Announcement

Collapse
No announcement yet.

iX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juh4
    Moderator
    • Oct 2004
    • 5450
    • Seinäjoki

    Originally posted by torso1 View Post
    Mites olette ratkaisseet iX:ssä kesä/talvirengas homman?? Aika moni myynnissä oleva iX näkyy olevan vain yksillä vanteilla. Melekonen savotta tuossakin on et puljaa noita renkaita joka syksy ja kevät samoille vanteille. Itse kyllä jo ostaisin suosiolla ne toiset vanteet.

    iX40 kerran ajanut mutta iX50:stä ilmajousilla ja 4p-ohjauksella mieli tekisi ainakin kokeilla. Jotenkin silmäkin ruvennut tottumaan tohon ulkokuoreen ja sisustan designiin. Ei tuo nyt niin pahan näköinen sit olekaan. Saksasta kun näitä rupeisi jo ihan kohtuuhinnalla saamaan.

    Onko tässä iX:ssä ns. fully charged paketti ehdoton vai pärjääkö vähemmilläkin varusteilla?

    Ps. Noi karmittomat (rämisevät ovet) pilaa kyllä muuten varsin onnistuneen sähköauton laatuvaikutelman.
    En itse omista iX:ää, mutta väitän talvivanteiden puuttumisen johtuvan puhtaasti sen 21" vanteen hinnasta. Päälle 4te maksaa se sarja joten aika monet rengastyöt tuohon rahaan teet ihan rengasliikkeessä. Plus ei kait näitä kukaan enää omassa kotipihassa ala vaihtelemaan, vaikka olisi vanteineen. Se 20" orkkisvanne on edullisempi, vaan se ei niin järin näyttävä vanne ole näin lievästi ilmaistuna

    Fully Chargedin ku ottaa, niin eipä sinne oikeastaan enää montaa napsua saisikaan. Suurinosa ainakin Suomessa myytyjä on Fully- paketilla olevia.
    -Official member of BTCF-Sauna team-

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 787
      • Lappeenranta

      Originally posted by torso1 View Post
      Mites olette ratkaisseet iX:ssä kesä/talvirengas homman?? Aika moni myynnissä oleva iX näkyy olevan vain yksillä vanteilla. Melekonen savotta tuossakin on et puljaa noita renkaita joka syksy ja kevät samoille vanteille. Itse kyllä jo ostaisin suosiolla ne toiset vanteet.

      iX40 kerran ajanut mutta iX50:stä ilmajousilla ja 4p-ohjauksella mieli tekisi ainakin kokeilla. Jotenkin silmäkin ruvennut tottumaan tohon ulkokuoreen ja sisustan designiin. Ei tuo nyt niin pahan näköinen sit olekaan. Saksasta kun näitä rupeisi jo ihan kohtuuhinnalla saamaan.

      Onko tässä iX:ssä ns. fully charged paketti ehdoton vai pärjääkö vähemmilläkin varusteilla?

      Ps. Noi karmittomat (rämisevät ovet) pilaa kyllä muuten varsin onnistuneen sähköauton laatuvaikutelman.
      iX on erinomainen peli ei siitä mihinkään pääse, olen koeajanut autoa useampaan kertaan. Tosiaan Saksasta käytettynä korjaantuisi suurin negatiivinen asia eli ylihinta, joka autolla on uutena. Mutta vaikka tun käytettynä saaakin edullisemmin niin en ole vielä itselleni pystynyt miksi äks viitosesta pitäsi vaihtaa iX:ään.

      iX:n plussat vrt.X5 omasta mielestä
      +hiljaisempi
      +mukavamapi takaistuin
      +matalamampi painopiste rahoittaa korin liikkeitä
      +alhaisemmat käyttökulut lukuunottamatta (talvi)renkaita
      + suorituskyky
      +moderni muotoilu

      iX miinukset vrt iX
      - huonompi ergnomia (käyttöjärjestelmä, hallintalaitteet ja kruununa ratti joka on sekä ruma että ikäväntuntuinen kulmio)
      - sisätilojen materiaalit tuntuu halvoilta joka kerta kun autoon istahtaa, kangasversio....olen sanaton
      - etuistuinten säädöt on rajalliset vrt comforpenkkeihin
      - tavaratila pienempi lastattaessa katton asti,
      - alhaisempi vetopaino
      - puolet pienempi käytännön range
      - paino talvella liukkaalla heikentää ajo-ominaisuuksia selvästi vaikka äksäkään ei ole keijukainen.
      - Karmittomat ikkunat ovat äänekkäät ovia käytetteässä, ja varmasti aiheutavat joka talvi muutaman kerran vaikeuksia
      - kattoikkuna ei ole avattavissa

      Erot ei ole suuren suuria puoleen eikä toiseen ja moni juttu on samalla tasolla. Koeajon jälkeen vaan ei ole syntynyt tunnetta, että tämä se on! Sen verran pitää kuitekin väliin lisää rahaa laittaa, että järkisyillä vaihtoa ei pysty perustelemaan, joten tunnetta pitää olla mukana. Nyt tunne (ostokiima) ei vaan herää, itseasissa mitä usemamain koeajokertoja tulee niin sen vähemmän innostaa. Ehkä kuume nousisi kokeilemalla iX M60:stä.
      Mini, E24, E90, G70
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • jori
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1010
        • Vantaa

        Sen huomaa että auto on monen mielestä kohtuu täydellinen kun jaksetaan noista karmittomista ovista narista, ei ne nyt sen kummempia ole kuin muutkaan karmittomat ovet...Toki painavampi ovi vs esim.i4 ovet. Ja jos autossa on soft close ominaisuus niin ei ole tätä "ongelmaa". Talvella ei ole mulla ollut koskaan ongelmia karmittomien ikkunoiden kanssa. Pitää ne puhtaana niin toimivat hyvin. Kuitenkin kokemusta esim.E36 M3, MB CLS, BMW 645, Tesla Model S, mitä nyt tulee äkkiä mieleen.
        Markkinoilta on vaan vaikea löytää parempaa kokonaisuutta. Audilla/Mersulla on ehkä vastaavia mutta kulutus on noissa korkeampaa. Itse en van tykkää kalliista Skodasta tai Mersun pehmeydestä.

        Ja näitä jos hieroo ja miettii ikuisuuuden niin mitään ei saa koskaan ostettua. Kohta tulee facelift, sitten uusi malli, miten käy arvon, blaa, blaa...
        Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
        Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

        Comment

        • torso1
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 354

          Mites tuo iX:n lasikatto talvella. Onko kylmä ja tuleeko yhtään vedon/kylmyyden tunnetta sen kautta kabiiniin? Kuka korvaa jos siihen tulee halkeama. Kasko vai lasivakuutus?

          Comment

          • volvostabemariin
            Bimmer Rookie
            • Sep 2019
            • 83
            • Kanta-Häme

            Kahteen edelliseen viestiin. Muutaman F25:n, F10:n ja F11:n, F15:n ja G05:n omistaneena - sekä nykyään 2-sarjan myös - sanon että iX todellakin on itselle kokolailla täydellinen. Aiavn ylivoimaisesti paras BMW mitä mulla on ollut.

            Ja lasikatto ei ole talvella kylmä

            Comment

            • jori
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1010
              • Vantaa

              Originally posted by volvostabemariin View Post
              Kahteen edelliseen viestiin. Muutaman F25:n, F10:n ja F11:n, F15:n ja G05:n omistaneena - sekä nykyään 2-sarjan myös - sanon että iX todellakin on itselle kokolailla täydellinen. Aiavn ylivoimaisesti paras BMW mitä mulla on ollut.

              Ja lasikatto ei ole talvella kylmä
              Nyt n.8000km takana iX50 mallilla. Ja todellakin paras BMW/auto kokonaisuus mitä minulla ollut. Etenkin matkassa erittäin kiva auto. Kaikki jotka ovat autollani ajaneet ovat kehuneet kokemusta. Ja 50-mallissa plussana ettei tarvitse latailla kaiken aikaa. Reilu 300km matka-ajon jälkeen oli vielä 39% akkua jäljellä kun perille pääsin vaikka tuli ajettu reippaan puoleisesti.
              Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
              Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

              Comment

              • bittivirhe
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2012
                • 481
                • Pohjois-Savo

                Originally posted by jori View Post
                Nyt n.8000km takana iX50 mallilla. Ja todellakin paras BMW/auto kokonaisuus mitä minulla ollut. Etenkin matkassa erittäin kiva auto. Kaikki jotka ovat autollani ajaneet ovat kehuneet kokemusta. Ja 50-mallissa plussana ettei tarvitse latailla kaiken aikaa. Reilu 300km matka-ajon jälkeen oli vielä 39% akkua jäljellä kun perille pääsin vaikka tuli ajettu reippaan puoleisesti.
                Eli 1000 km:n matkalla pitäisi ladata 3-4 kertaa, jotta voisi ajella suhteellisen rauhallisin mielin (latauspaikkoja on harvassa ja osa on rikki)?
                G05 45e
                ex: F11 530d xDrive
                ex: E84 X1 xDrive 25d

                Comment

                • torso1
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 354

                  Niin se vain tuli itsestäkin sähköautomies. Tuli perjantaina ostettu Ruotsin Malmön bemariliikkeestä ~9tkm ajettu vm.-22 iX50. Kaikki lisävarusteet löytyy paitsi B&W popit. Hintakaan ei ollut paha euro-kruunun kurssieron takia. Muutenkin noi iX:t siellä paljon halvempia kuin kotimaassa. Pari viikon päästä jos kävis auton pihaan hakemassa. Nyt vain pitäis nykyinen G05 45e hävittää jonnekin. No täytyy Autovex/baanaa kokeilla ensimmäiseks lähtiskö sillä eteenpäin.

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 787
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by torso1 View Post
                    Niin se vain tuli itsestäkin sähköautomies. Tuli perjantaina ostettu Ruotsin Malmön bemariliikkeestä ~9tkm ajettu vm.-22 iX50. Kaikki lisävarusteet löytyy paitsi B&W popit. Hintakaan ei ollut paha euro-kruunun kurssieron takia. Muutenkin noi iX:t siellä paljon halvempia kuin kotimaassa. Pari viikon päästä jos kävis auton pihaan hakemassa. Nyt vain pitäis nykyinen G05 45e hävittää jonnekin. No täytyy Autovex/baanaa kokeilla ensimmäiseks lähtiskö sillä eteenpäin.
                    Onneksi olkoon! Laita tänne tai privaa miten hävittäminen onnistui. Sama tässä tulee itselle eteen ehkäpä jo tämän vuoden puolella.
                    Mini, E24, E90, G70
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • heksu
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 332
                      • Joensuu

                      Originally posted by bittivirhe View Post
                      Eli 1000 km:n matkalla pitäisi ladata 3-4 kertaa, jotta voisi ajella suhteellisen rauhallisin mielin (latauspaikkoja on harvassa ja osa on rikki)?
                      300km ajettu ”reippaasti”, 39% akkua jäljellä. Range noin 500km tuolla ajotavalla, WLTP normin mukainen range iX 50:llä noin 600km(parhaimmillaan 633km). En mie saa tuosta mitenkään 3-4 latauskertaa.
                      Rajoitusten mukaan ajellessa 1 lataus, tai jos määränpäässä pitää jäädä akkuun paljon virtaa niin 2 latausta.
                      Kattavat ja laadukkaat vakuutukset edullisesti!
                      Soita/txt/whatsapp 0406375197
                      [email protected]

                      Comment

                      • torso1
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 354

                        Originally posted by tiko4tiko View Post
                        Onneksi olkoon! Laita tänne tai privaa miten hävittäminen onnistui. Sama tässä tulee itselle eteen ehkäpä jo tämän vuoden puolella.
                        Kiitti. Täytyy laittaa privaa kun asiat rupeaa etenemään. Itse ajattelin et nyt on päästävä X5:sta eroon kun niistä vielä jotain maksetaan. Sen verran kovasti sähkärit rupes kuumottaa. Hyvällä tuurilla menee melkein päikseen uuden iX:n kanssa vaihdot. Toki aika nopeesti X myös vaihtoon laitettava, kovin kauaa kehtaa kahta autoa pihassa katsella.

                        Uusi auto tosiaan vähän ajettu viime vuoden iX50. Mineral white ja Amidot sisällä. Ilmajouset ja 4p-ohjaus. Käytännössä kaikki tehtaan lisävarusteet oli ruksittu mitä saa paitsi B&W stereot. No kaikkea ei voi saada.

                        Lisäksi alkuperäinen omistaja oli ottanut sen 4 vuoden BMW AG:n huoltosopparilla joka on myös tietenkin validi Suomessa. Malmön bemariliikkeestä ja tietty Premium Selection auto.

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 787
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by heksu View Post
                          300km ajettu ”reippaasti”, 39% akkua jäljellä. Range noin 500km tuolla ajotavalla, WLTP normin mukainen range iX 50:llä noin 600km(parhaimmillaan 633km). En mie saa tuosta mitenkään 3-4 latauskertaa.
                          Rajoitusten mukaan ajellessa 1 lataus, tai jos määränpäässä pitää jäädä akkuun paljon virtaa niin 2 latausta.
                          Valitettavasti ihan noin se ei mene, eli laturille on hyvä mennä kun akussa on 10-20% jäljellä jo ihan siitä syytä, että laturi voi olla rikki ja seuraavalle voi olla matkaa. Ja toiseksen täysin tyhjän akun lataaminen on 0-10% hidasta. Samoin akkua ei matkassa ladata täyteen vaan 80% tasoon, koska loppu latautuu hyvin hitaasti. Eli ensimmäiselle stintille on käytössä 80~90% täydestä kantamasta ja sen jälkeen 60~70% täydestä kantamasta.

                          Reippaasti , +120kmh , ajaen iX kulutus on 30kWh tasoa. Eli teoriassakaan sillä ei yli 400km pääse kuin myötätuuleen ja alamäkeen + nuo käytännön vähennykset. 600km onnistuu kyllä mutta sitten pitää malttaa ajaa max.80kmh kesällä. Tämähän ei ole mitenkään erityistä vaan nopeuden nosto leikkaa rangea nopeuden noustessa jokaisella sähköautolla rankalla kädellä. Samalla tavalla rangea häviää lämpötilan tippuessa 20->0 astetta ja vielä sitten toisen mokoman jos on hyvin kylmää, tuolloin range on huonoimmillaan luokkaa 50% noista teoreettisista arvoista noin karkeana nyrkkisääntönä.

                          Eli iXllä ensimmäinen lataus 350km jälkeen ja sen jälkeen vajaan 300km välein eli kolme latausta ja perillä patteri ajettuna nollaan olis tuo 1000km matka. Ja vähänkin varman päälle niin neljä latausta, tai nopeutta pois 20kmh niin sitten menee kolmella + safety marginaali. Käytännössä nopein tapa päästä perille on rajoittaa vauhtia, mikä näkyy hyvin Suomenkin tiellä. Vaikka sähköautot on tehokkaita, niillä on helppo ohittaa ja ajaminen on erittäin halpaa, niin ajotyyli on korostuneen rauhallinen, koska perille on päästävä minimilatauksilla (=nopein tapa)
                          Mini, E24, E90, G70
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6712
                            • PK-seutu

                            Originally posted by tiko4tiko View Post
                            Valitettavasti ihan noin se ei mene, eli laturille on hyvä mennä kun akussa on 10-20% jäljellä jo ihan siitä syytä, että laturi voi olla rikki ja seuraavalle voi olla matkaa. Ja toiseksen täysin tyhjän akun lataaminen on 0-10% hidasta. Samoin akkua ei matkassa ladata täyteen vaan 80% tasoon, koska loppu latautuu hyvin hitaasti. Eli ensimmäiselle stintille on käytössä 80~90% täydestä kantamasta ja sen jälkeen 60~70% täydestä kantamasta.

                            Reippaasti , +120kmh , ajaen iX kulutus on 30kWh tasoa. Eli teoriassakaan sillä ei yli 400km pääse kuin myötätuuleen ja alamäkeen + nuo käytännön vähennykset. 600km onnistuu kyllä mutta sitten pitää malttaa ajaa max.80kmh kesällä. Tämähän ei ole mitenkään erityistä vaan nopeuden nosto leikkaa rangea nopeuden noustessa jokaisella sähköautolla rankalla kädellä. Samalla tavalla rangea häviää lämpötilan tippuessa 20->0 astetta ja vielä sitten toisen mokoman jos on hyvin kylmää, tuolloin range on huonoimmillaan luokkaa 50% noista teoreettisista arvoista noin karkeana nyrkkisääntönä.

                            Eli iXllä ensimmäinen lataus 350km jälkeen ja sen jälkeen vajaan 300km välein eli kolme latausta ja perillä patteri ajettuna nollaan olis tuo 1000km matka. Ja vähänkin varman päälle niin neljä latausta, tai nopeutta pois 20kmh niin sitten menee kolmella + safety marginaali. Käytännössä nopein tapa päästä perille on rajoittaa vauhtia, mikä näkyy hyvin Suomenkin tiellä. Vaikka sähköautot on tehokkaita, niillä on helppo ohittaa ja ajaminen on erittäin halpaa, niin ajotyyli on korostuneen rauhallinen, koska perille on päästävä minimilatauksilla (=nopein tapa)
                            Kyllähän akku ladataan matkassakin täyteen silloin kun pysähdytään ruokailemaan. Vai onko täällä taas näitä kusematta ja syömättä ja paskomatta 1000km sankareita?

                            Mutta vaikka ei tekisi noin niin matematiikkasi ontuu kyllä. Jos kotoa lähdettäessä ajetaan 350km, ensimmäisellä matkalatingilla toiset 300km ja toisella latingilla myös 300km niin mun laskuopin mukaan ollaan jo 950km kohdalla. Eli kyllä se nyt vaan kahdella latauksella menee. En myöskään osta tuota 0-10% hitautta. Toki ihan nolliin harvempi ajaa, mutta eiköhän 0-10% lataus ole nopeampaa kuin ne viimeiset 90-100% liruttelut.

                            EDIT: täyttä häkää lataa myös tyhjästä:

                            Last edited by pyroz; 30-07-2023, 22:47.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • tiko4tiko
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2020
                              • 787
                              • Lappeenranta

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Kyllähän akku ladataan matkassakin täyteen silloin kun pysähdytään ruokailemaan. Vai onko täällä taas näitä kusematta ja syömättä ja paskomatta 1000km sankareita?

                              Mutta vaikka ei tekisi noin niin matematiikkasi ontuu kyllä. Jos kotoa lähdettäessä ajetaan 350km, ensimmäisellä matkalatingilla toiset 300km ja toisella latingilla myös 300km niin mun laskuopin mukaan ollaan jo 950km kohdalla. Eli kyllä se nyt vaan kahdella latauksella menee. En myöskään osta tuota 0-10% hitautta. Toki ihan nolliin harvempi ajaa, mutta eiköhän 0-10% lataus ole nopeampaa kuin ne viimeiset 90-100% liruttelut.

                              EDIT: täyttä häkää lataa myös tyhjästä:

                              Juu olet oikeassa meni lataukset vääriäärin eli 2-3 kpl riippuen rohkeudesta ja latureiden asemasta.

                              Monella videolla olen kyllä nähnyt, että nollaan ajetuun akun ekat prosentit on erittäin hitaita. Johtuneeko sitten että akku on noissa testeissä jo kylmä (toimiiko esilämmistys jos virtaa on jäljellä <5%?) ja kestää tuonne 10-15% kohdille ennenkuin lataa täysillä.
                              Mini, E24, E90, G70
                              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                              Comment

                              • isolohko
                                BTCF Member
                                • May 2004
                                • 902
                                • Kymenlaakso

                                Tuo, että esilämmittääkö laturille navigoitaessa mihin SOC:iin saakka olisi mielenkiiintoinen tieto. Vääräuskoisen väärämerkkinen superille talvella navigoidessa 7% SOC, kun piuha kiinni ja 245kW hetken aikaa.

                                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎