Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4 keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • isolohko
    BTCF Member
    • May 2004
    • 902
    • Kymenlaakso

    Kukaan, kellä varaa ja halua on, ei jätä EV:tä ostamatta tässä langassa olevan 200km välein tapahtuvan, spekuloidun, lataustiheyden jeesustelun takia. Se ihmetyttää eniten, että sellaista jaksetaan edelleen höpöttää. Oikeesti.

    e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 924
      • Sotkamo--Oulu

      Sähköautoilla sen verran ajanut, että hyviä laitteita, mutta kyllähän niissä auton järjetön massa aiheuttaa isoa kulutusta osaltaan.
      Katsoin TM:n koeajoa viime helmikuulta i4m50 osalta. Omamassa yli 2300kg, akun nettoenergiamäärä 80,7kwh. Jos ajaa pohjoisessa Suomessa pitkää matkaa niin uskoisin, että sitä laturia etsii mieluusti kun varaus laskee alle 20% lukeman. Pikalatauksella ei kannata ladata kuin 80% lukemiin eli käytännön energiamäärä on ajossa Max. 80% eli 64,5kwh. TM:n koeajossa tuo on syönyt maantieajossa 23kwh/100km nollakelissä joten 280km olisi maxrange. Sitten kun pistää pakkasta -30c niin oletan että kulutus on luokkaa +30kwh/100km. Moottoritieajossa 120km/h tasanopeudella tuo on muuten syönyt 28,5kwh/100km.

      Minusta näissä sähköautoissa on toiminnalliset ominaisuudet hyviä, mutta muutamia käytännön ongelmia.
      1. Iso massa, joka aiheuttaa ajo ominaisuuksien huononemista ja lisääntyvää kulutusta monessa mielessä.
      2. Akku. Kallis, painava, hankala kierrättää, tietyissä tilanteissa iso paloturvallisuus riski
      3. Autojen hinta. 60-100k€ ei ole ns. Normi palkansaajan ostettavissa. Pitää olla oikeasti jo hyvätuloinen henkilö että tuollaisen voi hankkia.
      4. Sähkön nykyinen hinta. Jos auton ostoa perustelee halvalla sähköllä niin esim pikalaturien nykyiset 50c/kWh hinnat vie tästä hyödyn.

      No jos itselläkin olisi ns. Ylimääräistä rahaa niin kyllä varmaan sähköautolla ajaisin, mutta kun asiaa laski paperilla niin ajan edelleen käytetyllä neliveto dieselillä. Käytännön range luokkaa 1000-1300km ja arvonalennus niin pientä että ei paljoa haittaa.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • FlyingFinn
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 646

        Originally posted by ritariässä View Post
        Aika heikko perse taikka surkeat penkit jos 200km kohdalla kuski väsähtää.

        Ratin takana istuessa kuluu kaloreitakin vähemmän kuin liikkuessa, jatkuva ylensyönti käy terveyden päälle.
        Näin on, heikompi kuin vahvempi mutta vahvempi kuin heikompi. Bemarin sport-penkit on ollut tähän asti, paskathan ne on. Nyt tulee M-penkit ja niihin on pakko tyytyä. Todennäköisesti käytännössä aivan paskat vaikka koeistumisen perusteella hyvältä vaikutti. Jollain on kuitenkin ajettava kun rahan perässä pitää, vielä, mennä. Terveellinen ruokailu edellyttää syömistä max. 4 tunnin välein. Usein syöminen ja ylensyöminen on eri asioita koska järkeäkin voi käyttää ja peruskoulun käyneelle terveelliset elämäntavat ei voi olla uusi asia.

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6712
          • PK-seutu

          Originally posted by ockelbo4500 View Post
          Sähköautoilla sen verran ajanut, että hyviä laitteita, mutta kyllähän niissä auton järjetön massa aiheuttaa isoa kulutusta osaltaan.
          Katsoin TM:n koeajoa viime helmikuulta i4m50 osalta. Omamassa yli 2300kg, akun nettoenergiamäärä 80,7kwh. Jos ajaa pohjoisessa Suomessa pitkää matkaa niin uskoisin, että sitä laturia etsii mieluusti kun varaus laskee alle 20% lukeman. Pikalatauksella ei kannata ladata kuin 80% lukemiin eli käytännön energiamäärä on ajossa Max. 80% eli 64,5kwh. TM:n koeajossa tuo on syönyt maantieajossa 23kwh/100km nollakelissä joten 280km olisi maxrange. Sitten kun pistää pakkasta -30c niin oletan että kulutus on luokkaa +30kwh/100km. Moottoritieajossa 120km/h tasanopeudella tuo on muuten syönyt 28,5kwh/100km.

          Minusta näissä sähköautoissa on toiminnalliset ominaisuudet hyviä, mutta muutamia käytännön ongelmia.
          1. Iso massa, joka aiheuttaa ajo ominaisuuksien huononemista ja lisääntyvää kulutusta monessa mielessä.
          2. Akku. Kallis, painava, hankala kierrättää, tietyissä tilanteissa iso paloturvallisuus riski
          3. Autojen hinta. 60-100k€ ei ole ns. Normi palkansaajan ostettavissa. Pitää olla oikeasti jo hyvätuloinen henkilö että tuollaisen voi hankkia.
          4. Sähkön nykyinen hinta. Jos auton ostoa perustelee halvalla sähköllä niin esim pikalaturien nykyiset 50c/kWh hinnat vie tästä hyödyn.

          No jos itselläkin olisi ns. Ylimääräistä rahaa niin kyllä varmaan sähköautolla ajaisin, mutta kun asiaa laski paperilla niin ajan edelleen käytetyllä neliveto dieselillä. Käytännön range luokkaa 1000-1300km ja arvonalennus niin pientä että ei paljoa haittaa.
          Aikamoisia oletuksia tulee. Ensinnäkin yritetään nyt pikkuhiljaa ymmärtää se, että aina reissuun lähdetään 100% latauksella. Sitten ne seuraavat mahdolliset lataukset siellä tien päällä saatetaan tosiaan ladata esim. 80% saakka. Yhden välilatauksen jälkeen ollaankin jo 500-600km päässä kotoa. Toiseksi se kireämpi pakkanen ei enää syö samaan tahtiin enempää energiaa. Toki se vähän nousee, mutta isompi ero on kesäkelin ja pikkupakkasten välillä kuin siitä enää kylmemmäksi.
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3540
            • Raisio

            Oli tuolla ihan fiksujakin oletuksia, 50snt ja se lähes 30kwh kulutus tekee sen noin 14-15€/100km kuluksi sähkölle ja sillä saa dieseliä noin 6-7L, jolla ripeäkulkuinen m57/n57 koneineen BMW kulkee myös kivasti, joten matkakulut menee aika tasoihin.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6712
              • PK-seutu

              Originally posted by ritariässä View Post
              Oli tuolla ihan fiksujakin oletuksia, 50snt ja se lähes 30kwh kulutus tekee sen noin 14-15€/100km kuluksi sähkölle ja sillä saa dieseliä noin 6-7L, jolla ripeäkulkuinen m57/n57 koneineen BMW kulkee myös kivasti, joten matkakulut menee aika tasoihin.
              Nyt on toki monella kotonakin kalliimpaa sähköä kuin yleensä, mutta silti se pointti on, että sähköautoillessa ajetaan riippuen nyt tapauksesta 70-99% kotona ladatulla sähköllä. Sitten kun käydään pidemmällä niin ladataan sitä kalliimpaa sähköä pikalaturista. Mutta jälleen kerran _oletus_, että sähköautoa ladattaisiin aina 50c/kWh hinnalla tai että se kulutus on 30kWh/100km on väärä oletus. Mutta saa sitä olettaa mitä haluaa
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • bemanderi
                Bimmer Rookie
                • Dec 2006
                • 191
                • Capital West

                Originally posted by isolohko View Post
                Kukaan, kellä varaa ja halua on, ei jätä EV:tä ostamatta tässä langassa olevan 200km välein tapahtuvan, spekuloidun, lataustiheyden jeesustelun takia. Se ihmetyttää eniten, että sellaista jaksetaan edelleen höpöttää. Oikeesti.
                Juuri näin. Erittäin hyvin sanottu.

                Eikö tätä pitäisi nyt verrata niin että kun haet kaupasta uuden auton, niin ostatko fossiili 4:sen vai i4:sen? 99% ostajista valinta lienee aika selvä.

                Sitten menee semisti vaikeammaksi kun pitää vaikka jotain SUV:ia ostamaan kun iX on niin helvetin ruma (jonka vuoksi itse päädyin sitten erimerkkiseen jonka kanssa olen kerran päässyt alle 29kwh satkulla)
                BMW X5 xdrive35 E70 Navetta
                Audi a5 3.2fsi Quattro Coupe

                .. plus sitten kaikkea muuta romua.

                Comment

                • ///Jone
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2009
                  • 1281
                  • HKI

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Nyt on toki monella kotonakin kalliimpaa sähköä kuin yleensä, mutta silti se pointti on, että sähköautoillessa ajetaan riippuen nyt tapauksesta 70-99% kotona ladatulla sähköllä. Sitten kun käydään pidemmällä niin ladataan sitä kalliimpaa sähköä pikalaturista. Mutta jälleen kerran _oletus_, että sähköautoa ladattaisiin aina 50c/kWh hinnalla tai että se kulutus on 30kWh/100km on väärä oletus. Mutta saa sitä olettaa mitä haluaa

                  Oletukseksi kannattaa napata ne, jotka tukevat kertomusta sähkövoimalinjan huonoudesta. Ei järisytä turhaan tukevaa "faktapohjaa".

                  Sillähän ei ole mitään väliä, että suurin osa yli 100kw latauksista on yhä 0,3-0,35€/kwh tien päällä (ABC, K-Lataus, Recharged). Silläkään ole mitään väliä, että Fortumilta löytyy 24kk määräaikainen hintaan 26,5snt/kwh + siirrot ja verot noin 8snt, jolloin kokonaishinta on noin 32,5snt/kwh.

                  Lisäksi on hyvä mainita 120km/h vaudissa ja -35 asteen pakkasessa tai 2km pätkäajossa syntyvä 30kwh/100km kulutus saatakaan olla paras vertailuarvo pohtimaan sopisiko sähköauto omaan käyttöön tai mitkä sen kulut olisivat. Ettei siis silläkään väliä, että keskikulutukset i4:llä jää useammalla lähelle 20-25kwh/100km.

                  Silläkään ole mitään väliä, että sähköisessä voimalinjassa kaikki teho on aina heti käytössä, ei vaihteita, ei kierroksien odottelua. Samalla kulutus pysyy maltillisena vaikka se 300-500hp. Saati sillä väliä, että päästöt leikkaantuu puolella.
                  ______________________
                  Nykyinen:
                  Model 3

                  BMW:t vuodesta 2009:
                  i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                  Comment

                  • rzy
                    Newbiemmer
                    • Oct 2022
                    • 16
                    • Suomi

                    Originally posted by bemanderi View Post
                    Eikö tätä pitäisi nyt verrata niin että kun haet kaupasta uuden auton, niin ostatko fossiili 4:sen vai i4:sen? 99% ostajista valinta lienee aika selvä.
                    Vertailin jo aiemmin huvikseni i4 M50 ja 4-sarjan M440i (mikä lienee lähin verrokki i4 M50:selle) hintaa keskenään ja M440i oli samoilla valitsemillani varusteilla karkeasti 25t€ kalliimpi kuin M50. Jo yksinomaan hintalapun osalta ainakin itselle M50 on selkeä valinta.

                    Comment

                    • ockelbo4500
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 924
                      • Sotkamo--Oulu

                      No jos oletetaan, että se sähköauto syö keskimäärin 25kwh/100km. Se varmaan on lähellä totuutta. Monikaan ei huomioi sitä, että sähköautossa on lataushäviötä. Pieni osa siitä ladatusta sähköstä menee lämmöksi latauksen aikana. Tämä voi tutkimusten mukaan olla jopa yli 10% latausenergiasta, tosin oletettavasti isolla teholla ladattaessa.

                      Sähköauton kannattavuushan riippuu täysin sähkön hinnasta. Jos aiemmin sähkö maksoi siirtoineen noin 10c/kWh kotona. Tällä hetkellä jos katson mitä uusi sopimus maksaisi niin halvin kahden vuoden määräaikaisena noin 30c/kWh ja toistaiseksi voimassa oleva noin 50c/kWh.
                      Eli kotilatauksessa jos sen auton lataaminen maksaisi 10c hinnalla(25tkm/vuosi) vain reilut 600€, mutta 50c hinnalla jo reilut 3000€. Siinä vaiheessa ero polttoainekäyttöiseen on olematon käyttövoiman osalta.

                      En itse usko siihen, että nykyisenkaltaisia isoakkuisia sähköautoja on mahdollista tehdä valtavaa määrää ellei akkutekniikka oleellisesti muutu. Vety on yksi mahdollisuus tulevaisuudessa, mutta hyvin haasteellinen sekin. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan

                      Totuus toki Suomen osalta on se, että autokantamme on vielä todella pitkään pääosin dieseliä ja bensaa kuluttavaa. Suomessa saadaan tänä vuonna ehkä 80 tuhatta uutta autoa kaupaksi ja nyt kun korot nousee ja inflaatio on nostanut autojen hintaa jo jopa 20% niin oma arvio on ,että muutamana seuraavana vuonna uusien myönti on luokkaa 50-60 tuhatta autoa. Toki tuontiautoja tulee paljon, mutta taitaa nekin olla bensa/diesel kalustoa pääosin. Suomessa henkilöautojen keski-ikä pyörii jossain 12-13 vuoden välillä ja romutusikä jossain 22 vuotta tms.
                      Last edited by ockelbo4500; 04-12-2022, 11:31.
                      BMW E84 X1 18dXdrive -14

                      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                      Ex, E46 320 d Touring -01
                      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                      Comment

                      • IKa
                        BTCF Member
                        • Apr 2007
                        • 877
                        • Klaukkala

                        Originally posted by bemanderi View Post
                        Eikö tätä pitäisi nyt verrata niin että kun haet kaupasta uuden auton, niin ostatko fossiili 4:sen vai i4:sen? 99% ostajista valinta lienee aika selvä.
                        Originally posted by rzy View Post
                        Vertailin jo aiemmin huvikseni i4 M50 ja 4-sarjan M440i (mikä lienee lähin verrokki i4 M50:selle) hintaa keskenään ja M440i oli samoilla valitsemillani varusteilla karkeasti 25t€ kalliimpi kuin M50. Jo yksinomaan hintalapun osalta ainakin itselle M50 on selkeä valinta.
                        Ei valinta ole aina pelkästään täällä esitettyjen kriteerien varassa, että jokainen tekisi päätöksen vain käyttövoiman ja hinnan perusteella. Itselleni valintaan vaikutti eniten auton korimalli. En sano, että i4 olisi ruma, mutta omaan silmään 2-ovinen coupe ja cabrio miellyttävät vain paljon enemmän.

                        Kuten hyvin tiedetään, niin ainakaan toistaiseksi Bemarilla ei ole tarjolla 2-ovista sähköautoa, joten oma valinta on tällä hetkellä fossiili M440 coupe. Ehkä parin kolmen vuoden päästä haluamaani korimallia saa myös sähköautona. Sitä odotellessa…
                        G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6712
                          • PK-seutu

                          Originally posted by IKa View Post
                          Ei valinta ole aina pelkästään täällä esitettyjen kriteerien varassa, että jokainen tekisi päätöksen vain käyttövoiman ja hinnan perusteella. Itselleni valintaan vaikutti eniten auton korimalli. En sano, että i4 olisi ruma, mutta omaan silmään 2-ovinen coupe ja cabrio miellyttävät vain paljon enemmän.

                          Kuten hyvin tiedetään, niin ainakaan toistaiseksi Bemarilla ei ole tarjolla 2-ovista sähköautoa, joten oma valinta on tällä hetkellä fossiili M440 coupe. Ehkä parin kolmen vuoden päästä haluamaani korimallia saa myös sähköautona. Sitä odotellessa…
                          Se on hyvä, että jotkut ajattelevat meitä kaikkia ja maksavat vapaaehtoisesti muhkeita autoveroja uusista polttiksista. Eli kiitos sinulle myös
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • ritariässä
                            BTCF Member
                            • Jan 2006
                            • 3540
                            • Raisio

                            Noh, laskukaava valtion suuntaan ei suoraviivainen kuitenkaan, kalliimmasta autoverottomasta hinnasta menee alvituottoa enemmän valtiolle oli diesel tai sähkö.
                            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6712
                              • PK-seutu

                              Originally posted by ritariässä View Post
                              Noh, laskukaava valtion suuntaan ei suoraviivainen kuitenkaan, kalliimmasta autoverottomasta hinnasta menee alvituottoa enemmän valtiolle oli diesel tai sähkö.
                              Molemmista pulitetaan kyllä alvit. Voidaan huomioida vaikka elinkaaren aikaiset energian, eli polttoaineen vs. sähköveron tuomat tuotot myös niin mennään vielä kauemmas.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5156
                                • Kuopio

                                Itse ainakin tykkään ajaa varsinkin pitkää matkaa talvellakin ns. paitasillaan, toiset ajaa toppavaatteissa. Joten paljonko i4 kuluttaa sähköä sisätilojen lämmitykseen matka-ajossa 80km/h vauhdilla -10c lämpötilassa kun lämpötilaksi asetetaan "mukavan lämmin" eli voit istua auton kyydissä kauluspaidassa ja purkkarit jalassa ilman että sinua paleltaa eli noin +20c.

                                Näkeekö jostain mittarista paljonko auto kuluttaa ohjaamon lämmitykseen/jäähdytykseen sähköä? Tämä tietohan takuulla on jossain ohjausyksikössä mutta tuodaanko sitä käyttäjälle asti?
                                Last edited by jani; 04-12-2022, 14:32.
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎