Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Visto
    Newbiemmer
    • May 2013
    • 24
    • Tampere

    E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia

    Morjes!

    Olis muutama kysymys tuosta e83 koppasesta X3:sesta. Ensinnäkin mistä konehuoneen puolelta voi tunnistaa onko moottorissa solenoidi- vai piezosuuttimet? Onko niissä fyysisesti jotakin eroa?

    VIN-numeron alta löytyy, että autossani olisi M57D30O2 tyypin moottori. Auto on vuosimallia 2005. Jokapuolelta netistä kun etsii, niin missään ei lue että M57D30O2 tyyppiä olisi ollut saatavina 218hv versiona. Toisekseen netissä on puhetta, että 218hv moottori olisi tullut e83 koppaan vasta 2006 vuonna.

    Pääkysymykseni siis kuuluu onko autossani oleva moottori M57N vai M57N2? Autossa on kuusvaihteinen automaattiloota.

    EDIT: Ehdottomasti luomani ketju on muidenkin kysymyksille ja vastauksille voimassa!
    Last edited by Visto; 27-12-2014, 20:51.
    "Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"
  • PP hutsu
    Bimmer Rookie
    • Dec 2007
    • 77
    • Raahe

    #2
    Kato rekisteriotteesta tehot. Itsellä 05 loppuvuotinen x3 ja on pietsoilla, alkupään autot solenoidisellaisia...

    Comment

    • Visto
      Newbiemmer
      • May 2013
      • 24
      • Tampere

      #3
      Originally posted by PP hutsu View Post
      Kato rekisteriotteesta tehot. Itsellä 05 loppuvuotinen x3 ja on pietsoilla, alkupään autot solenoidisellaisia...
      Rekisteriotteessa tehot 160kW eli 218hv. Mutta mistään ei löydy netistä, että kyseinen 160kW malli olisi pietsosuuttimilla varustettu.
      "Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"

      Comment

      • PP hutsu
        Bimmer Rookie
        • Dec 2007
        • 77
        • Raahe

        #4
        http://www.realoem.com/bmw/select.do?vin=wc85275 tuonne kun lyö mieluisen vin numeron niin löytyy monenlaista

        pietsoilla se on.

        Comment

        • Kissvesala
          Moderator
          • Jun 2010
          • 3110
          • Liminka

          #5
          Pietsot.
          160kw m57n2 ja zf6hp26
          Alkupään äxät tuli vanhemmalla konetyypillä ja gm:n 5 lovisella kauhulaatikolla.
          Näitä hirmuja on tosin tehty vielä 2006 eli tarkkana kannattaa olla ku ostohousuja jalkaan kiskoo.
          Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
          Kissvesala.fi
          Priva tai o443424479

          Comment

          • e46touring
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1294
            • Tornio

            #6
            Originally posted by Visto View Post
            Rekisteriotteessa tehot 160kW eli 218hv. Mutta mistään ei löydy netistä, että kyseinen 160kW malli olisi pietsosuuttimilla varustettu.
            Runko/valmistenumeroa tutkimaan??
            eli alkuosanumerosta tähän tapaan W??xx...............>>

            tuossa xx tilalla tyyppimerkinnät
            PB 51 valmistettu 01/04 - 09/05 150Kw ja solenoidi ,Gm loota jne.jne.
            PD 51 valmistettu 09/05 - 08/06 160Kw ja piezot ZF 6HP loota
            PD 91 valmistettu 08/06 - 09/10 160Kw ja piezot ZF 6HP loota ns. LCI malli
            __________________________________________________ ____________
            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

            Comment

            • Visto
              Newbiemmer
              • May 2013
              • 24
              • Tampere

              #7
              Originally posted by e46touring View Post
              Runko/valmistenumeroa tutkimaan??
              eli alkuosanumerosta tähän tapaan W??xx...............>>

              tuossa xx tilalla tyyppimerkinnät
              PB 51 valmistettu 01/04 - 09/05 150Kw ja solenoidi ,Gm loota jne.jne.
              PD 51 valmistettu 09/05 - 08/06 160Kw ja piezot ZF 6HP loota
              PD 91 valmistettu 08/06 - 09/10 160Kw ja piezot ZF 6HP loota ns. LCI malli
              Jees juurikin tätä tyyppimerkintää hain. Itsellä on tuo PD 51, eli siis 160kW ja uudempi loota. Olikos tuo vanhempi GM:n loota aina saatavilla vain ja ainoastaan viislovisena? Toisinsanoen itselläkin, kun on kuus vaihdetta niin voisi siitä jo päätellä automaattisesti, että on uudemmalla kone/loota yhdistelmällä? Kiitos vastauksista edellisen kysymyksen suhteen.

              Omassa autossa on ilmennyt sellaista ongelmaa, että peräluukun sähkölukko avautuu itsekseen. Ei tietenkään silloin kun on ovet lukossa, mutta ovet avatessa kaukosäätimestä avautuu ovien lukot + takaluukku lukostaan (pompsahtaa oikein raolleen). Autoon istuessaan käynnistää auton ja kaikki varoitusvalot sammuu paitsi ovien auki olemisesta ilmaiseva valo. Valo sammuu, kun käy lyömässä takaluukun kiinni.

              Ajattelin, että ongelma on avaimen näppäimien kosketushäiriöstä, tai vahingossa avatessa painaa avatessaan myös takaluukkunappia. Ei ilmeisesti kumminkaan, sillä aluksi ongelma oli vaan ovia avatessa lukosta, mutta nyt saattaa takaluukku pompsahtaa raolleen liikennevaloissakin, vaihteisto D:eellä ja avaimeen koskematta. Sisävalot syttyy palamaan ja mittaristoon tulee varoitusvalo aukinaisesta ovesta. Onko kyseessä maadoitusvika? Selviäisikö vika koodit lukemalla? Jos ajon ajaksi painaa "kaikki ovet lukkoon" -nappia niin ongelmaa ei synny.

              Onko kenelläkään äksäläisen tai muun "sähkölukkotakaluukku"bemmin omaavalla kyseistä ongelmaa?
              "Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3142
                • Tampere

                #8
                Olisko sama tyyppivika joka vaivaa E39/E49/E6X/E9X eli takaluukun johtosarja on alkanut kuoriutua kourun/suojamuovisukan sisällä? E83:n johtosarjat tuntemattomia mutta äkkiseltään tulisi tämmöinen mieleen.

                GM:n laatikko eli A5S390R eli GM 5L40E on aina viisilovinen.

                Comment

                • Visto
                  Newbiemmer
                  • May 2013
                  • 24
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by MNi View Post
                  Olisko sama tyyppivika joka vaivaa E39/E49/E6X/E9X eli takaluukun johtosarja on alkanut kuoriutua kourun/suojamuovisukan sisällä? E83:n johtosarjat tuntemattomia mutta äkkiseltään tulisi tämmöinen mieleen.

                  GM:n laatikko eli A5S390R eli GM 5L40E on aina viisilovinen.
                  Täytyy vilkaista viikonloppuna johtosarjaa. Onko kyseessä siis saranoinnin kohdalla oleva suojasukka/muovisuoja? Osaatko sanoa jättääkö koodeja tuollaisesta satunnaisesta ajonaikana tapahtuvasta?

                  Voi olla hyvinkin, että tuollaisesta on kyse. Varmaankaan maadoitusvika ei voi olla jos johdot on kaikki suojan sisällä, ettei pääse mihinkään metalliin ottaan kiinni. Mutta tosiaan jos on kuoriutunut johtimien kuoret, niin nehän voi toisiinsa ottaa yhteen.. En tiedä yhtään miten tuo sähkölukon sielun elämä toimii.
                  "Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3142
                    • Tampere

                    #10
                    Kannattaa etsiskellä josko verkosta löytyisi purkuohje E83:lle, itse en pikaisesti sellasta löytänyt. Ainakin E6X:ssä nuo kourut pitää avata oikein ettei muoviklipsut mene särki.

                    Sivulta 26 voi katsoa mitä spoikan alta löytyy: KLIK. Korjaus menee todennäköisesti hyvin samaan tapaan kuin E61:ssä: KLIK.

                    Ilmeisesti vikoja on kuitenkin perinteisesti ollut kun SenCom Kabeltechnikiltä löytyy korjaussarja: KLIK.

                    Jos teet itse, niin vain polyuretaani- tai silikonipintaisia johtimia ja jatkoiksi Würthin OneStep tai vastaavaa kutistejatkoa, kuva sivulla 7: KLIK. Ebay-hakusanoiksi heat shrink solder butt connector, löytyy ehkä halvemmalla kuin Würthin tuotteita.

                    Comment

                    • Munanjatke
                      BTCF Member
                      • May 2014
                      • 170
                      • Keski-Suomi

                      #11
                      On ruvennut x3 3.0sd vm.07 ohjaustehostimen pumppu pitämään ääntä, ja äskön laitoin auton käyntiin ja otin korkin irti niin vaahtos aika kivasti ilmeisesti ölljyä liian vähä, väriltään näytti mustanvihertävältä. Pitääkö tuonne laittaa jotain bemarin omaa öljyä vai voiko laittaa jotain muuta CHF 11S merkkiä

                      Toinen kysymys, kun laitoin käyntiin niin mittaristoon jäi palamaan jäähdytinnesteen varoitus valo ja paisarissa pinta alle minimin ? Pitääkö olla jotain bemarin omaa jäähdytinnestettä ? Väriltään näytti olevan sinistä ja pakkasen kestävyys -29.

                      Jonkun verran vaa ihmetyttää että miks se yhtäkkiä on alle minimin ku aikasemmin ei ole edes valo syttynyt ajon aikana :think Ja viimeks eilen illalla ajanu ja kaikki toimi ja lämpes ihan normaalisti. Auton allakaan en mitään lammikkoa huomannut....

                      Ja moottori öljyt tikusta katottuna normaalit, mustat, eikä tikussa näkyny mitään vaahtoa

                      Mikähän on hajoamassa :think Uskaltaakohan tuolla enää ajaa......
                      Last edited by Munanjatke; 06-01-2015, 13:13.
                      BMW X3 3.0SD 2007

                      Comment

                      • chevy55
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2013
                        • 275
                        • Vesilahti

                        #12
                        Tuota olen laittanut jäähdytysnesteeksi: http://www.motonet.fi/fi/tuote/60986...ininen-15l-100

                        Ja ohjaustehostinnnesteeksi joko tätä mineraaliöljyä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/59000...oljy-vihrea-1l

                        Tai synteettinen vaihtoehto, CHF.11s: http://www.motonet.fi/fi/tuote/59000...oljy-vihrea-1l

                        Marmorilta saa varmaan vastaavat aineet

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3142
                          • Tampere

                          #13
                          Käynee muutkin CHF 11S:t, BMW on hyväksynyt näemmä vain Pentosin: KLIK. Ainakin Febi S6161 käy tilalle: KLIK. Löytyy myös Motonetistä: KLIK.

                          Samasta dokusta käy ilmi ettei listaa hyväksyttävistä jäähdytinnesteistä ole enää varsinaisesti. Lyhyt versio aiheesta:

                          "The cooling system of BMW cars must only be filled with reputable brand name ethylene glycol long-term antifreeze having corrosion inhibitors that are compatible with aluminum radiators."

                          BMW:n oma jäähdytinneste ei ole hinnan kiroissa: KLIK. Huomaa 1,5 litran pullokoko. Tämä lienee alun perin BASFin Glysantin G48:aa: KLIK.

                          Seossuhde 1:1 mutta voit lisätä pelkästään jäähdytinnestettä jos jäähdytinnesteen varoitusvalo on vasta juuri syttynyt eli paisarin pohjalla näkyy vielä nestepinta.

                          Jos enemmän vuotaa eli joudut kuukauden-parin päästä lisäämään, kannattaa epäillä esim. EGR-termarin liitosta EGR-jäähdyttimeen eli o-rengasta 10 täältä: KLIK. Tai jos ole EGR-termarin juuri vaihtanut niin olisko tuo o-rengas livahtanut liian syvälle eli sen pitäisi olla tuossa ensimmäisessä pykälässä eikä ihan termarin runkoa vasten: KLIK.

                          Comment

                          • MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3142
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by chevy55 View Post
                            Tuota olen laittanut jäähdytysnesteeksi: http://www.motonet.fi/fi/tuote/60986...ininen-15l-100

                            Ja ohjaustehostinnnesteeksi joko tätä mineraaliöljyä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/59000...oljy-vihrea-1l

                            Tai synteettinen vaihtoehto, CHF.11s: http://www.motonet.fi/fi/tuote/59000...oljy-vihrea-1l

                            Marmorilta saa varmaan vastaavat aineet
                            Jos tehostimen korkissa lukee CHF 11S niin sinne EI saa laittaa tuota keskimmäistä vaihtoehtoa eli Febi M6162:sta!

                            Se on CHF 7.1 öljyä, jota ei saa sekoittaa CHF 11S-öljyn kanssa, vaikka ovat saman värisiä. Tämä sanotaan sekä Pentosinin sivuilla: KLIK että BMW:n Operating Fluids -dokussa monessa kohdassa: KLIK. CHF 11S:ää vastaa tuo Febin S6161.

                            Pentosin CHF 11S:ää on käytetty 09/1991 alkaen tuon operating fluids -dokun mukaan.

                            EDIT: Pentosin löytyy osanumerolla 83290429576: KLIK.
                            Last edited by MNi; 08-01-2015, 02:05.

                            Comment

                            • Visto
                              Newbiemmer
                              • May 2013
                              • 24
                              • Tampere

                              #15
                              Takaluukun oireilu lakkasi, kun lakkasi pakkaset. Nyt taas tuli yli 10 asteen pakkasia ja oireet alkoi. Huomasin myös, että takaluukku aukeaa sähkölukostaan joka kerta kun sisävalot syttyvät. Eli, kun avaa auton ovet avaimesta niin sisävalot syttyy -> peräluukku aukee. Ovet avaa kahvasta, sisävalot syttyy -> peräluukku aukee. Samoin tänään kokeilin sellaista, että avasin kuskin oven, sisävalot syttyi ja peräluukku aukesi, kävin laittamassa luukun kiinni. Valot paloivat sisällä normaalisti, kunnes painoin kattokatkaisijasta valot poies päältä. Samalla hetkellä kun painoin valot poies, niin valot sammuivat mutta peräluukun sähkölukko taas aukesi. En ole ehtinyt vielä purkamaan sen koomin saranoiden johdotuksia, koska olen vähän odotellut lämpösempiä plussa kelejä. Uskoisin kumminkin ongelman löytyvän sieltä.

                              EDIT: Xenonvalo-ongelma ratkaistu!
                              Last edited by Visto; 12-01-2015, 17:50.
                              "Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎