Announcement

Collapse
No announcement yet.

iX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torso1
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 309

    Vielä on nykyinen iX50:n ainakin ensi viikkoon asti huollossa. Osat tilauksessa ja ne pitäisi saapua lähipäivinä. 2 kpl jäähdytysneste venttiileitä (yleinen ongelma iX, i4 jne.) oli mennyt paskaks ja vetarin stefa vaihdelaatikon päästä oli mennyt hajalle. Sieltä vuoti siis öljyt pihalle. No ei nyt mitään isoja vikoja mut sen verran et ajon esti sillä autolla ja korjauksiin on varattu aikaa reilun päivän verran asentajalta. Eli ei ihan muutaman tunnin homma ole kun järjestelmät pitää ilmata jne. uudestaan. 

    Comment

    • paavju
      Bimmer Rookie
      • Aug 2003
      • 44
      • Suomi

      Aika kurja kötöstys sattui Torsolle. Miten näissä menee, kun iX40 ilmoitetaan kantama n. 400 tkm, niin onko se sitten 100 % ladatulla akulla vai suositellulla 80 %:n latauksella? Veikkaan 100 %, eli käytännössä ollaan optimioloissa reilu 300 km...

      Comment

      • ///Jone
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2009
        • 1278
        • HKI

        Originally posted by paavju View Post
        Aika kurja kötöstys sattui Torsolle. Miten näissä menee, kun iX40 ilmoitetaan kantama n. 400 tkm, niin onko se sitten 100 % ladatulla akulla vai suositellulla 80 %:n latauksella? Veikkaan 100 %, eli käytännössä ollaan optimioloissa reilu 300 km...
        Evdatabase on hyvä sivu rangeihin. Tuota luokkaa varmaan.

        Kannattaa miettiä oman ajoprofiilin kautta rangea. Aika moni syö, juo tai jaloittelee 2-3h välein matkoilla, jolloin 200-300km riittävä range. Kotikatauksella eläessä harvalla taas päivämatka yli 100km. Pitkällä matkalla toisaalta tärkeintä nopeuden kannalta ekan pysähdyksen jälkeen on latausnopeus, ei range. Olen parhaimmillaan ajanut omalla Model 3 jolla 250-350km range maantiellä, 66min latauksilla reilut 800km. Bonuksena ei tarvitse rahoittaa yhtään öljymaata, kuten Venäjää.
        Last edited by ///Jone; 06-01-2024, 06:55.
        ______________________
        Nykyinen:
        Model 3

        BMW:t vuodesta 2009:
        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

        Comment

        • tiko4tiko
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2020
          • 710
          • Lappeenranta

          Originally posted by ///Jone View Post

          Bonuksena ei tarvitse rahoittaa yhtään öljymaata, kuten Venäjää.
          Jotta tottuu ei unohtuisi, niin eiköhän polttomoottorikuski rahoita pääosin Suomi OyAb:ta. "Lokakuussa 2023 bensiinin kuluttajahinnasta noin 55 prosenttia koostui erilaisista veroista." (Lähde Autoalan tiedotekeskus)​
          Mini, E24
          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

          Comment

          • ///Jone
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2009
            • 1278
            • HKI

            Originally posted by tiko4tiko View Post

            Jotta tottuu ei unohtuisi, niin eiköhän polttomoottorikuski rahoita pääosin Suomi OyAb:ta. "Lokakuussa 2023 bensiinin kuluttajahinnasta noin 55 prosenttia koostui erilaisista veroista." (Lähde Autoalan tiedotekeskus)​
            Väite on ihan tosi, siinä missä omasikin.
            ______________________
            Nykyinen:
            Model 3

            BMW:t vuodesta 2009:
            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

            Comment

            • tiko4tiko
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2020
              • 710
              • Lappeenranta

              Originally posted by ///Jone View Post

              Väite on ihan tosi, siinä missä omasikin.
              Ihan mielenkiinnosta. Miten nykyään pystyy tankaamaan Suomessa venäläisestä öljystä tehtyä bensaa? Käsittääkseni venäläisperäistä öljyä, kaasua tai sähköä ei ole ollut saavilla enää pitkään aikaan europpassa tai Suomessa.

              Suurin osa Suomessa myytävästä bensasta on myös jalostettu Suomessa (toistaiseksi) eli jalostusmargiaalikin jää Suomeen. Ei bensa nyt ihan taida avainlipputuote olla, mutta veroineen pumppuhinnasta 70-75% jää Suomeen. Avainlippuraja on 80%, mutta oikeasti se lasketaan ns. omakustannusarvosta. Mutta ei sekään ihan huono bensalle ole 50% luokkaa ja biokomponettiosuus siihen päälle.
              Mini, E24
              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

              Comment

              • paavju
                Bimmer Rookie
                • Aug 2003
                • 44
                • Suomi

                Tässä kun ikuisessa autokuumeessa tätä pohtii, niin vajaat 2 v vanha moitteeton X3 hybridi saattaisi vaihtua iX40. Kovasti polttelisi X5 45e, yksi tällainen tuli jo ostettua mutta piti perua kauppa kun kapine ei ollut sitä mitä luvattiin. Oli kyllä vempele saatu huonoon kuntoon alle 30 tkm. X5:n hinnat tuntuu pysyvän todella korkeina, ja iX40 tiputtaa todella rajusti. Itsellä latausasema tallissa (lämmöt n. +5C), joten uskon että tuolla iX:llä pärjäisi. Sivuhuomiona, mistä ja miten meidän "arvoisat" päättäjät meinaa hankkia jatkossa sen 8 Mrd euroa jonka lähinnä polttisautoilijat ovat tuoneet valtion kassaan? On täysin älytöntä ettei sähköautoilijat maksa edes liikenneinfrasta käytännössä mitään.

                Comment

                • ///Jone
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2009
                  • 1278
                  • HKI

                  Originally posted by tiko4tiko View Post

                  Ihan mielenkiinnosta. Miten nykyään pystyy tankaamaan Suomessa venäläisestä öljystä tehtyä bensaa? Käsittääkseni venäläisperäistä öljyä, kaasua tai sähköä ei ole ollut saavilla enää pitkään aikaan europpassa tai Suomessa.
                  Öljybisnes on kuin joki, jossa kukin nostaa omaan tankkiin löpönsä. Jos ostat öljyn Norjasta, joku muu ostaa Venäjältä. Nyt Eurooppa taitaa ostaa kai Saudeista, kun he/Intia/Kiina Venäjältä. Ainoa keino on jättää joesta nostamatta öljyä, silloin sen tuotanto vähenee ketjun hänniltä teoriassa.
                  ______________________
                  Nykyinen:
                  Model 3

                  BMW:t vuodesta 2009:
                  i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 710
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by ///Jone View Post

                    Öljybisnes on kuin joki, jossa kukin nostaa omaan tankkiin löpönsä. Jos ostat öljyn Norjasta, joku muu ostaa Venäjältä. Nyt Eurooppa taitaa ostaa kai Saudeista, kun he/Intia/Kiina Venäjältä. Ainoa keino on jättää joesta nostamatta öljyä, silloin sen tuotanto vähenee ketjun hänniltä teoriassa.
                    Ok, kyllähän Venjä öljyään dumppaa öljyyn kovin Kiinaan ja Intiaan, mutta logistiikka on haasteellista ja venäläisen öljyn laatu on huono (vaatii tekniikka&tietotaitoa). Neste ei avaa valitettavasti lähteitään, huhut kertoo hankinta suunnaksi pääasissa lännen (Pohjanmeri, USA ja Kanada, paino ensimmäisellä)
                    Mini, E24
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • 315i
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2014
                      • 238
                      • Arctopolis

                      Piti oikeen tarkistaa onko tää iX foorumi vai polttoaineen verotusfoorumi...

                      Comment

                      • MeisterW
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2017
                        • 305
                        • Uusimaa

                        iX50 talvikokemuksia: Auto toimi moitteetta (myös ovet).
                        Pisin reissu 1000km, joka vaatii 3 pysähdystä n.30min/kerta. Keskikulutus maltillinen 26kwh/100km kun täysi kuorma+suksiboksi.

                        Lataus toimi reissussa hyvin, aloituksessa 150-190kw tehoilla ja siitä alkaa lineaarisesti laskea kun akku täyttyy. Tyypillisen 20-70% latauksen toteumat keskimäärin jotain 100-120kw.

                        Myös lumisella metsätiellä eteni ok, ehkä X5 on hieman enempi luottoa umpihankimöyrinnässä, mut toki vaikea verrata.

                        Sen huomasin, että kuomullinen kevytkärry nostaa tyhjänäkin kulutusta melkoisesti, ehkä menee aerodynamiikkaa rikki
                        E39 M5 2002
                        E70 X5 3.0sd 2008
                        E83 X3 3.0i 2005
                        G21 330e

                        Comment

                        • torso1
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 309

                          Originally posted by MeisterW View Post
                          iX50 talvikokemuksia: Auto toimi moitteetta (myös ovet).
                          Pisin reissu 1000km, joka vaatii 3 pysähdystä n.30min/kerta. Keskikulutus maltillinen 26kwh/100km kun täysi kuorma+suksiboksi.

                          Lataus toimi reissussa hyvin, aloituksessa 150-190kw tehoilla ja siitä alkaa lineaarisesti laskea kun akku täyttyy. Tyypillisen 20-70% latauksen toteumat keskimäärin jotain 100-120kw.

                          Myös lumisella metsätiellä eteni ok, ehkä X5 on hieman enempi luottoa umpihankimöyrinnässä, mut toki vaikea verrata.

                          Sen huomasin, että kuomullinen kevytkärry nostaa tyhjänäkin kulutusta melkoisesti, ehkä menee aerodynamiikkaa rikki
                          Mullakin vielä hetken aikaa iX50 ja sit taas vaihtuu X5 50e:hen.
                          iX on todella hyvä ja leppoinen matka-auto. Ajettavuus ilmajousilla ja 4p-ohjauksella mielestäni täysi kymppi. Sopivan tasapainoinen kokonaisuus. Suurin miinus huonot penkit ja karmittomat ovet (lähinnä talvella). Tilaa ja avaruutta sisätiloista löytyy reilusti.

                          Kärriä näillä sähkäreillä on kyllä onneton vetää. Kulutus oli Respon kuomukärrillä (kelkka kyydissä) talvella ~40kWh/100km. Eli Lappiin aika huono mennä kärrin kanssa. Tai ainakin jos kelloa vasten joutuu ajamaan. Painoa ei kyllä tunnu perässä ollenkaan. Voisi sanoa että tämä on täysin tunteeton vaikka perään heittää 700kg jarrutonta massaa.

                          Ylläksellä käytiin talvella (n. 700km reissu) ja 3 pysähdystä piti ottaa. Näissä latausajat (pääosin Abc:llä) olivat n. 30-40 min. On sitä Lappiin nopeemminkin menty.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎