E70 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jka
    BTCF Member
    • Sep 2009
    • 216
    • jyväskylä

    #541
    Ottakaa pois tuulilasin pesunesteen putki johtosarjasta, ne menee noin 30cm samassa nipussa. Takalasin pesuria en oo käyttänyt vuosiin ja otin sen moottorinkin pois turhana jo kauan sitten.

    Oma äksä alko heittämään erikoisia häiriöitä, pt can ja k can kaatuili yhtäkkiä vaikka välillä toimi hyvin. Purin sisustankin moduuleineen muttei väyläjohdoista tai muualta löytynyt vikaa. No sitten otin teippejä muuten hyvännäköisestä johtosarjasta pyöräkotelon sisältä niin suihkus oikein tuulilasinpesunesteet teippien välistä. Johdot on mätänä noin puolen metrin matkalta.

    Homma tehty ja taas auto pelaa. Varmasti helpoin tällaisessa tilanteessa jossa käytännössä jokainen piuha on homeessa, olisi uusia samanlaisesta purkuautosta koko etupään johtosarja.

    Tein kuitenkin itse irroittamalla apparin penkin ja lattiamaton, ison johtosarjan kiinnikkeistään auton sisältä jotta se mahtuu tulemaan rintapellistä läpi niin kauas lokasuojan sisälle, missä mahtuu vuolemaan kumisen paksun läpiviennin kappaleiksi, ensin auton sisältä operoin läpiennin puukolla kolmeen isoon osaan jotta tulee rintapellin reijästä auton ulkopuolelle. Silloin johtoja pystyi seuraamaan läpiviennin ylitse.

    Ehkä noin 30 johtoa oli karvaa vaille poikki, 6 johtoa oli jo katkennut kokonaan, mm pt can parikaapeli, aiheuttaen auton hyytymisen, näihin purin saman vahvuisesta kaapelista johtimet ja korvasin hapantuneet piuhat kolvaamalla uudet koko matkalle ja liimasukka liitoksen päälle. Tässä hyvä huomata että neste on mennyt vauriokohdasta johdon sisällä kauas ja ehjän kuparin löytämiseksi täytyy ottaa tarpeeksi pitkä pätkä pois.

    lopuksi laitoin kolme kerrosta sähköteippiä johtosarjan päälle ja tuon vanhan rintapellin läpiviennin sikamassalla paikoilleen.
    Last edited by Jka; 20-05-2025, 07:51.
    E70 X5 4.8i
    ex: E46 325Ci

    Comment

    • Bemukka530
      Bimmer Rookie
      • Nov 2014
      • 95
      • Hollola

      #542
      Hei. Pitäis -07 e70 3.0d vaihtaa etujouset (toinen poikki) adaptiivisella alustalla , eli onko tässä nyt normi jouset vai sportti jouset? Kun kahtamallia tarjotaan

      Comment

      • vexu524tdic
        BTCF Member
        • Jan 2004
        • 783
        • Gallia = Kinnula

        #543
        Sachsilla on eri versiot noihin ja laatu ilmeisesti OEM

        https://www.autodoc.co.uk/car-parts/coil-springs-10213/bmw/x5/x5-e70/23282-3-0-d?criteria%5B567%5D%5B%5D=004&criteria%5B100%5D%5B %5D=VA
        e70 X5 3.0sd -08
        f30 320i xdrive -16
        e30 325i Cabriolet -88 M52b28
        e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
        e30 316 -88 2,2TIC M10
        e21 323i -81 ruostekasa...

        Comment

        • Bemukka530
          Bimmer Rookie
          • Nov 2014
          • 95
          • Hollola

          #544
          Autodocilta jouset tilattu, kiitos vinkistä

          Comment

          • isojoo
            Newbiemmer
            • Aug 2025
            • 1
            • Kannus

            #545
            Hei. Osaisko joku kertoa mistä kannattais ruveta etsimään vikaa ilmastoinnisti?
            Autossa 4-alue ilmastointi. Ilmastoinnin kun laittaa päälle niin ilmaa ei tule läheskään niin hyvin mitä ilman ilmastointia sisälle ja puhaltaa vain kuskin puolelle kylmää ilmaa. Vänkärin puolelle tulee vaan semmonen lehmän henkäys.

            Vikakoodit luettu:
            E729 Botschaft (RCAN: Status Sensor AUC, 2D9)

            E72B Botschaft (KCAN: Status Solarsensor, 3D3).

            Koodit tulee heti uudestaan poistamisen jälkeen

            AUC anturin ei kai pitäisi vaikuttaa ilmastointiin.


            Comment

            • pbablo
              BTCF Member
              • Jul 2016
              • 44
              • Nurmijärvi

              #546
              Originally posted by MajorDrake View Post

              Juuri näin. Kannattaa nyt ensimmäisenä tarkistaa moottorin maadoitus. Eli maadoita moottori koriin apuvirtakaapelilla, jos lähtee hyvin pyörittämään niin vika on siinä. Jos ei ole siinä, mittaa konehuoneesta jännite navoilta kun autoa startataan, jos tippuu liikaa niin päävirtakaapelissa tai startissa vikaa.
              Tätä vikaa etsittiin eilen kissojen ja koirien kanssa omasta Kulhosta. Uusi akku kävi jo paikallaan, kunnes alkoi viisaammalla tutkijalla hälytyskellot soimaan, et maadoitushan sieltä voi puuttua, kun kone ei edes yritä pyöriä. Ilmeisesti näitä maavikoja on X5 E70 häristimissä ollut jonkin verran.
              -Alpinweiss III F20 M140i xDrive -17
              -Alpinweiss III E70 X5 35d -09

              Comment

              Working...
              X