Announcement

Collapse
No announcement yet.

iX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jori
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1010
    • Vantaa

    Edellisiin viesteihin viitaten:
    Itse en oe koskaan ajanut Suomessa yli 450km matkaa autolla vaikka kortti ollut Helmikuusta 1999, ulkomailla paras päivä suoritus 1060km vuokra-autolla.
    Joten omiin tarpeisiin sopii sähkäri hyvin, jos ajaisin viikottain 1000km suorituksia niin voisi olla polttis hyvä vaihtoehto, onneksi en kuulu siihen suureen Suomalaisten ryhmään joka näitä 1000km kusematta keikkoja tekee jatkuvasti.
    Ja nopeusrajoituksia noudattaen 50-mallilla pääsee oikeasti 600km jos ei aja moottoritiellä. Itse en näe vaan mitään järkeä ajaa enää polttiksella käyttöautona. Kotilautauksella jota käytän 90% latauksista, tulee hintaa per 100km n.2.5€. Siinä jo syitä tarpeeksi + helvetin pajon mukavampaa kyytiä on kaikin puolin vs G05 X5, mikä on myös todella hyvä auto.
    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

    Comment

    • torso1
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 354

      Kertokaas nyt mullekin et miten tuota navigointia täytyy oikeaoppisesti käyttää iX:ssä et auto osaa sit valmistella akuston oikeaan lämpötilaan latausta varten? Mullekin siis tulossa iX jossa ei ole tuota akun manuaalista esilämmityspainiketta kojetaulussa.

      Comment

      • bittivirhe
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2012
        • 481
        • Pohjois-Savo

        Originally posted by pyroz View Post
        Kyllähän akku ladataan matkassakin täyteen silloin kun pysähdytään ruokailemaan. Vai onko täällä taas näitä kusematta ja syömättä ja paskomatta 1000km sankareita?
        Jos tietöitä ei lasketa, pysähdyin matkalla kaksi kertaa. Kerran pusikossa (alle 5 min), toisen kerran tankkaamaan ja toilettiin (ehkä 10 min). Matkaa on Googlen mukaan 1009 km ja aikaa meni melkein 12 tuntia, osittain noiden tietöiden takia.

        Rouva ajatteli kerran samalla välillä lataavansa i4:n muistaakseni Kolarissa, mutta laturit olivat rikki. Hätäratkaisuna oli jatkaa matkaa Pelloon, jolloin rangea jäi enää 30-40 km - ja yllätys, sielläkin olivat laturit hajalla. Sillä kertaa apu löytyi onneksi Ruotsin puolelta.

        Norjan puolella olen kokenut senkin, että reitillä oleva tunneli oli suljettu ja jouduin kiertämään kolmen tunnin ja parin sadan kilometrin ylimääräisen lenkin. Tällaisten kokemusten vuoksi suhtaudun itse erittäin suurella varauksella siihen, että akun ajaa ihan viimeisille prosenteille.

        Lisäksi veikkaan, että talvikelissä ja 30 asteen pakkasessa (joita tuolla pohjoisessa edelleen esiintyy) range jää aika kauas tuosta 600 kilometristä, vaikka akun ajaisi täydestä tyhjäksi.

        Ymmärrän, että tilanne on aivan erilainen jossain pääkaupunkiseudulla, jossa etäisyydet ovat pieniä ja latausmahdollisuuksia lienee joka kulmalla.
        G05 45e
        ex: F11 530d xDrive
        ex: E84 X1 xDrive 25d

        Comment

        • jori
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1010
          • Vantaa

          Originally posted by bittivirhe View Post
          Jos tietöitä ei lasketa, pysähdyin matkalla kaksi kertaa. Kerran pusikossa (alle 5 min), toisen kerran tankkaamaan ja toilettiin (ehkä 10 min). Matkaa on Googlen mukaan 1009 km ja aikaa meni melkein 12 tuntia, osittain noiden tietöiden takia.

          Rouva ajatteli kerran samalla välillä lataavansa i4:n muistaakseni Kolarissa, mutta laturit olivat rikki. Hätäratkaisuna oli jatkaa matkaa Pelloon, jolloin rangea jäi enää 30-40 km - ja yllätys, sielläkin olivat laturit hajalla. Sillä kertaa apu löytyi onneksi Ruotsin puolelta.

          Norjan puolella olen kokenut senkin, että reitillä oleva tunneli oli suljettu ja jouduin kiertämään kolmen tunnin ja parin sadan kilometrin ylimääräisen lenkin. Tällaisten kokemusten vuoksi suhtaudun itse erittäin suurella varauksella siihen, että akun ajaa ihan viimeisille prosenteille.

          Lisäksi veikkaan, että talvikelissä ja 30 asteen pakkasessa (joita tuolla pohjoisessa edelleen esiintyy) range jää aika kauas tuosta 600 kilometristä, vaikka akun ajaisi täydestä tyhjäksi.

          Ymmärrän, että tilanne on aivan erilainen jossain pääkaupunkiseudulla, jossa etäisyydet ovat pieniä ja latausmahdollisuuksia lienee joka kulmalla.
          Auton hankinta täytyy tietenkin määrittää omien käyttötarpeiden mukaan. Jos ajaa paljon periferiassa ja muutenkin sähköautot ei ole se oma juttu millään tasolla niin ei niillä tartte ajaa saati edes perustella muille miksi niillä ei aja. Kaikki ajaa millä tykkää. Jos bensa maksaisi 50c/litra niin pihassa ei olisi sähköautoa vaan mukavasti muriseva V8 tai V10.
          Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
          Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 481
            • Pohjois-Savo

            Originally posted by jori View Post
            Auton hankinta täytyy tietenkin määrittää omien käyttötarpeiden mukaan. Jos ajaa paljon periferiassa ja muutenkin sähköautot ei ole se oma juttu millään tasolla niin ei niillä tartte ajaa saati edes perustella muille miksi niillä ei aja. Kaikki ajaa millä tykkää. Jos bensa maksaisi 50c/litra niin pihassa ei olisi sähköautoa vaan mukavasti muriseva V8 tai V10.
            Kyllä minä sähköauton olisin halunnut jo useampi vuosi takaperin, koetan sinnitellä hybridillä toistaiseksi..
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • 315i
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2014
              • 241
              • Arctopolis

              Siis i4 lataa parhaimmillaa luvatun 200, kun akku on kokolailla tyhjä, sen jälkee pikkuhiljaa putoo sinne 150 tuntumaan, noh noita käyriä netistä löytyy. Ja näiltä tai viereisiltä sivustoilta.
              Ja range kesällä noin 500+, talven pakkasissa 450, matka ajettu niin, että akku pakastui yön aikana katoksessa.
              Niin ja kohta 40 tonnii mittarissa, mahtava pirssi.

              Comment

              • jori
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 1010
                • Vantaa

                Originally posted by bittivirhe View Post
                Kyllä minä sähköauton olisin halunnut jo useampi vuosi takaperin, koetan sinnitellä hybridillä toistaiseksi..
                Käyttökustannuksia kannattaa myös miettiä vaikka itse auto maksaisi paljon. Itse maksan joka kk velkaa pois mutta se on ollut tiedossa auton ostosta lähtien. Käyttökustannusten pienuus on sähköautoilussa plussaa, e45 bemulla olisin reippaan matka-ajon päässyt n.9l/100km joka on n.kuusi kertaa enemmän euroissa vs nykyinen iX.
                Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                Comment

                • tiko4tiko
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2020
                  • 787
                  • Lappeenranta

                  Originally posted by 315i View Post
                  Siis i4 lataa parhaimmillaa luvatun 200, kun akku on kokolailla tyhjä, sen jälkee pikkuhiljaa putoo sinne 150 tuntumaan, noh noita käyriä netistä löytyy. Ja näiltä tai viereisiltä sivustoilta.
                  Ja range kesällä noin 500+, talven pakkasissa 450, matka ajettu niin, että akku pakastui yön aikana katoksessa.
                  Niin ja kohta 40 tonnii mittarissa, mahtava pirssi.
                  Hyvät ranget.

                  En tiedä, mikä mun ajotyylissä on, mutta kauaksi jää. Olen sähköbemuja kokeillut useampaakin ja ajanut niillä ihan kunnon koeajoa, ei mitään korttelin kiertoa. Heikoin on ollut iX40 240km (talvi, luminen tie, IS otsikoisi lumimyräkkä) ja paras i7 400/450km (talvi/kevät) ja loput tuolta väliltä. Esim i4m50 en saanut kulutuksen kuin marginaalisesti alle i7:n kesäkelissä eli alle 400km jää range. Nämä kaikki siis maantieajossa.
                  Mini, E24, E90, G70
                  exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                  Comment

                  • bittivirhe
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2012
                    • 481
                    • Pohjois-Savo

                    Originally posted by jori View Post
                    Käyttökustannuksia kannattaa myös miettiä vaikka itse auto maksaisi paljon. Itse maksan joka kk velkaa pois mutta se on ollut tiedossa auton ostosta lähtien. Käyttökustannusten pienuus on sähköautoilussa plussaa, e45 bemulla olisin reippaan matka-ajon päässyt n.9l/100km joka on n.kuusi kertaa enemmän euroissa vs nykyinen iX.
                    Vuosi sitten ajettiin Norjassa vaimon i4:llä 300 km:n lenkki, sähkö tuli maksamaan noin 75 senttiä :-) Valitettavasti sielläkin on sähkön hinta noussut.

                    X5 45e:llä keskikulutus 1000 km:n matkalla oli 7.5 l / 100 km (sekä auton ilmoittama että tankkauksista laskettu), mitä en pidä pahana tuollaiselle möhkölle (enkä yrittänyt mitenkään pihistellä ajossa). Pahimmillaan kulutus on samalla matkalla ollut 8.5 l / 100 km.

                    Mutta heti, kun sopiva sähköauto löytyy..
                    G05 45e
                    ex: F11 530d xDrive
                    ex: E84 X1 xDrive 25d

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6712
                      • PK-seutu

                      Originally posted by tiko4tiko View Post
                      Hyvät ranget.

                      En tiedä, mikä mun ajotyylissä on, mutta kauaksi jää. Olen sähköbemuja kokeillut useampaakin ja ajanut niillä ihan kunnon koeajoa, ei mitään korttelin kiertoa. Heikoin on ollut iX40 240km (talvi, luminen tie, IS otsikoisi lumimyräkkä) ja paras i7 400/450km (talvi/kevät) ja loput tuolta väliltä. Esim i4m50 en saanut kulutuksen kuin marginaalisesti alle i7:n kesäkelissä eli alle 400km jää range. Nämä kaikki siis maantieajossa.
                      Lumimyräkkä rankaisee kyllä melko isosti autoa kuin autoa sähkörangessa. Se on melko huono testikeli, tai no toisaalta hyvä kunhan ymmärtää että se on ääriolosuhde

                      Sanoit, että ajoit i4M50:llä maantieajoa, ajoitko siis mitä vauhtia? Cruisessa montako km/h? Ja miten pitkään ajoit? Näissä kestää jonkun aikaa ennenkuin GOM, eli rangearvio mittaristossa päivittyy
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • jori
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 1010
                        • Vantaa

                        Originally posted by bittivirhe View Post
                        Vuosi sitten ajettiin Norjassa vaimon i4:llä 300 km:n lenkki, sähkö tuli maksamaan noin 75 senttiä :-) Valitettavasti sielläkin on sähkön hinta noussut.

                        X5 45e:llä keskikulutus 1000 km:n matkalla oli 7.5 l / 100 km (sekä auton ilmoittama että tankkauksista laskettu), mitä en pidä pahana tuollaiselle möhkölle (enkä yrittänyt mitenkään pihistellä ajossa). Pahimmillaan kulutus on samalla matkalla ollut 8.5 l / 100 km.

                        Mutta heti, kun sopiva sähköauto löytyy..
                        Kun aikanaan ajoin omalla G05 e45 moottoritiellä +20km/h kesänopeuksilla oli kulutus 11-12l/100km. Esim.hki-Savonlinna välin pääsi n.9l/100km kun ajeli reippaasti. Ix meni saman välin n.21kWh/100km muutama viikko sitten. Moottoritiellä samalla nopeudella kulutus n.30kWh.
                        Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                        Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 787
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Sanoit, että ajoit i4M50:llä maantieajoa, ajoitko siis mitä vauhtia? Cruisessa montako km/h? Ja miten pitkään ajoit? Näissä kestää jonkun aikaa ennenkuin GOM, eli rangearvio mittaristossa päivittyy
                          Juu ei nuo ole mitään vertailukelpoisia arvoja. Ajo-olot vaikuttaa merkittävästi lukuihin, lumisade, vesisade ja kulutus on reippaasti isompi.

                          Koska en pysty ajamaan millään (ja kuka pystyisi) koejajoja akkua 100->0%, nuo mun rangearvot on ihan laskettu kulutuksesta ja nettoakusta. Nollaan kulutusmittarin ja pyöräytän lenkin 80-100kmh teitä joilla nopeutta olen pitänyt normi +20kmh päälle rajoituksen. Lenkin mitta 150-200km. Auton omien rangemittarien arvot on mitä on. Usein miten tuo rangearvio on kyllä omassa koeajossa parantunut lähtötilanteesta , joten silläkin hieman ihmettelen näitä täällä esitettyjä rangeja mutta hienosti on ajettu, kun noihin pääsee.

                          Seka-ajon rangella ei ainakaan mulle ole mitään merkitystä, kun autoa voi ladata kotona, joten täydennystä saa paljon ennen rangen loppumista. Näillä omilla 'testeillä' olen vaan yrittänyt itselle selvittää, mihin sähköautolla pääse nykyisellä omalla ajotavallani maantieajoa ennenkuin laturi pitää löytyä.
                          Mini, E24, E90, G70
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • jori
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 1010
                            • Vantaa

                            Tänään tuli heitettyä pääosin sadekelillä Vantaa-Tykkimäki-Vantaa keikka. Keskikulutus jäi 22.3kWh ja akkua meni 53%koko keikalla, kilometrejä kertyi pyöreästi 260. Nopeus 10% yli sallitun. Hintaa keikalle tuli 7€ kun kotona latasin eikä muualla ollut tarvetta latailla.
                            Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                            Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                            Comment

                            • jori
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 1010
                              • Vantaa

                              Vielä yksi matka päivitys
                              Tänään sadekelissä Vantaa-Tampere-Vantaa, 335km.
                              Akkua meni 76%, vauhti 10-20% yli sallitun riippuen sateesta. Välillä mentiin 70km/h rankkasateessa. Keskikulutus jäi 24.2kWh/100km.
                              Hinta reissulle 9.6€.
                              Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                              Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                              Comment

                              • tiko4tiko
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2020
                                • 787
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by jori View Post
                                Vielä yksi matka päivitys
                                Tänään sadekelissä Vantaa-Tampere-Vantaa, 335km.
                                Akkua meni 76%, vauhti 10-20% yli sallitun riippuen sateesta. Välillä mentiin 70km/h rankkasateessa. Keskikulutus jäi 24.2kWh/100km.
                                Hinta reissulle 9.6€.
                                Nämä on hyviä. Itsellä ei ole mitään käsitystä miten paljon iX 50 kuluttaa, omat koeajot on ko.mallilla hyvin lyhyitä ~½h korttelin kiertoja.

                                Auttaisi kovasti (ainakin minua) jos laitat rapsaan keskinopeuden pihasta pihaan, myBMW kertoo tuon suoraan, sieltä kai on tuo kulutuskin.
                                Mini, E24, E90, G70
                                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎