Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4 keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6712
    • PK-seutu

    Originally posted by jani View Post
    Itse ainakin tykkään ajaa varsinkin pitkää matkaa talvellakin ns. paitasillaan, toiset ajaa toppavaatteissa. Joten paljonko i4 kuluttaa sähköä sisätilojen lämmitykseen matka-ajossa 80km/h vauhdilla -10c lämpötilassa kun lämpötilaksi asetetaan "mukavan lämmin" eli voit istua auton kyydissä kauluspaidassa ja purkkarit jalassa ilman että sinua paleltaa eli noin +20c.

    Näkeekö jostain mittarista paljonko auto kuluttaa ohjaamon lämmitykseen/jäähdytykseen sähköä? Tämä tietohan takuulla on jossain ohjausyksikössä mutta tuodaanko sitä käyttäjälle asti?
    Itse myös pidän mukavaa lämpötilaa autossa aina kulkee se sitten sähköllä tai millä tahansa. 21 astetta yleensä pyynti. 80km/h vauhti on todella edullinen sähkikselle. Kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin vaikka talvella motarilla eli 113km/h cruisessa. Jos todellista 80 ajaa niin voi päästä alle 20kWh/100km pakkaskelissä (arvaus)

    i4 ainakin näyttää lämppärin viemän tehon silloin kun auto on paikallaan ja lämmitys päällä. Ajossa se taitaa sitten näyttää kokonaiskulutuksen lämppäreineen.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • PNM2
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2015
      • 1080
      • Espoo

      3.0 CSL:n lisäksi tämänkin ketjun rassista tulee erittäin rajoitettu painos:

      i4 M50
      ex: G30 530e xDrive M-Sport
      ex: F11 525d xDrive
      ex: F11 520d
      ex: E91 318i

      Comment

      • JPM50
        Bimmer Rookie
        • May 2022
        • 199
        • Helsinki

        Originally posted by jani View Post
        Itse ainakin tykkään ajaa varsinkin pitkää matkaa talvellakin ns. paitasillaan, toiset ajaa toppavaatteissa. Joten paljonko i4 kuluttaa sähköä sisätilojen lämmitykseen matka-ajossa 80km/h vauhdilla -10c lämpötilassa kun lämpötilaksi asetetaan "mukavan lämmin" eli voit istua auton kyydissä kauluspaidassa ja purkkarit jalassa ilman että sinua paleltaa eli noin +20c.

        Näkeekö jostain mittarista paljonko auto kuluttaa ohjaamon lämmitykseen/jäähdytykseen sähköä? Tämä tietohan takuulla on jossain ohjausyksikössä mutta tuodaanko sitä käyttäjälle asti?
        Jonkin verranhan sisätilojen lämmitykseen tietysti menee energiaa, se on ihan selvä. Itse olen näillä ensimmäisillä talvikeleillä päässyt tuolla M50:llä noin 420 km yhdellä latingilla, pakkasten kiristyessä tietysti vähemmän. Ennen pakkasia pystyin yhdellä latauksella ajamaan noin 500 km samalla rauhallisella ajotyylilläni. Paitasillaan ajelen minäkin.

        Tuosta voi jotain päätellä kuinka paljon sisätilojen ja akun lämmitykseen menee energiaa näillä pikku pakkasilla. Lämpenee muuten noin 5 minuutissa mukavan lämpimäksi, kun pistää lämmityksen päälle hiukan ennen lähtöä.
        Last edited by JPM50; 04-12-2022, 19:21.
        i4 M50 Black Sapphire

        Comment

        • TheRipper
          Bimmer Enthusiast
          • May 2012
          • 4996
          • Paimio

          Olisi mukava kuulla nyt kun kelit viilenneet millaisia kulutuslukemia olette nähin saaneet...ja vielä onko eroja auton näyttämän ja todellisen välillä.
          F10 523iA 2010

          Ex: E39 528iA 1997
          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
          Ex: E65 745iA 2003
          Ex: E46 318i 1998
          Ex: E34 525iA 1989

          Comment

          • JPM50
            Bimmer Rookie
            • May 2022
            • 199
            • Helsinki

            Originally posted by TheRipper View Post
            Olisi mukava kuulla nyt kun kelit viilenneet millaisia kulutuslukemia olette nähin saaneet...ja vielä onko eroja auton näyttämän ja todellisen välillä.
            Viime viikolla reitillä Hki-Raisio-Rauma-Raisio-Hki rajoitusten mukaan ajaen keskikulutus oli n. 18,8 kWh/100 km. Motarilla nopeus oli mittarin mukaan 105 km/h ja maantiellä 83 km/h. Ei kovia kiihdytyksiä eikä ohituksia.

            Melko todenmukainen tuo kulutus tuntuisi olevan. Nopeusmittari näyttää 2 km/h liikaa gps:n mukaan.
            i4 M50 Black Sapphire

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6712
              • PK-seutu

              Originally posted by JPM50 View Post
              Viime viikolla reitillä Hki-Raisio-Rauma-Raisio-Hki rajoitusten mukaan ajaen keskikulutus oli n. 18,8 kWh/100 km. Motarilla nopeus oli mittarin mukaan 105 km/h ja maantiellä 83 km/h. Ei kovia kiihdytyksiä eikä ohituksia.

              Melko todenmukainen tuo kulutus tuntuisi olevan. Nopeusmittari näyttää 2 km/h liikaa gps:n mukaan.
              Hyvät kulutuslukemat, vaikka aika tuollaista tien tukkimis nopeutta on ajettu. Ajatko Eco pro:lla ja lämppärissä myös eco asetukset? Paljonko lämpöpyyntiä ja minkä kokoiset fillarit?
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • TheRipper
                Bimmer Enthusiast
                • May 2012
                • 4996
                • Paimio

                Lähinnä pitkäaikaisia kulutuslukemia tiedustelin en yksittäisen reissun lukemia.
                Mutta eihän tuo nyt pahalta kuulosta maantiekulutukseksi.

                Originally posted by pyroz View Post
                Hyvät kulutuslukemat, vaikka aika tuollaista tien tukkimis nopeutta on ajettu. Ajatko Eco pro:lla ja lämppärissä myös eco asetukset? Paljonko lämpöpyyntiä ja minkä kokoiset fillarit?

                Kuinka niin tien tukkimisnopeutta? Jos mittarinopeutta 105 on ajettu 100 nopeusrajoituksella ja mitattu mittarivirhe on 2km/h niin siinähän on jo menty hitusen ylikin sallitun...sama myös 80km/h alueella. Ajettu oikeastaan juuri sopivasti nopeusrajoitusten mukaan.
                F10 523iA 2010

                Ex: E39 528iA 1997
                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                Ex: E65 745iA 2003
                Ex: E46 318i 1998
                Ex: E34 525iA 1989

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6712
                  • PK-seutu

                  Originally posted by TheRipper View Post
                  Kuinka niin tien tukkimisnopeutta? Jos mittarinopeutta 105 on ajettu 100 nopeusrajoituksella ja mitattu mittarivirhe on 2km/h niin siinähän on jo menty hitusen ylikin sallitun...sama myös 80km/h alueella. Ajettu oikeastaan juuri sopivasti nopeusrajoitusten mukaan.
                  Kaikki jotka ei aja maantienopeuksissa ja motarilla ainakin 10-yli (mittarinopeutta) ovat tien tukkona ja joutaisi jäädä kotiin. Sinulla saa olla ihan oma mielipide tuosta Hidastelu maanteillä on ikävästi yleistynyt varsinkin sähköautoilijoiden keskuudessa. Teslan tehoilla brassaillaan intternetissä ja sitten todellisuudessa ajetaan rekan persiissä kiinni että päästäis pidemmälle. Ei näin.
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • jori
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 1010
                    • Vantaa

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Kaikki jotka ei aja maantienopeuksissa ja motarilla ainakin 10-yli (mittarinopeutta) ovat tien tukkona ja joutaisi jäädä kotiin. Sinulla saa olla ihan oma mielipide tuosta Hidastelu maanteillä on ikävästi yleistynyt varsinkin sähköautoilijoiden keskuudessa. Teslan tehoilla brassaillaan intternetissä ja sitten todellisuudessa ajetaan rekan persiissä kiinni että päästäis pidemmälle. Ei näin.
                    Itse olen pyrkinyt siihen etten ole tien tukkona sähköautolla.
                    Ajoin yksin Vantaa-Vaasa-Vantaa syyskuun lopulla.
                    Moottoritiet ajoin +22km/h mittarin mukaan. Muutenkin aika reippaasti tuli päästeltyä. Yksikään auto ei ohittanut 😅.
                    Kulutus jäi 22kWh/100km, auto Tesla Model S Long Range Raven. Ja lataamatta olisi päässyt Vaasaan mutta Jalasjärvellä pysähdyin syömään ja ottamaan superista virtaa.
                    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                    Comment

                    • TheRipper
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2012
                      • 4996
                      • Paimio

                      Originally posted by pyroz View Post
                      Kaikki jotka ei aja maantienopeuksissa ja motarilla ainakin 10-yli (mittarinopeutta) ovat tien tukkona ja joutaisi jäädä kotiin. Sinulla saa olla ihan oma mielipide tuosta Hidastelu maanteillä on ikävästi yleistynyt varsinkin sähköautoilijoiden keskuudessa. Teslan tehoilla brassaillaan intternetissä ja sitten todellisuudessa ajetaan rekan persiissä kiinni että päästäis pidemmälle. Ei näin.
                      Alinopeus on tottakai asia erikseen, mutta ei sitä nyt tietentahtoen pidä ylinopeutta ajaa, johan sen sanoo lakikin.

                      Mutta moottoritiellä jos haluaa kaahailla niin siinä on sitten se toinen kaista mistä pääsee ohi.

                      Reilua alinopeutta ajellaan kyllä aika yleisesti sähkö- ja hybridiautoilla ja se on kyllä ärsyttävää.
                      F10 523iA 2010

                      Ex: E39 528iA 1997
                      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                      Ex: E65 745iA 2003
                      Ex: E46 318i 1998
                      Ex: E34 525iA 1989

                      Comment

                      • JPM50
                        Bimmer Rookie
                        • May 2022
                        • 199
                        • Helsinki

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Hyvät kulutuslukemat, vaikka aika tuollaista tien tukkimis nopeutta on ajettu. Ajatko Eco pro:lla ja lämppärissä myös eco asetukset? Paljonko lämpöpyyntiä ja minkä kokoiset fillarit?
                        Ecopro:lla ajelin ja 18" Continentalin kitkat.

                        Vai tientukkimisnopeutta, jos mennään nopeusrajoituksen mukaan ja vähän ylikin..? Varsinkin, kun tiet oli ko. päivänä talvisen liukkaat. Siinä tapauksessa suurin osa autoilijoista ovat tientukkona.

                        No joo, en kommentoi sitä sen enempää.
                        i4 M50 Black Sapphire

                        Comment

                        • volvostabemariin
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2019
                          • 83
                          • Kanta-Häme

                          Originally posted by TheRipper View Post
                          Alinopeus on tottakai asia erikseen, mutta ei sitä nyt tietentahtoen pidä ylinopeutta ajaa, johan sen sanoo lakikin.
                          .
                          Erittäin paljon samaa mieltä!

                          Comment

                          • jj5
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 1337
                            • pks

                            Eipä sillä niin väliä (tiettyyn rajaan asti) kuin hitaasti ajaa, kunhan pysyy oikealla kaistalla. Nopeusrajoitukset erityisesti moottoriteillä on kyllä järjettömän tiukkoja täällä, joten ei ihme että suuri osa autoilijoista ajaa hyvällä kelillä yli sallitun vauhdin. Yli 100kmh tai 120kmh moottoritiellä ei ole kaahailua

                            Onko kukaan testaillut paljonko suksiboxi tai peräkärry vaikuttaa kulutukseen ja toimintamatkaan? Oma uskomukseni on että erityisesti talvikeli + jompi kumpi noista söisi kovasti toimintamatkaa.
                            sigpic

                            Comment

                            • FlyingFinn
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 646

                              Niin eiköhän ne sooloilijat jotka ei noudata sääntöjä ja säädettyjä ajonopeuksia ole juuri niitä jotka sen liikenteen tukkoisuuden aiheuttaa. Eivät vaan itse ymmärrä sitä kun kuvittelevat etenevänsä nopeasti kun mittarikin niin näyttää. Se ei kiinnosta minkälaista sekaannusta se muulle liikenteelle aiheuttaa. Minäminäminäminä asenteella mennään.

                              Asiaan: Onko i4:n käyttöohjeessa jotain suositusta lataustavalle millä pidetään akku hyvässä kunnossa? Onko esim. jotain prosenttiväliä annettu missä se lataus kannattaa pitää? Sen ainakin pystyy rajoittamaan kuinka täyteen akun lataa.

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7410
                                • Oulu

                                Originally posted by TheRipper View Post
                                Reilua alinopeutta ajellaan kyllä aika yleisesti sähkö- ja hybridiautoilla ja se on kyllä ärsyttävää.
                                Vähän ohi aiheen menee, mutta kesälomareissulla Keski-Euroopassa ei tule mieleen että olis ollut sähköautot missään kohtaan tientukkona. Toisaalta niitä oli kyllä hyvin vähän liikenteessäkin. Suomessa ei ole tullut nyt maanteillä ajettua niin ei kokemusta.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎