Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chevy55
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2013
    • 275
    • Vesilahti

    #91
    Tosiaan, tuo jäi mainitsematta. Alkuperäiset ballastit jäi, ainoastaan polttimot meni vaihtoon.

    Ehkä siellä on vain joku liitos huonosti tai sitten jompikumpi kääntömoduli on pimahtanut jostain syystä. Käytin umpiot eilen irti ja tarkistin kaikki liitokset. Mielestäni kaikki oli niinkuin pitääkin. Ei silti vielä(kään) toimi..

    Tutkinta jatkuu..

    Comment

    • chevy55
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2013
      • 275
      • Vesilahti

      #92
      Lisäkysymyksiä iltojen ratoksi.

      Onko kukaan purkanut X3:n pyyhkijänmekanismia?
      Matkustajan puolen pyyhkijän akselissa on huomattavaa väljyys. Se korostui vielä, kun käytin auton tuulilasin vaihdossa. Nyt pyyhkimien käytöllä varsi ottaa alas palatessaan hieman konepellin reunaan, mitä se ei aiemmin tehnyt. Eihän tällaista epämääräistä toimintaa voi hyväksyä :-)

      Mekanismi pitäisi ottaa pois ja saada välys poistettua uudella liukulaakerilla tai mikä se vika sitten lienee onkaan. Tutkailin jo muiden mallien foorumeilta, kuinka porukka on korjannut vikaantuneita linkistöjä, mm. täältä: http://www.bimmerforums.com/forum/sh...-wiper-linkage

      Saahan noita maailmalta kohtuuhintaan uusiakin linkistöjä, mutta ihan mielenkiinnosta voisin tutkia, saako kotioloissa sorvattua esim. laakeripronssista sopivan uuden holkin kuluneen tilalle.

      Comment

      • chevy55
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2013
        • 275
        • Vesilahti

        #93
        Otin irti pyyhinmekanismin ja pyyhkijänvarren akseliholkki onkin muovia.
        Akseli oli syönyt muovin ihan sohloksi. Holkitin muovipidikkeen metalliholkilla ja epoksoin sen tiukasti muovin kiinni. Huomenna nähdään, tuliko remontista kelvollinen. Nyt ainakin näyttäisi toimivalta konseptilta ja tulee kestämään varmaan auton loppuelämän.
        Last edited by chevy55; 11-11-2015, 21:08.

        Comment

        • Visto
          Newbiemmer
          • May 2013
          • 24
          • Tampere

          #94
          Originally posted by chevy55 View Post
          Tosiaan, tuo jäi mainitsematta. Alkuperäiset ballastit jäi, ainoastaan polttimot meni vaihtoon.

          Ehkä siellä on vain joku liitos huonosti tai sitten jompikumpi kääntömoduli on pimahtanut jostain syystä. Käytin umpiot eilen irti ja tarkistin kaikki liitokset. Mielestäni kaikki oli niinkuin pitääkin. Ei silti vielä(kään) toimi..

          Tutkinta jatkuu..
          Pesitkö autoa ennen, jälkeen tai polttimoiden vaihdon yhteydessä silloin ensimmäisellä kerralla? Bemareiden adaptiivisten valojen "tyyppivikana" on se, että pesuvettä tai kondensiokosteutta kertyy ajovaloumpion pohjalle missä AHL-moduuli (adaptiivisten valojen ohjausyksikkö) sijaitsee. Se, että elektroniikassa on kosteutta tai että on kokonaan kärvähtänyt tuo ohjausyksikkö aihettaa sen vilkkuvan vihreän valon valokytkimessä.

          Voit googlata netistä "Bmw adaptive headlights ahl green light blinking" tms hakusanalla niin yllätyt kuinka paljon saksassa sekä ameriikan maalla on ongelmaa näiden valojen kanssa. Eikä juurikin pikkuäksän kanssa, vaan ihan koko bmw konsernin autojen kanssa.
          "Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"

          Comment

          • chevy55
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2013
            • 275
            • Vesilahti

            #95
            En muista enää, pesinkö juuri silloin autoa. tuskin..
            Otin irti ja tsekkasin modulit tuon tapauksen jälkeen ja kuivilta ne vaikuttivat.
            Eikä myöskään jälkiä vesiuvalumista näkynyt modulien ympärillä.
            Ja liittimien pinnit olen muutamaan kertaan tsekannut, niin valoliittimistä kuin itse moduleista. Ei hapettumia eikä taipuneita pinnejä.

            Saakohan rikkinäistä modulia selville muuta kuin vaihtamalla ehjä tilalle?

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 9866
              • KVLA

              #96
              Originally posted by chevy55 View Post
              Ehkä siellä on vain joku liitos huonosti tai sitten jompikumpi kääntömoduli on pimahtanut jostain syystä. Käytin umpiot eilen irti ja tarkistin kaikki liitokset. Mielestäni kaikki oli niinkuin pitääkin. Ei silti vielä(kään) toimi.
              Minkälainen homma tuo umpioiden irroitus on?Täällä olisi myös vähän häikkää valoissa.

              Comment

              • chevy55
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2013
                • 275
                • Vesilahti

                #97
                Se umpioiden irroitus on vissiin vähän vuosimallista ja korisarjasta kiinni (vakio / M-Sport).

                Omassa 07/2006 mallissa se on helppoa. Valojen välistä irroitetaan munuaismaskin yläreunasta ensin muovisuoja (4 ruuvia), sen alta itse munuaisten kiinnikeruuvit (3 ruuvia).

                Umpiot on kiinni päältä 2 ja alta upmion takaa 2 ruuvilla. Sitten vain valojen piuhat irti , kammetaan vähän etumaskia, jotta umpio saadaan kammettua eteenpäin pois. Sellainen 5-10 minuutin homma, kun tekee maltin kanssa. Liikaa voimaa ei saa käyttää vääntelyyn, voi mennä paikat rikki.

                Joissain uudemmissa malleissa muistelen lukeneeni, että keulan muovit pitäisi purkaa kokonaan pois umpioiden edestä.

                Voin koettaa ottaa kuvia, kun seuraavan kerran teen pura/kokoa -harjoituksen selvittäkseni, mikä hitto niitä kääntyviä ajovaloja riivaa..

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 9866
                  • KVLA

                  #98
                  Originally posted by chevy55 View Post
                  Valojen välistä irroitetaan munuaismaskin yläreunasta ensin muovisuoja (4 ruuvia), sen alta itse munuaisten kiinnikeruuvit (3 ruuvia).

                  kammetaan vähän etumaskia, jotta umpio saadaan kammettua eteenpäin pois. Sellainen 5-10 minuutin homma, kun tekee maltin kanssa. Liikaa voimaa ei saa käyttää vääntelyyn, voi mennä paikat rikki.
                  Thank´s.Tänään päivällä tuota alustavasti jo tsekkailinkin,mutta nämä selventi asiaa riittävästi.Perjantaina alkaa jopi...

                  Comment

                  • Visto
                    Newbiemmer
                    • May 2013
                    • 24
                    • Tampere

                    #99
                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Thank´s.Tänään päivällä tuota alustavasti jo tsekkailinkin,mutta nämä selventi asiaa riittävästi.Perjantaina alkaa jopi...
                    Jos on Msport niin valoumpioiden irrotus on iso homma. Täytyy pudottaa kokonaan puskuri alas. Eli toisinsanoen sisälokarit puoliks irti ja tietenkin parkkitutkat jos sellasia on, pissapojan suuttimet (autom. Avautuva kansi hajoo helposti) ja lopulta koko puskuri alas.

                    Ei auta vaikka kuinka kampeisi puskuria. Syynä puskurin irroitukseen on se, että valoumpion alla on muovinen kisko tai oikeastaan kaksi, jota pitkin umpio tarvii liu'uttaa suoraan eteenpäin. Ei onnistu nostamalla, ei mitenkään. Liukuu 10-15cm eteenpäin. Puskuri ei sinänsä ole tiellä kyseisessä operaatiossa, mutta puskurin alla/ajovalojen alla on kiinnitysruuveja, eikä ilman niiden avausta ajovalo liu'u eteenpäin.

                    Hyvä tietää tämä, ennenkuin huomaa että auto on palasina pihassa ja johonkin pitäis lähtee tärkeille menoille
                    "Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9866
                      • KVLA

                      Originally posted by chevy55 View Post
                      Valojen välistä irroitetaan munuaismaskin yläreunasta ensin muovisuoja (4 ruuvia), sen alta itse munuaisten kiinnikeruuvit (3 ruuvia).

                      kammetaan vähän etumaskia, jotta umpio saadaan kammettua eteenpäin pois. Sellainen 5-10 minuutin homma, kun tekee maltin kanssa. Liikaa voimaa ei saa käyttää vääntelyyn, voi mennä paikat rikki.
                      Näillä lähti noin viidessä minuutissa.

                      Originally posted by Visto View Post
                      Hyvä tietää tämä, ennenkuin huomaa että auto on palasina pihassa ja johonkin pitäis lähtee tärkeille menoille

                      Pihassa on aina yksi ylimääräinen kulkine.Emäntä joutaa vaikkaa bussilla...
                      Last edited by Heguli 31; 09-11-2015, 19:02.

                      Comment

                      • Convertible
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2003
                        • 2638
                        • Turku

                        Bemator illa oli x3 xenon umpioita myynissä..
                        F25 X3 35d
                        E87 118i
                        E46 330ti
                        E46 M3
                        E30 M3
                        E30 M3 Convertible
                        Z3 Roadster

                        Comment

                        • chevy55
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2013
                          • 275
                          • Vesilahti

                          Palaan vielä tähän kääntyvien xenonien toimimattomuuteen.
                          INPAlla ei saa siis kiinni valomoduleita. Cannot communicate with control box tms.

                          Nyt kun tuolla umpiossa on kahdenlaisia moduleita,
                          Se pienempi, osanumeroltaan 63126939069, control unit for headlights (for vehickles with adapitve headlights)

                          Ja suurempi, osanumero 63127176068, control unit xenon light.

                          Niin kummastakohan modulista sitä pitäisi lähteä liikkeelle tutkimaan tuota ongelmaa? Xenonit siis palaa kyllä, mutta auto level ei toimi eikä kurvivalo-ominaisuus. Tässä tuntuu vähän siltä, että molempia moduleita joutuu kohta ostamaan yhden koekappaleen ja vaihdella niitä sitten eri umpioiden välillä ja koettaa, lähteekö toimimaan.

                          Vai olisiko jollakulla tiedossaan jotain hienostuneempaa toimintatapaa?

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 9866
                            • KVLA

                            Originally posted by chevy55 View Post
                            Palaan vielä tähän kääntyvien xenonien toimimattomuuteen.
                            INPAlla ei saa siis kiinni valomoduleita. Cannot communicate with control box tms.

                            Nyt kun tuolla umpiossa on kahdenlaisia moduleita,
                            Se pienempi, osanumeroltaan 63126939069, control unit for headlights (for vehickles with adapitve headlights)

                            Ja suurempi, osanumero 63127176068, control unit xenon light.

                            Niin kummastakohan modulista sitä pitäisi lähteä liikkeelle tutkimaan tuota ongelmaa? Xenonit siis palaa kyllä, mutta auto level ei toimi eikä kurvivalo-ominaisuus. Tässä tuntuu vähän siltä, että molempia moduleita joutuu kohta ostamaan yhden koekappaleen ja vaihdella niitä sitten eri umpioiden välillä ja koettaa, lähteekö toimimaan.

                            Vai olisiko jollakulla tiedossaan jotain hienostuneempaa toimintatapaa?
                            Kokeileppa irroittaa se isompi boksi.Sitten "kontakti spreitä" siihen liittimeen.Tuossa meidän vessassa alkoi korkeussäätö tuolla toimimaan.Vika oli omassa kuskin puolella.Umpion irroitus ja kolmella ruuvilla boksi siinä kiinni.Avasin uteliaisuuttani boksinkin,mutta mitään silmillä näkyvää en havainnut.Jostain siis luin,että näissä Bemareissa on ollut noita boksin pistokkeen kosketus vikoja.Boksivikojen lisäksi.
                            Last edited by Heguli 31; 12-11-2015, 19:04.

                            Comment

                            • chevy55
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2013
                              • 275
                              • Vesilahti

                              Pitänee kokeilla vielä. Olen tosin pariin otteeseen ne modulit jo irrotellut ja tsekkaillut kontaktit, jotka mielestäni näytti olevan kunnossa. Voisihan noita kokeilla vaihtaa ristiinkin vasemmalta oikealle ja toisinpäin.

                              Juttelin tänään puhelimessa yhden entisen X3 omistajan kanssa, jolla oli ollut sama ongelma noiden kurvivalojen kanssa.

                              Hän oli aikansa tapeltuaan kuulemma sammutellut/ottanut INPAlla pois käytöstä noita valoja ja aktivoinut taas päälle ja kas, valot olivat alkaneet taas toimia. En tosin kysynyt, mistä valikoista hän oli noita toimintoja käpistellyt, koska en omasta INPA asennuksesta sellaisia ainakaan löytänyt. Pääsen kyllä kurvenlichmodul -valikkoon, mutta kun ne boksit eivät vastaa niin ei mistään toiminnosta tapahdu mitään muuta kuin herjoja ruudulle..

                              Se on kyllä jännää, että molemmat puolet halvaantuu samaan aikaan. Eikös se mennytkin niin, että jos toinen moduleista on pimeänä ei toinenkaan vastaa? Mikäs tässä on tutkiessa kun valot kuitenkin palaa vaikkeivat kääntyilekään. Ei niin suuri hätä kuitenkaan..

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 9866
                                • KVLA

                                Originally posted by chevy55 View Post
                                Se on kyllä jännää, että molemmat puolet halvaantuu samaan aikaan. Eikös se mennytkin niin, että jos toinen moduleista on pimeänä ei toinenkaan vastaa? Mikäs tässä on tutkiessa kun valot kuitenkin palaa vaikkeivat kääntyilekään. Ei niin suuri hätä kuitenkaan..
                                Tuo meidän mosse tosiaan korjaantui tominta/katsastus kuntoon tuolla toisen puolen fiksingillä.Eli korkeussäätö oli mykkä molemmilla puolilla.(Kaarrevaloja tuossa ei ole).Tuosta johtuen epäilin jo jompaa kumpaa viallista korkeusanturiakin,mutta näin ei sitten ollutkaan.Repsikan puoli ei ollut edes irti.

                                Merkillistä tässä meidän autossa on se,että mitään vikakoodeja valoista ei ole tullut missään vaiheessa.Automaatti asennossa valokatkaisijan vihreä ledi vaan vilkkui.Ja vilkkuu edelleen,vaikka kaikki toimii.Vikakoodeja paha nollailla,kun ei ole.No antaa ledin vilkkua,kun kerran kaikki toimii...

                                EDIT: Se kerran fiksattu kuskin puolen umpion korkeussäätö siellä jumittelee satunnaisesti vieläkin.Eli siitä tuo vihreä vilkkuledi kertoo.Onkohan näissä tuo boksivika "ainoa mahdollinen" vai meneekö näissä noita säätömoottoreitakin hajalle.

                                EDIT II: Nyt lopetti korkeus säätö taas toiminnan kokonaan.Onneksi toimi katsastuksen ajan kunnolla,niin nyt on aikaa fiksailla.Vika varmaan lampun boksissa tai siinä säätömoottorissa.
                                Last edited by Heguli 31; 27-12-2015, 11:55.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎