Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7486
    • Jyväshyvä

    #61
    Tarttui e-baystä sopuhintaan E53 LCI:n sportti ratti bägin kera jossa on rattinappulat valmiina, saas nähdä käykö se tuohon X3:een...

    Real OEM:n mukaan varaosanumero on sama pre-lci:ssä (8/2006 asti) mutta
    uudemmissa taas on eri...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • teme560
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2002
      • 917
      • Oulu

      #62
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Tarttui e-baystä sopuhintaan E53 LCI:n sportti ratti bägin kera jossa on rattinappulat valmiina, saas nähdä käykö se tuohon X3:een...

      Real OEM:n mukaan varaosanumero on sama pre-lci:ssä (8/2006 asti) mutta
      uudemmissa taas on eri...
      Ite hommasin tuollaisen kolmipuolaisen LCI mallin napillisen ratin ja otin bägin autossa olleesta samanlaisesta napittomasta ruorista. Uus nappiratti on nätisti paikallaan ja liittimet kiinni, mutta siihempä se sitten jääkin. Ei toimi napit, eli pitäisiköhän kuitenkin koodata aktiiviseksi vai puuttuuko johtosarjasta tai muualta jotain olennaista?
      Last edited by teme560; 27-08-2015, 20:57.
      Mitä sitä paskalla kun ei oo peltoakaan...

      E83 2.0d

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7486
        • Jyväshyvä

        #63
        Noniin, muutaman päivän taistelun jälkeen cruise pelittäää...

        Asennuskohteena X3 LCI 3.0sd.

        Ostin E53 LCI 2004:n sporttiratin bägin kera,
        itse ratin asennus on Bolt-on.

        Volute springejä on vain yhtä mallia.

        Johtosarjasta puuttuu 3 piuhaa.
        Tarvitaan 3 kpl korjausjohtoja (pinnejä saanee erikseenkin
        mutta ei ne Laakkoselta Jyväskylästä sellaisia löytäneet),
        varaosanumero 61130005197

        Johdot pitää jatkaa...

        Johdot kytketään dieselissä seuraavasti:

        10-nastaan springille menevään liittimeen (rattiakselin alle) virran syöttö, WDS:n mukaan sulakkeelta 9.
        9-nastaan K-väylä.

        Em. ryöstin valomoduulilta, nastat 32 (K-bus) ja 17 (F9:n taakse menevä virransyöttö).


        Lisäksi DDE:lle pitää vetää 37 nastaan piuha (pienempään liittimeen), tämä tulee springin liittimeen 8 nastaan.
        Pinni on erilainen kuin em., se on kuin Nro 5 mutta erikätinen (korkeampi reuna johdosta katsottuna oikealla eikä vasemmalla)...
        Varaosanumeroa tälle ei ole kun käytiin korjaamon puolelta silmämääräisesti valitsemassa pelkkä pinni ja ei tarvinut maksaa siitä mitään kuin myivät vajaa 3 euron väärän johdon ensin...

        Koodasin multifunkiton steering wheelin ($248) ja hienostelun vuoksi myös tuon sporttiratin ($255) ja poistin vanhan ($240)...
        Nämä tein ennenkuin sain ratin pelittämään joten voi olla että toimii ilmankin koodailuja.
        Last edited by MajorDrake; 04-09-2015, 20:42.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Ripattila
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2007
          • 389
          • Wonderland

          #64
          Jarrulevyt lienee kierot, kun ravistaa jarruttaessa...

          Minkälaisia jarrulevy + pala kombinaatiota suosittelette X3 3.0i:n?

          Alkuperäisiä levyjä vai esim Boschit, Brembot...?
          E39 523iA Touring
          E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 9867
            • KVLA

            #65
            Originally posted by Ripattila View Post
            Jarrulevyt lienee kierot, kun ravistaa jarruttaessa...

            Minkälaisia jarrulevy + pala kombinaatiota suosittelette X3 3.0i:n?

            Alkuperäisiä levyjä vai esim Boschit, Brembot...?
            Kannattaa tarkistaa ensin se levyjen kierous.Nimittäin mm. väljät/löysät reaktiotankojen puslat voi aihettaa myös tärinää jarrutuksessa.

            Comment

            • Munanjatke
              BTCF Member
              • May 2014
              • 170
              • Keski-Suomi

              #66
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Kannattaa tarkistaa ensin se levyjen kierous.Nimittäin mm. väljät/löysät reaktiotankojen puslat voi aihettaa myös tärinää jarrutuksessa.
              Näin sanottiin myös mullekkin katsastuksessa, kun sanoin että pitäis varmaan levyt vaihtaa kun tärisyttää kun jarruttaa voimakkaasti. Sano mulle että vaiha tuo todella väljä alapallonivel (koko tukivarsi) ja kokeile sitten jarruttamista, voipi ravistaminen loppua, osaa en ole vielä saanut, niin ei voi sanoa että auttoiko
              BMW X3 3.0SD 2007

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9867
                • KVLA

                #67
                Originally posted by Munanjatke View Post
                Näin sanottiin myös mullekkin katsastuksessa, kun sanoin että pitäis varmaan levyt vaihtaa kun tärisyttää kun jarruttaa voimakkaasti. Sano mulle että vaiha tuo todella väljä alapallonivel (koko tukivarsi)
                Tässä se vika varmaankin on.Välykset alustassa aihettaa tärinää jarrutuksessa.Jumittavat/laahaavat jarrut taas aiheuttaa ratin tärinää,vaikka ei jarruttaisikaan.

                Comment

                • chevy55
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2013
                  • 275
                  • Vesilahti

                  #68
                  Minulla on selkeästi X3:ssa jostain nurkasta pyöränlaakeri menossa vaihtoon.
                  Ajaessa kuuluu nopeuden mukaan muuttuvaa vaimeaa jurinaa.
                  Ongelmana on, että ääni on sen verran vaimea, että en pysty paikallistamaan äänen suuntaa. Auto maassa pyöriä kokeillessa mistään nurkasta ei tunnu välystä. En ole nostanut vielä autoa pukkien päälle kokeillakseni tarkemmin selvittää, mikä pyörä kaipaisi uutta laakeria.

                  Miten tuota nyt fiksuiten lähtisi paikallistamaan?

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3115
                    • Välisuomi

                    #69
                    Minulla tuota erehdyttävästi laakeriääneltä kuulostavaa jurinaa tuli jakolaatikosta ennen öljynvaihtoa. Nyt n 40 tkm myöhemmin sama ääni alkaa pikkuhiljaa palata.

                    Pyöristä on paha todeta laakerivikaa ennenkuin niihin tulee klappia (toki vetari irrottamalla pääsee testaamaan mutta eipä varmaan monikaan viitsi vaivautua).
                    ---

                    Comment

                    • Ripattila
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2007
                      • 389
                      • Wonderland

                      #70
                      Asia kunnossa, täytynee siis tarkastaa ensin välykset ennenkuin alkaa jarrulevyjä vaihtelemaan. Tästäkin X3:sta kuului jurinaa ja eteen vaihdettiin liikkeessä molemmat pyöränlaakerit, koska ne olivat asentajan mukaan aivan loppu. :think Jurina kuitenkin kuuluu mielestäni edelleen ja säätyy vauhdin mukaan. Sivuttaisliikkeellä ei ole ääneen vaikutusta. Jakolaatikon öljyjä ei ole vielä vaihdettu.

                      Samaan hengenvetoon voitaisiin kysäistä vielä tallainen, että mistähän lienee moinen peräisin, kun nostan jalan kaasulta ja alan vaikka rauhallisesti pintajarruttamaan liikennevaloihin, niin auto ikäänkuin rytkähtää juuri ennen pysähtymistä. Sama homma kun peruutan, käännän hieman ja alan jarruttamaan. Tässä tapauksessa tärähdys tuntuu ikäänkuin taka-akselilta.
                      Vaihdelaatikko pelaa mielestäni suht'koht moitteetta.
                      E39 523iA Touring
                      E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3115
                        • Välisuomi

                        #71
                        Veikkaisin vaihteistoa ja sen monivammaisuutta mutta voi temppuileva jakolaatikon pakkakin tehdä käännöksissä nykäyksiä. Itsellä vaihteisto vaihtaa joka vaihteen pienemmälle reilummassa jarrutuksessa aina sellaisella nykäyksellä että hävettää jos on kyytiläisiä. Myös liikkeellelähdöt ja 1-2 vaihto nykäisevät yleensä kun kierroksia on n. 2700 rpm vaikka ajaisi ihan sukkasillaan.
                        ---

                        Comment

                        • chevy55
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2013
                          • 275
                          • Vesilahti

                          #72
                          Aiempaan viestiini liittyen, ajattelin vaihtaa kaikki pyöränlaakerit autoon samalla kertaa niin ei tarvitse ainakaan sen suhteen murehtia taas vähän aikaa. Tiedättekö, onko X3:n laakereissa ABS raita "integroituna" kuten useimmissa autoissa on vai onko se joku erillinen anturikiekko jossain lähettyvillä? Koetin selvitellä ja juttu ei vielä ole valjennut..

                          Schmiedmann myy näköjään ABS kehää erillisenä, mutta sijaitseeko se pyörännavassa?

                          Comment

                          • chevy55
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2013
                            • 275
                            • Vesilahti

                            #73
                            Itse itselleni vastaten, ABS kehä näyttää olevan vetoakselissa.

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3142
                              • Tampere

                              #74
                              Ei valitettavasti ole kokemusta ISTA Rheingoldista, tämä oli vaan veikkaus että täytyyhän siellä olla jossain pakko-ohjaus. Vaihtoehtoisesti viiksen testaus löytyy varmaan jostain näytöltä.

                              WDS muuten sanoo signaalipolusta, on se vaikeaa näköjään:

                              Steering column stalk, bottom right: Wiper switch

                              The wiper switch consists of:
                              • a steering-column lever
                              • a one-touch button
                              • a knurled wheel.

                              Transfer concept: When the driver operates the steering column lever, a message is sent to the body base module.
                              When the driver operates the axial button or the adjuster wheel,
                              • on a vehicle without rain/light sensor, a message is sent to the body base module.
                              • on a vehicle with rain/light sensor, a message is sent to the rain/light control unit.

                              Signal path: from steering column switch cluster -> data bus BYTEFLIGHT -> Safety and Gateway Module -> data bus K-CAN -> body base module and/or rain/driving light sensor.

                              Lisäksi:

                              Notes on safety

                              All work on the airbags must be carried out with the battery disconnected!
                              Connect and disconnect all BYTEFLIGHT control units, sensors and generators only with the battery disconnected!
                              If a fibre-optic cable on the BYTEFLIGHT bus has to be repaired, it must be borne in mind that there may only be one join between the Safety and Gateway Module and a satellite. For this reason, no repairs may be performed on the fibre-optic cable between the Safety and Gateway Module and the door satellites, as there is already a join with the door connector. In the case of a defect, the fibre-optic cable must be replaced!

                              Comment

                              • Munanjatke
                                BTCF Member
                                • May 2014
                                • 170
                                • Keski-Suomi

                                #75
                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Tässä se vika varmaankin on.Välykset alustassa aihettaa tärinää jarrutuksessa.Jumittavat/laahaavat jarrut taas aiheuttaa ratin tärinää,vaikka ei jarruttaisikaan.
                                Tänään vaihdoin vasemman puolen alatukivarren, ja testilenkillä voimakas jarrutus 100 vauhdista, ja eipä enään ravistanutkaan. Joten suosittelen kyllä käymään nivelet lävite ennen kuin tilaa kalliita jarrulevyjä eteen
                                BMW X3 3.0SD 2007

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎