mennään vielä kauemmas.

    Leave a comment:

Working...
X