BMW i4 keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ritariässä
    replied
    Noh, laskukaava valtion suuntaan ei suoraviivainen kuitenkaan, kalliimmasta autoverottomasta hinnasta menee alvituottoa enemmän valtiolle oli diesel tai sähkö.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by IKa View Post
    Ei valinta ole aina pelkästään täällä esitettyjen kriteerien varassa, että jokainen tekisi päätöksen vain käyttövoiman ja hinnan perusteella. Itselleni valintaan vaikutti eniten auton korimalli. En sano, että i4 olisi ruma, mutta omaan silmään 2-ovinen coupe ja cabrio miellyttävät vain paljon enemmän.

    Kuten hyvin tiedetään, niin ainakaan toistaiseksi Bemarilla ei ole tarjolla 2-ovista sähköautoa, joten oma valinta on tällä hetkellä fossiili M440 coupe. Ehkä parin kolmen vuoden päästä haluamaani korimallia saa myös sähköautona. Sitä odotellessa…
    Se on hyvä, että jotkut ajattelevat meitä kaikkia ja maksavat vapaaehtoisesti muhkeita autoveroja uusista polttiksista. Eli kiitos sinulle myös

    Leave a comment:


  • IKa
    replied
    Originally posted by bemanderi View Post
    Eikö tätä pitäisi nyt verrata niin että kun haet kaupasta uuden auton, niin ostatko fossiili 4:sen vai i4:sen? 99% ostajista valinta lienee aika selvä.
    Originally posted by rzy View Post
    Vertailin jo aiemmin huvikseni i4 M50 ja 4-sarjan M440i (mikä lienee lähin verrokki i4 M50:selle) hintaa keskenään ja M440i oli samoilla valitsemillani varusteilla karkeasti 25t€ kalliimpi kuin M50. Jo yksinomaan hintalapun osalta ainakin itselle M50 on selkeä valinta.
    Ei valinta ole aina pelkästään täällä esitettyjen kriteerien varassa, että jokainen tekisi päätöksen vain käyttövoiman ja hinnan perusteella. Itselleni valintaan vaikutti eniten auton korimalli. En sano, että i4 olisi ruma, mutta omaan silmään 2-ovinen coupe ja cabrio miellyttävät vain paljon enemmän.

    Kuten hyvin tiedetään, niin ainakaan toistaiseksi Bemarilla ei ole tarjolla 2-ovista sähköautoa, joten oma valinta on tällä hetkellä fossiili M440 coupe. Ehkä parin kolmen vuoden päästä haluamaani korimallia saa myös sähköautona. Sitä odotellessa…

    Leave a comment:


  • ockelbo4500
    replied
    No jos oletetaan, että se sähköauto syö keskimäärin 25kwh/100km. Se varmaan on lähellä totuutta. Monikaan ei huomioi sitä, että sähköautossa on lataushäviötä. Pieni osa siitä ladatusta sähköstä menee lämmöksi latauksen aikana. Tämä voi tutkimusten mukaan olla jopa yli 10% latausenergiasta, tosin oletettavasti isolla teholla ladattaessa.

    Sähköauton kannattavuushan riippuu täysin sähkön hinnasta. Jos aiemmin sähkö maksoi siirtoineen noin 10c/kWh kotona. Tällä hetkellä jos katson mitä uusi sopimus maksaisi niin halvin kahden vuoden määräaikaisena noin 30c/kWh ja toistaiseksi voimassa oleva noin 50c/kWh.
    Eli kotilatauksessa jos sen auton lataaminen maksaisi 10c hinnalla(25tkm/vuosi) vain reilut 600€, mutta 50c hinnalla jo reilut 3000€. Siinä vaiheessa ero polttoainekäyttöiseen on olematon käyttövoiman osalta.

    En itse usko siihen, että nykyisenkaltaisia isoakkuisia sähköautoja on mahdollista tehdä valtavaa määrää ellei akkutekniikka oleellisesti muutu. Vety on yksi mahdollisuus tulevaisuudessa, mutta hyvin haasteellinen sekin. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan

    Totuus toki Suomen osalta on se, että autokantamme on vielä todella pitkään pääosin dieseliä ja bensaa kuluttavaa. Suomessa saadaan tänä vuonna ehkä 80 tuhatta uutta autoa kaupaksi ja nyt kun korot nousee ja inflaatio on nostanut autojen hintaa jo jopa 20% niin oma arvio on ,että muutamana seuraavana vuonna uusien myönti on luokkaa 50-60 tuhatta autoa. Toki tuontiautoja tulee paljon, mutta taitaa nekin olla bensa/diesel kalustoa pääosin. Suomessa henkilöautojen keski-ikä pyörii jossain 12-13 vuoden välillä ja romutusikä jossain 22 vuotta tms.
    Last edited by ockelbo4500; 04-12-2022, 10:31.

    Leave a comment:


  • rzy
    replied
    Originally posted by bemanderi View Post
    Eikö tätä pitäisi nyt verrata niin että kun haet kaupasta uuden auton, niin ostatko fossiili 4:sen vai i4:sen? 99% ostajista valinta lienee aika selvä.
    Vertailin jo aiemmin huvikseni i4 M50 ja 4-sarjan M440i (mikä lienee lähin verrokki i4 M50:selle) hintaa keskenään ja M440i oli samoilla valitsemillani varusteilla karkeasti 25t€ kalliimpi kuin M50. Jo yksinomaan hintalapun osalta ainakin itselle M50 on selkeä valinta.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Nyt on toki monella kotonakin kalliimpaa sähköä kuin yleensä, mutta silti se pointti on, että sähköautoillessa ajetaan riippuen nyt tapauksesta 70-99% kotona ladatulla sähköllä. Sitten kun käydään pidemmällä niin ladataan sitä kalliimpaa sähköä pikalaturista. Mutta jälleen kerran _oletus_, että sähköautoa ladattaisiin aina 50c/kWh hinnalla tai että se kulutus on 30kWh/100km on väärä oletus. Mutta saa sitä olettaa mitä haluaa

    Oletukseksi kannattaa napata ne, jotka tukevat kertomusta sähkövoimalinjan huonoudesta. Ei järisytä turhaan tukevaa "faktapohjaa".

    Sillähän ei ole mitään väliä, että suurin osa yli 100kw latauksista on yhä 0,3-0,35€/kwh tien päällä (ABC, K-Lataus, Recharged). Silläkään ole mitään väliä, että Fortumilta löytyy 24kk määräaikainen hintaan 26,5snt/kwh + siirrot ja verot noin 8snt, jolloin kokonaishinta on noin 32,5snt/kwh.

    Lisäksi on hyvä mainita 120km/h vaudissa ja -35 asteen pakkasessa tai 2km pätkäajossa syntyvä 30kwh/100km kulutus saatakaan olla paras vertailuarvo pohtimaan sopisiko sähköauto omaan käyttöön tai mitkä sen kulut olisivat. Ettei siis silläkään väliä, että keskikulutukset i4:llä jää useammalla lähelle 20-25kwh/100km.

    Silläkään ole mitään väliä, että sähköisessä voimalinjassa kaikki teho on aina heti käytössä, ei vaihteita, ei kierroksien odottelua. Samalla kulutus pysyy maltillisena vaikka se 300-500hp. Saati sillä väliä, että päästöt leikkaantuu puolella.

    Leave a comment:


  • bemanderi
    replied
    Originally posted by isolohko View Post
    Kukaan, kellä varaa ja halua on, ei jätä EV:tä ostamatta tässä langassa olevan 200km välein tapahtuvan, spekuloidun, lataustiheyden jeesustelun takia. Se ihmetyttää eniten, että sellaista jaksetaan edelleen höpöttää. Oikeesti.
    Juuri näin. Erittäin hyvin sanottu.

    Eikö tätä pitäisi nyt verrata niin että kun haet kaupasta uuden auton, niin ostatko fossiili 4:sen vai i4:sen? 99% ostajista valinta lienee aika selvä.

    Sitten menee semisti vaikeammaksi kun pitää vaikka jotain SUV:ia ostamaan kun iX on niin helvetin ruma (jonka vuoksi itse päädyin sitten erimerkkiseen jonka kanssa olen kerran päässyt alle 29kwh satkulla)

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Oli tuolla ihan fiksujakin oletuksia, 50snt ja se lähes 30kwh kulutus tekee sen noin 14-15€/100km kuluksi sähkölle ja sillä saa dieseliä noin 6-7L, jolla ripeäkulkuinen m57/n57 koneineen BMW kulkee myös kivasti, joten matkakulut menee aika tasoihin.
    Nyt on toki monella kotonakin kalliimpaa sähköä kuin yleensä, mutta silti se pointti on, että sähköautoillessa ajetaan riippuen nyt tapauksesta 70-99% kotona ladatulla sähköllä. Sitten kun käydään pidemmällä niin ladataan sitä kalliimpaa sähköä pikalaturista. Mutta jälleen kerran _oletus_, että sähköautoa ladattaisiin aina 50c/kWh hinnalla tai että se kulutus on 30kWh/100km on väärä oletus. Mutta saa sitä olettaa mitä haluaa

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Oli tuolla ihan fiksujakin oletuksia, 50snt ja se lähes 30kwh kulutus tekee sen noin 14-15€/100km kuluksi sähkölle ja sillä saa dieseliä noin 6-7L, jolla ripeäkulkuinen m57/n57 koneineen BMW kulkee myös kivasti, joten matkakulut menee aika tasoihin.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by ockelbo4500 View Post
    Sähköautoilla sen verran ajanut, että hyviä laitteita, mutta kyllähän niissä auton järjetön massa aiheuttaa isoa kulutusta osaltaan.
    Katsoin TM:n koeajoa viime helmikuulta i4m50 osalta. Omamassa yli 2300kg, akun nettoenergiamäärä 80,7kwh. Jos ajaa pohjoisessa Suomessa pitkää matkaa niin uskoisin, että sitä laturia etsii mieluusti kun varaus laskee alle 20% lukeman. Pikalatauksella ei kannata ladata kuin 80% lukemiin eli käytännön energiamäärä on ajossa Max. 80% eli 64,5kwh. TM:n koeajossa tuo on syönyt maantieajossa 23kwh/100km nollakelissä joten 280km olisi maxrange. Sitten kun pistää pakkasta -30c niin oletan että kulutus on luokkaa +30kwh/100km. Moottoritieajossa 120km/h tasanopeudella tuo on muuten syönyt 28,5kwh/100km.

    Minusta näissä sähköautoissa on toiminnalliset ominaisuudet hyviä, mutta muutamia käytännön ongelmia.
    1. Iso massa, joka aiheuttaa ajo ominaisuuksien huononemista ja lisääntyvää kulutusta monessa mielessä.
    2. Akku. Kallis, painava, hankala kierrättää, tietyissä tilanteissa iso paloturvallisuus riski
    3. Autojen hinta. 60-100k€ ei ole ns. Normi palkansaajan ostettavissa. Pitää olla oikeasti jo hyvätuloinen henkilö että tuollaisen voi hankkia.
    4. Sähkön nykyinen hinta. Jos auton ostoa perustelee halvalla sähköllä niin esim pikalaturien nykyiset 50c/kWh hinnat vie tästä hyödyn.

    No jos itselläkin olisi ns. Ylimääräistä rahaa niin kyllä varmaan sähköautolla ajaisin, mutta kun asiaa laski paperilla niin ajan edelleen käytetyllä neliveto dieselillä. Käytännön range luokkaa 1000-1300km ja arvonalennus niin pientä että ei paljoa haittaa.
    Aikamoisia oletuksia tulee. Ensinnäkin yritetään nyt pikkuhiljaa ymmärtää se, että aina reissuun lähdetään 100% latauksella. Sitten ne seuraavat mahdolliset lataukset siellä tien päällä saatetaan tosiaan ladata esim. 80% saakka. Yhden välilatauksen jälkeen ollaankin jo 500-600km päässä kotoa. Toiseksi se kireämpi pakkanen ei enää syö samaan tahtiin enempää energiaa. Toki se vähän nousee, mutta isompi ero on kesäkelin ja pikkupakkasten välillä kuin siitä enää kylmemmäksi.

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Aika heikko perse taikka surkeat penkit jos 200km kohdalla kuski väsähtää.

    Ratin takana istuessa kuluu kaloreitakin vähemmän kuin liikkuessa, jatkuva ylensyönti käy terveyden päälle.
    Näin on, heikompi kuin vahvempi mutta vahvempi kuin heikompi. Bemarin sport-penkit on ollut tähän asti, paskathan ne on. Nyt tulee M-penkit ja niihin on pakko tyytyä. Todennäköisesti käytännössä aivan paskat vaikka koeistumisen perusteella hyvältä vaikutti. Jollain on kuitenkin ajettava kun rahan perässä pitää, vielä, mennä. Terveellinen ruokailu edellyttää syömistä max. 4 tunnin välein. Usein syöminen ja ylensyöminen on eri asioita koska järkeäkin voi käyttää ja peruskoulun käyneelle terveelliset elämäntavat ei voi olla uusi asia.

    Leave a comment:


  • ockelbo4500
    replied
    Sähköautoilla sen verran ajanut, että hyviä laitteita, mutta kyllähän niissä auton järjetön massa aiheuttaa isoa kulutusta osaltaan.
    Katsoin TM:n koeajoa viime helmikuulta i4m50 osalta. Omamassa yli 2300kg, akun nettoenergiamäärä 80,7kwh. Jos ajaa pohjoisessa Suomessa pitkää matkaa niin uskoisin, että sitä laturia etsii mieluusti kun varaus laskee alle 20% lukeman. Pikalatauksella ei kannata ladata kuin 80% lukemiin eli käytännön energiamäärä on ajossa Max. 80% eli 64,5kwh. TM:n koeajossa tuo on syönyt maantieajossa 23kwh/100km nollakelissä joten 280km olisi maxrange. Sitten kun pistää pakkasta -30c niin oletan että kulutus on luokkaa +30kwh/100km. Moottoritieajossa 120km/h tasanopeudella tuo on muuten syönyt 28,5kwh/100km.

    Minusta näissä sähköautoissa on toiminnalliset ominaisuudet hyviä, mutta muutamia käytännön ongelmia.
    1. Iso massa, joka aiheuttaa ajo ominaisuuksien huononemista ja lisääntyvää kulutusta monessa mielessä.
    2. Akku. Kallis, painava, hankala kierrättää, tietyissä tilanteissa iso paloturvallisuus riski
    3. Autojen hinta. 60-100k€ ei ole ns. Normi palkansaajan ostettavissa. Pitää olla oikeasti jo hyvätuloinen henkilö että tuollaisen voi hankkia.
    4. Sähkön nykyinen hinta. Jos auton ostoa perustelee halvalla sähköllä niin esim pikalaturien nykyiset 50c/kWh hinnat vie tästä hyödyn.

    No jos itselläkin olisi ns. Ylimääräistä rahaa niin kyllä varmaan sähköautolla ajaisin, mutta kun asiaa laski paperilla niin ajan edelleen käytetyllä neliveto dieselillä. Käytännön range luokkaa 1000-1300km ja arvonalennus niin pientä että ei paljoa haittaa.

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Kukaan, kellä varaa ja halua on, ei jätä EV:tä ostamatta tässä langassa olevan 200km välein tapahtuvan, spekuloidun, lataustiheyden jeesustelun takia. Se ihmetyttää eniten, että sellaista jaksetaan edelleen höpöttää. Oikeesti.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Aika heikko perse taikka surkeat penkit jos 200km kohdalla kuski väsähtää.

    Ratin takana istuessa kuluu kaloreitakin vähemmän kuin liikkuessa, jatkuva ylensyönti käy terveyden päälle.

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Mikäli ei tarvitse matka-ajossa ladata useammin kuin 200 km välein niin olen todella tyytyväinen ja kaikki sen päälle on plussaa. Pysähdyn muutenkin varmasti vähintään 200 km välein auton käyttövoimasta riippumatta. Perse puutuu nopeammin. Tuon verran rangea taitaa tulla pikalaturilla reilussa vartissa tai jotain sinne päin. Hyvä kun ehtii kusella käymään ja kahvin hakemaan. Syödäkin pitää pidemmillä matkoilla.

    Leave a comment:

Working...
X